جواب درس دوم علوم سوم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۲ علوم سوم دبستان با موضوع درس «خوراکیها» قرارگرفتهاست که شامل جواب تصویر بشقاب سلامت صفحه ۱۴ ، جواب فعالیت صفحه ۱۵ و ۱۶ ، جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۷ ، جواب فعالیت صفحه ۱۸ و ۱۹ ، جواب گفتوگو صفحه ۲۰ و ۲۱ ، جواب ایستگاه فکر صفحه ۲۲ ، جواب فعالیت صفحه ۲۲ میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه سوم ابتدایی همراه باشید.
جواب تصویر بشقاب سلامت صفحه ۱۴ علوم سوم
رضا و آرش میخواهند با هم کلاسیهای خود در طبیعت گردش کنند. آنها قرار گذاشتهاند که خوراکیهای سالم با خود بیاورند. آنها در اين باره با هم گفتوگو کردند.
رضا پرسید:
از کجا میتوانیم بفهمیم کدام خوراکی سالمتر است؟ چطور بدانیم که بهتر است چه چیزهایی بخوریم؟
معلّم گفت:
خوراکیهایی که میخوریم را میتوان به چند گروه تقسیم کرد. ما باید تلاش کنیم در هر روز از همهی گروههای موادغذایی چیزهایی بخوریم.
معلم سپس به بچهها تصویر بشقاب سلامت را نشان داد و گفت بشقاب سلامت به ما نشان میدهد بهتر است هر روز چه مقدار از هر گروه مواد غذایی بخوریم؛ مثلا از گروه میوهها و سبزیها بیشتر استفاده کنیم و از گروه چربیها کمتر.

شما از دیدن تصویر بشقاب سلامت چه نتیجههایی میگیرید؟
پاسخ: بدن ما به همهی موادغذایی احتیاج دارد و ما باید طبق برنامهی مشخصی از آنها استفاده کنیم. برای مثال از موادغذایی که چربی زیاد دارند تاحد امکان استفاده نکنیم و از گروههای دیگر در حد معقول که مورد نیاز بدن است استفاده کنیم.
جواب فعالیت صفحه ۱۵و ۱۶ علوم سوم
غذاهایی که میخوریم، معمولا مخلوطی از چند گروه مواد غذایی هستند. چند غذایی را که دوست دارید انتخاب و مشخص کنید که از کدام گروه های مواد غذایی تشکیل شدهاند؟ نتیجه را در جدول زیر بنویسید.
پاسخ:

به مدت سه روز خوراکیهایی که میخورید را در جدول یادداشت کنید.
پاسخ:

آیا برنامهی غذایی شما در طول این سه روز، برنامهی مناسبی بوده است؟
پاسخ: بله تقریبا از تمام گروههای غذایی در این سه روز مصرف شده است.
برای پاسخ به این پرسش مشخص کنید هریک از خوراکیهایی که خوردهاید مربوط به کدام گروه موادغذایی است. سپس در خانهی مناسب از جدول زیر، یک چوب خط رسم کنید.
پاسخ:

جدول بالا را با بشقاب سلامت مقایسه کنید و به پرسشهای زیر پاسخ دهید:
کدام یک از گروههای موادغذایی را کمتر از بقیه مصرف کردهاید؟
پاسخ: گروه شیر و لبنیات
آیا فکر میکنید برنامهی غذایی مناسبی دارید؟
پاسخ: تا حدودی مناسب است ولی میتوان با کم کردن مصرف شکر و روغن در غذاها این برنامه را مناسبتر کرد. همچنین باید مصرف گروه شیر و لبنیات را در وعدههای غذایی افزایش داد.
جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۷ علوم سوم
هر گروه از مواد غذایی، بعضی نیازهای بدن ما را برآورده میکند. دانشآموزان کلاس در اینباره اطلاعات زیر را جمعآوری کردهاند.

شما هم با انجام این فعالیت اطلاعات بیشتری دربارهی گروههای مواد غذایی جمعآوری کنید. به نظر شما کمبود گروه میوهها و سبزیها ممکن است برای ما چه ضررهایی داشته باشد؟
پاسخ: کمبود میوهها و سبزیجات در رژیم غذایی میتواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد. این کمبود باعث میشود بدن ما از دریافت ویتامینها، مواد معدنی و فیبرهای ضروری محروم شود. در ادامه به برخی از مضرات این کمبود اشاره میکنم:
ضعف سیستم ایمنی: ویتامینها و مواد معدنی موجود در میوهها و سبزیجات برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی ضروری هستند. کمبود این مواد میتواند باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونتها و بیماریها شود.
بیماریهای قلبی: برخی از ویتامینها و مواد معدنی موجود در میوهها و سبزیجات برای سلامت قلب ضروری هستند. کمبود این مواد میتواند خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را افزایش دهد.
افزایش وزن: میوهها و سبزیجات کالری کمی دارند و سرشار از فیبر هستند که باعث احساس سیری میشود. کمبود این مواد غذایی میتواند منجر به پرخوری و افزایش وزن شود.
مشکلات پوستی: برخی از ویتامینها مانند ویتامین C برای سلامت پوست بسیار مهم هستند. کمبود این ویتامینها میتواند باعث خشکی پوست، چین و چروک و سایر مشکلات پوستی شود.
ضعف استخوانها: کلسیم و ویتامین D موجود در برخی میوهها و سبزیجات برای سلامت استخوانها ضروری هستند. کمبود این مواد میتواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.
کاهش انرژی: میوهها و سبزیجات منبع انرژی هستند و به بدن کمک میکنند تا فعالیتهای روزانه خود را انجام دهد. کمبود این مواد میتواند باعث احساس خستگی و ضعف شود.
به طور خلاصه میتوان به صورت زیر پاسخ داد:
امکان افزایش فشار خون، افزایش وزن، مشکلات گوارشی، خطر ابتلا به انواع سرطان، افزایش احتمال ابتلا به دیابت و بیماریهای قلبی و… میتواند از مضرات کمبود مصرف میوهها و سبزیجات باشد.
جواب فعالیت صفحه ۱۸ علوم سوم
رضا و آرش در کلاس علوم دربارهی فعالیتهایی که انجام داده بودند. با هم کلاسیهای خود گفتوگو کردند. بچّهها از معلّم پرسیدند:
با توجه به چیزهایی که یاد گرفتیم خوراکی سالم چیست؟ چطور میتوانیم بفهمیم کدام خوراکی سالم تر است؟
معلم گفت:
برای اين که پاسخ این پرسش را پیدا کنید. فردا تعدادی خوراکی بسته بندی شده با خود به کلاس بیاورید. این بستهها میتوانند شامل انواع خوراکیها، نوشیدنیها و مواد غذایی باشند.

فعالیت:
چند خوراکی بستهبندیشده جمعآوری کنید و سپس سه خوراکی را که بهنظرتان از بقیه سالمتر هستند، انتخاب کنید. دلیل خود را برای این انتخاب بنویسید.
پاسخ:
- شیر
- کیک
- بیسکوییت
به ایندلیل این خوراکیهارا انتخاب کردم که موادغذایی بیشتری را برای بدن تامین میکنند و به رشد بدن کمک میکنند. زیرا موادی که انتخاب کردیم دارای سیب سلامت و استاندارد هستند و مواد مضر مثل نمک و شکر و روغن کمتری در آنها استفاده شده است.
جواب فعالیت صفحه ۱۹ علوم سوم
دانشآموزان خوراکیهای بستهبندی شده را به کلاس علوم آوردند. معلم از آنهاخواست به برچسب سیب سلامت که روی بستهبندی ها قرار دارد توجه کنند. سپس بچهها با راهنمایی معلم جدول زیر را برای خوراکیهایی که انتخاب کرده بودند، کامل کردند:

آیا خوراکیهایی که در فعالیت قبل انتخاب کرده بودید، سالم هستند و مصرف زیاد آنها مشکلی ایجاد نمی کند؟
پاسخ: اکثر حوراکیهای مورد استفاده سالم هستند ولی در بعضی از آنها خط زرد وجود دارد و مصرف بیش از اندازهی آنها خوب نیست و در بعضی از آنها خط قرمز وجود دارد که مصرف این خوراکیها برای کودکان که در سن رشد هستند اصلا توصیه نمیشود و مصرف زیاد آنها مضر است.
در بستهبندی بعضی خوراکیها مواد نگه دارنده و مواد افزودنی نوشته شده است. اینها چه معنی دارند؟
پاسخ: این مواد باعث می شوند زمان نگهداری خوراکیها افزایش یابد و خوراکیها برای مدت بیشتری سالم بمانند.
من دو تاریخ متفاوت روی بستهبندیها دیدهام. معنی این تاریخها چیست؟
پاسخ: یکی از آنها تاریخ تولید است و دیگری تاریخ انقضای محصول است.
جواب گفتوگو صفحه ۲۰ و ۲۱ علوم سوم
شما باهم کلاسیها و معلم خود دربارهی پرسشهای رضا و آرش گفتوگو کنید.
این تاریخها زمان مصرف محصولات را نشان میدهند.

با توجه به مطالبی که در این درس آموختهاید، دربارهی سلامت خوراکیهای زیر در گروه خود گفتوگو کنید و نتیجهی آن را به کلاس گزارش دهید.

پاسخ:
صبحانه:
انتخاب شما: برای صبحانه بین دو موارد فوق من نان، پنیر، سبزی، گردو را ترجیح میدهم.
علت این انتخاب: چون از نظر موادغذایی گروههایی مثل سبزیها، لبنیات، غلات را شامل میشود که ارزش غذایی بالایی دارند و سالمتر هستند. از طرفی لبنیات برای استخوانسازی و رشد بدن مناسب است.
ناهار:
انتخاب شما: برای ناهار بین دو موارد فوق زرشک پلو با مرغ انتخاب من است.
علت این انتخاب: زیرا غذای خانگی است، سالمتر درست شده است و روغن کمتری نسبت به مرغ سوخاری دارد پس در نتیجه چربی کمتری دارد.
شام:
انتخاب شما: جوجه کباب
علت این انتخاب: شام باید سبک باشد و از طرفی چون جوجه کباب دارای پروتئین و چربی مناسب و کمتری است دلیل انتخاب من است. همچنین فست فود دارای چربی زیادی است و برای شام مناسب نیست.
جواب ایستگاه فکر صفحه ۲۲ علوم سوم
به نظر شما چه عواملی میتواند باعث شود که بعضی افراد نتوانند برنامهی غذایی سالمی داشته باشند؟
پاسخ: نداشتن زمان برای پخت غذا، عادت غذایی نامناسب، طعم خوشمزه غذاهای بیرون از خانه مثل فست فودها، بیحوصلگی و بیشتر از همه نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه باعث میشود افراد به غذاهای ناسالم روی بیاورند و در آینده دچار انواع بیماری های مختلف شوند.
جواب فعالیت صفحه ۲۲ علوم سوم
یکی از رسمهای ما ایرانیان، درست کردن بعضی خوراکیها به مناسبتهای گوناگون است؛ مثلا برای سال نو و جشن نوروز سمنو میپزیم. دربارهی این رسمها و خوراکیهای مخصوص آنها با بزرگترها گفتوگو کنید و اطلاعات بهدست آمده را در کلاس گزارش دهید.

پاسخ:
غذا در فرهنگ ایرانی بسیار مهم است و در مراسمات مختلف، از جشنها تا عزاداریها، نقش ویژهای ایفا میکند. هر منطقه و هر مراسم، غذاهای مخصوص به خود را دارد. در ادامه به چند نمونه از غذاهای ایرانی که در مراسمات مختلف طبخ میشوند، اشاره میکنم:
مراسم عروسی
آش رشته: یکی از اصلیترین غذاهای عروسی در بسیاری از مناطق ایران است که نماد برکت و طول عمر است.
قورمه سبزی: این غذا پرطرفدار، معمولا به عنوان غذای اصلی در ضیافتهای عروسی سرو میشود.
زرشک پلو با مرغ: این غذا با طعم ترش و شیرین، یک انتخاب کلاسیک برای مراسم عروسی است.
کباب کوبیده: کباب کوبیده به همراه برنج زعفرانی، از غذاهای پرطرفدار در مهمانیهای عروسی است.
مراسم عزاداری
آش رشته: در برخی مناطق، آش رشته در مراسم عزاداری نیز طبخ میشود.
قیمه نثار: این غذا با طعم تند و خاص خود، در مراسم عزاداری محرم بسیار پرطرفدار است.
شله زرد: شله زرد با رنگ زرد و طعم شیرین خود، نماد نور و امید است و در مراسم عزاداری برای امام حسین (ع) پخته میشود.
مراسم تولد و جشنها
زولبیا و بامیه: این شیرینیهای سنتی، از جمله شیرینیهای پرطرفدار در جشنها و مهمانیها هستند.
باقلوا: باقلوا با طعم شیرین و مغزدار خود، یکی دیگر از شیرینیهای محبوب در جشنها است.
کیک: کیکهای تزئینی و متنوع، از جمله کیک تولد، در جشنها بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.
سایر مراسم
سمنو: سمنو در جشن نوروز پخته میشود و نماد برکت و شادابی است.
کوکو سبزی: کوکو سبزی یک غذای ساده و خوشمزه است که در بسیاری از مراسمها سرو میشود.
آبگوشت: آبگوشت یک غذای سنتی و مقوی است که در بسیاری از خانوادههای ایرانی طبخ میشود و در برخی مراسمها نیز سرو میشود.
تنوع غذاهای ایرانی بسیار زیاد است و هر منطقه و هر خانواده، رسوم غذایی خاص خود را دارد. فهرست بالا تنها نمونههایی از غذاهای ایرانی در مراسمات مختلف است.
سخن پایانی
اگر سوالی درباره جواب درس دوم علوم سوم ابتدایی با موضوع درس««خوراکیها»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شمارا راهنمایی میکنند.
✅ جواب درس اول علوم سوم
✅ جواب درس سوم علوم سوم
📝 سوالات درس دوم علوم سوم
📝 نمونه سوالات پایه سوم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران