جواب درس اول علوم پنجم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱ علوم پنجم دبستان با موضوع درس «زنگ علوم» قرار گرفته‌ است که شامل جواب سوالات متن کتاب درسی و کاوش گری و فکر کنید صفحه‌های ۲ تا ۶ می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه پنجم ابتدایی همراه باشید.

متن کتاب درسی صفحه ۲ علوم پنجم

مبین‌و هم کلاسی‌هایش‌ قرار بود در مسابقه‌ی «فرفره‌های چرخان» شرکت کنند. آن‌ها با راهنمایی آموزگار، چند فرفره‌ی چرخان درست کردند و در حیاط مدرسه به بازی و مسابقه مشغول شدند. بچه‌ها در هنگام مسابقه، متوجه شدند که همه‌ی فرفره‌ها با هم به زمین نمی‌رسند. آن‌ها می‌خواستند بدانند که «چرا برخی فرفره‌های چرخان دیرتر به زمین‌ می‌رسند؟»، هر یک از گروه‌ها پیش بینی خود را مطرح کرد. گروه مبین این چنین پیش‌بینی کرد:

«هر چه پهنای بال فرفره‌ی چرخان بیشتر باشد، فرفره دیرتر به زمین می‌رسد».
برای بررسی این پیش‌بینی، به صورت زیرکاوش کنید.

جواب کاوش صفحه ۲ علوم پنجم

جواب کاوش صفحه ۳ ؛ علوم تجربی پایه‌ پنجم
عکس کتاب درسی صفحه ۲ ؛ علوم تجربی پایه‌ پنجم

جواب کاوش صفحه ۳ علوم پنجم

عکس کتاب درسی صفحه ۳ ؛ بخش کاوش 
 علوم تجربی پایه‌ پنجم
جواب کاوش صفحه ۳ ؛ علوم تجربی پایه‌ پنجم

۲- با استفاده از راهنمای زیر، فرفره‌ای بسازید.

یک تکه کاغذ مستطیل شکل به طول ۱۶ سانتی‌متر و عرض ۶ سانتی‌متر بردارید. مانند شکل، آن را به قسمت‌های نشان داده شده تقسیم کنید.

بخش‌هایی را که با خط‌های پیوسته نشان‌داده شده‌اند، ببرید و از محل نقطه چین، مانند شکل تا بزنید.

جواب کاوش صفحه ۳ ؛ علوم تجربی پایه‌ پنجم

به انتهای دم فرفره، یک گیره‌ی فلزی وصل کنید.

این بار فرفره‌ای بسازید که پهنای بال آن باریک‌تر باشد.

فراموش نکنید که جرم دو فرفره باید یکسان باشد، برای این منظور قسمت‌هایی را که بریده‌اید، دور نریزید و با گیره به فرفره بچسبانید.

جواب کاوش صفحه ۴ علوم پنجم

جواب کاوش صفحه ۳ ؛ علوم تجربی پایه‌ پنجم

۳- یکی از فرفره‌ها را از ارتفاع ۲ متری رها کنید. مدت زمانی را که طول می‌کشد تا فرفره به سطح زمین برسد، اندازه بگیرید و در جدول زیر یادداشت کنید. (توجه: هر آزمایش را ۳ بار تکرار کنید.)

پاسخ:

جواب کاوش صفحه ۴ ؛ علوم تجربی پایه‌ پنجم

مراحل بالا را برا‌ی‌فرفره‌ی‌ دیگر تکرار کنید ومشاهده‌های‌ خود را در جدول بنویسید.

نکته: هر چه زمان را دقیق‌تر اندازه‌گیری کنید، مشاهده‌ی شما دقیق‌تر خواهد بود.

نتیجه‌ی کاوش گروه خود را مانند نمونه‌ی زیر بنویسید.

نتیجه‌ی کاوش:

فرفره‌ای که بال پهن‌تری دارد، دیرتر به سطح زمین می‌رسد؛ بنابراین، هر چه بال فرفره پهن‌تر باشد، زمان رسیدن آن به سطح زمین طولانی‌تر می‌شود.


دانشمندان به پدیده‌های اطراف خود توجه می‌کنند؛ درنتیجه، پرسش‌هایی در ذهن آن‌ها ایجاد می‌شود. آن‌ها برای یافتن پاسخ پرسش‌های خود، کاوش می‌کنند. شما هم در این آزمایش مانند دانشمندان عمل کردید.

عوامل دیگری نیز بر زمان فرود آمدن فرفره تأثیر می‌گذارند.

هر تغییری که در فرفره می‌دهیم، بر زمان فرود آمدن آن تاثیر دارد. پس اگر طول دم یا بال فرفره‌ها با هم متفاوت باشد، زمان فرود آمدنشان به زمین متفاوت است. گروه‌های دانش‌آموزان در این باره گفت وگو کردند و پیشنهادهایی دادند.

پاسخ:

جواب سوال صفحه ۵ ؛ علوم تجربی پایه‌ پنجم

اکنون با توجه به آنچه پیش از این انجام داده‌اید، درباره‌ی اثر طول بال فرفره بر زمان فرود آمدن آن، مانند مراحل زیر کاوش کنید.

جواب کاوشگری صفحه ۵ و ۶ علوم پنجم

جواب کاوش صفحه ۵ ؛ علوم تجربی پایه‌ پنجم

۱- مشخص کنید:

چه چیزی را باید تغییر داد؟

پاسخ: طول بال فرفره

چه چیزی را باید اندازه گرفت؟

پاسخ: زمان رسیدن فرفره به زمین

چه چیزهایی را نباید تغییر داد؟

پاسخ:

۱- ارتفاعی که فرفره‌ها از آن‌جا رها می‌شود.

۲- طول دم فرفره

۳- جنس کاغذ فرفره

۴- پهنای بال فرفره


۲- دو فرفره بسازید که طول بال‌هایشان متفاوت باشد.

پاسخ: بر عهده‌ی دانش‌آموز


۳- فرفره‌ها را از ارتفاع ۲ متری رها کنید. مدت زمانی را که طول می‌کشد تا هر فرفره به سطح زمین برسد، اندازه بگیرید و در جدول زیر یادداشت کنید. (توجه: هر آزمایش را ۳ بار تکرار کنید.)

پاسخ:

جواب کاوش گری صفحه ۵ و ۶ ؛ علوم تجربی پایه‌ پنجم

۴- نتیجه‌ی کاوش خود را بنویسید.

پاسخ:

هرچه اندازه‌ی طول بال فرفره بیش‌تر باشد، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا به زمین برسد. هنگامی که بال فرفره بلند باشد هوای بیشتری زیر بال جریان پیدا می‌کند و نیروی بیشتری رو به بالا به فرفره وارد می‌کند؛ بنابراین فرفره مدت زمان بیشتری در هوا می‌ماند.

جواب فکر کنید صفحه ۶ علوم پنجم

جواب فکر کنید صفحه ۶ ؛ علوم تجربی پایه‌ پنجم

این‌ها دانه‌های درخت افرا هستند. اگر آن‌ها را از ارتفاع یکسانی رها کنیم، کدام یک دیرتر به زمین می‌رسد؟ توضیح دهید.

جواب فکر کنید صفحه ۶ ؛ علوم تجربی پایه‌ پنجم

پاسخ: دانه‌ای که بال پهن‌تری دارد (دانه سمت چپ) دیرتر به زمین می‌رسد زیرا هوای بیشتری در زیر آن قرار می‌گیرد و موقع فرود این جریان هوا باعث می‌شوند دیرتر به زمین برسد. دانه‌ی بال نازک‌تر(دانه سمت راست) زودتر به زمین می‌رسد زیرا هوای کمتری در زیر آن جمع می‌شود و هوا جلوی فرود آن را نمی‌گیرد.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی درس ۱ علوم پنجم دبستان با موضوع درس ««زنگ علوم»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب درس دوم علوم پنجم
📝 سوالات درس اول علوم پنجم
📝 نمونه سوالات پایه پنجم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *