جواب درس پانزدهم نگارش پنجم ابتدایی
در این نوشته گام به گام درس ۱۵ نگارش پنجم دبستان با موضوع درس «کاجستان» قرار گرفته است که شامل املا، درک متن و نگارش میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه پنجم ابتدایی همراه باشید.
جواب املا و واژه آموزی صفحه ۷۸ نگارش پنجم
۱- با حروف در هم ریختهی هر ردیف، یک واژه بسازید.
پاسخ:

۲- از روی بیتهایی که کلمههای زیر در آنها به کار رفته، یک بار بنویسید.
پاسخ:
تأمّل: | گفت : ای آشنا، ببخش مرا / خوب در حال من، تأمّل کن |
اتّفاق: | شاید این اتّفاق هم روزی / ناگهان از برای من میافتاد. |
خطوط: | در کنار خطوط سیم پیام / خارج از ده، دو کاج رو بیدند |
۳- در هر یک از جملههای زیر، واژهی «چون» به چه معنی است؟
پاسخ:
مادران چون گلهای باغ بهشتند. ← چون یعنی: مانند
مسافرت را دوست دارم چون چیزهای جدید می آموزم. ← زیرا
دانههای شبنم چون مرواریدهای غلتان روی برگها نشسته بودند. ← مانند
چون صدای دریا آرامش بخش بود، ساعتها کنار آن مینشست. ← زیرا( به این دلیل که )
جواب درک متن صفحه ۷۹ نگارش پنجم
۱- با توجّه به شعر درس، به پرسشهای جدول زیر، پاسخ دهید.
پاسخ:
نام داستان: کاجستان
شخصیتهای داستان: | کاج، کاج همسایه، باد، ابر |
داستان در چه محلّی اتّفاق افتاده است؟ | خارج از ده، در کنار خطوط سیم پیام |
داستان در چه زمانی رخ داده بود؟ | روزی از روزهای پاییزی |
نظر شما درباره ی کاج همسایه چیست؟ | کاج همسایه وفادار، آینده نگر و مهربان بود |
۲- با جا به جا کردن اجزای جمله، بیتهای زیر را مانند نمونه، به زبان ساده بازگردانید.
پاسخ:

جواب نگارش صفحه ۸۰ نگارش پنجم
قصّهی شعر «کاجستان» را به نثر ساده بنویسید.
پاسخ:
موضوع: دوستان واقعی
در خارج از روستایی، در کنار خطوط سیم برق، دو درخت کاج کنار هم رشد کرده بودند. این دو کاج سالها در کنار یکدیگر بودند و رهگذران همیشه آنها را مانند دو دوست صمیمی میدیدند.
یک روز پاییزی، طوفانی شدید همراه با باد و باران شروع شد. در میان این طوفان، یکی از کاجها خم شد و روی دوستش افتاد. این کاج که آسیب دیده بود، با صدایی آرام به کاج دیگر گفت: «ای دوست مهربان، مرا ببخش که روی تو افتادهام. ریشههایم از خاک بیرون آمدهاند و نمیتوانم خودم را نگه دارم. لطفاً چند روزی مرا تحمل کن و کمکم کن تا دوباره سر پا شوم.»
کاج همسایه با محبت پاسخ داد: «من هیچوقت دوستیمان را فراموش نمیکنم. شاید روزی همین اتفاق برای من بیفتد و به کمک تو نیاز داشته باشم.» وقتی باد دید که کاج سالم برای دوستش اینچنین فداکاری میکند، آرام شد و طوفان پایان یافت.
کاج آسیبدیده به مرور زمان با کمک دوستش حالش بهتر شد. ریشههایش دوباره در خاک محکم شدند و او توانست دوباره سر پا بایستد.
سالها گذشت و این دو کاج میوه دادند. دانههایشان روی زمین افتاد و بهتدریج تبدیل به نهالهایی شدند که در کنار باران و نور خورشید رشد کردند. کمکم آنجا پر از درختان کاج شد و به یک جنگل زیبا تبدیل گردید. مردم روستا نیز به احترام این دوستی زیبا، نام آن مکان را «کاجستان» گذاشتند.
جواب هنر و سرگرمی و جمع بندی آموخته ها صفحه ۸۱ و ۸۲ نگارش پنجم
۱- از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.
پاسخ:
نام نیکو گر بماند ز آدمی به کزو ماند سرای زرنگار
نام نیکو گر بماند ز آدمی به کزو ماند سرای زرنگار
نام نیک رفتگان ضایع مکن تا بماند نام نیکت ماندگار
نام نیک رفتگان ضایع مکن تا بماند نام نیکت ماندگار
۲- در جاهای خالی کلمههایی بنویسید که دربارهی اسم قبل از خود توضیح دهند.
پاسخ:
باد تندی بر صحرا میوزید و خار و خاشاک را با خود به هر سور میبرد. راه طولانی بچّه شیر را خسته و بیرمق کرده بود.
غذای خوشمزه مادرم را خورده بودم و توی رخت خواب نرم خوابیده بودم.
ته نهر پر از سنگریزه بود و لا به لای سنگریزهها پر از ماهیهای زیبا و رنگارنگ و کوچک بود.
پیرزن خوشحال و خندان بود.
۳- پاسخ هر سؤال را در خانههای خود بنویسید و رمز جدول را پیدا کنید.
۱- بوی خوشی دارد.
۲- به معنی دستور است.
۳- ناپسند است.
۴- پلی رنگی در آسمان
۵- دارای اعتبار و بها
۶- دلیری
۷- عکس را در آن میگذارند.
پاسخ:

رمز جدول: حروف ستارهدار را طوری کنار هم قرار دهید تا رمز جدول به دست آید.
پاسخ: امام زمان
سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی درس پانزدهم نگارش پنجم دبستان با موضوع درس ««کاجستان»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس چهاردهم نگارش پنجم
✅ جواب درس شانزدهم نگارش پنجم
📝 نمونه سوالات پایه پنجم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران