جواب درس هفدهم نگارش پنجم ابتدایی

در این نوشته گام به گام درس ۱۷ نگارش پنجم دبستان با موضوع درس «کار و تلاش» قرار گرفته‌ است که شامل املا، درک متن و نگارش می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه پنجم ابتدایی همراه باشید.

جواب املا و واژه آموزی صفحه ۸۹ و ۹۰ نگارش پنجم

۱- با توجه به متن درس، جدول‌ها را با واژه‌هایی که دارای نشانه‌های زیر هستند، کامل کنید.

پاسخ:

ح ه غ ق
زحمت بیهوده فارغ قناعت
س ص ز ذ
مسکین قصر زندگانی رهگذران

۲- کلمه‌های زیر را مانند نمونه دسته بندی کنید: نظر، ناظر، نظارت

پاسخ:

جواب املا و واژه آموزی صفحه ۸۹ و ۹۰ نگارش پنجم

۳- مانند نمونه واژه‌های جمله‌های زیر را مرتب کنید.

پاسخ:

جواب املا و واژه آموزی صفحه ۸۹ و ۹۰ نگارش پنجم

جواب درک متن صفحه ۹۱ نگارش پنجم

به کلمه‌های زیر دقت کنید.

جواب درک متن صفحه ۹۱ نگارش پنجم

اکنون شما شکل کامل شده‌ی واژه‌های زیر را بنویسید.

پاسخ:

جواب درک متن صفحه ۹۱ نگارش پنجم
در برخی از متن‌ها و شعرها به دلیل آهنگ متن و همچنین زیبایی آن، کلمه‌ها به صورت کوتاه شده(مخفّف)، نوشته می‌شوند.

☘️ با توجه به متن درس «کار و تلاش» جدول زیر را کامل کنید.

پاسخ:

یک بیت که لحن خبری دارد. به راهی در سلیمان دید موری / که با پای ملخ می کرد زوری
یک بیت که لحن پرسشی دارد. به تندی گفت: «کای مسکین نادان / چرایی فارغ از مُلک سلمان؟»
یک بیت که علامت « ، » دارد. بگفت: «از سور، کمتر گوی با مور که موران را قناعت خوش تر از سور»
یک بیت که دو جمله با نشانه ی ربط «که» به هم متصل شده باشند. نیفتد با کسی ما را سرو کار / که خود، هم توشه داریم و هم انبار

جواب نگارش صفحه ۹۲ نگارش پنجم

با توجه به آموخته‌های درس، داستان شعر «کار و تلاش» را به نثر ساده، بنویسید.

پاسخ اول:

داستان مورچه‌ی تلاشگر

روزی حضرت سلیمان در راهی قدم می‌زد که ناگهان چشمش به مورچه‌ای افتاد. مورچه تلاش می‌کرد پای ملخی را که بسیار سنگین بود، با خود ببرد. باد او را مانند پر کاه تکان می‌داد، اما او همچنان با جدیت کار می‌کرد و هیچ‌چیز حواسش را پرت نمی‌کرد.

حضرت سلیمان با دیدن این صحنه گفت: «ای مورچه‌ی کوچک و نادان! چرا این‌قدر خودت را به زحمت می‌اندازی؟ من پادشاهی هستم که می‌توانم هرچه بخواهی به تو بدهم. بیا به قصر من، آنجا هرچه غذا بخواهی برایت فراهم است. چرا باید تمام عمرت را به سختی بگذرانی و بارهای سنگین بکشی؟ اینجا راه مردم است، ممکن است زیر پای آن‌ها کشته شوی.»

مورچه با صبری بزرگ و لحنی استوار پاسخ داد: «ای پادشاه بزرگ! مورچه‌ها قناعت را بیشتر از غذا دوست دارند. ما هیچ نیازی به کسی نداریم، چون خودمان توشه جمع می‌کنیم و انبار داریم. من از این سختی و زحمت ناامید نیستم، بلکه امید دارم که پس از این تلاش به نتیجه برسم. این پای ملخ برای من ارزش زیادی دارد و آن را با هیچ گنجی عوض نمی‌کنم.»

مورچه ادامه داد: «اگر می‌خواهی موفق باشی، از ما مورچه‌ها بردباری و تلاش را یاد بگیر. هیچ‌وقت راهی را که مانع دارد، انتخاب نکن و کاری را که باعث تمسخر دیگران می‌شود، انجام نده. عاقل باش و کار امروز را به فردا نینداز. تا زمانی که زنده‌ای، تلاش کن، چون تلاش در جوانی باعث افتخار در پیری است.»

نتیجه‌گیری:
از این داستان می‌آموزیم که برای رسیدن به هدف‌های خود باید سخت‌کوشی و قناعت را در پیش بگیریم. همان‌طور که مورچه با تلاش خود زندگی‌اش را می‌سازد، ما هم اگر بخواهیم در آینده دکتر، مهندس یا معلم شویم، باید امروز سخت درس بخوانیم و برای آینده‌مان تلاش کنیم.


پاسخ دوم:

سلیمان در راه، مورچه‌ای را دید که با زحمت پای ملخی را تکان می‌داد و از سنگینی آن در سختی بود و باد، او را چون پر کاه تکان می‌داد. چنان سعی و تلاش می‌کرد که متوجه کسی نبود. سلیمان با عصبانیت به او گفت: «ای فقیران نادان، از سلیمان خبر نداری؟ از این پس به قصر پادشاهی بیا و هر چه می‌خواهی از سفره‌ها بخور. چرا باید تمام تمام عمر خود را به سختی زحمت بکشی و بارهای سنگین ببری؟ اینجا راه است و مردم از آن عبور می‌کنند، مبادا در زیر پای آن‌ها کشته شوی. این بار سنگین را بیهوده نکش و برای جسم خود این قدر، جانت را آزار نده.» مورچه گفت: «با مورچه‌ها از غذا صحبت نکن، زیرا آن‌ها قناعت را از غذا بیشتر دوست دارند. ما به هیچ کس نیاز نداریم، چون که خودمان هم توشه و هم انبار داریم. من به راحتی پس از این رنج امید دارم و این پای ملخ را با گنج‌های بسیار عوض نمی‌کنم.» اگر دوست داری برای همیشه موفّق باشی از مورچه رسم بردباری را بیاموز. راهی را که مانعت است را نرو و کاری را که انسان‌های باهوش به تو می‌خندند را نکن. عاقل باش و تدبیر داشته باش و کار امروز را به فردا نینداز. تا جون هستی، تلاش کن که تلاش مایه‌ی سرافزاری در پیری است.

نتیجه‌گیری:
ما از این درس نتیجه می‌گیریم که برای هر کاری باید سعی و کوشش کنیم. مثلاً اگر ما می‌خواهیم معلم، دکتر یا مهندس بشویم، باید درس بخوانیم و تلاش کنیم تا آینده در کارمان موفق باشیم.

جواب هنر و سرگرمی و جمع بندی آموخته‌ ها صفحه ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ نگارش پنجم

۱- از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.

پاسخ:

خدایا یک نفس آواز! آواز! دلم را زنده کن اعجاز! اعجاز!
خدایا یک نفس آواز! آواز! دلم را زنده کن اعجاز! اعجاز!

بیا بال و پر ما را بیاموز به قدر یک نفس پرواز! پرواز!
بیا بال و پر ما را بیاموز به قدر یک نفس پرواز! پرواز!


۲- مانند نمونه، نمودار مربوط به هر جمله را رسم کنید.

پاسخ:

جواب هنر و سرگرمی و جمع بندی آموخته‌ ها صفحه ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ نگارش پنجم

۳- برای واژه‌های داخل جدول، پرسش‌های مناسب بنویسید.

جواب هنر و سرگرمی و جمع بندی آموخته‌ ها صفحه ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ نگارش پنجم

پاسخ اول:

۱- کسی که همه چیز را خلق کرده و از ما مراقبت می‌کند، او چه نام دارد؟
۲- کسی که خیلی مشهور است و همه او را می‌شناسند، او را چه می‌گویند؟
۳- کسی که به ما درس می‌دهد و کمک می‌کند تا چیزهای جدید یاد بگیریم، او چه نام دارد؟
۴- وقتی چیزی را می‌خواهیم ولی باید مدتی صبر کنیم، این چه حسی است؟
۵- وقتی کسی به ما کمک می‌کند یا کاری خوب انجام می‌دهد، ما باید چه کنیم؟
۶- منطقه‌ای پر از کوه و سنگ که مثل یک باغ کوهستانی است، چه نام دارد؟
۷- وقتی به چیزی یا کسی خیلی باور داریم که خوب خواهد شد، چه احساسی داریم؟
۸- وقتی عصبانی می‌شویم، باید چطور رفتار کنیم که آرام باشیم؟

پاسخ دوم:

۱- کسی که دنیا را خلق کرده است را می‌گویند.
۲- همه او را می‌شناسند.
۳- کسی که به ما علم می‌آموزد.
۴- وقتی چشم به راه بهاری، چه حسّی داری؟
۵- کسی که تشکّر می‌کند.
۶- به مجموعه‌ی کوه‌ها چه می‌گویند.
۷- کسی که نا امید نمی‌شود.
۸- کسی که سختی‌ها را تحمّل می‌کند.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی درس هفدهم نگارش پنجم دبستان با موضوع درس ««کار و تلاش»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب درس شانزدهم نگارش پنجم
📝 نمونه سوالات پایه پنجم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *