جواب فعالیت و کار در کلاس صفحه ۱۴۰ ریاضی ششم

در این نوشته جدیدترین گام به گام پاسخ فعالیت و کار در کلاس صفحه ۱۴۰ ریاضی ششم ابتدایی، با موضوع «تقریب» قرار گرفته‌ است که شامل صفحه ۱۴۰ کتاب درسی ریاضی پایه ششم از فصل ۷ می‌باشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ فصل هفتم ریاضی ششم همراه باشید.

جواب فعالیت ۱۴۰ ریاضی ششم

۱- عبارت زیر به دو روش محاسبه شده است. محاسبه‌ها را کامل کنید.

پاسخ:

جواب فعالیت ۱۴۰ ریاضی ششم

آیا پاسخ‌ها یکی است؟ 

پاسخ: خیر

مثلاً اگر بخواهید عبارتی مانند این (۴×۷−۶)×۳ را حساب کنید، چگونه عمل می‌کنید؟

پاسخ:

گام اول) ابتدا حاصل ضرب ۴×۷ را محاسبه می‌کنیم که ۲۸ می‌شود.

گام دوم) حاصل ۲۸−۶ را محاسبه می‌کنیم که برابر ۲۲ می‌شود.

گام سوم) حاصل ضرب (۲۲−)×۳ را محاسبه می‌کنیم که برابر ۶۶ می‌شود.


۲- برای انجام عملیات اگر عبارت پرانتز داشت، ابتدا داخل پرانتزها را حساب می‌کنیم: محاسبه را کامل کنید. فلش‌های قرمز رنگ راهنمای ترتیب عملیات است:

پاسخ:

جواب فعالیت ۱۴۰ ریاضی ششم

پرانتزها راهنمای ترتیب عملیات‌اند. محاسبه‌ها را از داخلی‌ترین پرانتزها شروع کنید.
اگر از پرانتز استفاده نشده باشد، مانند = ۳ ×۲ – ۸ چطور

پاسخ: باید ابتدا ضرب و تقسیم سپس جمع و تفریق را و همیشه از چپ به راست باید محاسبه کنیم.

اگر ترتیب عملیات با پرانتز مشخّص نشده باشد ابتدا باید ضرب‌ها و تقسیم‌ها و سپس جمع‌ها و تفریق‌ها را از چپ به راست انجام دهیم.

با این قرارداد اکنون بگویید حاصل ۳ ×۲ – ۸ چیست؟

پاسخ:

۲ = ۶ – ۸ = ۳ ×۲ – ۸

جواب کار در کلاس ۱۴۰ ریاضی ششم

۱- با توجّه به قرارداد، حاصل هر عبارت را به دست آورید.

پاسخ:

جواب کار در کلاس ۱۴۰ ریاضی ششم

۲- ۴/۲۵ به روش قطع کردن را با تقریب کمتر از ۱ بنویسید. سپس حاصل ضرب سمت راست را انجام دهید.

پاسخ:

با تقریب کمتر از ۱، ۴ = ۴/۲۵
۱۶ = ۴ × ۴ = ۴/۲۵ ×۴

بدون تقریب ۱۷ = ۴/۲۵ ×۴

مقدار واقعی ۴/۲۵ را در سمت چپ نشان داده و سپس آن را ۴ برابر کرده‌ایم. توضیح دهید که حذف ۰/۲۵ چه تاثیری در ۴ برابر شدن آن دارد.

جواب کار در کلاس ۱۴۰ ریاضی ششم

پاسخ: با حذف ۰/۲۵، هنگام ۴ برابر شدن یک واحد کامل کم می‌شود.

۱ = ۰/۲۵ ×۴

جواب کار در کلاس ۱۴۱ ریاضی ششم

۳- احمد حاصل ضرب۱۱/۲ × ۳۴/۲ را به روش قطع کردن و با تقریب کمتر از ۱ حساب کرد و عدد ۳۷۴ را به دست آورد.

۳۷۴ = ۱۱ × ۳۴ ≃ ۱۱/۲ × ۳۴/۲

محسن حاصل را به روش قطع کردن و با تقریب کمتر از ۱۰ به دست آورد:

۳۰۰ = ۱۰ × ۳۰ ≃ ۱۱/۲ × ۳۴/۲

کدام یک به مقدار واقعی نزدیک‌تر است؟

پاسخ: خطای روش احمد کمتر و در نتیجه جواب او به مقدار واقعی نزدیکتر است.

۳۸۳/۰۴ ≃ ۱۱/۲ × ۳۴/۲


۴- طبق قرار داد، محاسبه‌ها را با رعایت ترتیب انجام عملیات انجام دهید.

پاسخ:

جواب کار در کلاس ۱۴۱ ریاضی ششم

۵- حاصل عبارت‌های زیر را به دست آورید و سپس با تقریب کمتر از ۰/۱ به روش گرد کردن تقریب بزنید.

پاسخ:

جواب کار در کلاس ۱۴۱ ریاضی ششم

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب فعالیت و کار در کلاس صفحه ۱۴۰ ریاضی ششم ‌با موضوع فصل هفتم که ««تقریب»» است، دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی می‌کنند.

جواب کار در کلاس صفحه ۱۳۹ ریاضی ششم
جواب تمرین صفحه ۱۴۱ ریاضی ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *