جواب درس دهم فارسی ششم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱۰ فارسی ششم دبستان با موضوع درس«عطّار و جلال الدّین محمد» قرار گرفته‌ است که شامل جواب درک مطلب، معنی، متضاد، هم خانواده کلمات و کلمات املایی می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه‌ ششم ابتدایی همراه باشید.

جواب درک مطلب صفحه ۷۶ فارسی ششم

۱- نویسنده‌ی کتاب «اسرارنامه» کیست؟

پاسخ: عطار نیشابوری


۲- چرا برای محمّد دیدار دانشمندان با پدرش جالب بود؟

پاسخ:

چون با دانشمندان و افراد مشهور زیادی آشنا می‌شد و چیزهای زیادی از آن‌ها یاد می‌گرفت. آن‌هایی که به دیدار پدرش می‌آمدند، همه دانشمند و معلم بودند و فرصت خیلی خوبی برای آموختن برای او بود.


۳- نظر نویسنده نسبت به «جلال الدین محمّد» چگونه است؟ عبارتی از متن بیابید که این نظر را نشان دهد.

پاسخ:

شیخ هنگام رفتن به پدرش گفته بود: «مراقب محمّد باش. به خواست خدا، آینده‌ی درخشانی خواهد داشت. او به مقام بزرگی خواهد رسید».


۴- منظور عطار از اینکه گفت: « همه‌ی ما جز اندکی نمی‌دانیم » چه بود؟

پاسخ:

منظور عطار این است که علم آنقدر گسترده و پیچیده است که حتی دانشمندان و حکیمان تنها قسمت کوچکی از آن را می‌دانند و به همین دلیل هیچ انسانی نیست که تمام علم را بداند. و هرچه در علم فرو می‌رویم می‌فهمیم که علم انسان در مقابل علم الهی مانند قطره‌ای می‌ماند در برابر دریا.


۵- به نظر شما چرا سفر برای انسان جالب و هیجان انگیز است؟

پاسخ:

با سفر کردن، انسان می‌تواند با دقت بیشتری به نشانه‌های خداوند در طبیعت و سرزمین‌های دیگر نگاه کند و به عظمت آفرینش او پی ببرد که باعث تقویت ایمان می‌شود. همچنین، در سفر فرصت آشنایی با افراد جدید، فرهنگ‌های مختلف و مشاهده مکان‌های گوناگون از نزدیک فراهم می‌شود، که این تجربه‌ها به گسترش دیدگاه و شناخت انسان کمک می‌کند.

معنی کلمات درس دهم فارسی ششم

نسخه : جلد
روانه کرد : راهی کرد
بار سفر را ببندید : آماده سفر شوید
حسابی : به طور کامل
هیجان انگیز : شورانگیز، همراه با هیجان
بلخ : از شهرهای خراسان قدیم و الان در افغانستان قرار دارد.

زادگاه : محل تولد، میهن، وطن
دلتنگ : اندوهگین، غمگین
ماشاءالله : آنچه خدا خواست
اسرارنامه : نام یکی از آثار عطار نیشابوری است
بدرقه : همراهی کردن مهمان هنگام رفتن، مشایعت

اندک : کم
سرشناس : مشهور، معروف
کاروانسرا : مهمان خانه، محلی برای کاروان یا قافله مسافران که در آن استراحت می‌کنند.
برخیز : بلند شو
رونق داشتن : خوب بودن وضع کسب و کار

حرفه : شغل‌، پیشه ، کار
طبع : ذوق، استعداد
جویا : کنجکاو‌، جستجوگر
اقامت گزیدم : در جایی ساکن شدم‌، ماندم
کنج : گوشه

فروزان : تابان، درخشان، روشن
ذوق : شور و شوق، علاقه
توانایی قریحه : ذوق و استعداد
عاجز : ناتوان، درمانده
استعداد : آمادگی، توانایی

مقصود : خواسته، آرزو، نیت
لبریز : پر، لبالب
دایر شدن : تشکیل شدن، ایجاد شدن
سرمشق : الگ، نمونه
فعّال : پرکار، کوشا

فعّالیت : کوشش، تلاش
مکتب : محل درس خواندن، نام مدرسه در قدیم
پرشور : پر حرارت، با هیجان
اجتماع : گروه، جمعی از دسته‌های انسانی
از پس : از پشت

ابداع : نوآوری، چیزی را از نو پدید آوردن، ایجادکردن
بام : بالای ساختمان، پشت بام
پشتکار : تلاش برای انجام کاری، با علاقه کاری را پیگیری کردن
پند : نصیحت، اندرز
سرگذشت : شرح حال

اراده : خواست، میل، تصمیم
صبر : شکیبایی، بردباری
خشنود : راضی، خوشحال، شادمان
آیت : نشانه
هما : پرنده‌ای افسانه‌ای که سایه‌اش باعث سعادتمندی می‌شود.

ابوالعجائب : پدر شگفتی‌ها
ماسوا : موجودات، مخلوقات، غیر از خدا
رخ : سیما، صورت
مسکین : فقیر، تهی دست
قسم : سوگند

کرم : لطف، جوانمردی
بزرگواری نگین : سنگ قیمتی که روی انگشتر می‌گذارند.
مدارا : با نرمی و ملایمت رفتار کردن
علم کند : معرفی کند، برپا کند، مشهور بسازد

معنی نثرهای مهم درس دهم فارسی ششم

صفحه ۷۴ فارسی ششم :

محمّد دلش برای کوچه‌های سمرقند تنگ میشد.
معنی: 
محمّد از دوری سمرقند ناراحت است و علاقه‌مند دیدن سمرقند می‌باشد.
آرایه ادبی: 
دلتنگ شدن: کنایه از آزرده و غمگین شدن

پایین صفحه ۷۵ فارسی ششم :

از دانش چه خواندهای و با خود چه داری؟
معنی:
 تو در زمینه‌ی علمی چه قدر مطالعه کرده‌ای؟ و با خود چه تجربه‌ی علمی به دست آوردی؟

شیخ لبخندی زد و گفت: «همه‌ی ما جز اندکی نمی‌دانیم.»
معنی:
شیخ خندید و گفت: همه‌‌ی ما مقدار کمی از دانش‌ها را می‌دانیم و انسان کاملی نیستیم.

کلمات متضاد و مخالف درس دهم فارسی ششم

بدرقه ≠ پیشواز
طولانی ≠ کوتاه
نخستین ≠ آخرین
اندک ≠ فراوان
غروب ≠ طلوع
خوشحال ≠ ناراحت
پیر ≠ جوان

کلمات هم خانواده درس دهم فارسی ششم

اذان: موذن
تعجب: عجب، عجیب
شعر: شعرا، شاعر، اشعار
حفظ: محفوظ، حافظ
درخشان: درخشش، درخشنده
حساب: محاسبه، حسب، محاسبات
طول: طویل، طولانی
هیجان: مهیّج
زیارت: زائر، زوّار
تشکر: شکر، شاکر، مشکور
نسخه: منسوخ، ناسخ
عطّار: عطر، معطر
تمسخر: مسخره، سُخره
نفوذ: نافذ، منافذ، منفذ
تعجّب: عجیب، عجایب، عجب، متعجّب
بقا: باقی، بقایا، بقیّه
خلق: خالق، خلقت، مخلوق
اصرار: مُصِر

کلمات املایی درس دهم فارسی ششم

طولانی، عطار، جلال الدّین، هیجان انگیز، سمرقند، دلتنگ، اذان، عادّی، کاروان سرا، فرصت، نزدیک‌تر، ماشاء‌الله، بدرقه، خوشحال، مشغول

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس دهم فارسی پایه‌ ششم دبستان با موضوع درس««عطّار و جلال الدّین محمد»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی می‌کنند.

جواب درس نهم فارسی ششم
جواب درس یازدهم فارسی ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *