جواب درس دوم علوم ششم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۲ علوم پنجم دبستان با موضوع درس «سرگذشت دفتر من» قرار گرفته است که شامل فکر کنید، جمعآوری اطلاعات، آزمایش کنید، گفت و گو کنید و فعالیت میباشد.در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه ششم ابتدایی همراه باشید.
جواب فکر کنید صفحه ۸ علوم ششم
در گذشتههای دور برای ثبت و ذخیره اطلاعات از نوشتن روی سنگ، چوب درختان و نقاشی روی دیوار غارها استفاده میکردند. مزایا و معایب این روشها را بنویسید.
پاسخ:
مزایا | معایب |
سهولت دسترسی به دلیل فراوانی در طبیعت | دوام نسبتا کم |
تهیه آسان | پوسیده شدن و از بین رفتن در اثر عوامل طبیعی |
سادگی روش استفاده | زیادی حجم و اندازه |
زمان بر بودن ثبت اطلاعات | |
مشکل یا غیر ممکن بودن جا به جایی |
جواب فکر کنید صفحه ۸ علوم ششم
از مواد طبیعی و مصنوعی محیط زندگی خود فهرستی تهیه کنید و به کلاس گزارش دهید.
پاسخ:
مواد طبیعی: طلا خالص – سنگ آهن – سنگهای معدنی – پشم – پنبه – آب – هوا – کوه
مواد مصنوعی: کاغذ – لباس – ظروف کریستالی – پلاستیک – دارو – شیشه – سیم برق
چه کاربردهای دیگری از کاغذ در زندگی روزمرهی خود سراغ دارید؟
پاسخ:
تهیه کتاب و جزوات، تهیه بروشور، نقشه، بلیط، اعلامیه، کاغذ کادو، کاغذهای تزئینی، روزنامه، کاغذ دیواری، کاغذ اشتنباخ جهت طراحی، تهیهی مقوا، کاغذ عکاسی، چاپ، اسکناس و …
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۰ علوم ششم
در یک فعالیت گروهی، دربارهی اینکه هریک از افراد و مراکز زیر چه استفادههایی از کاغذ میکنند، اطلاعات جمعآوری و نتایج را به صورت روزنامهی دیواری به کلاس گزارش کنید.
پاسخ:
الف) عکاس: کاغذ عکاسی و چاپ عکس
ب) بانک: اسکناس، رسیدهای بانکی
پ) دانشآموز: کتاب، دفتر
ت) خیاط: برای ساخت الگو
ث) مرغداری: جعبهی تخممرغ
ج) قنادی: جعبه شیرینی
مادهی اصلی و خام موردنیاز ساخت کاغذ، چوب است؛ هر چند کاغذ را میتوان از نیشکر، پنبه و … هم تهیه کرد. آیا میدانید چگونه میتوان چوب را به کاغذ تبدیل کرد؟
پاسخ:
بله، در این مورد تحقیق کردم و مراحل تبدیل چوب به کاغذ را پیدا کردم.
جواب گفت و گو کنید صفحه ۱۰ علوم ششم
با توجه به گزارش و اطلاعاتی که جمعآوری کردهاید دربارهی چگونگی تبدیل چوب به کاغذ بحث و گفت و گو کنید.
پاسخ:
با توجه به اطلاعات جمع آوری شده، مراحل تبدیل چوب به کاغذ را میتوان به شرح زیر توصیف کرد:
- قطع درختان و پوست کندن آنها
- خرد کردن چوب و تبدیل آن به تراشه (چیپس)
- مخلوط کردن خردههای چوب و تولید خمیر
- افزودن رنگ یا سفید کننده مانند آب اکسیژن دار به خمیر
- آب گیری و صاف و نازک شدن توسط غلتک
- کاغذ را به اندازه مورد نیاز بازار برش دادن

۱ـ تغییرهای انجام شده در هریک از مرحلههای (۴) و (۶) فیزیکی است یا شیمیایی؟
پاسخ:
هر دو فیزیکی است چون در آنها مادهی جدیدی تولید نشده.
۲ـ خواص ظاهری چیپس چوب تولید شده در مرحلهی چهار را با خمیر تولید شده در مرحلهی پنج مقایسه کنید.
پاسخ:
در مرحله چهارم، چوبها را با دستگاهی خرد میکنند و به تکههای کوچکی به نام چیپس تبدیل میکنند. این کار فقط ظاهر چوب را تغییر میدهد و تغییر فیزیکی محسوب میشود اما در مرحله بعد، یعنی مرحله پنجم، این تکههای کوچک را با آب و مواد رنگی مخلوط میکنند و میپزند تا به خمیر تبدیل شوند. در این مرحله، چوب تغییر اساسی میکند و به مادهای نرم و شکلپذیر تبدیل میشود. این تغییر یک تغییر شیمیایی است.
جواب آزمایش کنید صفحه ۱۲ علوم ششم
یکی از مراحل تبدیل درخت به کاغذ از بین بردن رنگ زرد چوب است. برای آشنایی با چگونگی این کار آزمایشهای ۱ و ۲ را انجام دهید.
وسایل و مواد مورد نیاز: بشر، پتاسیم پرمنگنات، آب اکسیژنه، سرکه

آزمایش ۱
۱- در یک بشر (ظرف شیشهای آزمایشگاهی) یا لیوان پلاستیکی ۱۰۰ میلی لیتر آب بریزید.
۲- ۵ یا ۶ دانه بلور پتاسیم پرمنگنات به مواد داخل بشر اضافه کنید.
۳- یک قاشق چایخوری سرکه به مواد داخل بشر اضافه کنید.
۴- ۶ یا ۸ میلیلیتر آب اکسیژنه را به آرامی داخل بشر بریزید.
مشاهدات خود را یادداشت کنید.
پاسخ:
پتاسیم پرمنگنات یک جامد بنفش رنگ است که در اثر واکنش با آب اکسیژنه در محیط دارای سرکه به رنگ صورتی یا بیرنگ تبدیل میشود.
آزمایش ۲
١- در یک بشر، مقداری کاغذ رنگی خرد شده را با ۵۰ میلیلیتر آب مخلوط کنید.
٢- ۱۰ میلیلیتر آب اکسیژنه داخل بشر اضافه کنید.
* پس از ۱۰ دقیقه مشاهدات خود را بنویسید. مشاهده میکنیم که آب اکسیژنه باعث رنگ بری کاغذهای رنگی شده و در نتیجه کاغذها رنگ خود را از دست میدهند.
از این آزمایشها چه نتیجهای میگیرید؟
پاسخ:
آب اکسیژنه یک ماده قوی برای از بین بردن رنگ است. ما فهمیدیم که میتوان از آن برای سفید کردن خیلی چیزها استفاده کرد. حتی وقتی آب اکسیژنه با مواد شیمیایی دیگر ترکیب شود، میتواند رنگ آنها را تغییر دهد. به همین دلیل، کارخانههای کاغذسازی از آب اکسیژنه، کلر و مواد مشابه برای سفید کردن چوب استفاده میکنند تا کاغذ سفید و روشنی تولید کنند.
چند نوع کاغذ میشناسید؟ آنها را نام ببرید.
پاسخ:
کاغذ اشتنباخ، کاغذ روزنامه، کاغذ گلاسهای مات و براق، کاغذ خودکپی، انجیلی، کاغذ فانتزی، کاغذ پلاستیکی، کاغذ پشت چسبدار، کاغذ کاهی و …
جواب گفت و گو صفحه ۱۳ علوم ششم
جدول زیر موادی را نشان میدهد که در تهیهی کاغذ به کار میروند. با توجه به تصویرها دربارهی علت استفاده از این مواد در تولید کاغذ بحث و گفت و گو کنید.


پاسخ:
مادهٔ به کار رفته در تهیهٔ کاغذ | علت استفاده |
پلاستیک | تهیه کاغذ شفاف و ضد آب |
رنگ | رنگی بودن کاغذ |
نشاسته | استحکام و مقاومت در برابر پارگی و … |
گاز کلر | از بین بردن رنگ خمیر کاغذ |
گچ | مات و شفاف کردن کاغذ |
جواب فعالیت صفحه ۱۴ علوم ششم
برای تهیهی ۲۰۰ جلد کتاب یا دفتر ۵۰۰ برگی به طور تقریبی باید ۳ اصله درخت قطع شود. تخمین بزنید:
چند درخت لازم است تا بتوان مصرف سالانهی کاغذ دانشآموزان کلاس شما را تولید کرد؟
پاسخ:
برای تولید ۱۰۰۰۰۰ برگ، ۳ درخت قطع میشود.
بنابراین، برای تولید تقریباً ۳۳۰۰۰ برگ کاغذ ، یک درخت باید قطع شود.
حال، اگر مصرف کاغذ سالانه یک دانش آموز را در نظر بگیریم، یک درخت باید در یک سال قطع شود، سپس ۳۰ درخت باید سالانه برای یک کلاس ۳۰ نفره قطع شود.
جواب فکر کنید صفحه ۱۴ علوم ششم
قطع بیش از حد درختان جنگل به چرخهی رو به رو چه آسیبی خواهد زد؟

پاسخ:
افزایش بیرویه دیاکسید کربن و کاهش اکسیژن در هوا، زنگ خطری برای کره زمین است. این تغییرات نه تنها باعث گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی شدید میشود، بلکه سلامت انسانها و سایر موجودات زنده را نیز به خطر میاندازد. کمبود اکسیژن کافی برای تنفس، یکی از مهمترین پیامدهای این وضعیت است.
برای جلوگیری یا کاهش تأثیر قطع بیرویهی درختان و تخریب جنگلها در زندگی جانداران چه راههایی را پیشنهاد میکنید؟
پاسخ:
- جلوگیری از چرای بیرویه دام و استفاده از روش دامداری ایستا
- فرهنگ سازی بین مردم به گونهای که درختان را قطع نکنند.
- حفاظت بیشتر محیط زیست توسط سازمان محیط زیست
- برخورد شدید قضائی با متخلفین
- جلوگیری از ساخت و سازها ، مانند ساخت و ساز و راه سازی در منطقه جنگلی
- درخت کاری
جواب جمعآوری اطلاعات صفحه ۱۵ علوم ششم
انسان همواره به دنبال یافتن راه های جدید برای تولید مواد گوناگون هستند. پژوهشگران به تازگی روشی برای تولید کاغذ از سنگ یافتهاند. در این روش با استفاده از پودر کلسیم کربنات و پلاستیک، کاغذی جدید تهیه میکنند. این کاغذ با کاغذی که از چوب تهیه میشود متفاوت دارد. دربارهی تفاوتهای این دو نوع کاغذ اطلاعات جمع آوری کنید.
پاسخ:
کربنات کلسیم به عنوان یک مادهی معدنی است و مزایای قابل توجهی را در صنعت کاغذسازی ارائه میدهد. استفاده از ۵ تا ۲۰ درصد وزنی کربنات کلسیم در ترکیب خمیر کاغذ، علاوه بر کاهش هزینههای تولید، موجب بهبود خواص فیزیکی کاغذ از جمله استحکام آن میشود. این ماده همچنین به عنوان جایگزینی مناسب برای الیاف چوبی، به حفظ منابع طبیعی کمک کرده و فشار بر جنگلها را کاهش میدهد. در برخی کشورها، تولید کاغذ کاملاً مبتنی بر کربنات کلسیم نیز به عنوان یک فناوری نوظهور مطرح شده است.
جواب کاوشگری صفحه ۱۵ علوم ششم
وسایل و مواد مورد نیاز: خردههای ریز روزنامه و کاغذ، الک، منگنه، مایع سفیدکننده، چهارچوب، طلق، توری، ظرف بزرگ
بررسی کنید «چگونه میتوان کاغذ را بازیافت کرد؟»
۱ــ مقداری روزنامهی باطله بردارید و آن را با قیچی به تکههای بسیار ریز ببرید.
۲ــ خردههای ریز روزنامه را در یک ظرف بزرگ بریزید و درون آن تا نیمه آب اضافه کنید.
۳ــ پس از گذشت ۲ ساعت با همزن، مخلوط آب و کاغذ را خوب هم بزنید.
۴ــ خمیر کاغذ به دست آمده را روی الک بریزید و صاف کنید.
۵ــ خمیر کاغذ را با یک لیوان آب ژاول (مایع سفیدکننده) مخلوط کنید و بگذارید ۲۴ ساعت بماند.
۶ــ دوباره خمیر کاغذ را روی الک بریزید و صاف کنید. سپس آن را با سه لیوان آب، شستوشو دهید.
۷ــ اکنون خمیر کاغذ را در ظرف بزرگ که تا نیمه آب دارد، بریزید.
۸ــ با استفاده از منگنه، توری را به چهارچوب بچسبانید و با آن لایهی نازکی از خمیر را بردارید.
۹ــ یک طلق بردارید و آن را روی خمیر کاغذ بگذارید و کاغذ را روی آن برگردانید، سپس آن را در گوشهای قرار دهید تا خشک شود.
۱۰ــ برای تهیهی کاغذ رنگی و مقاوم، یک قاشق غذاخوری رنگ و یک قاشق سوپخوری چسب نشاسته (پودر نشاسته) به خمیر به دست آمده در مرحلهی ۷ بیفزایید و مراحل ۸ و ۹ را تکرار کنید.
خواص ظاهری کاغذی را که تهیه کردهاید با کاغذ روزنامه مقایسه کنید.
مقاومت کاغذ بازیافتی بیشتر است یا کاغذ تهیه شده از چوب؟
پاسخ:
کاغذ تهیه شده از چوب مقاومت بیشتری دارد چون بازیافت کردن کاغذ از استحکام کاغذ کم میکند.
جواب گفت و گو صفحه ۱۵ علوم ششم
دربارهی مشکلات بازیافت کاغذهای نام برده گفت و گو کنید. (مقوا، شانه تخم مرغ، جعبه دستمال کاغذی، جعبه پیتزا)
به کمک آنچه یاد گرفتهاید، چه کارهایی را برای بازیافت کاغذ در خانه و مدرسه پیشنهاد میکنید؟
پاسخ:
۱- آگاه کردن مردم از اهمیت بازیافت
۲- ترویج فرهنگ بازیافت در جامعه
۳- تفکیک زبالههای خشک از تر و اختصاص سطل جداگانه برای کاغذ در محیطهای خانگی و آموزشی
۴- هدایت زبالهها به کارخانههایی بازیافت.
جواب جمعآوری اطلاعات صفحه ۱۶ علوم ششم
درباره فعالیتهای خانه سلامت، میدانهای ترهبار و… محله و شهر خود در مورد بازیافت کاغذ، اطلاعاتی را جمع آوری و گزارش کنید.
- آموزش شهروندان توسط مربیان شهرداری در مورد نحوه تفکیک زبالهها
- توزیع کیسه زباله و بروشور آموزشی بین شهروندان
- جداسازی ضایعات و زبالههای خشک از منبع با ایجاد ایستگاه بازیافت
- ارائه مواد شوینده و بازیافت برای تشویق شهروندان به تهیه زبالههای خشک
سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی درس ۲ علوم ششم دبستان با موضوع درس ««سرگذشت دفتر من»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس اول علوم ششم
✅ جواب درس سوم علوم ششم
📝 سوالات درس دوم علوم ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران