جواب درس ششم علوم سوم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۶ علوم پنجم دبستان با موضوع درس «زندگی ما و آب» قرار گرفته است که شامل جواب فعالیت، مقایسه، جمع آوری اطلاعات، گفت و گو و کاوشگری میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه سوم ابتدایی همراه باشید.
جواب فعالیت صفحه ۵۴ علوم سوم
شما هم در دو ظرف یکسان، به مقدار مساوی خاک رس و سنگریزه بریزید. مقدار کمی از مواد داخل هر ظرف را بین دو انگشت خود بگذارید و دو انگشت را به هم بمالید. بین آنها چه تفاوتی مشاهده میکنید؟

پاسخ: خاک رس دانه ریز است و تا حدودی متراکم و چسبناک است ولی ماسهی نرم، دانه درشت است و دانههای آن به هم نمیچسبند.
به مقدار مساوی در هر دو ظرف کمی آب بریزید.
چه اتفاقی در هریک از لیوانها میافتد؟
پاسخ: آب بر روی خاک رس خیلی دیرتر نفوذ میکند و در همان لایههای اولیه خاک باقی میماند ولی درون ماسهی نرم سریع نفوذ میکند.
درکدام لیوان، آب بیشتر فرو میرود؟
پاسخ: ماسهی نرم.
با توجه به آزمایشی که انجام دادید، به نظر شما، آب در زمین خاکی بیشتر فرو میرود یا سنگریزه؟
پاسخ: در جایی که زمین پر از سنگ ریزه بود آب در لای آن سریعتر نفوذ میکند ولی در زمین خاکی آب دیرتر فرو میرود.
جواب مقایسه صفحه ۵۵ علوم سوم
تصویر زیر چند نوع خاک متفاوت مانند خاک رس، خاک باغچه و ماسه را نشان میدهد. به نظر شما این خاکها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ پیشبینی کنید در کدام یک آب بیشتر فرو میرود؟ چرا؟

پاسخ: در ماسه چون بین ذرات آن فاصلهی بیشتری است.
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۵۶ علوم سوم
دربارهی چشمه، چاه و قنات و استفادههایی که مردم از آنها میکنند، اطلاعاتی جمعآوری کنید. آیا در شهر یا روستای شما چشمه، چاه یا قنات وجود دارد؟ نتایج تحقیق خود را با استفاده از دادهنما یا پردهنگار به کلاس گزارش دهید.
چشمه: جایی است که آب از دل زمین به بیرون میجوشد. در واقع وقتی آب باران به زمین نفوذ میکند، در لایههای زیرین زمین جمع میشود. گاهی این آب راهی برای بیرون آمدن پیدا میکند و به صورت چشمه ظاهر میشود. از چشمهها برای برای آشامیدن، کشاورزی، تولید برق و حتی تفریح استفاده میشود.
چاه: حفرهای است که در زمین ایجاد میشود تا به آب زیرزمینی برسیم. از چاه برای برای کشاورزی، آشامیدن و مصارف صنعتی استفاده میشود و به سه دسته اصلی چاههای دستی، چاههای نیمه عمیق و چاههای عمیق تقسیم میشوند.
قنات: یک کانال زیرزمینی است که آب را از سفرههای آب زیرزمینی به سطح زمین برای آبیاری زمینهای کشاورزی در مناطق خشک و نیمه خشک، میآورد. از قنات عمدتاً برای کشاورزی استفاده میشود.
آیا در شهر یا روستای شما چشمه، چاه یا قنات وجود دارد؟
پاسخ:
برای پاسخ به این سوال باید به اطراف خود نگاه کنی و از بزرگترها بپرسی. شاید در باغچه خانهتان چاهی وجود داشته باشد یا در نزدیکی روستا چشمهای باشد. قناتها بیشتر در مناطق کویری و کوهستانی دیده میشوند، اما ممکن است در منطقه شما هم وجود داشته باشد.
جواب گفت و گو صفحه ۵۷ علوم سوم
آب بعضی از چاهها آلوده است. با توجه به شکل زیر توضیح دهید دلیل آلوده شدن آب این چاه چیست؟

پاسخ:
اگر چاههای فاضلاب نزدیک و یا بالاتر از چاه آب باشند، باعث آلوده شدن آب چاه میشوند.
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۵۷ علوم سوم
چه چیزهای دیگری ممکن است آبهای زیرزمینی را آلوده کند؟
پاسخ:
۱- تخیلهی فاضلابها و ورود آن به آبهای زیر زمینی
۲- ورود نفت به آبهای زیر زمینی در برخی مناطق
۳- استفاده از مواد شیمایی در کشاورزی و ورورد آن به آبهای زیر زمینی و…
جواب مقایسه صفحه ۵۸ علوم سوم
شکل زیر چند چاه را نشان میدهد که با فاصله از یکدیگر قرار گرفتهاند. آیا از هر سه چاه میتوان به آب رسید؟ از کجا فهمیدید؟

پاسخ: بله، چون هر سه چاه تا آبهای زیر زمینی حقر شدهاند.
آیا پس از گذشت چند سال باز هم از هر سه چاه میتوان به آب رسید؟ چرا؟

پاسخ: خیر، حفر چاه عمیق و استخراخ بیرویهی آب از آن چاه (چاه وسطی) در دراز مدت باعث خشک شدن چاههای دیگر شده است.
پیشبینی میکنید اگر چند سال دیگر هم بگذرد و آبهای زیرزمینی مثل قبل مصرف شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
پاسخ: این کار باعث پایین رفتن سطح آبهای زیر زمینی میشود و چاهها خشک میشوند.
جواب کاوشگری صفحه ۵۹ علوم سوم
چگونه آب گلآلود را صاف کنیم؟
وسایل لازم: یک ظرف شیشهای، یک بطری پلاستیکی، مقداری شن، ماسه و خرده سنگ، کش، مقداری پارچهی نخی، پنبه و یک بطری آب گلآلود
۱- ابتدا ته یک بطری پلاستیکی را ببرید. مقداری پنبه را روی پارچه قرار دهید. سر بطری را با پنبه و پارچه بپوشانید و با یک کش محکم کنید.
۲- قرار است با وارونه کردن این بطری روی ظرف شیشهای و استفاده از موادی که دارید، وسیلهای برای صاف کردن آب گلآلود بسازید. به نظر شما خردهسنگها، شن و ماسه را به چه ترتیبی در این بطری بریزیم تا آب بعد از عبور از آنها تمیز و صاف شود؟ پاسخ خود را در تصویر زیر نشان دهید.
پاسخ: اول شن و ماسه را در بطری میریزیم و بعد خرده سنگها را روی آن میریزیم.
۳- پیشنهاد خود را در گروه مطرح کنید. دربارهی دلایل انتخاب خود با دوستانتان گفتوگو کنید.
پاسخ: آبی که در دستگاه تصفیه میریزیم ابتدا از خرده سنگها عبور کند و ذرات درشت آن گرفته شود و بعد هنگام عبور از شن و ماسه ذرات ریزتر آن تصفیه شود.
۴- پس از شنیدن پیشنهادهای بقیهی اعضای گروه یک ایده را انتخاب و آزمایش کنید.
۵- آیا آبی که از انتهای بطری خارج میشود، از آبی که در ابتدا داشتید، شفافتر است؟
پاسخ: بله
۶- چرا این آب هنوز قابل آشامیدن نیست؟
پاسخ: چون هنوز ذرات ریز و آلوده در آن وجود دارد.
۷- نتایج آزمایش خود را در کلاس ارائه دهید و با نتیجهی گروههای دیگر مقایسه کنید.
پاسخ: برعهدهی دانش آموز
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۶۰ علوم سوم
در محل زندگی شما آب تصفیه شده چگونه هدر میرود؟
پاسخ: در هنگام شستن ظرفها بازماندن مداوم شیر آب، حمام کردن به مدت طولانی، در شستوشوی اتومبیل و حیاط با شیلنگ آب، هنگام باز گذاشتن شیر آب موقع مسواک زدن و… آب هدر میرود.
شما چه پیشنهادهایی برای جلوگیری از به هدر رفتن آب دارید؟
پاسخ: تنها زمانی که ظرفها را آب میکشیم شیر آب را باز کنیم. در حمام، مدت کمتری بمانیم و وقتی به آب احتیاج نداریم آن را ببندیم. اتومبیل را با یک سطح آب و اسفنج بشوریم. حیاط را با یک سطل آب و جارو بشوریم. برای مسواک زدن یک لیوان آب استفاده کنیم.
سخن پایانی
اگر سوالی درباره جواب درس ششم علوم سوم ابتدایی با موضوع درس««زندگی ما و آب»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شمارا راهنمایی میکنند.
✅ جواب درس پنجم علوم سوم
✅ جواب درس هفتم علوم سوم
📝 سوالات درس ششم علوم سوم
📝 نمونه سوالات پایه سوم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران