جواب درس یازدهم علوم ششم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱۱ علوم پنجم دبستان با موضوع درس «شگفتی های برگ» قرار گرفته‌ است که شامل جواب سوالات متن کتاب، گفت‌ و گو، آزمایش کنید، فعالیت و فکر کنید می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه ششم ابتدایی همراه باشید.

جواب آزمایش کنید صفحه ۸۰ علوم ششم

۱- مطابق شکل روی مقداری نشاسته، قطره قطره محلول یُد بریزید. مشاهدات خود را یادداشت کنید و در کلاس گزارش دهید.

جواب آزمایش کنید صفحه ۸۰ علوم ششم

پاسخ:

زمانی که محلول یُد به نشاسته اضافه می‌شود، یک واکنش شیمیایی اتفاق می‌افتد که باعث تغییر رنگ می‌شود. نشاسته با یُد واکنش می‌دهد و رنگ آن از بی‌رنگ به رنگ آبی یا بنفش تغییر می‌کند. این تغییر رنگ به دلیل تشکیل کمپلکس یُد و نشاسته است. برای گزارش دادن، می‌توانید مشاهدات خود را این‌گونه بنویسید:

  • ابتدا نشاسته بی‌رنگ است.
  • وقتی محلول یُد به نشاسته اضافه می‌شود، رنگ آن به تدریج تغییر می‌کند.
  • رنگ نشاسته تبدیل به آبی یا بنفش می‌شود.
  • شدت رنگ به مقدار یُد اضافه شده بستگی دارد.

این تغییر رنگ به‌ویژه در آزمایش‌های علمی برای شناسایی نشاسته کاربرد دارد.


۲- برگی را در یک بشر کوچک بگذارید و آن قدر الکل روی آن بریزید تا روی آن را بپوشاند. حال این بشر را در یک بشر بزرگ‌تر بگذارید که تا نیمه از آب پر شده است. این بشر را آن قدر حرارت دهید که تمام رنگ سبز از برگ خارج شود و شما آن را در بشر کوچک ببینید. برگ را با احتیاط از بشر خارج کنید و آن را با آب بشویید؛ سپس برگ را در یک بشقاب بگذارید و محلول ید را روی آن بریزید. چه مشاهده می‌کنید؟

پاسخ:

با حرارت دادن بشر، کلروفیل موجود در برگ به الکل منتقل شده و رنگ سبز برگ از بین می‌رود. سپس، وقتی برگ را با آب شسته و محلول ید را به آن اضافه می‌کنید، بخش‌هایی از برگ که حاوی نشاسته هستند، به رنگ آبی تیره یا بنفش درمی‌آیند. این تغییر رنگ نشان‌دهنده وجود نشاسته در برگ است که حاصل از تبدیل مواد قندی تولید شده در فرایند فتوسنتز است.

جواب آزمایش کنید صفحه ۸۱ علوم ششم

جواب فکر کنید صفحه ۸۱ علوم ششم

نتایج دو آزمایش قبل را که انجام داده‌اید، با یکدیگر مقایسه کنید. چه نتیجه‌ای می‌‌گیرید؟

پاسخ:

در هر دو آزمایش، با افزودن محلول ید به نشاسته و برگ‌ها، رنگ آبی تیره مشاهده شد. این نتیجه نشان می‌دهد که محلول ید یک روش مناسب برای تشخیص وجود نشاسته در مواد مختلف است. همچنین، مشخص شد که برگ‌های گیاهان، به‌عنوان منابع غذایی آن‌ها، حاوی نشاسته هستند. این نشان می‌دهد که گیاهان از دی‌اکسید کربن و نور خورشید در فرایند فتوسنتز برای تولید قندهایی مانند نشاسته و گلوکز و همچنین اکسیژن استفاده می‌کنند.

جواب جمع آوری صفحه ۸۲ علوم ششم

آیا می‌دانید در قسمت‌های مختلف گیاهان کدام مواد غذایی وجود دارند؟
در این مورد اطلاعات جمع‌ آوری و جدول زیر را کامل کنید:

پاسخ:

میوهٔ روغن‌دار میوهٔ نشاسته‌دار ساقهٔ نشاسته‌دار دانهٔ روغن‌دار دانهٔ نشاسته‌دار
‌نارگیل موز سیب زمینی ‌تخمهٔ آفتاب گردان گندم مثال ۱
‌زیتون خربزه – انبه ‌سویا – بادام زمینی ‌حبوبات – ذرت – جو مثال ۲

جواب گفت و گو صفحه ۸۲ علوم ششم

به تصاویر زیر به دقّت نگاه کنید و درباره آن‌ها با یکدیگر گفت و گو و نتیجه گیری کنید.

جواب گفت و گو صفحه ۸۲ علوم ششم

پاسخ:

در تصویر سمت راست: چرخه اکسیژن و دی‌اکسید کربن قابل مشاهده است. شمع با استفاده از اکسیژن تولیدشده در فرایند فتوسنتز گیاه روشن می‌ماند. همچنین، گیاه با تولید دی‌اکسید کربن، به انجام بهتر فرایند فتوسنتز کمک می‌کند. بنابراین، در این شرایط، پژمردگی گل و خاموش شدن شمع رخ نمی‌دهد.

در تصویر وسط: به دلیل قرار گرفتن گیاه در ظرف شیشه‌ای، فتوسنتز به طور کامل انجام نمی‌شود. اکسیژن تولیدشده در ظرف جمع شده است، اما به علت نبود دی‌اکسید کربن کافی، فرایند فتوسنتز مختل شده است. در نتیجه، گیاه به دلیل کمبود دی‌اکسید کربن پژمرده شده است.

در تصویر سمت چپ: شمع به علت کمبود اکسیژن خاموش شده است. در این حالت، شمع با سوختن، اکسیژن موجود در ظرف را مصرف کرده و آن را به دی‌اکسید کربن تبدیل کرده است، بنابراین اکسیژن لازم برای ادامه سوختن شمع وجود ندارد.

جواب فکر کنید صفحه ۸۲ علوم ششم

گیاهان چگونه به کم کردن آلودگی هوا کمک می‌کنند؟

پاسخ اول:

در فرآیند فتوسنتز ، گیاهان سبز با گرفتن دی اکسید کربن در هوا و تولید اکسیژن‌، هوا را تمیز کرده و آلودگی را کاهش می دهند.

پاسخ دوم:

گیاهان نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا ایفا می‌کنند. آن‌ها به روش‌های زیر به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کنند:

  1. جذب دی‌اکسید کربن: گیاهان در فرایند فتوسنتز، دی‌اکسید کربن را از هوا جذب کرده و اکسیژن آزاد می‌کنند که به کاهش گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.
  2. تولید اکسیژن: گیاهان با فتوسنتز، اکسیژن تولید می‌کنند که برای تنفس انسان و حیوانات ضروری است.
  3. فیلتر کردن آلاینده‌ها: برگ‌های گیاهان می‌توانند ذرات معلق و گردوغبار موجود در هوا را جذب کنند. همچنین برخی گیاهان می‌توانند گازهای آلاینده مانند دی‌اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن و بنزن را از هوا پاک کنند.
  4. افزایش رطوبت هوا: گیاهان با فرایند تعرق (تبخیر آب از سطح برگ‌ها) رطوبت هوا را افزایش می‌دهند و به کاهش خشکی و آلودگی در محیط کمک می‌کنند.
  5. کاهش اثرات گرمایی: گیاهان به کاهش دمای محیط کمک می‌کنند و از اثرات گرمایی شهرها که باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود، می‌کاهند.
  6. تثبیت خاک و کاهش گردوغبار: ریشه‌های گیاهان خاک را تثبیت کرده و از ایجاد گردوغبار جلوگیری می‌کنند.

در نتیجه، کاشت و نگهداری از گیاهان به‌ویژه در مناطق شهری می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی داشته باشد.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی درس ۱۱ علوم ششم دبستان با موضوع درس ««شگفتی های برگ»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب درس دهم علوم ششم
جواب درس دوازدهم علوم ششم
📝 سوالات درس یازدهم علوم ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *