جواب درس سیزدهم علوم چهارم ابتدایی + ویدیو

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱۳ علوم چهارم دبستان با موضوع درس «زیستگاه» قرار گرفته‌ است که شامل گفت و گو، فعالیت‌، جمع‌آوری اطلاعات، فکر کنید و سوالات متن می‌باشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات علوم چهارم ابتدایی همراه باشید.

آموزش ویدیویی درس ۱۳ علوم چهارم

جواب سوال صفحه ۱۱۲ علوم چهارم

آیا می‌توانید بگویید موجودات زنده چه ویژگی‌هایی دارند؟

پاسخ:

رشد می‌کنند، حرکت می‌کنند، غذا می‌خورند، تولید مثل می‌کنند، نفس می‌کشند.

در یک بوستان، کدام موجودات زنده و غیر زنده ممکن است وجود داشته باشند؟

پاسخ:

 موجودات زنده: چمن، درختان، پرنده، گل
موجودات غیر زنده: 
نیمکت، سطل زباله، وسایل بازی

جواب فعالیت صفحه ۱۱۳ علوم چهارم

در حیاط مدرسه یا بوستان نزدیک مدرسه:
الف) کدام موجودات زنده و غیر زنده را میبینید؟ آن‌ها را در جدول روبه‌رو طبقه بندی کنید.

پاسخ:

زندهغیر زنده
درخت چنارخاک
ملخآب
زنبورسطل زباله
گنجشکنیمکت
گل رزهوا
گربهسنگ
درخت کاجالاکلنگ

ب) موجودات زنده جدول صفحه پیش را در جدول روبه‌رو طبقه‌بندی کنید.

گیاهانجانوران
درخت چنارملخ
گل رززنبور
درخت کاجگربه
گنجشک

‌جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۱۳ و ۱۱۴ علوم چهارم‌

درباره غذای جانورانی که نام آن‌ها را در جدول بالا نوشتید، اطلاعات جمع آوری کنید و جدول رو به رو را کامل کنید. سپس مشخّص کنید:

🟣 کدام جانوران این جدول از گیاهان، کدام جانوران از گوشت جانوران دیگر تغذیه می‌کنند؟

پاسخ:

ملخ و زنبور از گیاهان و گربه از گوشت

🟣 آیا در این جدول، جانوری وجود دارد که هم از گوشت و هم از گیاه تغذیه کند؟

پاسخ:

بله – گنجشک

نام جانورغذا
گنجشککرم خاکی، دانهٔ گیاه و حشرات
ملخبرگ گیاه
زنبور شهد گل
گربهگوشت و پرندگان کوچک
مارمولکهوا

جواب سوال صفحه ۱۱۴ علوم چهارم

ملخ هم می‌تواند غذای گنجشک باشد. رابطه‌ی آن‌ها را چگونه می‌توانید نشان دهید؟

پاسخ:

ملخ ⭠ گنجشک

جواب فکر کنید صفحه ۱۱۵ علوم چهارم‌

تصویرهای زیر را به دقّت نگاه کنید و به پرسش‌ها پاسخ دهید.

🟠 بین این موجودات زنده، چه ارتباط غذایی‌ای وجود دارد؟ 

پاسخ: یک زنجیره غذایی را تشکیل می‌دهند.

🟠 ارتباط غذایی موجودات زنده این مکان‌ها را با استفاده از علامت پیکان نشان دهید. 

پاسخ:

ماهی ⭢ جلبک و جانوران ریز داخل آب 
شیر ⭢ گاو وحشی

جواب فکر کنید صفحه ۱۱۵ علوم چهارم‌

جواب فعالیت صفحه ۱۱۵ علوم چهارم‌

با توجه به شکل روبرو:

جواب فعالیت صفحه ۱۱۵ علوم چهارم‌

🟠 کدام‌ها غذای گنجشک هستند؟ 
پاسخ:
کرم خاکی و دانه گیاه

🟠 گنجشک غذای کدام جانوران است؟ 
پاسخ:
 روباه و گربه

🟠 در این شکل چند زنجیره‌ی غذایی وجود دارد؟ این زنجیره‌ها را بنویسید. 
پاسخ:
۴ تا – زنجیره‌ها (تصویر زیر):

جواب فعالیت صفحه ۱۱۵ علوم چهارم‌


🟠 کدام جانور در این زنجیره‌ها مشترک است؟ 

پاسخ: گنجشک

جواب فکر کنید صفحه ۱۱۶ علوم چهارم‌

۱- در شبکه غذایی بالا چند زنجیره غذایی وجود دارد؟ 

پاسخ: ۵ زنجیره غذایی

​۲- موش در چند زنجیره ی غذایی دیده می‌شود و غذای کدام جانوران است؟

پاسخ: در سه زنجیره غذایی قرار دارد‌. جغد و شاهین و مار

۳- اگر در این شبکه غذایی روزی همه موش‌ها از بین بروند، آیا شاهین‌ها هم از بین می‌روند؟ 

پاسخ: خیر، چون می‌تواند از زنجیره دیگری برای تغذیه خود استفاده کند مثل خرگوش و مار.

جواب زیستگاه صفحه ۱۱۶ علوم چهارم‌

کرمخاکی در کجا زندگی می‌کند؟

پاسخ: خاک مرطوب باغچه، گلدان

جواب فعالیت صفحه ۱۱۶ علوم چهارم‌

مواد و وسایل لازم: مقداری خاک باغچه، قاشق یک ‌بار مصرف، ظرف آب، یک ظرف گود

۱- با یک قاشق یک بار مصرف، خاک را به هم بزنید و کرم‌‌های خاکی درون آن را پیدا کنید.
۲- خاک را با کرم ‌ها در یک ظرف بریزید.
۳- مقداری آب روی خاک بریزید تا سطح آن را بپوشاند.

🟠 پیش‌بینی می‌کنید چه اتّفاقی برای کرم‌ها بیفتد؟

پاسخ:

کرم‌ها از خاک بیرون می‌آیند، چون شرایط محیط زندگی آن‌ها به هم خورده است.

🟠 چه مشاهده می‌‌کنید؟

پاسخ: شرایط محیطی کرم‌ها با پر شدن فضای خالی بین ذرات خاک با آب تغییر کرده و اینکه آن‌‌ها نمی‌‌توانند تنفس کنند از خاک بیرون می‌آیند.

‌جواب گفت و گو صفحه ۱۱۸ علوم چهارم‌

🔵 آیا ماهی، ببر و عقاب می‌توانند در هر جایی زندگی کنند؟ به چه دلیل؟

پاسخ:

خیر، چون باید شرایط مناسب برای زندگی در آن محیط برای آن‌ها فراهم باشد.

🔵 آیا جانوران محل زندگی شما می‌توانند در جاهای خیلی گرم یا خیلی سرد زندگی کنند؟ به چه دلیل؟

پاسخ:

خیر، چون در محیط زندگی ما هوا نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است.

جواب فعالیت صفحه ۱۱۸ علوم چهارم‌

آیا به نظر شما بوستان یا باغچه یک زیستگاه است؟ دلیل بیاورید. 

پاسخ:

بله، زیرا در این پارک‌ها و باغ‌ها درختان، گل‌ها، کرم‌های خاکی و غیره که موجوداتی زنده هستند زندگی می‌کنند.

‌جواب گفت و گو صفحه ۱۱۸ علوم چهارم‌

درباره نقش انسان در حفظ یا تخریب زیستگاه‌ها در هریک از تصویرهای زیر در گروه خود گفت و گو کنید.

جواب گفت و گو صفحه ۱۱۸ علوم چهارم‌

پاسخ:

تصویر بالا سمت چپ : آسیب رساندن به درختان جنگلی برای ایجاد جاده با بولدوزر
تصویر بالا سمت راست : خرابی کردن زمین برای ساختمان سازی
تصویر پایین سمت راست : وارد شدن آب آلوده به زمین‌های کشاورزی و تخریب محصولات
تصویر پایین سمت چپ : ریختن زباله در محیط زندگی جانوران و از بین بردن آنها و آلوده کردن محیط با دود کارخانه

جواب سوال صفحه ۱۱۹ علوم چهارم

شما برای محافظت از زیستگاه‌ها چه کارهای دیگری می‌توانید انجام دهید؟

پاسخ:

زباله‌ها را در طبیعت رها نمی‌کنم.
فرهنگ‌سازی می‌کنم.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی جواب درس ‍‍۱۳ علوم چهارم ابتدایی با موضوع درس ««زیستگاه»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

✅ جواب درس دوازدهم علوم چهارم
📝 سوالات درس سیزدهم علوم چهارم
📝 نمونه سوالات پایه چهارم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *