جواب نگاره سوم فارسی اول ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام نگاره۳ فارسی اول دبستان با موضوع ««یک و دو و سه، راه مدرسه»» قرارگرفته‌ است که شامل درسنامه، جواب ببین و بگو، گوش کن و بگو، کتاب خوانی و نمونه تکلیف نگاره ۳ می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه‌ اول ابتدایی همراه باشید.

درسنامه نگاره سوم فارسی اول

اهداف

۱- آشنایی با مقررات و قوانین عبور و مرور

۲- آشنایی فرزندان با نقش والدین خود

۳- آشنایی با محیط بیرون از خانه مانند: میدان, خیابان, مغازه‌ها, مشاغل, کوچه

۴- آشنایی با نقش پلیس در جامعه

۵- توجه به رعایت نکات ایمنی مربوط به عبور و مرور

۶- توانایی شناخت رنگ‌ها


نگاره‌ی ۳ را مقابل دیدگان دانش آموز قرار دهید و از او بخواهید داستان این تصویر را بگوید. اجازه دهید او داستانش را برای شما و دوستانش تعریف کند.شما هم می‌توانید کمکش کنید. باید دقت کنید که به همه هداف موجود در تصویر توجه شود.شما باید سوالاتی بپرسیدکه مفاهیم خواسته شده حاصل شود.

انواع سوالات هدفمندی که می‌توان در تدریس این نگاره از آن‌ها بهره برد:

۱- آزاده از کدام قسمت خیابان عبور می‌کند؟

پاسخ: از روی خط عابر پیاده ، از روی خط کشی

۲- چرا باید از محل خط کشی عبور کرد؟

پاسخ: برای این که تصادف نکنیم و…

۳- چه جاهایی در تصویر می‌بینی؟

پاسخ: مسجد، مدرسه، روزنامه فروشی، میدان، خیابان‌ها

۴- مأمور راهنمايی چه کارهايی انجام می‌دهد؟

پاسخ: برقراری نظم در خيابان‌ها، گرفتن سارقين و….

۵- مسجد در کجا قرار گرفته است؟ چه کارهایی در مسجد انجام می‌دهیم؟

پاسخ: درکنار مدرسه،در مسجد نماز و قرآن می‌خوانیم و مراسم های مذهبی مانند جشن ها و عزاداری ها را برگزار می‌کنیم.

۶- چراغ راهنمایی چند رنگ دارد؟

پاسخ: سبز، زرد، قرمز

۷- هرکدام از رنگ‌های چراغ راهنمایی چه معنی دارد؟

پاسخ: چراغ سبز به معنی حرکت و چراغ زرد به معنی حرکت با احتیاط است و چراغ قرمز به معنی ایستادن است.

۸- دانش آموزان چگونه به مدرسه می‌روند؟

پاسخ: بعضی با سرویس مدرسه و برخی با کمک پدر و مادر

۹- چگونه باید از خیابان رد شویم؟

پاسخ: ابتدا سمت چپ و راست خود را با دقت نگاه کنیم، مراقب ماشین‌ها و موتورها باشیم و از روی خط عابر پیاده رد شویم.


در مرحله بعد توجه کودک را به تصاویر پایین صفحه جلب می‌کنیم و از او می‌خواهیم نام تصاویر را بگوید .
توجه داشته باشید که تاکید ما بر شکل است و نه نوشته‌ی زیر کلمه و نیازی به یادگیری شکل نوشتاری کلمه
وجود ندارد.

تصویر صفحه ۷ ؛ نگاره فارسی پایه اول

توجه داشته باشید که تا پایان نگاره‌ها ، دانش‌آموز شما باید کلمه‌هایی را که با هم ، هم آغاز هستند یعنی
صدای اول آن‌ها شبیه به هم است و کلماتی را که هم پایان هستند یعنی کلماتی که صدای آخر آن‌ها مثل هم است را بتواندبه خوبی تشخیص دهد. همچنین صداهای یک کلمه را بشناسد و در تلفظ آن‌ها اشکالی نداشته باشد. چرا که صوت آموزی نقطه‌ی شروع و مقدمه تدریس نشانه‌های فارسی و یادگیری حروف الفبا می‌باشد.

مثال:
کجای صدای کلمات مسجد و مدرسه مثل هم است؟ صدای اول آن‌ها مثل هم است.
می توانی بگویی صدای اول آن‌ها چی بود؟ صدای مـ

جواب ببین و بگو صفحه ۸ فارسی دوم

جواب ببین و بگو صفحه ۸ ؛ نگاره فارسی پایه اول
جواب ببین و بگو صفحه ۸ ؛ فارسی پایه دوم

پاسخ: پسر از خوار و بار فروشی خرید می‌کند. آقای فروشنده خریدها را بسته بندی کرده و به او تحویل می‌دهد.

جواب ببین و بگو صفحه ۸ ؛ فارسی پایه دوم

پاسخ: افراد در صف ایستاده‌اند تا به نوبت نان بخرند. نان داغ ابتدا روی میز گذاشته می‌شود تا کمی خنک شود. آقای نانوا لباس سفید پوشیده است زیرا لباس سفید از نظر بهداشتی مناسب است، اگر کثیف شود نانوا سریع متوجه می‌شود و لباس خود را تغییر می‌دهد.

جواب ببین و بگو صفحه ۸ ؛ فارسی پایه دوم

پاسخ: افراد در ایستگاه اتوبوس منتظر هستند تا سوار شوند. چون اتوبوس یک وسیله‌ی نقلیه عموعی است ما باید سکوت و نظافت را هنگام نشستن در اتوبوس رعایت کنیم.

جواب گوش کن و بگو صفحه ۸ فارسی اول

در خیابان چه چیزهایی می‌بینی ؟

پاسخ: ماشین – موتور – سرویس مدرسه – پلیس – خط کشی عابر پیاده – چراغ راهنما – آدم‌ها

مأمور راهنمایى چه كارهایى انجام می‌دهد؟

پاسخ: مامور راهنمایی و رانندگی نظم و ترتیب را در خیابان اجرا می‌کند با بی نظمی برخورد می‌کند و متخلفین را جریمه می‌کند.

جواب کتاب خوانی صفحه ۸ فارسی اول

یكى از كتاب‌هاى مناسب را انتخاب كنید و در كلاس بخوانید.

در این بخش دو داستان برای شما عزیزان قرار داده‌ایم که به دلخواه می‌توانید هر کدام را استفاده کنید.

داستان اول

جواب کتاب خوانی صفحه ۸ ؛ فارسی پایه اول

چراغ سبز و قرمز

علی کوچولو برای اولین بار قرار بود با پدرش با ماشین به پارک بروند. از خوشحالی در پوست خودش نمی‌گنجید. در ماشین نشسته بود و از پنجره به بیرون نگاه می‌کرد. همه چیز برایش هیجان‌انگیز بود؛ از بوق ماشین‌ها گرفته تا چراغ‌های راهنمایی.

پدر علی با حوصله به او توضیح می‌داد که چرا باید جلوی چراغ قرمز بایستیم و وقتی چراغ سبز شد حرکت کنیم. علی با دقت به حرف‌های پدرش گوش می‌داد.

وقتی به یک چهار راه رسیدند، چراغ قرمز بود. پدر علی ماشین را نگه داشت. علی از پدرش پرسید: «بابا چرا ایستادیم؟» پدر علی گفت: «وقتی چراغ قرمز است، یعنی باید بایستیم تا ماشین‌های دیگر عبور کنند. این قانون راهنمایی و رانندگی است تا همه سالم به راهشان ادامه دهند.» علی سرش را تکان داد و گفت: «پس وقتی چراغ سبز شد، می‌توانیم برویم؟» پدر علی لبخندی زد و گفت: «بله، وقتی چراغ سبز شد، همه می‌توانیم حرکت کنیم.»

چند لحظه بعد، چراغ سبز شد. پدر علی ماشین را به آرامی حرکت داد.علی از پنجره به بیرون نگاه کرد و دید که همه ماشین‌ها به ترتیب حرکت می‌کنند.

وقتی به پارک رسیدند، علی از پدرش تشکر کرد و گفت: «بابا، امروز خیلی چیزها یاد گرفتم. حالا می‌دانم که چرا باید به چراغ راهنمایی توجه کنیم.» پدر علی او را بغل کرد و گفت: «آفرین پسرم، تو خیلی پسر باهوشی هستی. همیشه به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه کن تا خودت و دیگران را حفظ کنی.»

از آن روز به بعد، علی همیشه به چراغ راهنمایی توجه می‌کرد و به دوستانش هم یادآوری می‌کرد که باید قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.


داستان دوم

جواب کتاب خوانی صفحه ۸ ؛ فارسی پایه اول

مسابقه‌ی دوچرخه‌ها

در یک روز آفتابی، گروهی از بچه‌ها با دوچرخه‌های رنگارنگ اشان در پارک جمع شده بودند. آن‌ها قرار بود مسابقه‌ی دوچرخه‌سواری بدهند. همه خیلی هیجان‌زده بودند و می‌خواستند برنده‌ی مسابقه شوند.

پارسا یک پسر باهوش و مهربان، دوچرخه‌اش را آماده کرد و کلاه ایمنی‌اش را محکم سرش گذاشت. او می‌دانست که رعایت قوانین در مسابقه خیلی مهم است.

مسابقه شروع شد. همه بچه‌ها با سرعت زیاد دوچرخه‌سواری می‌کردند اما برخی از آن‌ها قوانین را فراموش کرده بودند. مثلاً، رضا بدون توجه به بقیه، از وسط مسیر دوچرخه‌سواری می‌کرد و بقیه را به زحمت می‌انداخت.

پارسا با دقت به اطراف نگاه می‌کرد و سعی می‌کرد به همه برسد. او همیشه به چراغ‌های راهنمایی که در مسیر مسابقه گذاشته بودند توجه می‌کرد و وقتی چراغ قرمز بود، حتماً می‌ایستاد. در یکی از پیچ‌های مسیر، رضا با سرعت زیاد حرکت می‌کرد و به پارسا برخورد کرد. پارسا زمین خورد و زانویش زخمی شد. بچه‌های دیگر هم از دیدن این صحنه متوقف شدند.

رضا خیلی ناراحت شد و از پارسا معذرت‌خواهی کرد. پارسا هم با مهربانی گفت: «اشکالی ندارد. مهم این است که دفعه‌ی بعد مواظب باشیم.»

مسئول مسابقه به سراغ بچه‌ها آمد و به آن‌ها گفت: «رعایت قوانین در مسابقه خیلی مهم است. اگر همه به قوانین توجه کنند، می‌توانیم با خیال راحت و بدون خطر مسابقه بدهیم.» بچه‌ها به حرف مسئول مسابقه گوش دادند و تصمیم گرفتند که از آن به بعد، همیشه قوانین را رعایت کنند.

آن‌ها مسابقه را دوباره شروع کردند و این بار، همه با دقت و رعایت قوانین دوچرخه‌سواری می‌کردند. در پایان مسابقه، همه بچه‌ها با هم خوشحال بودند و به یکدیگر تبریک گفتند. پارسا هم به خاطر رعایت قوانین و مهربانی‌اش، از طرف بچه‌ها جایزه گرفت.

نمونه تکلیف نگاره ۳ فارسی اول

در این قسمت دو نمونه تکلیف از نگاره‌ی سوم برای استفاده‌ی شما معلمان گرامی و دانش آموزان پرتلاش قرار دادیم.

نمونه اول

نمونه تکلیف نگاره ۳؛ فارسی پایه اول

نمونه دوم

نمونه تکلیف نگاره ۳؛ فارسی پایه اول

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی نگاره ۳ فارسی پایه اول دبستان با موضوع درس ««یک و دو و سه، راه مدرسه»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب نگاره دوم فارسی اول
✅ جواب نگاره‌ی چهارم فارسی اول
📝 نمونه سوالات پایه اول ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *