جواب درس کیمیاگر تفکر و پژوهش ششم
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۲۵ تفکر و پژوهش ششم ابتدایی با موضوع درس«کیمیاگر» قرار گرفته است که شامل گفت و گو کنید، بازی کنید و فعالیت در خانه میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه ششم ابتدایی همراه باشید.
پس از نمایش فیلم «کیمیاگر» دقایقی در سکوت در مورد آن فکر کنید. سپس دربارهی پرسشهای زیر گفت و گو کنید.
جواب گفت و گو کنید صفحه ۱۰۱ و ۱۰۲ تفکر و پژوهش ششم
۱- یافتن صندوق چه تغییری در زندگی کشاورز ایجاد کرد؟
پاسخ: باعث شد دست از کشاورزی بردارد و به کیمیاگری بپردازد.
۲- به نظر شما چرا کتاب را در صندوقی زیر خاک دفن کرده بودند؟
پاسخ: در قدیم مردم چیزهای با ارزش خود را در زیر خاک دفن و پنهان میکردهاند.
۳- کشاورز قبل از انداختن ساز خود در آتش چه احساساتی داشت؟ چرا اینطور فکر میکنید؟
پاسخ:
او تردید داشت و احساس ناراحتی میکرد. زیرا قبل از انداختن ساز در کوره مکث کرد و آخرین سازش را نواخت.
۴- تعریف شما از طمع و قناعت چیست؟ با مثال تعاریف خود را روشن کنید.
پاسخ:
طمع یعنی حریص و آزمند بودن مثل داشتن مال و ثروت زیاد اما راضی نبودن از آن و قناعت یعنی صرفه جویی کردن و خشنودی مانند رضایت از داشتههای خود و لذت بردن از آن.
۵- آیا به دنبال آرزوها بودن خوب است یا بد؟ چرا؟
پاسخ:
به نظر من همه باید به دنبال آروزهای خود باشند اما آرزوهایی که واقعا دست یافتنی است زیرا اینگونه آرزوها به هدف تبدیل شده و نتیجه بسیار خوبی دارد.
جواب فعالیت در خانه صفحه ۱۰۲ تفکر و پژوهش ششم
با مراجعه به لغت نامه یا بزرگ ترها، حکایت زیر را به زبان ساده بنویسید.
حکایت به زبان ساده: شنیدم بازرگانی صد و پنجاه شتر بار داشت و چهل غلام خدمتکار (که شهر به شهر برای تجارت حرکت می کرد) یک شب در جزیره کیش (واقع در خلیج فارس) مرا به حجره خود دعوت کرد.
به حجرهاش رفتم، از آغاز شب تا صبح آرامش نداشت، مکرر پریشان گویی میکرد و میگفت: فلان شریکم در ترکستان است و فلان کالایم در هندوستان است، و این قافله و سند فلان زمین میباشد و فلان چیز در گرو فلان جنس است و فلان کس ضامن وام است، در آن اندیشه ام که به اسکندریه بروم که هوای خوش دارد ولی دریای مدیترانه توفانی است.
ای سعدی! سفر دیگری در پیش دارم، اگر آن را بروم، بقیه عمرم را گوشه نشین میشوم و دیگر به سفری نمیروم. پرسیدم کدام سفر است که بعد از آن گوشه نشین میشوی؟
پاسخ داد: میخواهم گوگرد ایرانی را به چین ببرم، شنیدم این کالا در چین خیلی با ارزش است بعد از چین کاسه چینی بخرم و به روم ببرم و در روم حریر خوی بخرم و به هند ببرم و در هند فولاد هندی بخرم و به شهر حلب ببرم و در آنجا شیشه و آیینه حلبی بخرم و به یمن ببرم و از آنجا هم لباس یمنی بخرم و به ایران بیاورم.
بعد از آن دیگر تجارت نمیکنم و در مغازهام مینشینم. او اینقدر از این حرفهای دیوانه میزند که خودش خسته میشود و میگوید سعدی تو هم یک چیزی بگو از چیزی که دیدهای و شنیدهای.
سعدی میگوید : آیا آن داستان را شنیدی که در سرزمین غور بازرگان قافله سالاری از پشت مرکب بر زمین افتاد و یکی گفتش چشم تنگ و آزمند دنیا پرست را تنها دو چیز پر میکند، یکی قناعت و دیگری خاک گور یا مرگ.
جواب خودارزیابی صفحه ۱۰۳ و ۱۰۴ تفکر و پژوهش ششم
۱- در درسهای گذشتهی تفکر و پژوهش، چه چیزهایی آموختید؟
پاسخ:
١ – مغرور نبودن و به تواناییهای خود آگاه بودن
۲- فریب و حیلهی دیگران را نخوردن و خوب فکر کردن به جوانب هر چیز
٣۔ نگاه کردن به زندگی از زاویهی دید دیگران و زود قضاوت نکردن
۴- فراموش نكردن هويت و شخصيت خود
۵- آگاه بودن به استعدادها و تواناییهای خویش و با اراده بودن
۲- با توجه به عملکرد خود در فعالیتهای جلسات گذشته، جدول زیر را کامل کنید.
پاسخ: به عهدهی دانشآموز.
۳- با بررسی نوشتههای خود در صفحات قبلی کتاب، جدول زیر را کامل کنید.

سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی درس بیست و پنجم تفکر و پژوهش ششم دبستان با موضوع درس««کیمیاگر»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس من عاقبت از این پل خواهم گذشت تفکر و پژوهش ششم
📝 سوالات درس کیمیاگر تفکر و پژوهش ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران