جواب درس هفدهم فارسی اول ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس هفدهم فارسی اول دبستان با موضوع ««صدای موج، سفر دلپذیر»» قرار گرفته است که شامل روش های ایجاد انگیزه، جواب ببین و بگو، گوش کن و بگو، بگرد و پیدا کن، به دوستانت بگو و کتاب خوانی میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه اول ابتدایی همراه باشید.
ایجاد انگیزه درس هفدهم فارسی اول صدای موج
انواع روشهای ایجاد انگیزه و آمادگی ذهنی برای تدریس نشانه ص
● روش اول:
میتوانید در خانه یا مدرسه صابون بسازید. اما به دلیل دشواری کار میتوانید صرفا طرز تهیه صابون را برای دانشآموزان ارسال کنید تا آنها در منزل و به کمک پدر و مادر این کار را انجام دهند و در مدرسه از صابون هایشان برای شستن دست استفاده کنند.
طرز تهیه صابون:
اگر مایلید صابونهایی با سلیقه خودتان بسازید، میتوانید با صابونهای معمولی و به ویژه صابونهای شفاف گلیسیرینی، قالبهای کوچک شیرینیپزی و شمع سازی و چند قطره رنگ و اسانس صابونهای زیبایی درست کنید.
اگر از صابونهای آماده استفاده کنید، تقریباً تمام وسایل مورد نیاز دیگرتان را میتوانید در آشپزخانه پیدا کنید.
افزودنیهای طبیعی نیز میتوانند زیبایی بیشتری به صابونها بدهند، مانند برشهای پوست پرتقال یا سیاه دانه. افزودن برشهای پوست مرکبات یا سایر مواد طبیعی به صابونها اغلب ضمن آنکه نمای زیبایی به آنها میبخشد، بر عطر و بوی صابون نیز میافزاید.
برای ساخت این صابونها ابتدا یک صابون گلیسیرینی شفاف و ترجیحاً غیر عطری را خرد کنید. به طوری که حدود دو پیمانه قطعات خرد شده صابون گلیسیرینی آماده شود.
بنا به اندازه صابونی که خرد میکنید، ممکن است به یک یا چند صابون نیاز داشته باشید. این قطعات را در یک ظرف کوچک بریزید و آن را در ظرف بزرگتری که محتوی آب داغ دارد قرار دهید، سپس روی اجاق گاز بگذارید تا ذوب شوند. ممکن است این کار را با اجاق مایکروفر انجام دهید. در این صورت قطعات صابون را در ظرفی مناسب مایکروفر بریزید و با حداکثر قدرت به مدت حدود یک دقیقه به آن حرارت دهید تا ذوب شود.
اگر ناخالصی در صابون وجود داشته باشد که در این حالت روی مایه صابون قرار میگیرد، با یک قاشق آن را برداشته و بیرون بریزید.
اگر صابونی که ذوب کرده اید، بیرنگ باشد میتوانید به آن چند قطره رنگ اضافه کنید.
میتوانید چند عروسک کوچک را داخل صابون بیندازید تا برای بچه ها هیجان انگیز شود.
حال صابون آماده قالب گیری است. اگر قالبهای مخصوص شیرینیپزی یا قالب شمع سازی دارید میتوانید از آنها برای قالب زدن نیز استفاده کنید. قالب ظرفهای شکلات در غیر این صورت از لیوانهای کاغذی یک بار مصرف و یا قوطی خالی پنیر و خامه، قالب یخ یا مشابه آنها نیز میتوانید سود ببرید.
قوطیهای بعضی از دسرهای آماده و شکلاتها نیز که دارای اشکال فانتزی هستند، برای این منظور مناسب هستند. سطح داخلی قالبها را با یک قلممو کمی روغن مایع خوراکی بزنید، سپس صابون ذوب شده را در قالب بریزید و بگذارید سخت شود.
معمولاً سخت شدن صابون حدود دو ساعت طول میکشد. سپس میتوانید آن را از قالب خارج کنید. اگر از قالبهای یک بار مصرف و کاغذی مثل لیوان یا قوطی پنیر استفاده کرده باشیدمیتوانید به راحتی آن را پاره کرده و صابون را جدا کنید.
● روش دوم:
بچه ها میتوانند وسایل شخص خود مانند حوله مخصوص، شانه مخصوص، مسواک مخصوص خود را به کلاس بیاورند.
ایجاد انگیزه درس هفدهم فارسی اول سفر دلپذیر
انواع روشهای ایجاد انگیزه و آمادگی ذهنی برای تدریس نشانه ذ
● روش اول:
میتوانید با همکاری اولیا برای بچهها ذرت بوداده تهیه کنید و در کلاس سرو کنید.
● روش دوم:
میتوانید ذرهبین به کلاس بیاورید و دانشآموزان با استفاده از ذرهبین به دنیای اطراف نگاه کنند.
● روش سوم:
میتوانید صوت اذان را در پخش کنید.
جواب ببین و بگو صفحه ۸۶ فارسی اول


پاسخ: ذرت یکی از محصولات کشاورزی است.

پاسخ: یک مرد در حال اذان گفتن است.

پاسخ: ما با صابون دستهایمان را میشوییم.

پاسخ: ما در صندوق وسایلمان را نگه میداریم.
جواب گوش کن و بگو صفحه ۸۶ فارسی اول

چه جانورانی در دریا زندگی میکنند؟
پاسخ: نهنگ، کوسه، ماهی، اره ماهی، هشتپا
آذر با چه كسانى به مازندران رفته بود؟
پاسخ: با پدر و مادر و برادر
جواب به دوستانت بگو صفحه ۸۶ فارسی اول

در مسافرت از ديدن چه چيزهايى لذت میبردی؟
پاسخ: طبیعت زیبا، دشت، جنگل، دریا، جانوران مختلف، رودخانه
دريا چه چيزهايى را به يادت میآورد؟
پاسخ: شنا کردن، کشتی، غذای دریایی
جواب بگرد و پیدا کن صفحه ۸۳ فارسی اول

كلمههايى را كه نشانهی «ذ» دارند.
پاسخ: گذشته، آذر، لذت، دلپذیر
كلمههايى را كه نشانهی «صـ ص» دارند.
پاسخ: صدا، صاف، صدف
جواب کتاب خوانی صفحه ۸۶ فارسی اول

داستان يكى از كتابهاى خوبى را كه تا به حال شنيدهاى براى دوستانت بگو.
پاسخ:
سفر به دریا
علی و خانوادهاش مدتها بود که منتظر تعطیلات تابستانی بودند. وقتی بالاخره مدرسهها تعطیل شد، پدرش تصمیم گرفت همه را به سفری خاطرهانگیز به کنار دریا ببرد.
صبح زود، علی با هیجان از خواب بیدار شد و چمدانش را بست. مادرش خوراکیهای خوشمزهای آماده کرده بود و پدرش ماشین را بررسی میکرد. بعد از چند ساعت رانندگی، بالاخره به ساحل رسیدند. صدای موجهای دریا و بوی نمک در هوا، حس تازگی به همه میداد.

علی با خوشحالی کفشهایش را درآورد و روی شنهای گرم دوید. برادر کوچکش، سامان، هم با شادی دنبال او راه افتاد. آنها شروع به ساختن قلعه شنی کردند، اما هر بار موجی میآمد و بخشی از قلعه را خراب میکرد. با این حال، علی و سامان تسلیم نمیشدند و دوباره قلعه را بازسازی میکردند.
بعد از ظهر، پدرشان آنها را به شنا برد. آب خنک دریا بدنشان را نوازش میکرد و موجها گاهی آنها را بالا و پایین میبرد. علی حس میکرد که آزادترین پرنده دنیاست.
در پایان روز، خورشید آرامآرام در افق ناپدید شد و آسمان به رنگهای قرمز و نارنجی درآمد. مادر بساط شام را روی شنها پهن کرد و همه دور هم نشستند. صدای آرام موجها، نسیم ملایم و نور فانوسهای ساحلی، فضایی رؤیایی ساخته بود.
علی به دریا نگاه کرد و با خود گفت: «این بهترین سفر عمرم بود!»
سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی درس ۱۷ فارسی پایه اول دبستان با موضوع درس ««صدای موج، سفر دلپذیر»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس شانزدهم فارسی اول
✅ جواب درس هجدهم فارسی اول
📝 نمونه سوالات پایه اول ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید
نظرات کاربران