جواب درس سوم علوم سوم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۳ علوم سوم دبستان با موضوع درس « اندازه‌گیری مواد» قرارگرفته‌است که شامل جواب فعالیت صفحه ۲۴ و ۲۵ ، جواب ترازو بسازید و اندازه‌گیری کنید صفحه ۲۶ ، جواب فعالیت صفحه ۲۷ و ۲۸ ، جواب جمع‌آوری اطلاعات صفحه ۲۸ ، جواب فعالیت صفحه ۲۹ ، جواب گفت و گو صفحه ۳۰ ، جواب فعالیت صفحه ۳۰، ۳۱ و ۳۲ می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه سوم ابتدایی همراه باشید.

جواب فعالیت صفحه ۲۴ و ۲۵ علوم سوم

علی و رضا مشغول مرتب کردن کتابخانه بودند. علی گفت: بهتر است کتاب‌های سنگین تر را در طبقه‌ی پایین بگذاریم.

رضاگفت: ولی کتاب‌هایی که در طبقه‌ی بالا گذاشته‌ای، بزرگتر و سنگین‌تر هستند.

علی یک کتاب از هر طبقه برداشت. یکی را در دست چپ و دیگری را در دست راستش گرفت و گفت:

مطمئن نیستم کدام سنگین‌تر است. چطور می‌توانیم سنگینی اجسام را مقایسه و اندازه‌گیری کنیم؟

آن‌ها در این‌باره در کلاس از معلم خود پرسش کردند. معلم گفت: با انجام دادن فعالیت‌های این درس
می‌توانید پاسخ پرسشتان را پیدا کنید.

جواب سوالات درس سوم علوم تجربی پایه‌ سوم ابتدایی؛ اندازه‌گیری مواد

فعالیت:

جواب فعالیت پایین صفحه ۲۵ علوم تجربی پایه‌ سوم ابتدایی

وسایل و مواد الزم برای هر گروه:

  • دو قوطی کبریت خالی هم اندازه و هم شکل
  • مقداری شن یا ماسه
  • تعدادی مهره ی فلزی بزرگ

۱- درون یکی از قوطی‌ها ٣ عدد مهره قرار دهید. درون قوطی کبریت دیگر، مقداری شن بریزید.

۲-قوطی‌هارا روی میز بگذارید. آیا می‌توانید سنگینی این قوطی‌ها را فقط با استفاده از حس بینایی خود، مقایسه کنید؟

پاسخ:

نه، نمی‌توانیم با نگاه کردن به دو قوطی کبریت، بگوییم کدام یک سنگین‌تر است. چون سنگینی قوطی‌ها چیزی نیست که با چشم به‌توان آن را حدس زد.


۳- حالا از حس لامسه کمک بگیرید؛ برای این کار سنگینی دو قوطی را به کمک دستانتان با هم مقایسه کنید.

پاسخ:

با کمک حس لامسه ‌می‌توان تشخیص محتوی داخل قوطی‌ها چیست چون وقتی قوطی‌ها را در دست می‌گیریم، با لمس کردن آن‌ها می‌توانیم حس کنیم کدام یک سنگین‌تر است.


۴- اگر قوطی حاوی شن سبک‌تر یا سنگین‌تر بود، مقدار شن را آنقدر تغییر دهید تا سنگینی دو قوطی مساوی احساس شود.

جواب فعالیت صفحه ۲۵ علوم تجربی پایه‌ سوم ابتدایی

۵ــ فکر می‌کنید چطور می‌توانید مطمئن شوید که سنگینی قوطی‌ها با هم برابر است؟

پاسخ:

با وزن کردن آن‌ها به راحتی می‌توان مطمئن شد که وزن هر دو قوطی یکی است. برای این کار می‌توانید از ترازو یا هر دو دست خود استفاده کنید. اگر یکی از قوطی‌ها سبک تر از دیگری بود به راحتی می‌توان با کم و زیاد کردن شن یا ماسه هر دو قوطی رو به یک اندازه هم وزن کرد.


همانطور که مشاهده کردید، به کمک حس بینایی یا حس لامسه، نمی‌توانیم سنگینی اجسام را به‌طور دقیق با هم مقایسه کنیم. برای حل این مسئله چه راهی پیشنهاد می‌دهید؟

پاسخ:

۱- استفاده از ترازو: با قرار دادن دو جسم روی دو کفه ترازو، می‌توانیم به راحتی ببینیم که کدام یک سنگین‌تر است.
۲- استفاده از نیروسنج: با آویزان کردن جسم از نیروسنج، می‌توانیم مقدار نیروی وزن جسم را بخوانیم. نیروی وزن، همان نیرویی است که به دلیل جاذبه‌ی زمین به سمت پایین وارد می‌شود و با سنگینی جسم رابطه مستقیم دارد.
۳- استفاده از فنر: فنر وقتی به آن نیرو وارد شود، کش می‌آید. هرچه نیروی وارد شده بیشتر باشد، فنر بیشتر کش می‌آید.

جواب ترازو بسازید و اندازه‌گیری کنید صفحه ۲۶ علوم سوم

وسایل لازم: دو لیوان کاغذی، شش تکه نخ محکم و هم‌اندازه، چوب یا لوله‌ی پلاستیکی، یک تکه نخ کوتاه، یک میخ، خط‌کش

۱ــ مانند تصویر با میخ در هر لیوان سه سوراخ با فاصله‌ی یکسان ایجاد کنید.

۲- از هر سوراخ یک نخ عبور دهید و آن را گره بزنید. سپس انتهای نخ‌ها را به هم گره بزنید.

۳- انتهای نخ‌ها را با فاصله‌ی یکسان از انتهای چوب، به دو سر آن ببندید.

۴- با خط کش وسط چوب را مشخص کنید. یک تکه نخ کوتاه را درست در وسط چوب به عنوان تکیه‌گاه گره بزنید و سپس آن را به مکان ثابتی در فضای اطراف آویزان کنید. مطمئن شوید که چوب یا لوله‌ی پلاستیکی کاملا صاف و افقی قرار گرفته است.

جواب ترازو بسازید و اندازه‌گیری کنید صفحه ۲۶ علوم تجربی پایه‌ سوم ابتدایی

وسیله‌ای که ساخته‌اید یک ترازوی تعادلی است که با استفاده از آن می‌توانید سنگینی اجسام را با هم مقایسه کنید.

۵ــ با استفاده از ترازویی که ساخته‌اید، سنگینی قوطی کبریت‌ها و چند وسیله‌ی دلخواه دیگر را با هم مقایسه کنید.

از این فعالیت چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ آن را بنویسید.

پاسخ:

ترازو وسیله ی کاربردی است و به ما در وزن کردن اجسام کمک می‌کند. با ترازو می توانیم وزن اجسام را اندازه بگیریم و با هم مقایسه کنیم.

جواب فعالیت صفحه ۲۷ و ۲۸ علوم سوم

وسایل و مواد لازم برای هر گروه:

  • پاک‌کن
  • مداد
  • توپ پلاستیکی کوچک
  • ترازوی تعادلی
  • گیره‌های کاغذ هم‌شکل و هم‌اندازه به میزان لازم
جواب فعالیت پایین صفحه ۲۷ علوم تجربی پایه‌ سوم ابتدایی

۱- پاک‌کن را در یک طرف ترازو قرار دهید. در طرف دیگر، آنقدر گیره کاغذ بریزید تا ترازو کاملا صاف و افقی بایستد و جرم گیره‌های کاغذ با جرم پاک‌کن برابر شود. جرم پاک‌کن برابر با جرم چند‌گیره است؟

۳۰ گیره‌ی کاغذ = جرم پاک کن


۲- همین کار را با مداد و توپ پلاستیکی هم تکرار کنید. جرم هر کدام از این اجسام با جرم چند گیره‌ی کاغذ برابر است؟

۱۲ گیره‌ی کاغذ = جرم توپ پلاستیکی

۲۰ گیره‌ی کاغذ = جرم مداد

۳- جرم پاک‌کن، مداد و توپ پلاستیکی را با هم مقایسه کنید.

پاسخ: جرم پاک کن بیشتر از بقیه و جرم مداد بیشتر از توپ پلاستیکی بود. جرم پاک کن بیشتر از بقیه و جرم مداد بیشتر از توپ پلاستیکی بود.


به نظر شما اگر در این فعالیت از هر کدام از گیره‌های کاغذ روبه‌رو استفاده کنیم، نتایج تغییر خواهند کرد؟ می‌توانید برای پیدا کردن پاسخ، آزمایش را تکرار کنید.

پاسخ: بله نتایج تغییر خواهد کرد چون اندازه‌ی گیره‌ها با یکدیگر برابر نیست.

جواب جمع‌آوری اطلاعات صفحه ۲۸ علوم سوم

درباره‌ی انواع ترازوها و کاربرد هر کدام در زندگی، اطلاعات جمع‌آوری کنید و با استفاده از روش‌هایی مانند داده‌نما (اینفوگرافیک) یا پرده‌نگار(پاورپوینت) به کلاس گزارش دهید. شما برای اندازه‌گیری جرم خود، از کدام ترازو استفاده می‌کنید؟

جواب جمع‌آوری اطلاعات صفحه ۲۸ علوم تجربی پایه‌ سوم ابتدایی

ترازو وسیله‌ای است که برای اندازه‌گیری جرم اجسام به کار می‌رود. از گذشته‌های دور تاکنون، ترازوها در اشکال و اندازه‌های مختلفی ساخته شده‌اند و در حوزه‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به برخی از انواع ترازوها و کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم:

ترازوی آشپزخانه: این نوع ترازو برای اندازه‌گیری مقدار دقیق مواد غذایی در هنگام پخت و پز استفاده می‌شود. معمولاً دقت بالایی ندارند و در واحدهای گرم یا کیلوگرم مدرج می‌شوند.

ترازوی فروشگاهی: ترازوهای فروشگاهی برای وزن کردن کالاهای مختلف در فروشگاه‌ها به کار می‌روند. این ترازوها معمولاً دقت بالاتری نسبت به ترازوهای آشپزخانه دارند و قابلیت چاپ برچسب قیمت را نیز دارا هستند.

ترازوی صنعتی: ترازوهای صنعتی برای وزن کردن اجسام سنگین در صنایع مختلف مانند کارخانه‌ها، انبارها و معادن استفاده می‌شوند. این ترازوها دقت بسیار بالایی دارند و ظرفیت‌های مختلفی از چند کیلوگرم تا چند تن را پوشش می‌دهند.

ترازوی آزمایشگاهی: ترازوهای آزمایشگاهی برای اندازه‌گیری دقیق جرم مواد شیمیایی و نمونه‌های آزمایشگاهی به کار می‌روند. این ترازوها دارای دقت بسیار بالایی هستند و برای انجام آزمایش‌های علمی و تحقیقاتی ضروری هستند.

ترازوی پزشکی: ترازوهای پزشکی برای اندازه‌گیری وزن افراد به منظور تشخیص بیماری‌ها، کنترل وزن و ارزیابی وضعیت سلامتی استفاده می‌شوند. این ترازوها معمولاً دارای صفحه نمایش دیجیتال هستند و قابلیت محاسبه شاخص توده بدنی (BMI) را دارند.

ترازوی طلا و جواهر: ترازوهای طلا و جواهر برای وزن کردن طلا، جواهرات و سنگ‌های قیمتی با دقت بسیار بالا استفاده می‌شوند. این ترازوها معمولاً دارای دقت چندین رقم اعشار هستند.

ترازوی دیجیتال: ترازوهای دیجیتال به جای عقربه از نمایشگر دیجیتال برای نشان دادن وزن استفاده می‌کنند. این ترازوها دقت بالایی دارند و قابلیت‌های متنوعی مانند محاسبه قیمت، تبدیل واحدها و اتصال به کامپیوتر را دارا هستند.

ترازوی مکانیکی: ترازوهای مکانیکی از وزنه و اهرم برای اندازه‌گیری وزن استفاده می‌کنند. این ترازوها در گذشته بسیار رایج بودند اما امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سایر انواع ترازو بر اساس ساختار:

ترازوی دو کفه ایاین نوع ترازو دارای دو کفه است که اجسام مورد نظر در یک کفه و وزنه‌های استاندارد در کفه دیگر قرار می‌گیرند.
ترازوی قپانترازوی قپان نوعی ترازوی مکانیکی است که از یک اهرم و یک وزنه متحرک برای اندازه‌گیری وزن استفاده می‌کند.
ترازوی عقربه‌ایاین نوع ترازو دارای یک عقربه است که بر روی یک صفحه مدرج حرکت می‌کند و وزن جسم را نشان می‌دهد.

کاربردهای کلی ترازو

ترازوها در زندگی روزمره و صنایع مختلف کاربردهای بسیار متنوعی دارند. از جمله این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اندازه‌گیری مواد غذایی: در آشپزی، داروسازی و صنایع غذایی
  • کنترل کیفیت محصولات: در صنایع تولیدی
  • توزین بار و کالا: در حمل و نقل و تجارت
  • انجام آزمایش‌های علمی: در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی
  • کنترل وزن افراد: در پزشکی و ورزش
  • جواهرسازی و صنایع مرتبط

در انتخاب ترازو مناسب، عوامل مختلفی مانند دقت مورد نیاز، ظرفیت، نوع کاربرد و بودجه باید در نظر گرفته شود.

برای اندازه‌گیری وزن خود از ترازوی پزشکی استفاده‌می‌شود، که توضیحات کامل آن در بالا ذکرشده است.

جواب فعالیت صفحه ۲۹ علوم سوم

مواد چه‌قدر جا می‌گیرند؟

جواب فعالیت صفحه ۲۹ علوم تجربی پایه‌ سوم ابتدایی

وسایل و مواد لازم برای هر گروه:

  • یک تکه یونولیت
  • مقداری خمیر بازی
  • ترازوی تعادلی

۱- در یک طرف ترازو یک تکه یونولیت قرار دهید و در طرف دیگر، آن‌قدر خمیر بازی بگذارید تا جرم دو طرف برابر شود و ترازو به تعادل برسد.

جواب فعالیت صفحه ۲۹ علوم تجربی پایه‌ سوم ابتدایی

۲- به نظر شما کدام یک از جملات زیر درباره‌ی کاری که انجام داده‌اید درست است؟ برای انتخاب خود دلیل بیاورید.

  • جرم یونولیت از جرم خمیر بازی بیشتر است.
  • یونولیت از خمیر بازی جای بیشتری گرفته است.

پاسخ: جمله‌ی دوم صحیح است. همانطور که در شکل فوق مشاهده می‌کنید یونولیت از خمیر بازی جای بیشتری گرفته است. از طرفی چون در صورت فعالیت ذکر شده بود آن‌قدر خمیر بازی بگذارید تا جرم دو طرف برابر شود و ترازو به تعادل برسد بنابراین جمله‌ی اول اشتباه است چون جرم هر دو طرف کفه‌ی ترازو یکسان است.

نکته: مواد جا می‌گیرند. به مقدار جایی که هر ماده می‌گیرد، حجم آن می‌گویند.

جواب گفت و گو صفحه ۳۰ علوم سوم

به اطراف خود دقت کنید. از بین چیزهایی که در کلاس می‌بینید، به نظرتان کدام از همه بیشتر جا گرفته است؟ کدام کمترین حجم را دارد؟
پاسخ: میز و نیمکت بیشتر از همه جا گرفته‌اند و ساعت دیواری کمترین حجم را دارد.

جواب فعالیت صفحه ۳۰ و ۳۱ علوم سوم

جواب فعالیت صفحه ۳۰ و ۳۱ علوم تجربی پایه‌ سوم ابتدایی

۱- یک ظرف و یک پارچ آب داریم.

۲- برای مقایسه‌ی حجم آب درون ظرف و پارچ، چه راهی پیشنهاد می‌کنید؟

پاسخ: برای مقایسه‌ی حجم آب درون ظرف و پارچ می‌توان ابتدا ظرف را از آب پر کرد و سپس آب آن را به داخل پارچ منتقل کرد و این‌کار را تا زمانی که پارچ پر شود تکرار کرد و یا راه ‌حل دیگر این است که از چند لیوان دیگر کمک گرفت و حجم آب درون پارچ و ظرف را اندازه گیری کرد.

۳- علی با استفاده از یک استکان حجم آب درون ظرف را اندازه‌گیری کرده است. رضا هم با استفاده از یک لیوان حجم آب درون پارچ را اندازه‌گیری کرده است. آن‌ها نتایج اندازه‌گیری خود را در جدول زیر نوشته‌اند:

جواب فعالیت صفحه ۳۰ و ۳۱ علوم تجربی پایه‌ سوم ابتدایی

آن‌ها نتایج اندازه‌گیری خود را در جدول زیر نوشته‌اند:

جواب فعالیت صفحه ۳۰ و ۳۱ علوم تجربی پایه‌ سوم ابتدایی

۴- با توجه به گزارش علی و رضا آیا می‌توان گفت که حجم آب درون ظرف از حجم آب درون پارچ بیشتر است؟ برای پاسخ خود دلیل بیاورید.
پاسخ: خیر، چون ابعاد لیوان و استکان آن‌ها متفاوت است بنابراین واحد اندازه‌گیری آن‌ها با هم فرق می کند و نمی‌توان اظهار نظر کرد.

۵- چطور می‌توانیم مطمئن شویم که حجم آب در کدام ظرف بیشتر است؟
پاسخ: استفاده از واحدهای یکسان مثلا یک نوع لیوان یا استکان برای اندازه‌گیری هر دو استفاده کنیم.

نکته: دانشمندان و بیشتر مردم جهان، برای اندازه‌گیری و بیان حجم مایع‌ها در زندگی روزمره از یکای لیتر استفاده می‌کنند.
نکته: برای اندازه‌گیری حجم مقدار کمی از مایع‌ها از یکای میلی‌لیتر استفاده می‌کنیم.

نکته: هر لیتر برابر با ۱۰۰۰ میلی‌لیتر است.

جواب فعالیت صفحه ۳۲ علوم سوم

حتما در اطراف خود ظرف‌هایی مانند شکل‌های زیر دیده‌اید. تعدادی از آن‌ها را به کلاس بیاورید و به نوشته‌های روی هر کدام دقت کنید. حجم هرکدام از آن‌ها چقدر است؟ آن را در جدول زیر بنویسید.

جواب فعالیت صفحه ۳۲ علوم تجربی پایه‌ سوم ابتدایی

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس سوم علوم سوم ابتدایی با موضوع درس««اندازه‌گیری مواد»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شمارا راهنمایی می‌کنند.

جواب درس دوم علوم سوم
جواب درس چهارم علوم سوم
📝 سوالات درس سوم علوم سوم
📝 نمونه سوالات پایه سوم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *