جواب درس بیستم فارسی اول ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس بیستم فارسی اول دبستان با موضوع ««رضا، خاطرات انقلاب»» قرار گرفته‌ است که شامل روش های ایجاد انگیزه، جواب ببین و بگو، گوش کن و بگو، بگرد و پیدا کن، به دوستانت بگو، کتاب خوانی و با هم بخوانیم می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه‌ اول ابتدایی همراه باشید.

ایجاد انگیزه درس بیستم فارسی اول رضا

انواع روش‌های ایجاد انگیزه و آمادگی ذهنی برای تدریس نشانه ض

روش اول:

اگر وسیله ضبط صوت در مدرسه دارید می‌توانید آن را به دانش‌آموزان نشان دهید.

روش دوم:

می‌توانید برای ایجاد انگیزه وضو گرفتن را به دانش‌آموزان آموزش دهید.

روش سوم:

می‌توانید به زبان کودکانه داستان ضامن آهو را در کلاس به زبان کودکانه تعریف کنید.

نام داستان: ضامن آهو

ایجاد انگیزه درس بیستم فارسی اول رضا

صیادی در بیابانی قصد شکار آهویی می‌کند و آهو شکارچی را مسافت قابل توجهی به دنبال خود می‌دواند و عاقبت خود را به دامن حضرت علی بن موسی الرضا (ع) که اتفاقاً در آن حوالی حضور داشت می‌اندازد.

صیاد که می‌رود آهو را بگیرد، با ممانعت حضرت رضا (ع) مواجه می‌شود، ولی صیاد چون آهو را صید و حق شرعی خود می‌دانست، در مطالبه و استرداد آهو پافشاری می‌کند.

امام حاضر می‌شود، مبلغی بیشتر از بهای آهو، به شکارچی بپردازد تا او آهو را آزاد کند.

شکارچی نمی‌پذیرد و به عرض می‌رساند: الا و بالله، من همین آهو را که حق خودم است، می‌خواهم و نه غیر آن را …

و آن وقت آهو به زبان می‌آید و سخن گفتن آغاز می‌کند و به عرض امام می‌رساند که من دو بچه شیری دارم که گرسنه‌اند و چشم به‌راه‌اند که بروم شیرشان بدهم و سیرشان کنم.

علت فرارم هم همین است و حالا شما ضمانت مرا نزد این شکارچی بفرمایید که اجازه دهد بروم و بچه‌هایم را شیر دهم و برگردم و تسلیم صیاد شوم.

امام رضا (ع) هم ضمانت آهو را نزد شکارچی کرد و خود را به صورت گروگان در اختیار وی قرار داد.

آهو رفت و به‌ سرعت بازگشت و خود را تسلیم شکارچی کرد. شکارچی که این وفای به عهد را می‌بیند، منقلب می‌گردد و آنگاه متوجه می‌شود که گروگان او، علی بن موسی الرضا است.

بدیهی است فوراً آهو را آزاد می‌کند و خود را به دست و پای حضرت می‌اندازد و عذر می‌خواهد و پوزش می‌طلبد. حضرت نیز مبلغ قابل توجهی به او می دهد و تعهد شفاعت او را در قیامت نزد جدش می‌کند و صیاد را خوشدل روانه می‌سازد.

آهو هم که خود را آزاد شده حضرت می‌داند، اجازه مرخصی می‌طلبد و به سراغ لانه و بچه های خود می‌‌رود.

روش چهارم:

دانش‌آموزان می‌توانند یک نمایش کوتاه از پزشک و مریض اجرا کنند.

ایجاد انگیزه درس بیستم فارسی اول خاطرات انقلاب

انواع روش‌های ایجاد انگیزه و آمادگی ذهنی برای تدریس نشانه ط

روش اول:

دانش آموزانی که طوطی در منزل دارند می‌توانند به کلاس بیاورند تا سایر دانش‌آموزان هم با طوطی آشنا شوند.

روش دوم:

می‌توانید آهنگ ط مثل طوطی را در کلاس پخش کنید.

جواب ببین و بگو صفحه ۹۸ فارسی اول

ببین و بگو
جواب ببین و بگو صفحه ۹۸ فارسی اول

پاسخ: ـ طوطی (آشنايی با پرندگان)

جواب ببین و بگو صفحه ۹۸ فارسی اول

پاسخ: قطار (آشنايی با وسايل نقليه)

جواب ببین و بگو صفحه ۹۸ فارسی اول

پاسخ: حوض(توجه به اهمیت آب، اين نعمت الهی درحفظ بهداشت و سلامتی)

جواب ببین و بگو صفحه ۹۸ فارسی اول

پاسخ: وضو گرفتن (آشنايی برای نزديکتر شدن به پروردگار با نماز و مقدمات آن)

جواب گوش کن و بگو صفحه۹۸ فارسی اول

گوش کن و بگو

انقلاب اسلامى در چه روزى پيروز شد؟

پاسخ: از بلندگوی مسجد

صداى اذان از كجا به گوش می‌رسيد؟

پاسخ: بيست و دوم بهمن

جواب به دوستانت بگو صفحه ۹۸ فارسی اول

به دوستانت بگو

مردم در روز بيست و دوم بهمن چه می‌كنند؟

پاسخ: جشن می‌گيرند، شادی می‌کنند و خاطرات انقلاب را می‌گویند.

چه وقت‌هايى اذان می‌گويند؟

پاسخ: قبل از هر نوبت نماز، صبح، ظهر، غروب

جواب بگرد و پیدا کن صفحه ۹۸ فارسی اول

بگرد و پیدا کن

كلمه‌هايى را كه نشانه‌ى «ط» دارند.

پاسخ: حياط، خاطرات، طول و وطن

براى هر كدام از شکل‌های نشانه‌ی «ضـ ض» يک كلمه بگو.

پاسخ:

ضـ‌: رضا، وضو، حاضر، رياضی
ض: مريض، حوض

جواب کتاب خوانی صفحه ۹۸ فارسی اول

کتاب خوانی

كتابى انتخاب گردد و در كلاس خوانده شود.

عنوان: طوطی جوجو و کلمه‌های عجیب

جواب کتاب خوانی صفحه ۹۸ فارسی اول

روزی روزگاری، در یک خانه‌ی رنگارنگ و قشنگ، یک طوطی سبز و شیطون به اسم جوجو زندگی می‌کرد.

جوجو خیلی خاص بود چون می‌توانست هر چیزی را که می‌شنید، تکرار کند!

صاحب جوجو، پسر بچه‌ای مهربون به نام آراد بود. آراد هر روز با جوجو حرف می‌زد و شعر و قصه برایش می‌خواند. کم‌کم جوجو یاد گرفت بگوید: «سلام! حالت چطوره؟» یا وقتی کسی وارد خانه می‌شد، با صدای بلند می‌گفت: «خوش اومدیییی!»

اما یک روز، اتفاق عجیبی افتاد… آراد داشت با دوستش در حال بازی بود که گفت: «ای بابا! این توپ خراب شد!» همین که این جمله رو گفت، جوجو تند گفت: «ای بابا! این توپ خراب شد!»

همه خندیدند. ولی از آن روز به بعد، جوجو هر وقت چیزی خراب می‌شد، همان جمله را می‌گفت!

یک بار مامان آراد لیوان را انداخت زمین، جوجو با صدای بلند گفت: «ای بابا! این توپ خراب شد!» مامان خندید و گفت: «این که توپ نبود، لیوان بود!» اما جوجو فقط گفت: «تووووپ! تووپ!» از آن روز، آراد تصمیم گرفت با جوجو تمرین‌های درست کردن جمله انجام بدهد.

هر روز به او یاد می‌داد بگوید: «لیوان افتاد!» یا «توپ پاره شد!» و جوجو هم کم‌کم همه را یاد گرفت.

حالا جوجو یک طوطی باهوش و باادب شده که می‌تواند درست حرف بزند و همه را خوشحال کند. و وقتی کسی ناراحت است، با مهربونی می‌گوید: «غم نخور! همه چی درست می‌شه!»

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی درس ۲۰ فارسی پایه اول دبستان با موضوع درس ««رضا، خاطرات انقلاب»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب درس نوزدهم فارسی اول
جواب درس بیست و یکم فارسی اول
📝 نمونه سوالات پایه اول ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *