جواب درس سوم علوم چهارم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۳ علوم چهارم دبستان با موضوع درس «انرژی، نیاز هر روز ما» قرارگرفتهاست که شامل گفت و گو، فعالیتها و فکر کنید میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه چهارم ابتدایی همراه باشید.
جواب گفت و گو صفحه ۱۶ علوم چهارم
دربارهی هر یک از پرسشهای زیر در کلاس گفتوگو کنید.
بچهها در این مسابقه برای دویدن، به انرژی نیاز دارند؛ آنها این انرژی را از چه چیزی به دست میآورند؟
پاسخ:
انرژی مورد نیاز روزانه با خوردن غذا ، میوه ، سبزیجات و غیره به دست میآید.
آیا وقتی خیلی خسته یا گرسنهاید میتوانید در مسابقه دو برنده شوید؟ چرا؟
پاسخ:
خیر ، زیرا بدن نمیتواند انرژی لازم برای دویدن را تأمین کند.
درباره انرژی چه مطالبی شنیدهاید؟
پاسخ:
انرژی اشکال متفاوتی دارد، اگر انرژی وجود نداشته باشد، ما نمیتوانیم کاری انجام دهیم، انرژی برای انجام همه کارها لازم است و …
جواب فعالیت صفحه ۱۸ علوم چهارم
وسایل و مواد لازم: نی پلاستیکی، کاغذ رنگی، سیخ چوبی، پونز، گیره کاغذ، نخ

۱- با کمک تصویرهای زیر، فرفرهای بسازید.
۲- فرفره را با پونز به تَه سیخ چوبی وصل کنید و آن را داخل نی پلاستیکی قرار دهید.
۳- یک سر نخ را به سر سیخ چوبی ببندید. یک گیره کاغذ هم به سر دیگر نخ ببندید.
۴- فرفره را فوت کنید؛ چه اتفاقی میافتد؟ مشاهده خود را بنویسید.
پاسخ:
فرفره حرکت میکند و میچرخد.
فرفره برای چرخیدن به انرژی نیاز دارد؛ این انرژی را از کجا به دست میآورد؟
پاسخ:
فوت کردن
چه راههای دیگری برای چرخاندن فرفره پیشنهاد میکنید؟
پاسخ:
فرفره را در جلوی خود میگیریم و میدویم.
جواب فکر کنید صفحه ۱۹ علوم چهارم
در کدام موارد، از انرژی باد برای حرکت دادن اجسام استفاده میشود؟

پاسخ:
در شکل راست قایق و در شکل چپ بادبادک
جواب فعالیت صفحه ۱۹ و ۲۰ علوم چهارم
وسایل و مواد لازم: سیخ چوبی، یونولیت یا اسفنج فشرده شده، لیوان کاغذی، ظرف، قاشق بستنی، گیرهی کاغذ، نخ، چسب نواری
۱- چرخ سبکی به قطر ۱۰ سانتیمتر از جنس اسفنج فشرده تهیه کنید و قاشقهای بستنی را مانند شکل درون چرخ قرار دهید.
۲- دو گیرهی کاغذ را تغییر شکل دهید و به دو طرف ظرف بچسبانید.
۳- سیخ چوبی را در مرکز چرخ فرو کنید و دو سر آن را درون گیرهها قرار دهید.
۴- یک سر نخ را به سیخ چوبی و سر دیگر آن را به لیوان کاغذی ببندید.
۵- به کمک چرخ و جریان آب، لیوان را به سمت بالا حرکت دهید.

– چرخ در حال حرکت چه شکلی از انرژی را دارد؟
پاسخ:
انرژی حرکتی
– چرخ برای حرکت دادن لیوان به انرژی نیاز دارد؛ چرخ این انرژی را از کجا به دست میآورد؟
پاسخ:
انرژی آب
– پیشبینی کنید: چگونه میتوانید با وسیلهای که ساختهاید، جرم بیشتری را جابهجا کنید؟
پاسخ:
با افزایش مقدار آب و سرعت
– برای پی بردن به درستی پیشبینی خود، آزمایشی را طراحی و اجرا کنید.
جواب فعالیت صفحه ۲۱ علوم چهارم
۱- تصویر یک مارپیچ را روی کاغذ بکشید.
۲- مارپیچ را ببرید.
۳- با یک تکه نخ، آن را در بالای شوفاژ یا بخاری روشن نگه دارید.

چه چیزی مشاهده میکنید؟
پاسخ:
مارپیچ حرکت میکند.
چه چیزی باعث حرکت این مارپیچ کاغذی میشود؟
پاسخ:
انرژی گرمایی
در مارپیچ کاغذی، انرژی از چه شکلی به شکل دیگر تبدیل میشود؟
پاسخ:
گرمایی به حرکتی
جواب فکر کنید صفحه ۲۲ علوم چهارم
بنزین در خودرو میسوزد و انرژی گرمایی تولید میکند. این انرژی گرمایی به کدام شکل از انرژی تبدیل میشود؟
پاسخ:
حرکتی
جواب گفت و گو صفحه ۲۲ علوم چهارم
دربارهی پرسشهای زیر در گروه خود گفت و گو کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.
انرژی مورد نیاز شما برای پخت و پز و گرم کردن خانه از چه چیزی به دست میآید؟
پاسخ:
از گاز شهری و الکتریسیته (برق)
در چه کارهای دیگری، از انرژی گرمایی استفاده میشود؟
پاسخ:
اتو کردن لباس، سشوار کردن موها و…
جواب فعالیت صفحه ۲۲ علوم چهارم
۱- کف دو دست خود را به هم بچسبانید و آنها را روی هم حرکت دهید، چه چیزی مشاهده میکنید؟
پاسخ:
دستها گرم میشوند.
۲- اکنون دستهایتان را تندتر حرکت دهید. این حالت با حالت قبل چه تفاوتی دارد؟
پاسخ:
گرمای ایجاد شده بین دستها بیشتر میشود.
در اینجا، انرژی حرکتی به چه شکلی از انرژی تبدیل میشود؟
پاسخ:
گرمایی
جواب فکر کنید صفحه ۲۳ علوم چهارم
اگر مقداری ماسه را در ظرفی دربسته بریزیم و مدتی آن را تکان دهیم، دانههای ماسه گرمتر میشوند؛ چرا؟
پاسخ:
چون برخورد دانههای ماسه به هم گرما تولید میکند.
جواب فعالیت صفحه ۲۴ علوم چهارم
۱- تکهای از یک بادکنک را روی دهانهی یک لیوان شیشهای ببندید.
۲- چند دانه برنج یا گندم روی بادکنک بریزید.
۳- یک ظرف فلزی را نزدیک لیوان نگه دارید و با قاشق فلزی به بدنهی آن ضربه بزنید.
۴- چه اتفاقی میافتد؟ مشاهدهی خود را یادداشت کنید.

پاسخ:
دانههای برنج حرکت میکنند و بالا و پایین میروند.
۵- این بار ضربههای محکمتری به کاسه بزنید. مشاهدهی خود را بنویسید.
پاسخ:
حرکت دانهها سریعتر شده و بعضی از آنها روی زمین میریزند.
از این فعالیت چه نتیجهای میگیرید؟
پاسخ:
انرژی صوتی میتواند به حرکتی تبدیل شود.
جواب فکر کنید صفحه ۲۴ علوم چهارم
صدای هواپیما، شیشه پنجرهها را می لرزاند. در این حالت، انرژی صوتی به چه شکلی از انرژی تبدیل میشود؟
پاسخ:
حرکتی
جواب فعالیت صفحه ۲۵ علوم چهارم
با هم کلاسیهای خود بازی گروهی زیر را انجام دهید.
١- هر دانش آموز روی کارتی نام وسیلههای خانگی را بنویسد و جدول را کامل کند.
نام وسیله | شکلی از انرژی که به ما میدهد |
اتو | گرمایی |
پنکه | حرکتی |
مهتابی | نورانی |
یخچال | سرمایشی |
شوفاژ | گرمایی |
تلوزیون | روشنایی |
۲- یکی از افراد گروه با خواندن نام یک وسیله و شکل انرژیای که آن به ما میدهد، بازی را شروع کند.
۳- فرد دیگر، نام وسیله دیگری را با شکل انرژی آن بخواند (وسیلهای که نام میبرَد نباید تکراری باشد).
۴- بازی را تا زمانی که هیچ فرد از گروه نتواند وسیلهی جدیدی را نام ببرد، ادامه دهید.
شما چه کمکهای دیگری میتوانید بکنید تا منابع انرژی برای نسلهای آینده هم باقی بمانند؟
پاسخ:
از باز بودن دائمی آب هنگام مسواک زدن جلوگیری میکنم.
از وسایل گرمایشی استاندارد برای کاهش مصرف انرژی استفاده میکنم.
از وسایل هوشمند برای کاهش استفاده میکنم.
وسایلی که همیشه استفاده نمیشود مانند کامپیوتر خاموش ، شارژر موبایل را از پریز در میآورم
لامپهای اضافه را خاموش میکنم.
سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی درس ۳ علوم چهارم ابتدایی با موضوع درس ««انرژی، نیاز هر روز ما»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس دوم علوم چهارم
✅ جواب درس چهارم علوم چهارم
📝 سوالات درس سوم علوم چهارم
📝 نمونه سوالات پایه چهارم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران