جواب درس اول فارسی پنجم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱ فارسی پنجم دبستان با موضوع درس «تماشاخانه»، قرار گرفته‌است که شامل جواب درست و نادرست، درک مطلب، واژه آموزی، تصویرخوانی و خوانش و فهم می‌باشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات فارسی پنجم ابتدایی همراه باشید.

جواب درست و نادرست صفحه ۱۳ فارسی پنجم

۱- دیدن شگفتیهای عالم و تأمل درباره‌ی آن‌ها راه مناسبی برای شناخت است.

پاسخ: درست

۲- سبزه‌ها و علف‌ها به اندازه‌ای نرم و شکننده هستند که نمی‌توانند از میان سنگلاخ سر در بیاورند.

پاسخ: نادرستزیرا با وجود نازک و شکننده بودن گاهی دیدیم از میان سنگلاخ سر در میاورند.

۳- تاریکی شب، روشنایی روز و شبنم صبحگاهی همه از آفریده های ساکت خدا هستند.

پاسخ: درست

جواب درک مطلب صفحه ۱۴ فارسی پنجم

 ۱- یکی از راه‌های شناخت عالم را بیان کنید؟

پاسخ:

نگریستن به جهان پیرامون، دقت و اندیشه کردن در پدیده‌های اطراف به شناخت بهتر این عالم کمک می‌کند.

۲- چرا عالم «تماشاخانه‌ی شگفتی‌های آفرینش» است؟

پاسخ:

جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، سرشار از شگفتی‌ها است.

۳- چرا هر کدام از پدیده‌ها، «ایستگاهی برای اندیشیدن» هستند؟

پاسخ:

اگر می‌خواهیم عالم را بهتر بشناسیم، یک راه ساده آن است که پدیده‌ها را خوب تماشا کنیم، درباره‌‌ی آفرینش هریک بیندیشیم و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

۴- «این جهان دفتری است که خدای مهربان به پاکی و زیبایی در آن نگاشته و می‌نگارد.» چرا نویسنده، پس از بیان واژه‌ی «نگاشته» از «می‌نگارد» نیز استفاده کرده است؟

پاسخ:

فعل «نگاشته» در این عبارت، بیانگر این است که این دفتر در حال حاضر وجود دارد و خداوند در گذشته آن را آفریده است اما فعل «می‌نگارد» بیانگر این است که خداوند همچنان در حال آفرینش است و جهان در حال تغییر و تحول است.

۵- چرا عنوان «تماشاخانه» برای این درس انتخاب شده است؟ شما چه عنوانی را برای این درس انتخاب می‌کنید؟

پاسخ:

زیرا این درس مربوط به آفرینش الهی و پدیده‌های طبیعی جهان هستی است که بسیار تماشایی و زیبا هستند.

عنوان پیشنهادی: راز آفرینش

جواب واژه آموزی صفحه ۱۴ فارسی پنجم

به واژه‌های زیر و رابطه‌های آن‌ها با یکدیگر، توجه کنید.

جواب واژه آموزی صفحه ۱۴ ؛ فارسی پایه‌ پنجم

⭐ با دقت به خوب و بدِ حرف‌های دوستم، گوش می‌کردم.
⭐ ما می‌توانیم گل را با خار مقایسه کنیم.
⭐ سنجاقک، بالا و پایین می‌پرید.

از معنی واژه‌ها، می‌فهمیم که این کلمات، مفهوم مخالف هم یا ضد هم را بیان می‌کنند. این گونه واژه‌ها را «مخالف یا متضاد» می‌نامیم.

اکنون با توجه به آموخته‌های بالا، نمونه‌های زیر را کامل کنید.

جواب واژه آموزی صفحه ۱۴ ؛ فارسی پایه‌ پنجم

جواب تصویر خوانی صفحه ۱۴ فارسی پنجم

۱- دیدن: تصویر را با دقت ببینید و به جزئیات آن توجه کنید.

۲- اندیشیدن: برای درک ارتباط اجزای تصویر، فکر کنید و مطالبی را که از تصویر برداشت کرده‌اید، در ذهن خود مرور کنید.

۳- یافتن: زمانی که ارتباط میان اجزای تصویر و مفاهیم آن را درک کردید، یک موضوع را انتخاب کنید.

پاسخ: خلقت طبیعت

۴- گفتن: هر وقت آماده شدید، رویِ صندلی معلم بنشینید و درباره‌‌ی موضوع انتخاب شده، برای دوستانتان صحبت کنید.

پاسخ: خداوند همه چیز را خلق کرده‌است. او جهان و کهکشان را آفریده و به ما زندگی بخشیده‌است. خداوند با نظمی خاص طبیعت را برای ما آفریده است. طبیعتی که سرشار از نشانه ها و زیبایی‌ها است. حیوانات و آهوها با خوشحالی در آن زندگی می‌کنند و درختان سرسبز سایه‌شان را بر روی زمین می‌اندازند. رود جاری و هوا خوب و پاکیزه است. خدای بزرگ و توانا آفریننده تمام این زیبایی‌هاست.

جواب خوانش و فهم صفحه ۱۷ فارسی پنجم

۱- در بیت «گل بخندد، بر سر گل بوته‌ها / پر کند بوی خوش گل، باغ را» منظور از خنده‌ی گل چیست؟

پاسخ:

منظور شکفتن گل‌ها در فصل بهار و باز شدن غنچه‌ها است

۲- در بیت سوم دو واژه‌‌ی«برگ برگ» چگونه خوانده می‌شود؟
پاسخ: برگْ | برگِ گل.

برگ اول: ساکن روی حرف «گ»

و برگ دوم: کسره زیر حرف «گ».

با مکثی کوتاه بعد از برگ اول؛ گویی شاعر می خواسته ریخته شدن برگ‌ها را نشان دهد.

معنی رقص باد خنده‌ی گل فارسی پنجم

باد سرد، آرام بر صحرا گذشت / سبزه زاران، رفته رفته، زرد گشت
معنی: 
باد سردی آرام آرام در صحرا وزید و کمکم سبزه ها و چمنزارها زرد شد.

تک درخت نارون، شد رنگ رنگ / زرد شد آن چتر شاداب و قشنگ
معنی: 
برگ های تک درخت نارون، رنگارنگ شد و آن برگ های چتر مانند شاداب و زیبایش، زرد شد.

برگ برگ گل به رقص باد ریخت / رشته های بیدبُن از هم گسیخت
معنی: 
با وزش باد، برگ های گل یکی یکی بر زمین ریخت و رشته های درخت بید از هم جدا شد.

چشمه کم کم خشک شد، بی آب شد / باغ و بُستان، ناگهان در خواب شد
معنی: 
کم کم چشمه خشک و بی آب شد و ناگهان تمام باغ ها و بستان ها به خواب زمستانی رفتند.

کرد دهقان، دانه ها در زیر خاک / کرد کوته، شاخه ی پیچانِ تاک
معنی: 
کشاورز دانه ها را در زیر خاک کاشت و شاخه های بلند پیچ در پیچ درخت انگور را کوتاه کرد.

فصل پاییز و زمستان می رود / بار دیگر، چون بهاران میشود
معنی: 
فصل پاییز و زمستان سپری میشود و یک بار دیگر، وقتی که فصل بهار می آید…..

از زمین خشک، میروید گیاه / چشمه می جوشد، آب میافتد به راه
معنی: 
از زمین خشک گیاه میروید و چشمه ها می جوشند و آب آنها روان میشود.

برگ نو آرَد، درخت نارون / سبز گردد، شاخساران کهن
معنی: 
درخت نارون دوباره برگ تازه میرویاند و شاخه های بزرگ قدیمی سبز میشوند.

گل بخندد، بر سرِ گل بوته ها / پُر کند بوی خوش گل، باغ را
معنی: بر سر بوته های گل، غنچه ای شکوفا میشود و بوی خوش این گل، باغ را پر میکند.

باز می آید پرستو، نغمه خوان / باز میسازد در اینجا آشیان
معنی: دوباره پرستو آواز خوان و شاد میآید و در این باغ لانه میسازد.

معنی کلمات ستایش فارسی پنجم

هستی: وجود، آفرینش، جهان خلقت
از پی: به دنبال
کریم: بخشنده
که: چه کسی

ننوازی: محبت نکنی
غمخوارگان: رنج دیدگان
خاک: در این بیت به معنی انسان
بیم: ترس، خوف

چاره: تدبیر، راه حل
قبله: جهتی که ما نماز می خوانیم
مونس: همدم، یار
بیچارگان: درماندگان، عاجزان

کلمات مخالف ستایش فارسی پنجم

هستی ≠ نیستی
ضعیف ≠ توانا
بیچارگان ≠ توانمندان، سعادتمندان

کلمات هم‌ خانواده ستایش فارسی پنجم

ضعیف: ضعف، مستضعف
کریم: کرامت، تکریم
مونس: انس، انیس

معنی کلمات درس اول فارسی پنجم

از هم گسیخت: از هم جدا شد، پاره شد
دهقان: کشاورز
تاک: درخت انگور
شاخساران: درختان انبوه و پر شاخ و برگ
گل بوته: بوته گل

باز: دوباره
تماشاخانه: جایی که در آن چیزی نمایش داده می شود
شگفتی ها: عجایب، پدیده های عجیب
سرشار: لبریز، پر
لطیف: زیبا، نرم

تماشاگه: محل تماشا و گردش
پدیده: چیز تازه عجیب: غریب، شگفت آور
مقایسه کنیم: بسنجیم
درنگ: توقف، سکون

تأمل: اندیشه، درنگ
سر به فلک کشیده: بسیار مرتفع، بلند
کردار: عمل، رفتار
عالمان: دانایان
نگاشته: نوشته آفرینش: خلقت، به وجود آمدن

گوارا: مطبوع، دلچسب
موضوع: مطلب
سنگلاخ: زمینی که در آن سنگ فراوان باشد
شکننده: ظریف، نازک

هیس: ساکت
سر در می آورد: می رویند و رشد می کنند
مخملی: از جنس مخمل، مثل مخمل نرم
توصیف: وصف کردن
سر زده: بی خبر
تالاب: جایی که در آن آب جمع شود و بماند

کلمات مخالف درس اول فارسی پنجم

لطيف ≠ خشن
کهن ≠ جدید
ساده ≠ سخت پاکی ناپاکی، پلیدی
شاداب ≠ غمگین

کوتاه ≠ بلند
گرما ≠ سرما
نو ≠ کهنه
بلندترین ≠ کوتاه ترین

زیبا ≠ زشت
آرام ≠ نا آرام
نازک ≠ كلفت
خشک ≠ خیس

درنگ ≠ عجله
بخندد ≠ بگرید، گریه کند
سرد ≠ گرم
نرم ≠ زبر
خواب ≠ بیدار
روشنایی ≠ تاریکی

کلمات هم‌ خانواده درس اول فارسی پنجم

لطیف: لطف، الطاف
عالم: علم، معلم
فصل: فصول
عجیب: عجایب، تعجب
عمیق: عمق، اعماق
آفرینش: آفریده، آفرید
توصیف: وصف، موصوف

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس ۱ فارسی پایه‌ چهارم ابتدایی با موضوع درس««تماشاخانه»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی می‌کنند.

جواب درس دوم فارسی پنجم
📝 نمونه سوالات پایه پنجم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *