جواب درس شکلی دیگر تفکر و پژوهش ششم

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۲۱ تفکر و پژوهش ششم ابتدایی با موضوع درس«شکلی دیگر» قرار گرفته‌است که شامل گفت و گو کنید، بازی کنید و فعالیت در خانه می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه ششم ابتدایی همراه باشید.

جواب گفت و گو کنید صفحه ۹۱ تفکر و پژوهش ششم

پس از شنیدن داستان «خفاش دیوانه» درباره‌ی این پرسش‌ها گفت‌وگو کنید.
– به نظر شما دنیایی که خفّاش می‌شناخت واقعی بود یا دنیای سایر جانوران؟ در واقع حق با خفّاش بود یا سایر جانوران؟

پاسخ: در این داستان حق با تمامی حیوانات بود زیرا هر کدام از دیدگاه خود به دنیا نگاه می‌کردند هر‌کسی می‌تواند هر دیدگاهی داشته باشد.


– پاسخی که به پرسش قبل دادید چقدر به تجربه و نوع زندگی خودتان ارتباط داشت؟

پاسخ: جواب تا حدودی زیادی نزدیک به تجربیات من است، زیرا لحظاتی با موضوعاتی مواجه می‌شویم که ممکن است نظرات ما با پدر، مادر و یا دوستانمان متفاوت باشد.

جواب بازی کنید صفحه ۹۲ تفکر و پژوهش ششم

– به گروه‌های پنج نفره تقسیم شوید.
– چهار نفر از گروه در دو ردیف دو نفره در مقابل هم قرار گیرند. نفر پنجم در وسط، رو به دو نفر و پشت به دو نفر دیگر بایستد.
– نفر میانی یک دست خود را مقابل سینه، کشیده نگه دارد و آن‌را به حالت دایره در هوا بچرخاند.
– نفرات روبه‌رویی و پشت سر بگویند جهت حرکت دست چگونه است؟ در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف آن؟

پاسخ: 

هر کسی چرخش را از طرفی که ایستاده می‌بیند.
– حال در همان حالت چرخش دست نفر میانی، نفرات روبه‌رو و پشت سر جای خود را عوض کنند.


– دوباره نفرات روبه‌رویی و پشت سر بگویند جهت حرکت دست چگونه است؟ در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف آن؟

پاسخ: حالا هر‌کسی چرخش را در جهت برعکس قبلی می‌بیند.

جواب گفت و گو کنید صفحه ۹۳ تفکر و پژوهش ششم

– در این بازی چرا پاسخ‌ها با هم تفاوت دارند؟

پاسخ: 

زیرا دیدگاه‌ها و جهت‌های آن‌ها متفاوت است. دیدگاه هر شخص نسبت به مسائل متفاوت است، بنابراین درک و برداشت او نیز متفاوت می‌باشد.


– به تصویر کره‌ی زمین که در زیر آمده توجه کنید. آیا انسان‌هایی که آن سوی کره‌ی زمین زندگی می‌کنند همه چیز را وارونه می‌بینند؟

پاسخ: 

خیر، زیرا هر‌کسی که در هر جایی از کره زمین می‌‌باشد به صورت مستقیم و راست روی سطح زمین قرار گرفته است و همه چیز را وارونه نمی‌بیند.


– مثال‌های قبلی و پاسخ‌های شما به آن‌ها نمونه‌ای از دیدگاه‌های افراد نسبت به واقعیت را نشان می‌دهند. واقعیت، خارج از ذهن ما وجود دارد. چرا افراد مختلف، راجع به یک واقعیت ممکن است دیدگاه‌های مختلف داشته باشند؟

پاسخ: زیرا دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به آن واقعیت دارند و برداشت هر شخص با شخص دیگر متفاوت است.

جواب فعالیت در خانه صفحه ۹۳ تفکر و پژوهش ششم

همان‌طور که در درس‌های گذشته و این درس مشاهده کردید، افراد نسبت به یک موضوع دیدگاه‌های متفاوتی دارند که می‌تواند درست یا نادرست، کامل یا ناقص باشد، با گفت‌ و گو با اعضای خانواده بنویسید، چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که دیدگاه ما درست و کامل است؟

پاسخ: 

هویت هر موجود با توجه به عوامل مختلفی مانند: محیط زندگی، خانواده، دوستان، تجربیاتی که به دست می‌آورد و سایر عوامل می‌تواند متفاوت باشد؛ اما می‌توان گفت هویت اصلی و ثابت انسان‌ها را خانواده، محل تولد، فرهنگ محیطی که در آن‌ جا بزرگ می‌شود و کسانی که با آن‌ها معاشرت می‌کند، تشکیل می‌شود.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی درس بیست و یکم تفکر و پژوهش ششم دبستان با موضوع درس««شکلی دیگر»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب درس میمون‌های گرانبها تفکر و پژوهش ششم
جواب درس خرسی که می‌خواست خرس باقی بماند تفکر و پژوهش ششم
📝 سوالات درس شکلی دیگر تفکر و پژوهش ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *