جواب درس اول علوم هفتم

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱ علوم هفتم متوسطه با موضوع درس‌ «تفکر و تجربه»‌ قرار گرفته‌ است که شامل جواب آزمایش کنید، گفت‌ و‌ گو کنید، فعالیت و اطلاعات جمع‌ آوری کنید می‌باشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات علوم هفتم همراه باشید.

جواب سوال صفحه ۲ علوم هفتم

تصاویر زیر تنها گوشه‌ای از موفقیت‌ها و نوآوری‌های متخصصان ایرانی است.
آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید این پیشرفت‌ها چگونه به دست آمده‌اند؟

پاسخ: با بهره‌گیری از تجربه و تفکر و استفاده از مهارت‌های مختلف

جواب آزمایش کنید صفحه ۴ علوم هفتم

وسایل و مواد: هفت بشر ١٠٠ میلی‌لیتر، هفت عدد همزن، هفت عدد برچسب کاغذی، تعدادی قاشقک (قاشق کوچک) و قاشق، استوانه مدرج، آب و مواد زیر به اندازه کافی: نفت، گوگرد، نشاسته، جوهر نمک، براده آهن، اتانول، نمک.

۱- پیش‌بینی کنید کدام‌یک از مواد در آب حل می‌شود و کدام‌ یک حل نمی‌شود. پیش‌بینی خود را یادداشت کنید.
۲- روی هریک از بشرها برچسب بزنید و شماره‌های ١ تا ٧ را روی آن‌ها بنویسید.
۳- با استفاده از استوانه مدرج، ۵۰ میلی‌لیتر آب داخل هر یک از بشرها بریزید.
۴- مطابق جدول زیر از مواد جامد به اندازه یک قاشقک و از مواد مایع به اندازه چند قاشق بردارید و به آب داخل بشرها بیفزایید.

پاسخ:

شماره بشر۱۲۳۴۵۶۷
ماده افزوده شدهنمکبراده آهننشاستهجوهر نمکاتانولنفتگوگرد

۵- با همزن، محتویات هر بشر را هم بزنید و مشاهدات خود را یادداشت کنید.

پاسخ:

بشر ۱ (نمک): نمک به طور کامل در آب حل شده و محلولی شفاف ایجاد شده است.
بشر ۲ (براده آهن): براده آهن در ته بشر ته نشین شده و در آب حل نشده است.
بشر ۳ (نشاسته): بخشی از نشاسته در آب حل شده و محلولی شیری رنگ ایجاد شده است. اما بخشی از آن نیز در آب پخش شده و حالت شیری به محلول داده است.
بشر ۴ (جوهر نمک): جوهر نمک به طور کامل در آب حل شده و محلولی شفاف ایجاد شده است.
بشر ۵ (اتانول): اتانول به طور کامل در آب حل شده و محلولی شفاف ایجاد شده است.
بشر ۶ (نفت): نفت روی سطح آب شناور مانده و در آب حل نشده است.
بشر ۷ (گوگرد): گوگرد در ته بشر ته نشین شده و در آب حل نشده است.


۶- اطلاعات به‌دست آمده از آزمایش را در جدول زیر ثبت کنید.

پاسخ:

موادی که در آب حل شدند.موادی که در آب حل نشدند.
نمکبراده آهن
جوهر نمکنفت
اتانولگوگرد
نشاسته

۷- اطلاعات به دست آمده از آزمایش را با پیش‌بینی خود مقایسه کنید. چند مورد از پیش‌بینی‌های شما درست بود؟

پاسخ:

چهار مورد ؛ پبش‌بینی ما این بود که نفت، اتانول و جوهر نمک، چون مانند آب مایع‌اند، در آب حل می‌شوند و بقیه مواد حل نمی‌شوند. بنابراین پیش‌بینی ما در مورد اتانول، جوهر نمک، براده آهن و گوگرد درست بوده است.

جواب گفت‌و گو کنید صفحه ۴ علوم هفتم

درباره حل یک مسئله به روش علمی گفت‌ و گو کنید و مراحل آن را بنویسید.

پاسخ:

خشک شدن درخت:
۱- چرا درخت خشک شد؟
۲- مشاهده
۳- فرضیه‌سازی(کمبود آب – وجود آفات – نامناسب بودن خاک)
۴- آزمایش
فرضیه‌ها
۵- تفسیر یافته‌ها و نتیجه‌گیری

جواب فعالیت صفحه ۵ علوم هفتم

۱- در گروه خود چند مورد از تبدیل علم به فنّاوری را که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده‌اند بنویسید و درباره فواید و زیان‌های آنها گفت‌ و گو کنید.

پاسخ:

اتومبیل 
فواید: حمل نقل سریع و زیاد صرفه‌جویی در وقت.
زیان‌ها: آلودگی هوا آلودگی صوتی، خطر تصادف و مشکلات راه سازی و راه داری.

فناوری اینترنت
فواید: عدم نیاز به حضور در خیلی از مکان‌ها برای انجام کارها، امکان متصل شدن به هر نقطه از جهان
زیان‌ها:
تاثیر‌گذاری‌های منفی رسانه‌های مجازی، عدم تحرک، وجود محتوای‌های غیر مفید.

آزاد‌سازی انرژی هسته‌ای
فواید:
تولید انرژی خیلی بیشتر نسبت به سوخت‌های فسیلی و عدم تولید گاز‌های آلاینده هوا.
زیان‌ها:
ایجاد خطرات زیان بار احتمالی ناشی از پرتوهای رادیو اکتیو، زباله‌های اتمی.


۲- در گروه خود درباره سردار شهید حسن طهرانی مقدم و یاران دانشمندش که از پایه‌گذاران صنعت ساخت موشک در ایران هستند و با به‌ کارگیری علم و فناوری برای امنیت و استقلال کشور تلاش می‌کردند، تحقیق کنید.

پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۵ علوم هفتم

شهید حسن طهرانی‌مقدم (۶ آبان ۱۳۳۸ – ۲۱ آبان ۱۳۹۰) نظامی ایرانی بود. او در طول جنگ ایران و عراق، از اعضای سپاه پاسداران بود. آخرین سِمَت وی، ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه بود. او به عنوان یکی از پایه‌گذاران برنامه موشکی در سپاه پاسداران شناخته می‌شود به «پدر موشکی ایران» معروف است‌. طهرانی‌ مقدم در سال ۱۳۹۰ در اثر انفجار زاغه مهمات در غرب تهران به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

زندگی‌نامه:
شهید حسن طهرانی‌مقدم در ۶ آبان ماه ۱۳۳۸ در محله سرچشمه، تهران زاده شد‌، وی که در اولین روزهای تشکیل سپاه پاسداران، به عضویت این نهاد درآمده بود، در دوران جنگ ایران و عراق، نخستین فرمانده توپخانه سپاه و بنیانگذار واحد توپخانه در سپاه بود. پس از آن شهید طهرانی‌ مقدم مسئولیت واحد توپخانه را به حسن شفیع‌ زاده واگذار کرد و به یگان موشکی سپاه پاسداران رفتند و مسئولیت این یگان را برعهده گرفت. او همچنین در تشکیل و بنیان‌گذاری فرماندهی موشکی سپاه پاسداران تأثیرگذار بود. حسن طهرانی‌مقدم با پایان جنگ، وارد حوزه تحقیقات و توسعه فعالیت‌های موشکی در سپاه پاسداران شد و مسئولیت ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه را بر عهده گرفت؛ که توانستند با تبدیل علم به فناوری برای امنیت و استقلال کشور افتخار آفرین باشند.‌ در دوران پس از جنگ ایران و عراق، طهرانی مقدم وظیفه مدیریت بر پروژه ساخت چند موشک را در واحد موشکی سپاه قبل از علیرضا یزدانی برعهده داشت.
یاد و خاطره سردار شهید حسن طهرانی مقدم و یاران دانشمندش که از پایه گذاران صنعت ساخت موشک در ایران بودند را گرامی می‌داریم.
منابع‌: ویکی پدیا

جواب اطلاعات جمع‌آوری کنید صفحه ۵ علوم هفتم

در یک تحقیق گروهی درباره فواید و زیان‌های یک فنّاوری در محیط زندگی خود گزارش تهیه، و راه‌هایی را برای کاهش زیان‌های آن پیشنهاد کنید. گزارش خود را به صورت روزنامه دیواری به کلاس ارائه کنید.

پاسخ:

فواید و زیان‌های فناوری اینترنت

فواید:
⭐️ ارتباط بین انسان‌ها
⭐️ دسترسی رایگان و بیشتر نسبت به گذشته در دانش و اطلاعات
⭐️ دسترسی سریع به اخبار روز جهان
⭐️ خرید و فروش در فضای مجازی

زیان‌ها:
⭐️ کم شدن دید و بازدید های مستقیم
⭐️ پخش اطلاعات نادرست و غلط
⭐️ پخش بیشتر شایعات نسبت به گذشته
⭐️ نا‌‌امنی‌های بیشتر مانند کلاه‌برداری و سوء استفاده از اطلاعات کاربران

راه‌هایی را برای کاهش زیان‌ها:
⭐️ فرهنگ‌سازی استفاده از اینترنت
⭐️ برخورد و تنبیه با افراد سود جو

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس ۱ علوم پایه‌ هفتم متوسطه‌ی اول با موضوع درس««تفکر و تجربه»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی می‌کنند.

جواب درس دوم علوم هفتم
📝 نمونه سوالات پایه هفتم متوسطه‌‌ اول

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *