جواب درس ششم علوم چهارم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۶ علوم چهارم دبستان با موضوع درس «سنگ ها» قرارگرفته‌است که شامل گفت و گو، فعالیت‌ها و فکر کنید می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه چهارم ابتدایی همراه باشید.

جواب فعالیت صفحه ۴۹ علوم چهارم

وسایل و موادّ لازم: ماژیک ضد آب، مداد و دفترچه‌ی یادداشت، ذره‌بین، سکه، تعدادی سنگ
۱- تعدادی سنگ گوناگون را از محل زندگی‌تان جمع آوری کنید و به کلاس بیاورید. 
۲- سنگ‌ها را با ماژیک شماره گذاری کنید.
۳- سنگ‌ها را مشاهده کنید.
۴- سکّه را روی هریک از سنگ‌ها بکشید، چه چیزی مشاهده می‌کنید؟ سکه‌ها به طور مختلف خراش ایجاد می‌کنند.
۵- سنگ‌ها را با ذرّه‌بین دوباره مشاهده کنید.
نتیجه‌ی مشاهده‌های خود را در جدول زیر بنویسید.

مشاهده‌ها رنگ صافی یا زبری اندازه‌‌ی ذرّه‌های تشکیل دهنده سکّه روی سنگ خراش
شماره‌‌ی سنگ ریز درشت ایجاد می‌کند ایجاد نمی‌کند
۱ آبی ریز
۲ قرمز درشت
۳ مشکی متوسط
۴ فیروزه‌ای ریز
۵ خاکستری درشت

جواب گفت و گو کنیم صفحه ۵۰ علوم چهارم

شکل زیر را مشاهده کنید. با توجّه به آن، درباره‌ی پرسش‌های زیر در گروه خود گفت‌ و گو کنید.

اندازه سنگ‌ها در محل شماره (۱) با محل شماره (۲) چه تفاوتی دارد؟

پاسخ:

سنگ‌های محل شماره ۱ درشت‌تر است.

شکل سنگ‌ها از محل شماره‌‌ی (۱) تا محل شماره‌‌ی (۲) چه تغییری کرده است؟

پاسخ:

سنگ‌ها در محل شماره ۲ کوچک‌تر و کمی صاف‌تر شده‌اند.

اندازه و شکل سنگ‌های محل شماره‌‌ی (۲) با سنگ‌های محل شماره‌‌ی (۳) چه تفاوت‌هایی دارد؟

پاسخ:

سنگ‌ها در محل شماره ۳ کوچک‌تر و صاف‌تر شده‌اند.

از این گفت‌ و گو چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

پاسخ:

سنگ‌ها در امتداد رودخانه با هم برخورد می‌کنند، می‌‌شکنند و خرد می‌شوند و با ساییده شدن به یکدیگر صاف‌تر می‌شوند.

جواب فکر کنید صفحه ۵۱ علوم چهارم

با توجّه به شکل صفحه قبل، هر یک از سنگ‌های زیر را در کدام قسمت رودخانه می‌بینید؟

 جواب فکر کنید صفحه ۵۱ علوم چهارم

پاسخ:

الف) کنار و بالای رودخانه
ب) در مسیر رودخانه
ج) در انتهای مسیر و کف رودخانه

جواب فعالیت صفحه ۵۱ علوم چهارم

وسایل و موادّ لازم: ظرف شبیه آکواریوم، آب، تخته‌ی صاف، سنگ ریزه، لیوان، شن، ماسه
۱- در یک ظرف پلاستیکی شفّاف، تا نیمه آب بریزید.
۲- تخته‌‌ی نازک و صافی را به صورت مورب درون ظرف قرار دهید.
۳- یک لیوان سنگ ریزه را روی تخته بریزید.
۴- مرحله ۳ را به ترتیب با شن و ماسه تکرار کنید.
۵- مشاهده‌های خود را یادداشت کنید.

مواد ریخته شده در ظرف لایه‌لایه روی هم انباشته شده‌اند.

از این فعّالیت چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

جواب فعالیت صفحه ۵۱ علوم چهارم

پاسخ:

رسوبات به موازات هم ته نشین می‌شوند؛ به همین دلیل سنگ‌های رسوبی حالت لایه لایه دارند.

جواب فعالیت صفحه ۵۲ علوم چهارم

وسایل و مواد لازم: کیسه پلاستیکی ضخیم، قاشق چوبی، آب، گچ، دستکش، شن، سنگ‌ریزه
مدلی از یک سنگ رسوبی بسازید.
۱- دو لیوان آب درون کیسه پلاستیکی ضخیمی بریزید. یک لیوان گچ به آن اضافه کنید.
۲- با یک قاشق چوبی، این مخلوط را هم بزنید.
۳- مخلوط سنگ ریزه‌ها را درون کیسه پلاستیکی بریزید.
۴- یک لیوان شن به مخلوط اضافه کنید.
۵- مدّتی صبر کنید تا مخلوط درون کیسه خشک شود.
۶- سنگی را که ساخته‌اید، از کیسه خارج کنید؛ چه مشاهده می‌کنید؟

پاسخ:

این سنگ شبیه یک سنگ رسوبی است که در آن سنگ‌هایی با تکه های ریز و درشت و متفاوت دیده می‌شود.

جواب فعالیت صفحه ۵۳ علوم چهارم

وسایل و موادّ لازم: کَره، شکلات، سه پایه، توری، قاشق، چراغ الکلی، ظرف
۱- ظرفی فلزّی یا شیشه‌ای را روی چراغ الکلی قرار دهید.
۲- مقداری کره وشکلات جامد درون ظرف بریزید.
۳- کمی صبر کنید تا کره و شکلات ذوب شوند.
۴- با یک قاشق، کره و شکلات را هم بزنید.
۵- پیش‌بینی کنید که اگر ظرف را از روی شعله بردارید، چه اتّفاقی می‌افتد. 

جواب فعالیت صفحه ۵۳ علوم چهارم

پاسخ:

کره و شکلات ذوب شده کم کم سفت می‌شود.

۶- کمی صبر کنید تا مخلوط سرد شود؛ چه مشاهده می‌کنید؟ آنچه را مشاهده کردید با پیش‌بینی خود مقایسه کنید.

پاسخ:

دوباره مخلوط کره و شکلات به حالت جامد در می‌آیند.

– از این فعّالیت چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

پاسخ:

برخی از مواد در اثر حرارت ذوب می‌شوند و در اثر سرما به حالت اولیه خود یعنی جامد برمی‌گردند.

جواب فعالیت صفحه ۵۵ علوم چهارم

وسایل و موادّ لازم: سوزن ته گرد، تابه‌ی کوچک دسته‌دار، لیوان، بشقاب، گِل رس، دستکش
۱- در گروه خود با گِل رس گلوله‌هایی کوچک درست کنید.
۲- با سوزن ته گرد، وسط این گلوله‌ها را سوراخ کنید. صبر کنید تا گلوله‌ها خشک شوند.

۳- به کمک یک بزرگ‌تر، تعدادی از گلوله‌های خشک شده را گرما دهید.
⭐️ پیش‌بینی کنید کدام گلوله‌ها درون آب، شکل خود را حفظ می‌کنند. 
پاسخ:
گلوله‌هایی که گرما را بیشتر دریافت کرده‌اند.

⭐️ برای بررسی پیش‌بینی خود، آزمایشی را طرّاحی و اجرا کنید.
⭐️
با گلوله‌های سالم، تسبیح، گردن‌بند، دست‌بند و … بسازید و آن‌ها را رنگ‌آمیزی کنید.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۵۶ علوم چهارم

در گروه خود درباره چگونگی تهیه خشت و آجر و استحکام خانه‌های خِشتی و آجری اطلاعات جمع آوری کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۵۶ علوم چهارم

پاسخ:

خانه‌های خشتی استحکام کمتری دارند زیرا خشت (گل) خشک شده است اما در اثر گرما پخته نشده و شکننده است.
خانه هایی که از آجر ساخته شده‌اند، به دلیل آجرها پس از خشک شدن در کوره‌های داغ، شکنندگی کمتری دارد و مقاوم‌تر هستند.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۵۷ علوم چهارم

در کارخانه‌‌ی ذوب آهن، فلزّ آهن را از سنگ آهن به دست می‌آورند. در کشور ما سنگ‌های دیگری نیز وجود دارند که از آنها مواد گوناگونی تهیه می‌شود. درباره‌ی موادّی که از سنگ‌ها تهیه می‌شود و کاربرد آن‌ها اطلاعات جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.

پاسخ:

سنگ مرمر: در ساختمان
سنگ نمک: برای تهیه نمک خوراکی
سنگ فیروزه: برای تهیه جواهرات و سنگ پا برای تمیز کردن و استفاده در صنعت چوب بری

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی درس ۶ علوم چهارم ابتدایی با موضوع درس ««سنگ ها»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب درس پنجم علوم چهارم
جواب درس هفتم علوم چهارم

📝 سوالات درس ششم علوم چهارم
📝 نمونه سوالات پایه چهارم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *