جواب فعالیت و کار در کلاس صفحه ۱۰۴ ریاضی ششم

در این نوشته جدیدترین گام به گام پاسخ فعالیت و کار در کلاس صفحه ۱۰۴ ریاضی ششم ابتدایی، با موضوع «اندازه گیری» قرار گرفته‌ است که شامل صفحه ۱۰۴ کتاب درسی ریاضی پایه ششم از فصل ۵ می‌باشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ فصل پنجم ریاضی ششم همراه باشید.

جواب فعالیت صفحه ۱۰۴ ریاضی ششم

وقتی دو خط همدیگر را قطع می‌کنند چهار زاویه درست می‌شود. زاویه‌های رو به رو دو به دو متقابل به راس هستند. در شکل رو به رو زاویه‌ی ۱ و ۲ و زاویه‌ی ۳ و ۴ با هم متقابل به راس هستند.

جواب فعالیت صفحه ۱۰۴ ریاضی ششم

۱- آیا زاویه‌های مشخص شده‌ی زیر متقابل به راس هستند؟ چرا؟

پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۱۰۴ ریاضی ششم

خیر متقابل به راس نیستند، زیرا یک خط داریم اما خط بعدی شکسته شده است و در امتداد هم نیستند.

جواب فعالیت صفحه ۱۰۴ ریاضی ششم

خیر متقابل به راس نیستند، زیرا در اینجا خط شکسته شده است و در امتداد هم نیستند.

جواب فعالیت صفحه ۱۰۴ ریاضی ششم

خیر متقابل به راس نیستند، زیرا هیچ دو نقطه‌ای همدیگر را قطع نکرده‌اند یا به عبارتی راس زاویه‌ها مشترک نیست.


۲- زاویه‌هایی مثل زاویه‌های رو به رو را روی کاغذ شفاف بکشید. حالا کاغذ شفاف را آن قدر بچرخانید که ضلع‌های زاویه دوباره روی هم قرار بگیرد. آیا می‌توانیم بگوییم زاویه ۳ و ۴ با هم برابر است؟

جواب فعالیت صفحه ۱۰۴ ریاضی ششم

پاسخ: بله چون دقیقا روی هم قرار گرفتند.

زاویه ۱ و ۲ چه طور؟

پاسخ:‌ بله این دو زاویه نیز باهم برابر می‌باشند.


۳- در شکل‌‌های زیر کدام دو زاویه با هم برابرند؟

پاسخ: زاویه‌های چپ و راست با هم برابرند و همچنین زاویه‌های بالا و پایین نیز با هم برابرند.

جواب فعالیت صفحه ۱۰۴ ریاضی ششم

۴- اگر زاویه (۱) پنجاه درجه باشد، زاویه (۲) چند درجه است؟ چرا؟

جواب فعالیت صفحه ۱۰۴ ریاضی ششم

پاسخ: زاویه‌ی ۱ و ۲ مکمل هستند یعنی مجموع دو زاویه برابر ۱۸۰ د‌رجه است بنابراین برای محاسبه‌ی زاویه‌ی ۲ کافی است مانند زیر عمل کنیم:

۱۳۰ = ۵۰ – ۱۸۰


آیا می‌توان گفت زاویه‌ی (۳) مکمّل زاویه‌ی (۲) است؟

پاسخ: بله چون مجموع آن‌ها نیم صفحه است به عبارت دیگر مجموع آن‌ها برابر ۱۸۰ درجه است.


با این حساب زاویه‌ی (۳) چند درجه است؟

پاسخ: چون زاویه‌ی ۱ با زاویه‌ی ۳ متقابل به راس است بنابراین زاویه‌ی ۳ برابر ۵۰ است.


زاویه‌ی (۳) با کدام زاویه برابر است؟

پاسخ: زاویه‌ی ۱


زاویه‌ی (۲) چطور؟

پاسخ: زاویه‌ی ۲ با زاویه‌ی ۴ متقابل به راس است بنابراین باهم برابر هستند.

جواب کار در کلاس صفحه ۱۰۴ ریاضی ششم

۱- اندازه زاویه‌های خواسته شده را پیدا کنید.

پاسخ:

جواب کار در کلاس صفحه ۱۰۴ ریاضی ششم

برای حل سوال فوق نیاز به سه نکته داریم:

نکته: مجموع دو زاویه‌ی متمم ۹۰ درجه و مجموع دو زاویه‌ی مکمل ۱۸۰ درجه است.

نکته: دو زاویه‌ی متقابل به راس با یکدیگر برابر هستند.

نکته: مجموع زوایای داخلی یک مثلث برابر ۱۸۰ درجه است.


۲- دایره‌ای بکشید و مانند شکل رو به رو، روی نقاط آن سوزن بزنید. با کش، شکل‌های داخل جدول را بسازید و تصویر آن را بکشید. از نقطه‌ی مرکز دایره هم استفاده کنید. تصویرهای خود را با تصویرهای هم کلاسی‌هایتان مقایسه کنید.

پاسخ:

برای رسم شکل‌ زیر تعداد زیادی شکل می‌توان رسم کرد ولی برای نمونه دو حالت با رنگ آبی و زرد برای شما عزیزان در زیر ترسیم شده است.

جواب کار در کلاس صفحه ۱۰۴ ریاضی ششم

سخن پایانی

اگر سوالی درباره فعالیت و کار در کلاس صفحه ۱۰۴ با موضوع فصل پنجم که ««اندازه گیری»» است، دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی می‌کنند.

جواب فعالیت و کار در کلاس صفحه ۱۰۳ ریاضی ششم
جواب تمرین صفحه ۱۰۵ ریاضی ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *