جواب نگاره دوم فارسی اول ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام نگاره۲ فارسی اول دبستان با موضوع ««بچه ها؛ آماده!»» قرارگرفتهاست که شامل درسنامه، جواب ببین و بگو، گوش کن و بگو و نمونه تکلیف نگاره ۲ میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه اول ابتدایی همراه باشید.
درسنامه نگاره دوم فارسی اول
اهداف
۱- آشنایی با وظایف اعضای خانواده
۲- ایجاد علاقه نسبت به انجام دادن وظایف شخصی
۳- رعایت بهداشت فردی و استفاده از وسایل شخصی
۴- آشنایی با نظم و ترتیب در انجام وظایف و کارهای روزانه
۵- ابراز محبت نسبت به یکدیگر
۶- توانایی تلفظ کلمات کلیدی درس
۷-تشخیص صدای اول و آخر کلمات(کلمات هم آغاز و هم پایان)
ابتدا تصویر نگاره را مقابل دیدگان دانش آموز قرار دهید و از او بخواهید داستان این تصویر را تعریف کنید. ( میتوانید این فعالیت را به صورت گروهی نیز انجام دهید ) خود نیز به او برای کامل کردن داستانش کمک کنید. پس از او سوالاتی بپرسید که مطمئن شوید درک مفاهیم خواسته شده در تصویر حاصل شده است.
انواع سوالات هدفمندی که میتوان در تدریس این نگاره از آنها بهره برد:
۱- اسم چند چیز را در تصویر بگو: ( با توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان حجم نام بردنیها متفاوت است. )
پاسخ: بابا، مادر، آزاده، امین، کیف، کتاب، پنجره، کفش، جوراب، منظره، تلویزیون، میز، رادیو، در، فرش، گلدان، برادر، خواهر و…
۲- هر کدام از اعضای خانواده مشغول چه کارهایی هستند؟
پاسخ:
الف) پدر منتظر آزاده ایستاده است.
ب) آزاده برای رفتن به مدرسه آماده شده است.
پ) امین و مادر از بابا و آزاده خداحافظی میکنند.
۳- جوراب امین چه رنگی است؟ (علاوه بر رنگ جوراب، بهروشنی رنگ جوراب از نظر بهداشتی نیز توجه شود.)
پاسخ: سفید
۴- مادر کجا ایستاده است؟
پاسخ: کنار در، روی فرش کنار دیوار و…
۵- تلویزیون کجاست؟
پاسخ: سمت چپ يا راست اتاق، روی میز تلویزیون بالای رادیو و….
۶- تصویر چه موقع از روز را نشان میدهد؟ از کجا فهمیدی؟
پاسخ: صبح زود است چون، آزاده به مدرسه میرود.
۷- آزاده قبل از مدرسه چه کارهایی باید انجام دهد؟
پاسخ: تکالیف خود را انجام دهد، آماده کرد وسایل مدرسه از شب قبل، شستن جورابها از روز قبل، به موقع بخوابد (ساعت۹)، رخت خواب خود را مرتب کند، به موقع بیدار شود، مسواک بزند، با نام خدا روز را شروع کند، صبحانه بخورد و از خانواده خود خداحافظی کند.
۸- وسایل مورد نیاز جهت آماده شدن و رفتن به مدرسه چه چیزهایی هستند؟
پاسخ: مانتو، شلوار، کیف، کفش، جوراب، کتاب، دفتر و..
۹- برای صبحانه از چه چیزهایی استفاده میشود؟
پاسخ: کره، شیر، مربا، پنیر، نان، گردو
بعد از اتمام تصویرخوانی توجه دانش آموز را به تصاویر پایین صفحه جلب کنید و از او بخواهید که نام تصاویر را بگوید.

توجه کنید که هدف اصلی این قسمت مطابقت تصویر با واژه به صورت غیر مستقیم، رفع اشکالات تلفظی، تقویت بیان شفاهی و تصویری و صوت آموزی است بنابراین باید دقت کنید که هرگز به نوشتههای زیر تصاویر تاکید نکنید و از دانش آموز نخواهید که آنها را بخواند. بعد از گفته شدن نام تصاویر بخش کردن و توجه به صدای اول هر تصویر را چند بار تکرار کنید.
مثال:
کتاب را بخش کن: کـ + تاب
چند بخش است؟ ۲ بخش
صدای اول کتاب چیست؟ کـ
صدای اول کدام کلمات مثل هم است؟ کتاب، کفش، کیف / آب، آزاده
چند کلمه بگو که صدای اول آن ها ک باشد؟ کلاس، کار، کرم
جواب ببین و بگو صفحه ۶ فارسی اول

کدام تصویر به کدام تصویر مربوط است؟

پاسخ:
مسواک = دندان
شانه = مو
صابون = دست
جواب گوش کن و بگو صفحه ۶ فارسی اول

● اسم چند چیز را در تصویر بگو.
پاسخ: شانه، مسواک، صابون، دست، مو، دندان
● هر كدام از اعضاى خانواده مشغول چه كارى هستند؟
پاسخ:
پدر منتظر آزاده ایستاده است.
آزاده برای رفتن به مدرسه آماده شده است.
امین و مادر از بابا و آزاده خداحافظی میکنند.
نمونه تکلیف نگاره ۲ فارسی اول
در این قسمت یک نمونه تکلیف از نگارهی دوم برای استفادهی شما معلمان گرامی و دانش آموزان پرتلاش قرار دادیم.

سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی نگاره دوم فارسی اول با موضوع درس ««بچه ها؛ آماده!»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب نگارهی اول فارسی اول
✅ جواب نگارهی سوم فارسی اول
📝 نمونه سوالات پایه اول ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران