جواب درس دهم علوم ششم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱۰ علوم پنجم دبستان با موضوع درس «خیلی کوچک، خیلی بزرگ» قرار گرفته است که شامل جواب سوالات متن کتاب، گفت و گو، آزمایش کنید، فعالیت و فکر کنید میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه ششم ابتدایی همراه باشید.
جواب سوالات صفحه ۷۴ علوم ششم
آیا تا به حال یاخته (سلول) را از نزدیک مشاهده کردهاید؟
پاسخ: خیر، سلول (یاخته) با چشم غیر مسلح دیده نمیشود.
برای دیدن یاختهها از چه وسیلهای استفاده میکنیم؟
پاسخ: میکروسکوپ
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۷۴ علوم ششم
در مورد استفاده و نقش میکروسکوپها در دنیای امروز، اطلّاعات جمعآوری و در مورد آنها در کلاس گفتوگو کنید.
پاسخ:
نقش و استفاده از میکروسکوپها در دنیای امروز
اختراع میکروسکوپ انقلابی در علم زیستشناسی ایجاد کرد. با استفاده از این ابزار قدرتمند، انسانها قادر به دیدن ذراتی بودند که با چشم غیرمسلح دیده نمیشدند.
سلول حیوانی را با قطر متوسط ۱۰ تا ۲۰ میکرون در نظر بگیرید که ۵۰ برابر کوچکتر از کوچکترین جسمی است که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. بنابراین، فقط با اختراع میکروسکوپ نوری بود که انسان توانست سلول را ببیند.
۱- کاربردهای پزشکی
یکی از مهمترین زمینههای استفاده از میکروسکوپها، پزشکی و علوم زیستی است. در آزمایشگاههای پزشکی، میکروسکوپها برای تشخیص بیماریها، بررسی نمونههای خونی، و مطالعه بافتهای بدن استفاده میشوند. همچنین، در تحقیقات پزشکی، میکروسکوپهای الکترونی برای مشاهده ساختارهای بسیار کوچک مانند ویروسها و سلولها به کار میروند.
۲- تحقیقات علمی و زیستشناسی
قرنها بعد، میکروسکوپ هنوز هم نقش مهمی در تحقیقات بیولوژیکی دارد و در سالهای اخیر تحولاتی برای بهبود کیفیت آن اتفاق افتاده است. یکی از پیشرفتهای مهم در میکروسکوپ، اختراع نوع الکترون در دهه ۱۹۴۰ بود که امکان مشاهده ذرات و اندامهای داخل سلولی را بهتر از گذشته فراهم کرد.
در زیستشناسی، میکروسکوپها برای مطالعه ساختار سلولی، اندامکها و فرایندهای زیستی مورد استفاده قرار میگیرند. از میکروسکوپهای فلورسانس برای مشاهده پروتئینها و مولکولها در سلولهای زنده استفاده میشود. همچنین، در علوم محیط زیست، بررسی میکروارگانیسمهای موجود در آب و خاک با استفاده از میکروسکوپ انجام میشود.
۳- صنایع و فناوریهای پیشرفته
در صنایع مختلف، از میکروسکوپها برای کنترل کیفیت محصولات، بررسی ساختار مواد و توسعه فناوریهای جدید استفاده میشود. برای مثال، در صنعت الکترونیک، میکروسکوپهای الکترونی برای بررسی تراشههای نیمهرسانا و اتصالات مدارها استفاده میشوند. همچنین، در نانوتکنولوژی، میکروسکوپهای نیروی اتمی و تونلی برای مشاهده و دستکاری ساختارهای نانومتری به کار میروند.
۴- آموزش و یادگیری
امروزه از میکروسکوپ نه تنها برای بررسی شکل و ساختار نمونههای بیولوژیکی استفاده میشود، بلکه برای تعیین ارتباط بین ساختارهای سازنده سلولها و فعالیتهای مختلف آنها نیز استفاده میشود. میکروسکوپها ابزارهای اساسی در آموزش علوم در مدارس و دانشگاهها هستند. دانشآموزان و دانشجویان با استفاده از این ابزارها میتوانند دنیای میکروسکوپی را کشف کرده و مفاهیم علمی را بهتر درک کنند.
۵- کشاورزی و صنایع غذایی
در کشاورزی، میکروسکوپها برای شناسایی آفات، بررسی کیفیت خاک و مطالعه بیماریهای گیاهی به کار میروند. همچنین، در صنایع غذایی، این ابزارها برای کنترل کیفیت محصولات و تشخیص آلودگیهای میکروبی استفاده میشوند.
انواع میکروسکوپها
در فیزیک برای مشاهده ساختار داخلی مولکولها، در شیمی برای مشاهده و مطالعه ترکیبات شیمیایی و پیوندهای اتمی مولکولی استفاده میشود. میکروسکوپها بر اساس نوع کاربرد و روش کار به دستههای مختلفی تقسیم میشوند:
- میکروسکوپهای نوری: رایجترین نوع میکروسکوپ که از نور برای بزرگنمایی استفاده میکند.
- میکروسکوپهای الکترونی: از پرتوهای الکترونی برای مشاهده ساختارهای بسیار کوچک استفاده میکنند.
- میکروسکوپهای فلورسانس: برای مشاهده نمونههایی که به مواد فلورسانس آغشته شدهاند.
- میکروسکوپهای نیروی اتمی: برای مشاهده و مطالعه سطح مواد در مقیاس اتمی.
نتیجهگیری:
میکروسکوپها نقش بیبدیلی در پیشرفت علم و فناوری ایفا کردهاند. این ابزارها نه تنها در تحقیقات علمی و پزشکی کاربرد دارند، بلکه در صنایع مختلف و حتی زندگی روزمره نیز تأثیرگذارند. با پیشرفت تکنولوژی، انتظار میرود که میکروسکوپهای پیشرفتهتری طراحی شوند که امکان کشف ناشناختههای بیشتری را فراهم کنند.
نمونههایی مانند بال و پای مگس و حشرات دیگر و گردههای گیاهان مختلف محیط زندگی خود را زیر میکروسکوپ قرار دهید و شکل آنچه را مشاهده میکنید، رسم کنید.
پاسخ:
مراحل انجام کار:
- جمعآوری نمونهها:
- یک مگس یا حشره کوچک پیدا کن و بال یا پای آن را با دقت جدا کن.
- کمی گرده از گلها یا گیاهان جمعآوری کن.
- آمادهسازی نمونهها:
- یک لام و لامل (شیشههای مخصوص میکروسکوپ) بردار.
- نمونهها را روی لام بگذار و اگر لازم بود، یک قطره آب اضافه کن.
- لامل را با دقت روی نمونه قرار بده تا سطح صاف شود.
- مشاهده زیر میکروسکوپ:
- میکروسکوپ را روشن کن و ابتدا با بزرگنمایی کم نمونه را بررسی کن.
- در صورت نیاز، بزرگنمایی را بیشتر کن تا جزئیات دقیقتر را ببینی.
- رسم شکل:
- آنچه مشاهده میکنی، مثل ساختار بال، پای مگس، یا دانههای گرده را با مداد و دقت بکش.
- سعی کن جزئیات مثل رگهای بال مگس یا شکل خاص گردهها را نشان دهی.
نکات مهم:
- هنگام جمعآوری حشرات مراقب باش به محیط زیست آسیب نزنی.
- در استفاده از میکروسکوپ و شیشهها احتیاط کن که آسیب نبینی.


جواب آزمایش کنید صفحه ۷۵ علوم ششم
با کمک والدین خود چند شیشه کوچک در دار تهیه کنید و از آب مکانهای مختلف مثل حوض، برکه، نهر، رودخانه که ظاهر سبز رنگ دارند، نمونه برداری کنید و به کلاس بیاورید.
با کمک معلم، قطره ای از نمونههای آب را روی تیغه شیشهای بریزید و تیغک را روی آن قرار دهید. میکروسکوپ را تنظیم و نمونه را مشاهده کنید. شکل آنچه را میبینید در دفتر خود بکشید و با شکلهای صفحه بعد مقایسه کنید.
پاسخ:
موجوداتی به نام آغازیان یا جانداران ساده در طبیعت وجود دارند که اغلب تکسلولی هستند و ساختار سادهتری نسبت به حیوانات و گیاهان دارند. این موجودات نقش مهمی در اکوسیستم دارند.
یکی از این جانداران، جلبکهای تکسلولی هستند که با داشتن سبزینه (کلروفیل) میتوانند غذا تولید کنند. این جلبکها بهویژه در آب استخرها، برکهها، و رودخانهها یافت میشوند و در هر دو نوع آب شیرین و شور زندگی میکنند. وجود آنها برای آبزیان اهمیت زیادی دارد، زیرا علاوه بر افزایش اکسیژن آب، منبع غذایی اصلی بسیاری از موجودات آبزی نیز هستند.
جلبکها رنگهای متنوعی مثل سبز، قرمز و قهوهای دارند و برخی از آنها زائدههایی مانند تاژک و مژک برای حرکت یا تغذیه دارند.
در آب حوضچهها اغلب جلبکهایی به نام دیاتومها مشاهده میشوند. این جلبکها پوستهای سیلیسی دارند که به آنها ظاهری شفاف و خاص میبخشد.
همچنین، در آب حوضچهها ممکن است باکتریها و قارچهای تکسلولی هم وجود داشته باشند که هر کدام نقش خاصی در چرخه طبیعت ایفا میکنند.

جواب گفت و گو صفحه ۷۸ علوم ششم
میکروسکوپهای قدیمی و امروزی را با یکدیگر مقایسه کنید. از این مقایسه چه نتیجهای میگیرید؟
پاسخ:
میکروسکوپهای قدیمی ساختاری بسیار ساده داشتند و برای روشن کردن نمونهها از آینههایی استفاده میکردند که نور طبیعی را به نمونه منعکس میکردند. بزرگنمایی این میکروسکوپها نیز محدود بود و تنها برای مشاهده اجسام نسبتاً بزرگ در مقیاس میکروسکوپی مناسب بودند.
با پیشرفت علم و فناوری، میکروسکوپها دستخوش تحولات بزرگی شدند. در میکروسکوپهای امروزی، از منابع نور پیشرفته مانند لامپهای LED و همچنین لنزهایی با بزرگنمایی بسیار بالا استفاده میشود که امکان مشاهده ساختارهای بسیار کوچک، حتی مولکولها و اتمها، را فراهم کرده است.
یکی از پیشرفتهای چشمگیر در این حوزه، ظهور میکروسکوپهای الکترونی است که میتوانند تصاویر سهبعدی و دقیق از سلولها و اشیای بسیار کوچک تهیه کنند. علاوه بر این، میکروسکوپهای مدرن قادر به ثبت عکسها و فیلمهای باکیفیت از نمونهها هستند، که برای مطالعات دقیق علمی بسیار مفید است.
مقایسه میکروسکوپهای قدیمی و امروزی
1. بزرگنمایی و وضوح تصویر:
- میکروسکوپهای قدیمی: بزرگنمایی محدود و وضوح پایین داشتند. معمولاً از عدسیهای ساده و ابتدایی استفاده میکردند.
- میکروسکوپهای امروزی: دارای بزرگنمایی بسیار بالاتر و وضوح بینظیر هستند. برخی از آنها از عدسیهای پیشرفته و فناوری دیجیتال برای افزایش کیفیت تصویر بهره میبرند.
2. ساختار و طراحی:
- قدیمی: طراحی ساده و مکانیکی داشتند. اجزای آنها اغلب دستی تنظیم میشد.
- امروزی: طراحی ارگونومیکتر و دقیقتر، با اجزای الکترونیکی و دیجیتال که تنظیمات را سریعتر و راحتتر کردهاند.
3. منابع نور:
- قدیمی: از نور طبیعی یا آینه برای روشنایی استفاده میکردند.
- امروزی: منابع نور LED و لامپهای پیشرفته دارند که شدت نور و زاویه تابش را کنترل میکنند.
4. نوع تصاویر:
- قدیمی: تصاویر فقط دوبعدی و سیاهسفید بودند.
- امروزی: امکان تهیه تصاویر سهبعدی، رنگی و حتی ویدئو از نمونهها فراهم است.
5. کاربردها:
- قدیمی: بیشتر برای مشاهده نمونههای ساده و ابتدایی استفاده میشد.
- امروزی: در علوم پیشرفته مثل زیستشناسی مولکولی، نانوتکنولوژی و پزشکی کاربرد دارند.
جواب سوال صفحه ۷۸ علوم ششم
برای مشاهدهی یاختههای اطراف روزنه که به آن یاختههای نگهبان روزنه میگویند، میتوان از برگ تازهی گیاه تره، شمعدانی یا گیاهان دیگر استفاده کرد. برگ را تا بزنید تا بشکند. سپس با حرکت مورب یک نیمه روی نیمهی دیگر، بخش شفافی را که سطوح بالایی و پایینی برگ را پوشاندهاند جدا کنید. تکهی کوچکی از آن را روی لام بگذارید. پس از اضافه کردن یک قطره آب، لامل را روی آن قرار دهید و با میکروسکوپ مشاهده کنید.
شکل آنچه را در زیر میکروسکوپ میبینید در دفتر خود بکشید.

آیا تصویری که میبینید با شکل مقابل شباهتی دارد؟
پاسخ:
بله، تصویری که زیر میکروسکوپ دیده میشود با شکل مقابل شباهت دارد.
در هر دو تصویر، سه بخش اصلی یاخته یعنی غشا یا پوسته، هسته و سیتوپلاسم مشاهده میشوند. علاوه بر این، سلولهایی به نام سلولهای نگهبان روزنه قابل مشاهدهاند. هر روزنه توسط دو سلول لوبیایی شکل به نام سلولهای نگهبان روزنه احاطه شده است.
نقش سلولهای نگهبان:
این سلولها مسئول باز و بسته شدن روزنهها هستند و به تنظیم تبادل گازها (مانند اکسیژن و دیاکسیدکربن) و تعادل آب در گیاه کمک میکنند. این ویژگی اهمیت زیادی در فرآیندهای حیاتی گیاه، مانند فتوسنتز و تعرق، دارد.
جواب آزمایش کنید صفحه ۷۸ علوم ششم
مطابق شکل زیر، تعدادی از یاختههای سطحی کنده شدهی دهان را به همراه مقداری بزاق دهان به روی لام منتقل کنید. پس از گسترش آن، لامل را روی آن قرار دهید و زیر میکروسکوپ مشاهده کنید. برای مشاهدهی بهتر نمونه، یک قطره محلول لوگول یا آبی متیل به آن اضافه و نور میکروسکوپ را تنظیم کنید. (قبل و بعد از آزمایش، دستهای خود را با آب و صابون بشویید.) شکل آنچه را در زیر میکروسکوپ میبینید در دفتر خود بکشید و با شکل زیر مقایسه کنید.

پاسخ:
سلولهای سطحی دهان از غشاء، سیتوپلاسم و هسته تشکیل شدهاند. این سلولها:
- بسیار به هم نزدیک هستند و فضای بینسلولی کمی دارند.
- چندلایه بوده و شکلی شبیه سنگفرش دارند.
ساختار آنها برای حفاظت از دهان در برابر سایش مناسب است.

این تصویر سادهای از سلولهای سطحی دهان است که زیر میکروسکوپ دیده میشود. سلولها شبیه سنگفرش هستند و هستهها در مرکز هر سلول قابل مشاهدهاند.
سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی درس ۱۰ علوم ششم دبستان با موضوع درس ««خیلی کوچک، خیلی بزرگ»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس نهم علوم ششم
✅ جواب درس یازدهم علوم ششم
📝 سوالات درس دهم علوم ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران