جواب درس دوم فارسی پنجم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۲ فارسی پنجم دبستان با موضوع درس «فضل خدا»، قرار گرفتهاست که شامل جواب درست و نادرست، درک مطلب، واژه آموزی، درک و دریافت و حکایت میباشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات فارسی پنجم ابتدایی همراه باشید.
جواب درست و نادرست صفحه ۱۹ فارسی پنجم
۱- بخشش و بزرگواری خداوند قابل شمارش نیست.
پاسخ: درست ✅
۲- خدای بزرگ به وسیله آفتاب، اجزای خاک مرده را به باغ میوه و چمنزار تبدیل میکند.
پاسخ: درست ✅
۳- فقط انسانها میتوانند به خوبی خداوند را ستایش کنند.
پاسخ: نادرست❌ زیرا همه مخلوقات، خداوند را ستایش میکنند.
جواب درک مطلب صفحه ۱۹ فارسی پنجم
۱- سعدی با کدام مصراع بیان میکند که نمیتوان شکر همه ی نعمتهای خدا را به جا آورد؟
پاسخ:
در مصراع دوم: کیست آن که شکر یکی از هزار کرد؟
۲- در بیت « ابر آب داد بیخ درختان مرده را / شاخ برهنه پیرهن نوبهار کرد» شاعر از چه فصلهایی سخن گفته است؟
پاسخ:
فصلهای زمستان و بهار
۳- در این شعر منظور از «پیرهن» چیست؟ چرا شاعر برای بیان منظور خود از این واژه استفاده کرده است؟
پاسخ:
برگ و شکوفههایی درختان را میپوشاند.
چون برگهای تازه مثل پوشیدن پیرهن برای درختان است.
۴- سعدی میگوید: «کیست آن که شکر یکی از هزار کرد؟» آیا فقط هزار نعمت وجود دارد؟ توضیح دهید.
پاسخ:
خیر، منظور سعدی این است که کسی به درستی نمیتواند نعمتهای بسیار زیاد خداوند را شکر کند. منظور از هزار ، تعداد بیشمار و بسیار زیاد است.
۵- «آفتاب» و «ابر» را با هم مقایسه کنید و شباهت و تفاوت آنها را بگویید.
پاسخ:
شباهت: هر دو از لوازم اصلی زندگی و حیات هستند. هر دو برای ادامه بقای موجودات زنده ضروری هستند و به رشد گیاهان و سایر موجودات زنده کمک میکنند.
تفاوت: آفتاب (خورشید) یک ستاره بسیار بزرگ و سوزان است اما ابر مجموعهای از بخار آب است. ابرها حرکت میکنند اما آفتاب ساکن است.
جواب دانش زبانی صفحه ۲۰ فارسی پنجم
اگر بخواهیم متن تبریک را خطاب به کسی که موفقیتی به دست آورده، بخوانیم، چه میکنیم؟
پاسخ:
باید حالت و لحن گفتارمان، شادی را نشان دهد.😊
اگر بخواهیم متن تسلیت را خطاب به کسی که به سوگی دچار شده، بخوانیم، چه میکنیم؟
پاسخ:
باید حالت چهره و نوع گفتار ما همراه با غم و اندوه و همدردی باشد.😰
لحن خواندن شعر ستایش «ای همه هستی ز تو پیدا شده» با شعر این درس «فضل خدا» به نظر شما یکسان است؟ دربارهی لحن و آهنگ خواندن این دو شعر، گفتوگو کنید.
پاسخ: در هردو شعر، شاعران اقرار میکنند که خداوند آفریننده جهان و تنها یاور همه موجودات است.در هردو شعر به برشمردن صفات پروردگار و ستایش او پرداخته است. لحن هر دو شعر ستایشی است.
جواب درک و دریافت صفحه ۲۳ فارسی پنجم
۱- با توجه به متن، بگویید پروانه چه ویژگیهایی داشت؟ آیا کار او را میپسندید؟ چرا؟
پاسخ:
بسیار زیبا و مغرور بود. خیر کار او را نمیپسندم چون افراد مغرور دوستی ندارند.
۲- به نظر شما چرا پروانه دیگر خود را در برکه تماشا نکرد و بالهایش را به نمایش نگذاشت؟
پاسخ:
زیرا متوجه شد که زیبایی او خدادادی است و دلیلی برای غرور و خود پرستی نیست و نباید ابزاری برای فخر فروشی به دیگران باشد.
۳- چه چیزهایی باعث زیبایی و شادابی گل سرخ بودند؟ به ترتیب بیان کنید.
پاسخ:
گلبرگها، برگها، ساقه، ریشه، زمین و خورشید
۴- چه شخصیتهایی در داستان « راز گل سرخ » حضور داشتند و صحبت کردند؟
پاسخ:
- پروانه
- پروانههای دشت
- گل سرخ
- برگها
- ساقه
- ریشه
- زمین
- خورشید

جواب حکایت صفحه ۲۴ فارسی پنجم

حکایتی که خواندید، با مفهوم کدام یک از مثلهای زیر ارتباط دارد؟
پاسخ:
– سحرخیز باش تا کامروا باشی.
– دست بالای دست بسیار است.
– ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است.
– مرغ همسایه، غاز است.
– عقلش به چشمش است. ✅
– جوجهها را آخر پاییز میشمارند.
معنی شعر فضل خدا فارسی پنجم
فضلِ خدای را، که تواند شمار کرد؟ / یا کیست آن که شکر یکی از هزار کرد؟
معنی: چه کسی میتواند لطف و بخشش خدا را بشمارد یا چه کسی است که شکر یکی از هزاران نعمت خدا را به جای آورد. (هیچکس قادر به شمارش فضل و نعمت خدا نیست.)
بحر آفرید و برّ و درختان و آدمی / خورشید و ماه و انجم و لیل و نهار کرد
معنی: خداوند، دریا، خشکی، درختان، انسان، خورشید، ماه، ستارگان، شب و روز را آفرید.
اجزای خاک مُرده، به تأثیر آفتاب / بُستانِ میوه و چمن و لاله زار کرد
معنی: خداوند اجزای خاک بیجان را به کمک و تأثیر نور آفتاب به باغ میوه و چمنزار و لاله زار تبدیل نمود.
ابر، آب داد بیخ درختان مُرده را / شاخ برهنه، پیرهن نوبهار کرد
معنی: ابر به خواست خدا ریشه ی درختان خشک و بیجان را آب داد و بهار و سبزه را در شاخهی خشک و خالی درختان قرار داد. (بهار آمد.)
توحید گوی او، نه بنی آدم اند و بَس / هر بلبلی که زمزمه بر شاخسار کرد
معنی: ستایش کننده ی خدا فقط انسان ها نیستند بلکه هر پرنده (آفریده ای) که روی شاخه های بزرگ زمزمه میکند، ستایش کننده ی خدا است
معنی کلمات درس دوم فارسی پنجم
فضل: بخشش
بحر: دریا
شکرت: شکر تو را
شمار کردن: شمردن، حساب کردن
بر: خشکی
لیل: شب
که: چه کسی
اجزا: جمع جز، بخش ها
انجم: ستارگان
تاثیر: اثر کردن
نهار: روز
شاخ برهنه: شاخه بدون برگ و میوه
خاک مرده: خاک خشک و بی حاصل
بنی آدم: انسان
بیخ: بن، اساس
شاخسار: شاخه های درختان
توحید گوی: ستایش کننده
از پشت کوه بیرون آمد: طلوع کرد
زمزمه: نغمه، سرود، آواز
تحسین می کرد: آفرین می گفت
حسرت می خورند: افسوس می خوردند
خورشید نورش را پنهان کرد: غروب کرد
سراغ: در جستجوی چیزی رفتن
غرور: سربلندی
برکه: آبگیر
مغرور: خودخواه، متکبر
خود بینی: غرور، تكبر
به شگفت آمد: تعجب کرد
نسیم ملایم: باد آرام
جذب: چیزی را به سوی خود کشیدن
گلبرگ: برگ گل
مشخص: معلوم
تشکر: سپاس گزاری
جالیز: کشتزار خربزه
لب به سخن باز کرد: شروع به حرف زدن کرد
از کار خدا سر در نمی آورم: متوجه رازهای خدا نمی شوم
خالق: آفریننده
کردگان: درخت گردو
ناگهان: غیر متنظره
بلای وحشتناکی: گرفتاری سختی
کلمات مخالف درس دوم فارسی پنجم
بحر ≠ بر
برهنه ≠ پوشیده
خواب ≠ بیدار
ليل ≠ نهار
بزرگ ≠ کوچک
مغرور ≠ فروتن، متواضع
مرده ≠ زنده
زیبا ≠ زشت
غمگین ≠ شاد
کلمات هم خانواده درس دوم فارسی پنجم
فضل: فاضل، فضیلت
تاثیر: موثر، اثر
انجم: نجوم
تعریف: معرفی
شکر: شاکر، تشکر
دیدن: دید، دیدار
سخن پایانی
اگر سوالی درباره جواب درس ۲ فارسی پایه چهارم ابتدایی با موضوع درس««فضل خدا»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی میکنند.
✅ جواب درس اول فارسی پنجم
✅ جواب درس سوم فارسی دوم
📝 نمونه سوالات پایه پنجم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران