جواب درس پنجم علوم پایه‌ سوم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۵ علوم سوم دبستان با موضوع درس «آب ماده‌ی با ارزش» قرارگرفته‌است که شامل جواب آزمایش، فعالیت، گفت و گو‌، ایستگاه فکر، مشاهده، مقایسه و آیا میدانید می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه سوم ابتدایی همراه باشید.

جواب صفحه ۴۶ علوم سوم

مجری یک برنامه‌ی تلویزیونی می‌گفت:
آیا می‌دانید آبی که امروز استفاده می‌کنیم، همان آبی است که در زمان دایناسورها هم بوده است؟

جواب صفحه ۴۶ علوم سوم

پس از یادگیری این درس، می‌توانید ارتباط بین آبی که امروز روی کره‌ی زمین است را با آبی که در زمان دایناسورها بوده‌است، توضیح دهید. به تصویر ابتدای درس نگاه کنید. جهت پیکان‌ها را روی تصویر دنبال کنید. به نظر شما این
جهت‌ها چه چیزی را نشان می‌دهند؟

پاسخ:

آب‌های روی زمین بر اثر گرمای خورشید بخار می‌شوند و ابرها را تشکیل می‌دهند. این ابرها در آسمان سرد می‌شوند و به صورت برف و باران به زمین می‌ریزند.

جواب آزمایش صفحه ۴۶ علوم سوم

آزمایش تبخیر و میعان را قبلا انجام دادید (صفحه‌های ۴۲ و ۴۳). در اینجا آزمایش را به صورت زیر انجام دهید.
در ظرف اولیه به جای آب، آب نمک بریزید.
به کمک هم‌گروهی خود قطره‌های آبی را که روی در سرد قابلمه تشکیل می‌شوند، با دقت در لیوان جمع‌آوری کنید.

به‌نظر شما مزه‌ی آب جمع‌آوری شده شور است یا خیر؟

پاسخ: خیر

مقداری از این آب را بچشید و نتیجه را با پاسخ خود مقایسه کنید.

پاسخ:

 آب درون لیوان شور نیست و نمک در آن وجود ندارد.

جواب فعالیت صفحه ۴۷ و ۴۸ علوم سوم

تصویر صفحه‌ی بعد چرخه‌ی آب در طبیعت را نشان می‌دهد. جمله‌های زیر را بخوانید. هر جمله مربوط به کدام قسمت تصویر است؟ شماره‌ی آن را در محل مشخص شده بنویسید.

۱- آب سطح دریاها، اقیانوس‌ها، رطوبت خاک و گیاهان، بر اثر گرما و نور خورشید تبخیر و در هوا پخش می‌شود.
۲- بخار آب موجود در هوا سرد می‌شود و ابرها به وجود می‌آیند.
۳- باد ابرها را جابه‌جا می‌کند.
۴- بر اثر سرد شدن ابرها، ذرات ریز آب در ابر به هم می‌چسبند و قطره‌های درشت‌تری را به وجود می‌آورند که به صورت باران یا برف می‌بارند.
۵- آب دوباره به سطح زمین، دریاها و اقیانوس‌ها برمی‌گردد.

جواب فعالیت صفحه ۴۷ و ۴۸ علوم سوم

جواب گفت و گو صفحه ۴۸ علوم سوم

آیا آب باران شور است؟ در مورد آن گفت‌وگو کنید.

پاسخ:

خیر، چون نمک موجود در آب‌ها می‌ماند و بخار نمی‌شود.

جواب ایستگاه فکر صفحه ۴۸ علوم سوم

آزمایشی را که قبلا در صفحه‌ی ۴۶ انجام دادید، با چرخه‌ی آب در طبیعت مقایسه کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.

پاسخ:

 در چرخه‌ی آب نیز مانند آزمایش، نمک و املاح معدنی آب بخار نمی‌شوند و در آب باقی می‌مانند. به همین دلیل مزه‌ی آب شور نیست.

جواب مشاهده صفحه ۴۸ علوم سوم

کره‌ی جغرافیایی مدرسه را به کلاس بیاورید. همه جای آن را به دقت ببینید. آب‌ها جای بیشتری را روی زمین گرفته‌اند، یا خشکی‌ها؟

پاسخ:

آب‌ها

جواب مقایسه صفحه ۴۹ علوم سوم

همانطور که روی کره‌ی جغرافیایی دیدید، بخش زیادی از سطح زمین، آب است. آب دریاها و اقیانوس‌ها شور است. در ادامه با دو روش متفاوت، مقدار آب‌های شور را با آب‌های شیرین (آب‌هایی که شور نیستند) مانند آب رودخانه‌ها و چشمه‌ها، مقایسه می‌کنیم.

روش اول: جدول زیر صد خانه دارد. فرض کنید این صد خانه همه‌ی آب‌های روی زمین را نشان می‌دهد.
با استفاده از اطلاعات زیر این جدول را رنگ آمیزی کنید:
از ۱۰۰ قسمت آب روی زمین ۹۷ قسمت آن آب‌های شور هستند.
از ۱۰۰ قسمت آب روی زمین ۳ قسمت آن آب‌های شیرین هستند.

جواب مقایسه صفحه ۴۹ علوم سوم

روش دوم:
یک سطل بزرگ پر از آب را که گنجایش آن ۱۰ لیتر است در نظر بگیرید. فرض کنید این مقدار آب، همه‌ی آب شوری است که روی کره‌ی زمین وجود دارد.
در این روش یک لیوان آب نشان‌دهنده‌ی مقدار آب شیرین موجود روی زمین است.
همچنین نصف قاشق چای‌خوری از آب درون این لیوان، نشان‌دهنده‌ی‌ همه‌ی آب شیرینی است که ما می‌توانیم مصرف کنیم.

با توجه به مقایسه‌هایی که درباره‌ی آب شور و شیرین انجام دادید، بگویید چرا باید در مصرف آب آشامیدنی صرفه‌جویی کنیم؟

پاسخ:

چون مقدار آب‌های شیرین بسیار کم است و باید در مصرف آب آشامیدنی صرفه جویی کنیم تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.

چرا آب دریاها برای آشامیدن، کشاورزی و شست‌وشو مناسب نیستند؟

پاسخ:

چون آب دریاها شور هستند.

جواب فعالیت صفحه ۵۰ علوم سوم

خانواده‌ی چهار نفره‌ی سعید از آب برای کارهای مختلفی استفاده می‌کنند. نمودار زیر مصرف آب این خانواده را در یک شبانه‌روز نشان می‌دهد.

جواب فعالیت صفحه ۵۰ علوم سوم

بیشترین مصرف این خانواده، مربوط به چه کاری است؟

پاسخ:

حمام و دستشویی

کارهای دیگری را نام ببرید که در خانه و مدرسه انجام می‌دهید و در آن‌ها هم آب مصرف می‌شود.

پاسخ:

آشامیدن و آشپزی، نظافت خانه و آبیاری، شستن ظرف و لباس و…

جواب آیا میدانید صفحه ۵۰ علوم سوم

هر ایرانی در یک روز تقریبا ۲۲۰ لیتر آب مصرف می‌کند. این عدد از مقدار مصرف آب در جهان که حدود ۱۴۰ لیتر در روز است، بسیار بیشتر است. با توجه به کمبود آب شیرین در دسترس و مصرف بالای آب در کشور ما، کارهایی را بنویسید که می‌توانید برای مصرف بهینه‌ی آب انجام دهید.

پاسخ:

۱- آبیاری کشاورزی را با روش‌های جدید که آب کمتری مصرف می‌شود انجام دهیم.
۲- زمان کمتری در حمام بمانیم و موقعی که در حمام به آب احتیاج نداریم آن را ببندیم.
۳- موقع مسواک زدن شیر آب را باز نگذاریم.
۴- لوله‌هایی که خراب هستند یا شیر آبی که چکه می‌کند را تعمیر کنیم.
۵- موقع شستن لباس آب کمتری مصرف کنیم.
۶- از آب لوله کشی برای تمیز کردن حیاط یا خودرو استفاده نکنیم.

جواب فعالیت صفحه ۵۱ علوم سوم

دو بطری پلاستیکی خالی و هم‌اندازه بردارید. درهای آن‌ها را باز کنید و در یکی از آن‌ها مقداری آب بریزید.
بطری پایینی را با پارچه یا کیسه‌ی سیاه رنگی بپوشانید.
دهانه‌ی دو بطری را روی یکدیگر قرار دهید و با چسب به طور کامل به هم وصل کنید.
مطابق تصویر دو بطری را طوری قرار دهید که بطری خالی کمی بالاتر از بطری دیگر قرار گیرد.
یک لامپ رشته‌ای را روشن کنید و دقیقا بالای آب درون بطری تیره قرار دهید و حدود یک ساعت صبر کنید.
مشاهده‌های خود را یادداشت کنید.

به نظر شما قطره‌های آب در بطری بالایی ازکجا آمده‌اند؟ برای پاسخ دادن به این پرسش از واژه‌های گرما، تبخیر و میعان استفاده کنید.

پاسخ:

لامپ رشته‌ای تولید گرما می‌کند و این گرما آب درون آن را گرم می‌کند و با تبخیر این آب و انجام میعان پس از آن، قطرات آب در بطری بالایی دیده می‌شود. آب در جای گرم‌تر تبخیر می‌شود و در جای سردتر بخار آن با میعان دوباره به قطرات آب تبدیل می‌شود.

در کلاس درباره‌ی شباهت این دو بطری به کره‌ی زمین و هوای اطراف آن گفت‌ و گو کنید. با توجه به این فعالیت، اکنون می‌توانید بگویید چرا آبی که امروز روی زمین داریم، همان آب زمان دایناسورها است؟

پاسخ:

چون آب همیشه در چرخه‌ی آب به گردش در می‌آید و این چرخه باعث می‌شود آب تازه باقی بماند.

جواب ایستگاه فکر صفحه ۵۱ علوم سوم

به تصاویر زیر نگاه کنید. به نظر شما در کدام محل تبخیر سریعتر انجام می‌شود؟ چرا؟

جواب ایستگاه فکر صفحه ۵۱ علوم سوم

پاسخ:

در منطقه‌ی گرم‌سیری چون گرمای خورشید بیشتر است.

جواب کاوشگری صفحه ۵۱ علوم سوم

پرسش: چگونه می‌توانید یک پارچه‌ی خیس را در مدت ١٠ دقیقه تا جایی که امکان دارد، خشک کنید؟
مواد و وسایل لازم:
پارچه‌هایی کاملا مشابه که جنس، رنگ و اندازه‌ی آن‌ها یکسان است، لیوان و ظرف پر از آب.

۱- برای خشک کردن پارچه‌ی خیس چه راه‌هایی پیشنهاد می‌کنید؟ آن‌را در زیر یادداشت یا در یک برگه نقاشی کنید.

پاسخ: قرار دادن پارچه‌ی خیس جلوی آفتاب و روی شوفاژ.

۲- در گروه درباره‌ی طرح پیشنهادی خود با یکدیگر گفت‌ و گو کنید و طرح گروه را در زیر یادداشت یا در یک برگه نقاشی کنید.
پاسخ:
به عهده‌ی دانش آموز.

۳- پارچه‌های خیس را از معلم تحویل بگیرید.
۴- تلاش کنید تا پارچه‌ی خیس گروه خود را به روشی که انتخاب کرده‌اید، در مدت زمان ۱۰ دقیقه تا جایی که امکان دارد، خشک کنید.
۵- مراحل انجام کار خود را با همکاری اعضای گروه، به صورت یک لوحه (پوستر) درآورید و به کلاس گزارش دهید. در لوحه‌ی خود تلاش کنید تا با کشیدن شکل و نوشتن کلمات لازم، مراحل کار را به خوبی به دیگران نشان دهید.

۶- از مقایسه‌ی روش و نتیجه‌ی کار خود با بقیه‌ی گروه‌ها چه چیزهایی آموختید؟ آن‌ها را بنویسید.
پاسخ:
پارچه در جاهای گرم مثل زیر گرمای خوردشید و روزی شوفاژ زودتر خشک می‌شود ولی در جاهای سرد و بدون آفتاب و گرما دیرتر خشک می‌شود.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس پنجم علوم سوم ابتدایی با موضوع درس««آب ماده‌ی با ارزش»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شمارا راهنمایی می‌کنند.

جواب درس چهارم علوم سوم
جواب درس ششم علوم سوم
📝 سوالات درس پنجم علوم سوم
📝 نمونه سوالات پایه سوم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *