جواب درس چهارم علوم هفتم

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۴ علوم هفتم متوسطه با موضوع درس‌ «مواد پیرامون ما»‌ قرار گرفته‌ است که شامل جواب آزمایش کنید، گفت‌ و‌ گو کنید، فعالیت و اطلاعات جمع‌ آوری کنید می‌باشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات علوم هفتم همراه باشید.

جواب فعالیت صفحه ۲۷ علوم هفتم

فهرستی از لوازم و وسایل اطراف خود (حداقل ۱۰ مورد) را تهیه و به دلخواه دسته‌بندی کنید. ملاک دسته‌بندی خودتان را مشخص کنید.

پاسخ:

پلاستیکیشیشه‌ایپارچه‌ایچوبیفلزی
کنترل کولر
تلویزیون
لیوان، پنکه، دمپایی
آیینه، پنجره
لامپ، لیوان
لباس، دستمال
عروسک و ملافه
مداد، کمد، میز
صندلی، جا نانی
دستگیره در، قاشق
چنگال، چاقو، ناخنگیر

جواب سوال صفحه ۲۷ علوم هفتم

شما نیز فهرستی را که تهیه کرده‌اید به این صورت طبقه‌بندی کنید. آیا در فهرست شما وسایلی هست که در هیچ یک از این دسته‌ها جای نگیرند؟

پاسخ: بله مواد خوراکی‌، دارویی‌، بهداشتی در این‌ها جای ندارند.

جواب فکر کنید صفحه ۲۸ علوم هفتم

۱- خواص مورد انتظار برای لیوان شیشه‌ای، میله چوبی، بشقاب سرامیکی، خط کش پلاستیکی و قوطی آلومینیومی را پیش‌بینی و جدول زیر را کامل کنید.

پاسخ:  

نام جسم / خاصیتشکننده –
چکش خوار
رسانا – نارساناانعطاف‌پذیر – انعطاف‌ناپذیرشفاف – کدر
لیوان شیشه‌ایشکنندهنارسانای الکترونیکیانعطاف‌ناپذیرکدر – شفاف
خط کش پلاستیکیشکنندهنارسانای الکترونیکیانعطاف‌پذیرکدر
قوطی آلومینیومیچکش خواررساناانعطاف‌پذیرکدر
مداد چوبیشکنندهنارسانای الکترونیکیانعطاف‌ناپذیرکدر
بشقاب سرامیکیشکنندهنارسانای الکترونیکیانعطاف‌ناپذیرکدر
تایر اتومبیل——–نارسانای الکترونیکیانعطاف‌پذیرکدر

۲- با بررسی شکل زیر، چکش خوار بودن فلزها را با توجه به ساختار اتمی آن‌ها توضیح دهید.

جواب فکر کنید صفحه ۲۸ علوم هفتم

پاسخ:

وقتی با ضربه به فلز نیرو وارد می‌شود ساختمان اتم ها تغییر نمی‌کند اما اتم‌ها از محل خود جا به جا می‌شوند و در نتیجه فلز شکل پذیر و چکش خوار می‌شود. در واقع با زدن ضربه لایه‌هایی از اتم روی هم لغزیده و فلز تغییر شکل می‌دهد.

آزمایش کنید ۱ صفحه ۲۹ علوم هفتم

۱- یک مدار الکتریکی ساده بسازید.
۲- رسانایی الکتریکی مواد ذکر شده را بررسی، و نتیجه مشاهدات خود را یادداشت کنید.

پاسخ:

لیوان شیشه اینارسانا
سکهرسانا
خط کش پلاستیکینارسانا
خط کش چوبینارسانا
خط کش فلزیرسانا
فویل آلومینیومیرسانا
پارچه نخینارسانا
بشقاب سرامیکینارسانا

با توجه به نتایج آزمایش می‌توان نتیجه گرفت فلزات رسانای الکتریکی و نافلزات نارسانای الکترونیکی هستند.

آزمایش کنید ۲ صفحه ۲۹ علوم هفتم

چند رشته سیم نازک فلزی، نخی و پلاستیکی، قلاب، پایه و گیره فلزی و چند وزنه ۱۰۰ گرمی.

روش آزمایش:

۱- یک رشته سیم مسی را مطابق شکل به گیره ببندید.
۲- یک وزنه ۱۰۰ گرمی را از آن آویزان، و تعداد وزنه‌ها را کم کم اضافه کنید. این عمل را تا آنجا ادامه دهید که رشته سیم پاره شود.
۳- آزمایش را برای رشته سیم‌های دیگر تکرار کنید (قطر رشته سیم‌ها باید یکسان باشد).

۴- نتیجه مشاهدات خود را روی نمودار زیر رسم، و نتایج را مقایسه کنید.

پاسخ:

آزمایش کنید ۲ صفحه ۲۹ علوم هفتم

جواب فعالیت صفحه ۳۰ علوم هفتم

شکل‌های زیر جرم یک سانتی‌متر مکعب از چند ماده متفاوت را نشان می‌دهند:

پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۳۰ علوم هفتم

الف) شما نیز با استفاده از ترازو و استوانه مدرج، جرم و حجم خمیر بازی، میخ فولادی، سنگ مرمر، توپ، انگشتر طلا، ورق آلومینیومی و وزنه سربی را اندازه‌گیری، و چگالی آنها را حساب کنید.

پاسخ: برای بدست آوردن چگالی مواد باید جرم آن‌ها را بر حسب گرم به حجم آن ماده بر حسب سانتی‌متر مکعب یا میلی لیتر یا سی‌سی تقسیم کرد.

مادهجرمحجمچگالی
خمیر بازی۸ گرم۴ سانتی‌متر مکعب۲
انگشترطلا۳ گرم۱۵۵/۰ سانتی‌متر مکعب۰/۰۱۹
سنگ مرمر۶/۶ گرم۳ سانتی‌متر مکعب۲/۲
وزنه سربی۳۴/۰۲ گرم۳ سانتی‌متر مکعب۱۱/۳۴
میخ آهنی۱۵/۶ گرم۲ سانتی‌متر مکعب۷/۸
توپ پلاستیکی۱۰ گرم۱۰۰ سانتی‌متر مکعب۰/۱

ب) چگالی همه مواد داده شده را روی نمودار زیر رسم کنید.

پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۳۰ علوم هفتم

پ) آیا چگالی فلزها با هم برابر است؟ 

پاسخ: خیر

ت) چگالی کدام گروه از مواد نسبت به بقیه بیشتر است؟ 

پاسخ: فلزات

ث) برداشت خود را از شکل زیر در یک سطر بنویسید.

پاسخ: موادی که چگالی بیشتری از مایع دارند در مایع فرو می‌روند و ته نشین می‌شوند (برنج و جیوه) و موادی که چگالی کمتری از مایع دارند در سطح مایع شناور می‌مانند‌( چوب پنبه).

جواب گفت‌وگو کنید صفحه ۳۱ علوم هفتم

چون استحکام فولاد زیاد است، اغلب پل‌ها و اسکله‌های فلزی را از فولاد می‌سازند. چرا استحکام این سازه‌ها با گذشت زمان کاهش می‌یابد؟

پاسخ: 

چون با گذشت زمان فولاد دچار تغییر شیمایی شده و زنگ می‌زند. لذا بر استحکام این سازه‌ها نیز اثر بدی می‌گذارد.

جواب آزمایش کنید صفحه ۳۱ علوم هفتم

۱- در یک لیوان بزرگ ۳۰ میلی‌لیتر آب بریزید و ۳۰ میلی‌لیتر چسب چوب به آن اضافه کنید؛ سپس آن را هم بزنید تا یکنواخت شود.
۲- یک قاشق سوپ خوری از بوراکس و چند قطره رنگ غذا را در ۶۰ میلی‌لیتر آب در یک کاسه حل کنید.
۳- محتویات لیوان را به آرامی درون کاسه اضافه کنید و مرتب هم بزنید.
۴- ماده ژله‌ای به دست آمده را با حرکت دست به شکل یک توپ در آورید.

۵- با تغییر شرایط انجام واکنش (تغییر دمای آب) و افزودن مواد دیگر مانند نشاسته، آزمایش را تکرار، و توپ‌های ساخته شده را با هم مقایسه کنید.

جواب آزمایش کنید صفحه ۳۱ علوم هفتم

پاسخ: 

با تغییر شرایط انجام واکنش، خواص ماده ژله‌ای به‌دست آمده نیز تغییر می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر دمای آب را افزایش دهیم، ماده ژله‌ای نرم‌تر و چسبناک‌تر می‌شود. همچنین، افزودن مواد دیگر مانند نشاسته نیز می‌تواند خواص ماده ژله‌ای را تغییر دهد. به‌عنوان مثال، افزودن نشاسته باعث می‌شود که ماده ژله‌ای سفت‌تر و مقاوم‌تر شود.


۶- با تکرار آزمایش، ماده ژله‌ای به‌دست آمده را به شکل‌های گوناگون در بیاورید و درباره خواص آن گفت‌ و گو کنید.

پاسخ: 

با تکرار آزمایش و شکل‌دهی ماده ژله‌ای به شکل‌های گوناگون، می‌توان به خواص آن پی برد. این ماده ژله‌ای خاصیت کشسانی دارد و می‌توان آن را به راحتی به شکل‌های مختلف درآورد. همچنین، این ماده ژله‌ای به راحتی پاره نمی‌شود و شکل خود را حفظ می‌کند.

نتیجهآبچسبنشاستهبوراکس
سفت نشده۱۰ گرم۶ گرم۱ گرم۲/۵ گرم
چسبناک شده و بعد خشک شده۱۰ گرم۵ گرم۱ گرم۲/۵ گرم
خشک شده و پودر شده۱۰ گرم۵ گرم۳ گرم۲۵ گرم

جواب جدول صفحه ۳۲ علوم هفتم

جواب جدول صفحه ۳۲ علوم هفتم

جواب اطلاعات جمع‌آوری کنید صفحه ۳۲ علوم هفتم

برای ساخت هریک از وسایل زیر از چه موادی استفاده شده است؟ دلیل انتخاب هر ماده را بنویسید.

پاسخ: 

الف) دستاک (راکت) تنیس: چوب و پلاستیک بخاطر کم بودن چگالی کم چوب و انعطاف پذیر بودن پلاستیک.
ب) قابلمه دسته دار: فلز و پلاستیک بخاطر اینکه فلز رسانای گرمای خوبی است و پلاستیک نارسانای گرما است.
پ) کلاه ایمنی: آلومینیوم یا پلاستیک، اولی بخاطر مقاومت بالا و دومی بخاطر عایق بودن و داشتن چگالی کم.
ت) بدنه و در یخچال: پلاستیک و فلز، اولی بخاطر نارسانای گرما بودن و دومی بخاطر استحکام بالای آن.
ث) چرخ خودرو: فلز بخاطر استحکام بسیار بالای آن.

جواب سوال صفحه ۳۴ علوم هفتم

این نوع مواد به «مواد هوشمند» معروف‌اند. جست‌وجو برای یافتن مواد هوشمند با کاربردهای گوناگون به‌طور گسترده‌ای در حال اجراست. به‌نظر شما با ساختن چنین موادی زندگی ما دچار چه تغییرهایی خواهد شد؟

پاسخ: 

وسایلی که با مواد هوشمند ساخته می‌شوند به آسانی تغییر شکل و خراب نمی‌شوند در نتیجه با صرفه‌‌تر است مخصوصا در مورد اشیای گران قیمت

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس ۴ علوم پایه‌ هفتم متوسطه اول با موضوع درس««مواد پیرامون ما»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی می‌کنند.

جواب درس سوم علوم هفتم
جواب درس پنجم علوم هفتم
📝 نمونه سوالات پایه هفتم متوسطه‌‌ اول

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *