جواب درس یازدهم نگارش پنجم ابتدایی

در این نوشته گام به گام درس ۱۱ نگارش پنجم دبستان با موضوع درس «نقشِ خردمندان» قرار گرفته‌است که شامل املا و واژه آموزی، درک متن و نگارش می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه پنجم ابتدایی همراه باشید.

جواب املا و دانش زبانی صفحه ۵۷ و ۵۸ نگارش پنجم

۱- با توجه به متن درس‌، واژه‌هایی که حروف زیر را دارند، در جاهای مشخص شده، بنویسید.

پاسخ:

جواب املا و دانش زبانی صفحه ۵۷ و ۵۸ نگارش پنجم

۲- واژ‌ه‌ی میانی واژه‌های زیر را از متن درس پیدا کنید و بنویسید.

پاسخ:

خواجه نصیر الّدین توسی ریاضی دان نویسنده
کتاب‌ها مشغول شعر
صدای مهیب فروافتاد
حرکتی زیرکانه آغاز
برای جذب دانشمندان

۳- در جمله‌های زیر، به جای واژه‌های مشخص شده، واژه‌ی مناسب دیگری بنویسید.

پاسخ:

خواجه نصیر با خود گفت: «جامعه برای حفظ (نگه‌داشتن) خود به سه چیز نیازمند است».

خواجه نظام الملک در شهر ری رصدخانه‌ای ساخت که دانشمندان در آنجا به تحقیق (پژوهش) پرداختند.

در آسمان علم و فرهنگ ایران، ستاره‌های پرفروغ (‌پر‌نور‌) فراوانی می‌توان یافت.

او در دوازده شهر مهم، مدارس شبانه‌روزی تأسیس کرد (‌ایجاد‌کرد‌).

جواب درک متن صفحه ۵۸ نگارش پنجم

الف) متن‌های زیر را بخوانید.

١. گل‌های قرمز که انار می‌شود من‌ همین طور می‌مانم که آخر چه طوری خدایا آخر چه طوری از هیچ چیز همه چیز درست می‌کنی کنار باغچه می‌نشینم یک مشت خاک برمی‌دارم و می‌گویم آخر قرمزی انار از کجای این خاک درمی‌آید شیرینی و قیافه‌ی قشنگش از کجا، یک خاک و این همه رنگ این همه بو این همه طعم خدایا به یادت می‌‌افتم حتی با دیدن دانه‌های سرخ انار
٢. گل‌های قرمز که انار می‌شود، من همین طور می‌مانم که آخر چه‌طوری؟ خدایا! آخر چه‌طوری از هیچ چیز، همه چیز درست‌ می‌کنی؟ کنار باغچه می‌نشینم، یک مشت خاک برمی‌دارم و می‌گویم: «آخر قرمزی انار از کجای این خاک درمی‌آید؟ شیرینی و قیافه‌ی‌قشنگش از کجا؟ یک خاک و این همه رنگ، این همه بو، این همه طعم!». خدایا به یادت می‌افتم، حتّی با دیدن دانه‌های سرخ انار.

ب) کدام یک از متن‌ها را بهتر فهمیدید؟ چرا؟

پاسخ: متن دوم، زیرا از علائم نگارشی در آن استفاده شده است و با استفاده از علائم نگارشی در متن می‌توانیم منظورمان را به دیگران بهتر منتقل کنیم.


پ) متن زیر را بخوانید و نشانه‌گذاری کنید.

پاسخ:

مردی تخم عقابی پیدا کرد و آن را در لانه‌ی مرغی گذاشت[‌.‌] جوجه عقاب با بقیه‌ی جوجه‌ها از تخم بیرون آمد و با آن‌ها بزرگ شد[‌.‌] در تمام زندگیش[‌،‌] او همان کارهایی را انجام داد که مرغ‌ها می‌کردند[‌.‌] برای پیدا کردن کرم و حشرات[‌،‌] زمین را می‌کند و قدقد می‌کرد و گاهی هم با دست و پا زدن بسیار[‌.‌] کمی در هوا پرواز می‌کرد[‌.‌]

سال‌ها گذشت و عقاب پیر شد[‌.‌] روزی پرنده‌ی باعظمتی را بالای سرش بر فراز آسمان دید و با خود گفت[‌:‌] «چه باشکوه[‌!‌] این همه زیبایی[‌،‌] این همه قدرت[‌!‌]»

سپس از همسایه‌اش پرسید[‌:‌] «این کیست[‌؟]» همسایه‌اش پاسخ داد[‌:‌] «این عقاب است[‌،‌] سلطان پرندگان[‌.‌] او متعلق به آسمان است و ما زمینی هستیم[‌.‌]»

جواب نگارش صفحه ۶۰ و ۶۱ نگارش پنجم

داستان «راز گل سرخ» (بخوان و بیندیش فصل اول) را یک بار دیگر بخوانید و خلاصه‌ی آن را بنویسید، سپس نام جدیدی برای آن انتخاب کنید.

موضوع: پروانه و درس شکرگزاری

در دشتی وسیع و سرسبز، پروانه‌ای زیبا زندگی می‌کرد که به‌خاطر زیبایی‌اش مغرور شده بود. هر روز صبح، او به برکه می‌رفت تا چهره‌اش را در آب زلال آن تماشا کند و با قطرات شبنم گل‌ها صورتش را می‌شست. او به دیگر پروانه‌ها اهمیتی نمی‌داد و تنها به خود می‌اندیشید.

یک روز، سایر پروانه‌ها تصمیم گرفتند کاری کنند تا او نتواند چهره‌اش را در برکه ببیند. صبح روز بعد، وقتی پروانه طبق عادت به برکه رفت، نسیم ملایمی وزید و سطح آب را مواج کرد. پروانه دیگر نتوانست تصویر خود را در آب ببیند. او ناراحت و سرخورده از آنجا دور شد.

در مسیرش به گل سرخی زیبا برخورد کرد و گفت: «چقدر تو زیبا هستی!»
گل پاسخ داد: «این زیبایی به لطف گلبرگ‌هایم است.»
گلبرگ‌ها گفتند: «زیبایی ما از برگ‌هاست که نور خورشید را جذب می‌کنند و غذا برایمان فراهم می‌کنند.»
برگ‌ها گفتند: «نه، از ما تشکر نکن. ساقه‌ها هستند که آب و مواد مغذی را به ما می‌رسانند.»
ساقه‌ها گفتند: «این لطف ریشه‌هاست که آب و مواد لازم را از زمین می‌گیرند.»
ریشه‌ها گفتند: «تشکر واقعی باید از زمین باشد که همه این مواد را به ما می‌دهد.»
زمین گفت: «از من تشکر نکنید. خورشید است که آب دریاها را بخار می‌کند و ابرها را می‌سازد تا باران ببارد و شما رشد کنید.»
خورشید هم گفت: «همه این‌ها به اراده خداوند مهربان است که زیبایی‌ها و هماهنگی در طبیعت را آفریده و وظایف هر یک از ما را مشخص کرده است.»

پروانه با شنیدن این سخنان عمیقاً به فکر فرو رفت و فهمید که زیبایی‌اش نیز هدیه‌ای از سوی خداوند است. از آن روز به بعد، او دیگر به برکه برای دیدن چهره‌اش نرفت و تصمیم گرفت با دیگر پروانه‌ها مهربان‌تر باشد و به جای غرور، قدردان باشد.

برای نام جدید این متن می‌توانید از موارد زیر نیز استفاده کنید.

راز زیبایی پروانه
سفری به سوی فروتنی
آینه برکه و حقیقت پروانه
زنجیره زیبایی‌ها
هدیه‌ای از سوی خداوند
پروانه و برکه مواج
درس طبیعت به پروانه
غرور و آگاهی
زیبایی از آن کیست؟
پروانه و حکمت آفرینش

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی درس یازدهم نگارش پنجم دبستان با موضوع درس ««نقشِ خردمندان»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب درس دهم نگارش پنجم
جواب درس دوازدهم نگارش پنجم
📝 نمونه سوالات پایه پنجم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *