جواب درس ششم علوم ششم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۶ علوم پنجم دبستان با موضوع درس «ورزش و نیرو ۱» قرار گرفته‌ است که شامل جواب سوالات متن کتاب، گفت‌ و گو، آزمایش کنید، فعالیت و فکر کنید می‌باشد.در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه ششم ابتدایی همراه باشید.

جواب فعالیت صفحه ۴۰ علوم ششم

جواب فعالیت صفحه ۴۰ علوم ششم

به تصویرهای بالا نگاه کنید.
الف) در هر یک از تصویرها چه فعالیتی در حال اجرا است؟

پاسخ: در همه تصاویر، نیرویی بر یک جسم وارد می‌شود.

ب) نتیجه این فعالیت بر جسم (توپ، تیر و )… چیست؟

پاسخ: به اجسام مختلف نیرو وارد کنید.
وزنه برداری: حرکت بدن به سمت بالا در اثر اعمال نیرو توسط ورزشکار
تیراندازی: پرتاب تیر به جلو در اثر نیروی وارد شده توسط ورزشکار

پینگ پنگ: جهت حرکت توپ توسط موشک را تغییر دهید.
پرواز بادبادک:
نیروی باد به بادبادک وارد می‌شود و باعث حرکت این جسم در هوا می‌شود.

پرتاب موشک: غلبه بر نیروی جاذبه توسط موشک و حرکت موشک در هوا
تغییر جهت توپ:
تغییر جهت توپ توسط دروازه‌بان

جواب گفت و گو صفحه ۴۰ علوم ششم

جدول زیر شامل تعدادی از فعالیت‌های روزانه است. در کدام مورد، جسم کشیده شده یا هل داده می‌شود و یا هم کشیده می‌شود و هم هل داده می‌شود. ردیف اول جدول به عنوان نمونه پر شده است. شما می‌توانید موارد دیگری را به جدول اضافه و یا جایگزین کنید.

پاسخ:

شماره توصیف فعالیت کشیدن هل دادن
۱ بستن درِ کشوی میز
۲ باز کردن درِ اتاق
۳ قرار دادن یک کتاب روی میز
۴ شوت کردن توپ
۵ بلند کردن کیف از روی زمین
۶ جذب یک قطعه آهنی توسط آهن‌ربا

جواب فعالیت صفحه ۴۱ علوم ششم

در گروه خود، چند فعالیت ورزشی را طراحی کنید که در آن‌ها از نیرو برای تغییر جهت حرکت، تغییر شکل جسم، حرکت کردن جسم، توقف جسم و کند شدن یا تند شدن حرکت استفاده شود؛ سپس به همراه معلم خود به حیاط مدرسه بروید و آنها را انجام دهید. پس از بازگشت به کلاس، هر گروه نتیجه‌‌‌ی فعالیت خود را به سایر دانش‌آموزان گزارش دهد.

پاسخ:

ورزش‌هایی مانند:
ورزش‌های کششی(کشیدن)
والیبال(بستگی به نوع حرکت دارد)مثلا آبشار زدن میشه هل دادن جسم یا استپ کردن توپ میشه متوقف کردن جسم
هندبال(بستگی به نوع حرکت دارد) مثلا پاس دادن میشه هل دادن جسم دریافت توپ متوقف کردن جسم و…

جواب فکر کنید صفحه ۴۲ علوم ششم

در شکل‌های زیر با توجه به اثر نیرو بر جسم مورد نظر، جاهای خالی را پر کنید.

پاسخ:

الف) وارد کردن نیرو به جسم ممکن است سبب شروع حرکت آن شود.
ب) وارد کردن نیرو به جسم ممکن است سبب کند شدن حرکت آن شود.
پ) وارد کردن نیرو به جسم ممکن است سبب سریع شدن حرکت آن شود.
ت) وارد کردن نیرو به جسم ممکن است باعث توقف آن شود.
ث) وارد کردن نیرو به جسم می‌تواند سبب تغییر جهت حرکت آن شود.

جواب فکر کنید صفحه ۴۲ علوم ششم

جواب علم و زندگی صفحه ۴۲ علوم ششم

جواب علم و زندگی صفحه ۴۲ علوم ششم

با انجام دادن فعالیت‌های زیر می‌توانید نیرو را بهتر حس کنید:

١ـ مسابقه مچ اندازی در کلاس
۲ـ مسابقه طناب کشی بین گروه های مختلف کلاس
٣ـ وارد کردن توپ با ضربه سر به دروازه

۴ـ ضربه زدن با چکش به میخ روی دیوار

جواب سوالات متن صفحه ۴۳ علوم ششم

شخصی را در نظر بگیرید که در پشت یک خودروی خاموش ایستاده است.
آیا خودرو به این علت که شخصی پشت آن ایستاده است، حرکت می‌کند؟ 

پاسخ: خیر، ایستادن شخص باعث حرکت نمی‌شود. هل دادن باعث حرکت آن می‌شود.


آن شخص خودرو را هل می‌دهد؛ یعنی او به خودرو نیرو وارد می‌کند و خودرو ممکن است در جهت نیروی وارد شده شروع به حرکت کند (شکل ب).

جواب سوالات متن صفحه ۴۳ علوم ششم

شکل‌های زیر دو وضعیت را نشان می‌دهد که ممکن است برای شما آشنا باشد. آیا می‌توانید در هر حالت تشخیص دهید چه کسی هل می‌دهد و چه کسی می‌کشد؟

پاسخ: خیر زیرا هر دو ممکن درحال وارد کردن نیرو به یکدیگر باشند.

جواب سوالات متن صفحه ۴۳ علوم ششم

در شکل رو به رو مرد و اسب، همدیگر را می‌ِکشند یا هل می‌دهند؟ 

پاسخ: هر دو در حال کشیدن یکدیگر هستند.

در شکل‌های الف و ب دخترها به یکدیگر نیرو وارد می‌کنند. آیا به نظر شما مرد و اسب نیز به هم نیرو وارد می‌کنند؟

پاسخ: بله هر دو در حال کشیدن یکدیگر هستند و به هم نیرو وارد می‌کنند.

جواب سوالات متن صفحه ۴۳ علوم ششم

جواب فکر کنید صفحه ۴۴ علوم ششم

الف) حداقل، چند جسم باید بر هم اثر کنند تا نیرو ظاهر شود؟ 

پاسخ: دو جسم

ب) اگر دو جسم برهم اثر نگذارند، مانند حالتی که شخص در نزدیکی خودرو ایستاده است و خودرو را هل نمی‌دهد، آیا دو جسم به هم نیرو وارد می‌کنند؟

پاسخ: خیر

جواب علم و زندگی صفحه ۴۴ علوم ششم

در علوم سال سوم با بازی طناب‌کشی آشنا شده‌اید. در این بازی دو تیم مثلاً سه نفره طناب را در دو جهت مختلف می‌کشند. اعضای هر دو تیم تلاش زیادی می‌کنند تا طناب را به طرف خودشان بکشند. گاهی اوقات طناب به سادگی حرکت نمی‌کند.
الف) به نظر شما در چه حالتی با اینکه بر طناب نیرو وارد می‌شود، طناب حرکت نمی‌کند؟

پاسخ:

وقتی دو گروه از نیروها به یک اندازه به هر دو طرف وارد می‌شوند و نیروها تأثیر یکدیگر را خنثی می‌کنند.

ب) در چه حالتی یکی از گروه‌ها برنده می‌شود؟

پاسخ:

 گروهی که قدرت بیشتری به خرج دهد، گروه دیگر را به سمت خود می‌کشد و در مسابقه پیروز می‌شود.

جواب علم و زندگی صفحه ۴۴ علوم ششم

جواب آزمایش کنید صفحه ۴۵ علوم ششم

۱- یک جسم سنگین را انتخاب کنید که با هل دادن به راحتی حرکت نکند.
۲- تلاش کنید با وارد کردن نیروی کافی آن را به حرکت درآورید.

جواب آزمایش کنید صفحه ۴۵ علوم ششم

۳ـ از یکی از دوستانتان بخواهید تا او نیز به جسم در همان جهت هل دادن شما نیرو وارد کند. آیا در این حالت جسم راحت‌تر حرکت می‌کند؟ توضیح دهید.

پاسخ: بله، زیرا نیروها با هم ترکیب می‌شوند و نیروی خالص بیشتری تولید می‌کنند.

جواب آزمایش کنید صفحه ۴۵ علوم ششم

۴ـ حال از دوستتان بخواهید از طرف مقابل به جسم نیرو وارد کند.

جواب آزمایش کنید صفحه ۴۵ علوم ششم

۵ـ در کدام حالت، نیروها اثر همدیگر را خنثی کرده‌اند و جسم حرکت نمی‌کند؟

پاسخ: حالتی که به جسم مورد نظر از دو جهت راست و چپ آن نیرو وارد می‌شود.(حالت سوم)


۶ـ در کدام حالت، نیروها اثر یکدیگر را خنثی نمی‌کنند و نیروی خالص بیشتری به جسم وارد می‌شود و جسم سریع‌تر شروع به حرکت می‌کند؟ از این آزمایش‌ها چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ 

پاسخ: حالتی که دو نفر، جسم را از یک جهت هل می‌دهند.(حالت دوم)


⭐ از این آزمایش‌ها چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

پاسخ:

نتیجه می‌گیریم که می‌توانیم برای هل دادن یا حرکت دادن اجسام از شخصی کمک بگیریم تا نیروها تقسیم شوند و بتوانیم جسم را به راحتی جابه‌جا کنیم.

جواب کاوشگری صفحه ۴۶ علوم ششم

۱- دو قرقره را روی دو لبه‌ یک میز نصب کنید.
۲ـ یک چهارچرخه بردارید و نخ‌ها را به دو طرف آن ببندید و از طرف دیگر به کفه‌ها (لیوان‌های کاغذی) وصل کنید. توجه کنید که نخ‌ها باید از روی قرقره عبور کنند.

جواب کاوشگری صفحه ۴۶ علوم ششم


۳ـ وسط میز را علامت‌ گذاری کنید و چهارچرخه را روی آن قرار دهید.
۴ـ یکی از دانش‌آموزان چهارچرخه را نگه دارد و دانش‌آموز دیگری در هر یک از کفه‌ها وزنه‌‌ی ۱۰۰ گرمی قرار دهد. حال چهارچرخه را با دقت رها کنید. چه چیزی مشاهده می‌کنید؟
۵ــ اکنون وزنه‌‌ی کفه شماره‌‌ی یک را با وزنه‌‌ی ۲۰۰ گرمی جایگزین و آزمایش را تکرار کنید. چه چیزی مشاهده می‌کنید؟
۶ــ آزمایش را با وزنه‌های گوناگون تکرار و جدول زیر را کامل کنید.

جواب کاوشگری صفحه ۴۶ علوم ششم

⭐ در کدام حالت‌ها چهارچرخه ثابت می‌ماند و حرکت نمی‌کند؟

پاسخ:

حالت‌های ۱، ۲ و ۴ ، که از هر دو سمت به یک میزان وزن به چهار چرخه وصل می‌شود.


⭐در کدام حالت‌ها چهارچرخه شروع به حرکت می‌کند؟

پاسخ:

در حالت‌های شماره ۳، ۵ و ۶


⭐ آیا در آزمایش‌های شماره‌‌ی (۲) و (۴) به چهارچرخه نیرو وارد می‌شود؟ اگر پاسخ شما آری است، پس چرا جسم حرکت نمی‌کند؟‌

پاسخ:

 بله، زیرا از هر دو سمت به جسم نیرو وارد می‌شود و چون نیرو هر دو طرف ثابت است باعث خنثی شدن نیروها می‌شود.


⭐ به نظر شما شرط شروع به حرکت کردن یک جسم چیست؟

پاسخ:

به جسم نیرو وارد شود و نیرو‌ها به گونه ای باشند که همدیگر را خنثی نکنند.


⭐ نتیجه‌‌‌ی کاوش خود را در یک یا چند سطر بنویسید.

پاسخ:

برای حرکت یک جسم لازم است به آن نیرو وارد شود. نیروهای وارد شده به یک جسم باید به گونه‌ای باشد که همدیگر را خنثی نکنند و به صورت برابر و در جهت مخالف یکدیگر نباشند.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی درس ۶ علوم ششم دبستان با موضوع درس ««ورزش و نیرو ۱»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب درس پنجم علوم ششم
جواب درس هفتم علوم ششم
📝 سوالات درس ششم علوم ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *