جواب درس سوم فارسی پنجم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۳ فارسی پنجم دبستان با موضوع درس «رازی و ساخت بیمارستان»، قرار گرفته‌است که شامل جواب درست و نادرست، درک مطلب، واژه آموزی و خوانش و فهم می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه‌ پنجم ابتدایی همراه باشید.

جواب درست و نادرست صفحه ۳۰ فارسی پنجم

۱- بیمارستان نزدیک خانه طبیب بزرگ شهر ساخته شد.

پاسخ: نادرستزیرا بیمارستان در محلی که تکه گوشت سالم مانده بود ساخته شد.

۲- هوشمندی طبیب باعث شد تا مشکل آن شهر حل شود.

پاسخ: درست

۳- طبیب، گوشت‌ها را برای شناسایی محلی مناسبی جهت ساخت بیمارستان می‌خواست.

پاسخ: درست

۴- محمد تا چیزی را نمی‌فهمید، به سادگی از آن دست نمی‌کشید.

پاسخ: درست

جواب درک مطلب صفحه ۳۰ فارسی پنجم

۱- رازی در جوانی چگونه می‌خواست جهان خود را بهتر بشناسد؟

پاسخ: با خواندن کتاب‌های زیاد و شرکت در کلاس‌های درس استادان


۲- در این درس، محمدبن زکریای رازی با چه ویژگی‌هایی معرفی شده است؟ عبارتی از متن بیان کنید که این ویژگی را نشان دهد.

پاسخ: او محمد بن زکریای رازی، پزشک و دانشمند بلند آوازه‌ ایران بود.


۳- تفاوت نظر رازی با سایر مردم در یافتن مکان بیمارستان چه بود؟

پاسخ: هرکس دوست داشت محل ساخت بیمارستان نزدیک به خانه خودش باشد ولی طبیب به جای منفعت و سلیقه‌ شخصی، به فکر منافع مردم و کار درست و عقلانی بود.


۴- با توجه به متن درس، جمله‌ها را به ترتیب رویدادها، شماره‌گذاری کنید.

پاسخ:

۱- بزرگان شهر، پس از پرس‌وجو و گفت‌وگو، تصمیم گرفتند که نظر طبیب بزرگ شهر را بپرسند.
۳- چند روز دیگر به شما خواهم گفت، بهترین جا برای ساختن بیمارستان کجاست.
۲- گوشت‌ها را در چند نقطه‌ی شهر از شاخه‌ی درخت آویزان کردند.
۵- آن نقطه شهر که این گوشت در آن آویزان بوده است، هوای پاکیزه تری دارد.
۴- بعضی از گوشت‌ها خشکیده و بعضی فاسد و بدبو شده بودند.


۵- چرا طبیب برای تعیین مکان بیمارستان، چند تکه گوشت تازه خواست؟

پاسخ: زیرا می‌خواست بداند که کدام قسمت شهر هوای پاکیزه‌تری دارد و برای بیمارستان مناسب‌تر است.

جواب واژه آموزی صفحه ۳۱ فارسی پنجم

جمله‌های زیر را بخوانید و به کلمه‌های مشخص شده و معنای آن‌ها، توجه کنید.

جواب واژه آموزی صفحه ۳۱ ؛ فارسی پایه‌ پنجم

حالا تو بگو

پاسخ:

کارگر: کار + گر = کسی که کار می کند.
آموزگار: آموز + گار = کسی که آموزش می‌دهد.

آموزگار: آموز + گار = کسی که چیزی به دیگران می‌آموزد.
سازگار: ساز + گار = کسی یا چیزی که با شرایط وفق پیدا می‌کند.

جواب خوانش و فهم صفحه ۳۳ فارسی پنجم

۱- در بیت سوم، منظور شاعر «بلند شدن به وسیله دانش» چیست؟ 

پاسخ: سربلندی و به مقام و منزلت رسیدن به واسطه دانش اندوزی


۲- چرا در مصراع «خِرد، دست گیرد به هر دو سرای» بعد از واژه خرد، نشانه «،» گذاشته شده است؟

پاسخ: آن نشانه باعث می‌شود تا خواننده به موقع مکث کند تا شعر درست خوانده شود و معنی آن به درستی درک شود.

معنی شعر خرد رهنمای و خرد دلگشای فارسی پنجم

به نام خداوند جان و خرد / کزین برتر اندیشه برنگذرد
معنی: 
به نام آفریدگار جان و اندیشه آغاز می‌کنم که اندیشه‌ای برتر و بهتر از این (شروع هر کاری با نام خدا) از ذهن انسان نمی‌گذرد.

خرد رهنمای و خرد دلگشای / خرد، دست گیرد به هر دو سرای
معنی: 
عقل، راهنما و دلگشا و کمک کننده‌ی انسان در هر دو جهان است.

به دانش گرای و بدو شو بلند / چو خواهی که از بد نیابی گزند
معنی: 
به علم و دانش روی بیاور و با آن رشد کن اگر می‌خواهی که از بدی‌ها آسیب نبینی.

ز نادان، بنالد دل سنگ و کوه / ازیرا ندارد بَرِ کس، شکوه
معنی: 
دل و جان سنگ و کوه نیز از نادان می‌نالد زیرا در نزد هیچکس بزرگی و شکوه ندارد.

توانا بود، هر که دانا بُوَد / ز دانش دل پیر، بُرنا بود
معنی: 
هرکس که دانا و عاقل باشد، توانا و قدرتمند است و از دانش و دانایی حتّی دل انسان پیر نیز جوان می‌ماند.

معنی کلمات درس سوم فارسی پنجم

روزگاران کهن: زمان‌های قدیم
گرمابه: حمام محلی
بخش: قسمت، جا، مکان
پرس و جو: پرسیدن
خلاصه: به هر حال، کوتاه شده

طبیب: پزشک
تصمیم گرفتند: اراده کردند
هوس: آرزو، میل
در دل خندیدند: مسخره کردند
فراخواند: صدا زد، دعوت کرد

شگفت زده: متعجب، متحیر
خونسردی: بردباری، آرامش
فاسد: معیوب، خراب
پاکیزه‌تر: تمیز‌تر، پاک‌تر
فرق: تفاوت، اختلاف

پدرش را از دست داده بود: پدرش فوت کرده بود
بلند آوازه: معروف، مشهور
دست بردار نبود: آن را رها نمی‌کرد
سمت: سو، طرف
دانایی: آگاهی
هوشیاری: باهوشی، آگاهی

خرد: عقل
سر بلندی: سرافرازی
رهنمای: راهنما
بلند: دراز، افراشته
دست گیرد: کمک می‌کند
دلگشای: خوشایند
سرا: خانه

هر دو سرا: دنیا و آخرت
گزند: آسیب، ضرر
گرای: گراییدن، میل داشتن
شکوه: جلال، بزرگی
برنا: جوان
اندیشه: فکر

کلمات مخالف درس سوم فارسی پنجم

کهن ≠ جدید
تازه ≠ کهنه
پاکیزه ≠ کثیف
مناسب ≠ نامناسب
بد ≠ خوب

بزرگ ≠ کوچک
خندید ≠ گریست
ساده ≠ مشکل
برتر ≠ پایین‌تر
برنا ≠ پیر

نزدیک ≠ دور
بد بو ≠ خوش بو
سالم ≠ بیمار
بلند ≠ کوتاه
توانا ≠ ناتوان

کلمات هم‌ خانواده درس سوم فارسی پنجم

اندیشه: اندیشیدن، اندیشمند
طبیب: طب، مطب
تعجب: متعجب، عجیب، عجایب
توانا: توانایی، توانمند
فاسد: فساد، مفاسد

شرط: شرایط، مشروط
رهنما: راهنمایی
شوق: اشتیاق، تشویق
موفقیت: توفیق، موفق
دانش: دانشمند، دانشگاه

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس سوم فارسی پایه‌ پنجم دبستان با موضوع درس«« رازی و ساخت بیمارستان»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی می‌کنند.

جواب درس دوم فارسی پنجم
جواب درس چهارم فارسی پنجم
📝 نمونه سوالات پایه پنجم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *