جواب درس دوم علوم نهم + ویدیو
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۲ علوم نهم متوسطه با موضوع درس «رفتار اتم ها با یکدیگر» قرار گرفته است که شامل جواب آزمایش کنید، گفت و گو کنید، فعالیت و اطلاعات جمع آوری کنید میباشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات علوم نهم همراه باشید.
آموزش ویدیویی درس ۲ علوم نهم
جواب آزمایش کنید صفحه ۱۵ علوم نهم
هدف: تهیه بلور
وسایل و مواد لازم: بشر، نخ، گیرهٔ فلزی، سدیم کلرید، کات کبود، شکر، آب مقطر، عینک، دستکش
روش اجرا:
الف) سه بشر ۱۰۰ میلیلیتری بردارید و درون هر کدام ۲۰ میلیلیتر آب مقطر داغ بریزید.
ب) درون هر بشر به طور جداگانه یک قاشق چایخوری از کات کبود، سدیم کلرید و شکر بیفزایید و آن قدر هم بزنید تا محلولهای شفاف به دست آیند این عمل را تا آنجا که مواد جامد حل شوند، ادامه دهید.
پ) یک گیره بردارید و با استفاده از نخ و مداد، آن را درون محلول آویزان کنید.
ت) بشرها را کنار پنجره بگذارید و پس از چند روز بلورهای تشکیل شده را مشاهده کنید.

● نتیجه مشاهده خود را بنویسید.
پاسخ: در اطراف نخ بلورهای مواد تشکیل شده است.
● توضیح دهید بلورهای این سه ماده چه شباهتها و تفاوتهایی با هم دارند.
پاسخ: از نظر شکل بلور و مقدار بلور با هم متفاوتاند مثلا بلور نمک کاملا مکعبی است.
جواب آزمایش کنید صفحه ۱۵ علوم نهم
الف) یک مدار الکتریکی درست کنید.
ب) درون یک بشر مقداری آب مقطر بریزید و میلههای کربن را داخل آن قرار دهید (توجه کنید میلهها با هم در تماس نباشند.) مشاهدههای خود را بنویسید.
پاسخ: لامپ روشن نمیشود در واقع هیچ اتفاقی نمیافتد، چون آب مقطر رسانای جریان الکتریسیته نیست.
پ) اکنون با استفاده از قاشقک، به اندازه نصف قاشق چایخوری درون آب مقطر نمک خوراکی بیفزایید. چه چیزی مشاهده میکنید.
پاسخ: این بار وقتی تیغههای کربنی را در آب قرار میدهیم لامپ روشن و جریان در مدار برقرار میشود، چون محلول آب و نمک رسانای جریان الکتریسیته است.
ت) قسمت پ آزمایش را با افزودن شکر، اتانول و کات کبود به آب مقطر تکرار کنید. مشاهدههای خود را یادداشت و جدول زیر را پر کنید.
پاسخ:
| نام ماده | آب مقطر | محلول نمک خوراکی | محلول شکر در آب | محلول اتانول | محلول کات کبود در آب |
| رسانایی الکتریکی | نارسانا | رسانا | نارسانا | نارسانا | رسانا |
از این مشاهدهها چه نتیجهای میگیرید؟ توضیح دهید.
پاسخ: نتیجه میگیریم محلول ترکیبات یونی در آب رسانا ولی محلول ترکیات مولکولی در آب نارسانا است.
پاسخ دیگر: محلول برخی مواد الکتریسیته را عبور میدهد و برخی دیگر عبور نمیدهند و محلول نمک خوراکی، رسانای جریان الکتریکی است.
جواب آزمایش کنید صفحه ۱۶ علوم نهم
هدف: بررسی حرکت یونها در آب
وسایل و مواد لازم: ظرف شیشهای (پتری)، پنس، آب مقطر، سدیم هیدروکسید، کات کبود
روش اجرا:
الف) درون ظرف پتری تا نیمه آب مقطر بریزید.
ب) با استفاده از پنس یک دانه بلور سدیم هیدروکسید را بردارید و به آرامی در کنار دیواره ظرف پتری درون آب قرار دهید.
پ) با استفاده از پنس یک دانه بلور کات کبود بردارید و آن را درون ظرف پتری و کناره دیواره و درست روبهروی بلور سدیم هیدروکسید قرار دهید. مدتی صبر کنید و مشاهدات خود را بنویسید.
● تغییر رنگ نشانه چیست؟
پاسخ: تشکیل مادهٔ زرد رنگ سرب یدید در وسط ظرف
● معادله نوشتاری تغییر شیمیایی انجام شده به صورت زیر است.
فراوردهها → کات کبود + سدیم هیدروکسید
فراوردهها → یون مس، یون سولفات + یون سدیم، یون هیدروکسید
بر اساس این معادله، اگر یونهای مس و هیدروکسید به یکدیگر برسند، با هم واکنش میدهند. حال توضیح دهید از تشکیل رنگ جدید درون ظرف چه نتیجهای میگیرید؟
پاسخ: چون یونهای سرب و یُد از سمت بلورها شروع به حرکت و پخش شدن در اطراف و به سمت وسط ظرف میکنند و وقتی به وسط ظرف میرسند با ترکیب با هم ترکیب یونی زرد رنگ سرب یدید را میسازند.
● با توجه به نتیجه این آزمایش توضیح دهید، چرا محلول نمکها رسانای جریان الکتریکی است؟
پاسخ: زیرا یونهای حاصل از آنها در محلول حرکت میکنند و سبب برقراری جریان الکتریکی در محلول میشوند.
آموزش ویدیویی درس ۲ علوم نهم
جواب فعالیت صفحه ۱۸ علوم نهم
شکلهای زیر آرایش الکترونی هر یک از ذرهها را در واکنش فلز سدیم با گاز کلر، پیش و پس از تغییر شیمیایی نشان میدهند.

با بررسی شکلها:
الف) جدول زیر را کامل کنید.
پاسخ:
| مشخصات ذره/نام ذره | اتم سدیم | یون سدیم | اتم کلر | یون کلر |
| تعداد الکترون | ۱۱ | ۱۰ | ۱۷ | ۱۸ |
| تعداد الکترون در مدار آخر | ۱ | ۸ | ۷ | ۸ |
| آیا مدار آخر ذره پر شده است؟ | خیر | بله | خیر | بله |
ب) کدام اتم الکترون از دست داده و کدام یک الکترون گرفته است؟
پاسخ: اتم سدیم الکترون از دست داده و اتم کلر یک الکترون گرفته است.
پ) هر یک از اتمهای سدیم و کلر چند الکترون مبادله کردهاند؟
پاسخ: یک الکترون بین خود مبادله میکنند.
ت) نماد شیمیایی یونهای سدیم وکلرید را بنویسید.
پاسخ: +Na (یون سدیم) ، −Cl (یون کلرید)
پ) ملاکی برای گرفتن یا دادن الکترون توسط اتمها مشخص کنید.
پاسخ:
اگر یک اتم در آخرین مدار خود الکترونهای کمی داشته باشد (مانند سدیم، که در آخرین مدار خود تنها ۱ الکترون دارد)، تمایل دارد یک الکترون را از دست بدهد و آخرین مدارش را حذف کند، اما اگر تعداد الکترونها در آخرین مدار یک اتم زیاد باشد (مانند کلر، که در آخرین مدار خود دارای ۷ الکترون است.) تمایل به گرفتن الکترون و تکمیل مدار آخرش دارد.
جواب خود را بیازمایید صفحه ۱۹ علوم نهم
۱- از واکنش فلز سدیم با گاز فلوئور سدیم فلوئورید به دست میآید. با توجه به نمادهای شیمیایی ۹F و ۱۱Na به پرسشهای زیر پاسخ دهید.
الف) آرایش الکترونی این دو اتم را رسم کنید.

ب) کدام یک با از دست دادن الکترون به ذرهای با مدار ۸ الکترونی تبدیل میشود؟
پاسخ: اتم سدیم تبدیل به یون مثبت سدیم (+Na) میشود.
پ) کدام یک با گرفتن الکترون به ذرهای با مدار ۸ الکترونی تبدیل میشود؟
پاسخ: اتم فلوئور تبدیل به یون منفی فلوئورید میشود.
ت) تعداد بارهای الکتریکی ذرههای سازنده سدیم فلوئورید را مشخص کنید.
پاسخ: یون مثبت سدیم دارای ۱ عدد بار الکتریکی مثبت و یون منفی فلوئورید نیز دارای ۱ عدد بار الکتریکی منفی میباشند.
ث) آیا ترکیب یونی سدیم فلورید در مجموع خنثی است؟ به چه دلیل؟
پاسخ: بله، زیرا تعداد یون های مثبت و منفی با هم برابر است.
۲- با توجه به آرایش الکترونی اتمهای فلز منیزیم و اکسیژن، ذرههای سازنده منیزیم اکسید (MgO) را مشخص کنید.
( ۸O ، ۱۲Mg )
پاسخ:

جواب فکر کنید صفحه ۱۹ علوم نهم
به شکل زیر به دقت نگاه کنید و به پرسشها پاسخ دهید.

الف) در مجموع چند گرم واکنشدهنده مصرف شده است؟
پاسخ: ۱۹/۶ (جمع کلر و سدیم)
ب) چند گرم فراورده تولید شده است؟
پاسخ: ۱۹/۶ گرم فرآورده تولید شده
پ) یکی از مهمترین قوانین طبیعی، قانون پایستگی جرم است که در همه واکنشهای شیمیایی نیز برقرار است. این قانون را در یک جمله بیان کنید.
پاسخ: در یک واکنش شیمیایی همواره مجموع جرم واکنش دهندهها با مجموع جرم فراوردهها با هم برابر است یعنی نه از مواد کم و نه به مواد اضافه میشود.
جواب فعالیت صفحه ۲۱ علوم نهم
چند ماده غذایی را انتخاب کنید و برچسب آن را مشاهده و مطالعه کنید. از روی دادههای روی برچسب این مواد، مقدار نمکی را که از خوردن این مواد وارد بدن شما میشود تخمین بزنید.

پاسخ: پاسخها متفاوت است. باید مقدار نمک موجود در هر ماده غذایی که روی بستهی آن نوشته شده را با هم جمع کنیم.(مقدار به صورت تقریبی بدست می آید.)
شما باید چند ماده غذایی بستهبندیشده (مانند چیپس، پنیر، کنسرو، سوسیس، نان صنعتی یا بیسکوییت) را انتخاب کرده و برچسب تغذیهای آنها را بخوانید. اگر در خانه یا اینترنت دسترسی ندارید، من برای نمونه چند ماده غذایی رایج را مثال میزنم و مقدار تقریبی نمک (سدیم) آنها را محاسبه میکنم:
🧀 ۱. پنیر فتا (۵۰ گرم)
🔸 سدیم: ۴۰۰ میلیگرم در ۳۰ گرم
🔹 مقدار مصرف: ۵۰ گرم
🔸 مقدار سدیم دریافتی:
۴۰۰×(۵۰÷۳۰)=۶۶۷ میلی گرم سدیم
🔸 معادل نمک خوراکی:
هر ۱ گرم نمک ≈ ۴۰۰ میلیگرم سدیم
۶۶۷ ÷ ۴۰۰=۱/۶۷گرم نمک
🍟 ۲. چیپس سیبزمینی (۴۰ گرم)
🔸 سدیم: ۲۵۰ میلیگرم در ۴۰ گرم
🔸 معادل نمک:
۲۵۰ ÷ ۴۰۰=۰/۶۲۵ گرم نمک
🥫 ۳. کنسرو لوبیا (نصف قوطی = ۲۰۰ گرم)
🔸 سدیم: ۵۰۰ میلیگرم در ۱۰۰ گرم
🔹 مقدار مصرف: ۲۰۰ گرم
🔸 سدیم دریافتی:
۵۰۰×۲=۱۰۰۰ میلی گرم سدیم
🔸 معادل نمک:
۱۰۰۰ ÷ ۴۰۰=۲/۵گرم نمک
🍞 ۴. نان تست صنعتی (۲ برش)
🔸 سدیم: ۱۶۰ میلیگرم در ۱ برش
🔹 مصرف: ۲ برش
🔸 سدیم دریافتی: ۳۲۰ میلیگرم
🔸 معادل نمک:
۳۲۰ ÷ ۴۰۰=۰/۸گرم نمک
نتیجهگیری:
اگر شما این چهار ماده غذایی را در یک روز بخورید، مجموع نمک دریافتی شما تقریباً به این صورت خواهد بود:
۱/۶۷ + ۰/۶۲۵ + ۲/۵ + ۰/۸ = ۵/۵۹۵ گرم نمک
👩⚕ توصیه سازمان جهانی بهداشت: حداکثر مصرف روزانه نمک برای یک فرد بزرگسال، ۵ گرم است. پس در این نمونه، فرد بیش از حد مجاز نمک مصرف کرده که میتواند در درازمدت به فشار خون بالا و مشکلات قلبی منجر شود.
جواب فکر کنید صفحه ۲۲ علوم نهم
۱- با توجه به شکلهای زیر توضیح دهید چرا تخم مرغ سالم در آب مقطر فرو میرود، اما با حل کردن نمک در آن، تخم مرغ غوطهور میشود؟

پاسخ:
زیرا ابتدا چگالی تخم مرغ از چگالی آب مقطر بیشتر است پس تخم مرغ سالم به زیر آب رفته غوطهور میشود پس از حل شدن نمک در آب، چگالی محلول از چگالی تخم مرغ سالم بیشتر شده پس تخم مرغ سبک به بالا آمده شناور میشود.
۲- آب برخی دریاچهها مانند دریاچه ارومیه بسیار شور است. بهطوری که در این دریاچهها به راحتی میتوان شناور ماند و حتی روی آب، روزنامه خواند. چرا؟

پاسخ: به دلیل شوری زیاد چگالی آب آنها زیاد میشود و چون چگالی آب شور دریاچهها از چگالی بدن ما بیشتر است پس انسان در آنها غرق نمیشود و روی آب شناور میمانند.
جواب خود را بیازمایید صفحه ۲۳ علوم نهم

با توجه به شکل ۹ به پرسشها پاسخ دهید.
الف) برای تشکیل یک مولکول آب، هر اتم هیدروژن چند الکترون به اشتراک گذاشته است؟
پاسخ: هر اتم هیدروژن یک الکترون به اشتراک گذاشته است.
ب) در مدار آخر اتم هیدروژن در مولکول آب چند الکترون وجود دارد؟
پاسخ: ۲ الکترون وجود دارد.
پ) برای تشکیل یک مولکول آب، اتم اکسیژن چند الکترون به اشتراک گذاشته است؟
پاسخ: هر اتم اکسیژن، ۲ الکترون به اشتراک گذاشته است.
ت) در مدار آخر اتم اکسیژن در مولکول آب چند الکترون وجود دارد؟
پاسخ: ۸ الکترون وجود دارد.
جواب خود را بیازمایید صفحه ۲۴ علوم نهم
مولکول متان، CH۴، از ۴ اتم هیدروژن و یک اتم کربن تشکیل شده است. با توجه به فرمول متان:
الف) آرایش الکترونی مدار آخر اتمهای ۱H و ۶C را رسم کنید.
پاسخ:

ب) نحوه تشکیل مولکول متان را با رسم ساختارهای اتمی نشان دهید.
پاسخ:

پ) هر اتم کربن چند پیوند اشتراکی میدهد؟
پاسخ: ۴ پیوند کووالانسی ایجاد میکند.
ت) هر اتم هیدروژن چند پیوند اشتراکی میدهد؟
پاسخ: ۱ پیوند کووالانسی ایجاد میکند.
جواب فعالیت صفحه ۲۴ علوم نهم
با استفاده از مدلهای مولکولی و با فرض داشتن دو اتم کربن و تعداد کافی از اتمهای هیدروژن:
۱- سه ترکیب مولکولی ۲ کربنه بسازید.
پاسخ:

۲- مشخص کنید در ترکیبهایی که ساختهاید، هریک از اتم هایکربن چند پیوند دادهاند؟
پاسخ: هر اتم کربن ۴ پیوند کووالانسی دارد.
۳- فرمول مولکولی هر سه ترکیب را بنویسید.
پاسخ:

سخن پایانی
اگر سوالی درباره جواب درس ۲ علوم پایه نهم متوسطهی اول با موضوع درس««رفتار اتم ها با یکدیگر»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی میکنند.
✅ جواب درس اول علوم نهم
✅ جواب درس سوم علوم نهم
📝 سوالات درس دوم علوم نهم
📝 نمونه سوالات پایه نهم متوسطه اول
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران