جواب درس دهم علوم پنجم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱۰ علوم پنجم دبستان با موضوع درس «خاک با ارزش» قرار گرفته‌ است که شامل جواب گفت وگو، فعالیت، فکرکنید،جمع آوری اطلاعات و کاوشگری می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه پنجم ابتدایی همراه باشید.

‌جواب فعالیت صفحه ۸۰ علوم پنجم

۱- سنگ‌های مختلفی تهیه کنید.
۲- شکل ظاهری آن‌ها را مشاهده کنید.
۳- سنگ‌ها را در یک قوطی فلزی بریزید. در آن را ببندید و سعی کنید با تکان دادن قوطی، سنگ‌ها را به قطعه‌های کوچک تری تبدیل کنید.

جواب فعالیت صفحه ۸۰ علوم پنجم

۴- پیش‌بینی کنید که کدام سنگ‌ها تغییر می‌کنند.

پاسخ: تمامی سنگ‌ها


۵- در قوطی را باز کنید و مشاهدات خود را بیان کنید. کدام سنگ‌ها بیشتر خرد شده‌اند؟

پاسخ: سنگ‌هایی که استحکام آن‌ها نسبت به بقیه کمتر بود، زیرا بخاطر ساییدگی زودتر خورد می‌شوند.


آیا قطعه‌های به دست آمده از نظر رنگ و اندازه یکسان‌اند؟

پاسخ: خیر

‌جواب کاوشگری صفحه ۸۱ علوم پنجم

چگونه گیاهان موجب تشکیل خاک می‌شوند؟
وسایل مورد نیاز : خاک رس، قاشق، ماسه، آب، خاک باغچه، گلدان کوچک، دستکش، کاسه و دانه لوبیا
۱- با آب و خاک رس، گل رس درست کنید.
۲- از گل رس گلوله‌های کوچکی درست کنید و بگذارید خشک شوند.
۳- حدود یک سوم گلدان را از گلوله‌های رسی پر کنید.
۴- سپس یک لایه ماسه و بعد از آن، مقداری خاک باغچه روی گلوله‌های رسی بریزید. در آخر، دانه‌ی لوبیایی را که از شب قبل خیس کرده‌اید، در گلدان بکارید.
۵- هر روز با آب فشان مقدار کمی آب به لوبیا بدهید.
۶- بعد از چهار هفته، گلدان را بشکنید. مشاهدات خود را یادداشت کنید.

جواب کاوشگری صفحه ۸۱ علوم پنجم

از این فعالیت چه نتیجه ای می‌گیرید؟

پاسخ:

هدف از این آزمایش این بود که ببینیم آیا ریشه‌های لوبیا داخل گلوله‌های رسی نفوذ کرده‌اند یا نه، پس از شکستن گلدان مشاهده می‌کنیم که ریشه‌های گیاه داخل گلوله‌های رسی نفوذ کرده‌اند و این نفوذ باعث می‌شود تا سنگ‌ها متلاشی و خرد شوند و به خاک تبدیل شود. نتیجه می‌گیریم گیاهان می‌توانند باعث خرد شدن سنگ‌ها شوند.

‌جواب فعالیت صفحه ۸۳ علوم پنجم

یک بطری پلاستیکی را از آب پر کنید. در آن را محکم ببندید. سپس آن را در فریزر بگذارید تا آب درونش کاملا یخ ببندد. آن گاه بطری را از فریزر خارج کنید و مشاهده‌های خود را بنویسید. از این فعالیت چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

پاسخ:

بدنه بطری باد کرده است، نتیجه می‌گیریم با یخ زدن آب حجم آن بیشتر می‌شود.

‌جواب گفت وگو صفحه ۸۳ علوم پنجم

در شکل‌های زیر، اثر تغییر دما بر روی سنگ‌ها نمایش داده شده است. با بررسی این شکل‌ها درباره‌ی چگونگی تشکیل خاک در جاهای سرد و کوهستانی، گفت و گو کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.

جواب گفت وگو صفحه ۸۳ علوم پنجم

پاسخ:

در جاهای سرد و کوهستانی شب‌های وقتی دمای هوا کمتر می‌شود، آب‌های موجود در شکاف سنگ‌ها یخ زده و حجم بیشتری می‌گیرند. این بالا رفتن حجم یخ‌ها باعث می‌شود که به اطراف سنگ‌ها فشار وارد شده سپس آن‌ها متلاشی شده و به سنگ تبدیل شوند.

‌جواب فعالیت صفحه ۸۴ علوم پنجم

وسایل موردنیاز : خاک رس، ذره بین، ماسه، ۱ لیوان آب، خاک باغچه، قاشق و لیوان یک بار مصرف شفاف.
۱- مقدار خاک رس، خاک باغچه و ماسه را به صورت جداگانه روی کاغذ بریزید. آن‌ها را مشاهده و جدول زیر را کامل کنید.

پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۸۴ علوم پنجم

۲- مقداری از هر سه نمونه خاک را در لیوان‌هایی که (مانند شکل زیر) تا نیمه آب دارند، بریزید. سعی کنید خاک از سطح آب بالاتر نیاید. مخلوط خاک و آب را خوب به هم بزنید و در جایی بگذارید که تکان نخورد. کدام لیوان گل و لای بیشتری دارد؟

پاسخ: لیوان خاک رس


مواد موجود در کدام لیوان زودتر ته نشین می‌شود؟

پاسخ: لیوان ماسه


۳- اگر روی آب هر لیوان چیزی جمع شده است، آن‌ها را با قاشق جدا کنید و هر کدام را روی کاغذ جداگانه‌ای بریزید. سپس با ذره بین خوب نگاه کنید؛ چه چیزهایی در آن‌ها می‌بینید؟

پاسخ: تکه‌های کوچک برگ، گیاهان و جانوران تجزیه شده


۴- آیا اجزای همه‌ی خاک‌ها مشابه‌‌اند؟

پاسخ: خیر


۵- چیزهایی را که در نمونه‌ی خاک دیده‌اید، به کلاس گزارش دهید.
چیزهایی که در نمونه‌های خاک دیده می‌شوند، می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

پاسخ:

در ماسه: دانه‌های درشت و زبر با اندازه یکنواخت که هنگام لمس زبری آن احساس می‌شود.
در خاک رس: ذرات بسیار ریز و یکدست که معمولاً نرم‌تر هستند.
در خاک باغچه: تکه‌های کوچک گیاهان پوسیده، مواد آلی، و ذرات با اندازه‌های مختلف.

‌جواب فعالیت صفحه ۸۵ علوم پنجم

گلدانی را بردارید و کمی خاک در آن بریزید. روی آن مقداری برگ یا باقی مانده سبزیجات (بهتر است ریز شود) بریزید و آن را با خاک بپوشانید. خاک را مرطوب نگه دارید. پس از ۲ تا ۳ هفته خاکِ روی برگ‌ها را کنار بزنید. برگ‌ها چه تغییری کرده‌اند؟ برگ‌‌ها تغییر رنگ داده و پوسیده‌اند. از این فعالیت چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

پاسخ:

رنگ برگ‌ها تغییر کرده است و به نوعی پوسیده‌اند. نتیجه می‌گیریم رنگ بر‌گ‌ها با قرار گرفتن زیر خاک مرطوب در طول زمان تغییر می‌کند.

‌جواب فعالیت صفحه ۸۵ و۸۶ علوم پنجم

وسایل و مواد لازم: خاک رس، مداد و دفترچه یادداشت، ماسه، میخ، خاک باغچه، لیوان آب، لیوان یک بار مصرف شفاف بزرگ، دستکش و خط کش.

۱- ۳ لیوان یک بار مصرف شفاف بردارید.
۲- ته لیوان‌ها را با میخ سوراخ کنید.
۳- برچسب‌ها را به لیوان‌ها بچسبانید و نام خاک‌ها را روی آنها بنویسید.
۴- در هر سه لیوان به مقدار مساوی خاک رس، ماسه و خاک باغچه بریزید.
۵- در زیر هر لیوان ظرفی را که قبلا با خط کش نشانه گذاری کرده اید، قرار دهید.
۶- روی خاک لیوان ها به طور هم زمان و به مقدار مساوی آب بریزید. ۱۵ و ۲۰ و ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس مشاهده‌های خود را در جدول زیر بنویسید.
۷- مقدار آب خارج شده را اندازه گیری کنید و در جدول زیر بنویسید.

پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۸۵ و۸۶ علوم پنجم

سپس نتیجه را روی یک نمودار ستونی نمایش دهید.

پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۸۵ و۸۶ علوم پنجم

‌جواب گفت وگو صفحه ۸۷ علوم پنجم

آب در کدام خاک بیشتر نفوذ می‌کند؟

پاسخ: آب در ماسه به راحتی فرو می‌رود و خاک باغچه خیس می‌شود.


کدام خاک آب بیشتری در خود نگه می‌دارد؟

پاسخ: خاک رس


کدام خاک برای کشاورزی مناسب‌تر است؟

پاسخ:

خاکی که به مقدار مساوی دارای ماسه، خاک رس و گیاخاک باشد، برای کشاورزی مناسب است مانند خاک باغچه.

‌جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۸۸ علوم پنجم

در مورد تصویر‌های زیر و نقش آن‌ها در فرسایش خاک، اطلاعات جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۸۸ علوم پنجم

پاسخ:

شکل سمت راست: در اینجا شخم زدن نامناسب زمین را مشاهده کنیم که حاصل آن فرسایش خاک می‌باشد. شخم زدن صحیح به گونه‌ای است که در جهت شیب زمین باشد زیرا در غیر اینصورت با هر بارشی آب به سرعت در خاک عبور می‌کند و سبب فرسایش آن می‌شود.

شکل وسط: چرای بی رویه دام‌ها می‌تواند به خاک آسیب برساند، زیرا بعضی بعضی دام‌ها علاوه بر گیاهان سبز از ریشه آن‌ها تغذیه می‌کنند که با انجام این کار خاک به تدریج فرسایش پیدا می‌کند.

شکل سمت چپ: قطع درختان و از بین رفتن پوشش گیاهی یکی از مهم‌ترین دلایل فرسایش خاک می‌باشد. قطع درختان به این دلیل مضر است که ریشه درختان باعث نزدیک شدن ذرات خاک به یکدیگر شده و از عمل فرسایش جلوگیری می‌کند.

‌جواب فکر کنید صفحه ۸۸ علوم پنجم

با چه روش‌هایی می توانیم از فرسایش خاک جلوگیری کنیم؟

پاسخ:

۱-جلوگیری از نابودی پوشش گیاهی
۲- استفاده از انرژی‌های پاک
۳-کاشتن درختان و گیاهان
۴- کنترل و بهره‌وری از سیلاب‌ها
۵- مدیریت صحیح منابع آب و خاک
۶- جلوگیری از چرای بی‌رویه‌ی دام‌ها

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی درس ۱۰ علوم پنجم ابتدایی با موضوع درس ««خاک با ارزش»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب درس نهم علوم پنجم
جواب درس یازدهم علوم پنجم
📝 سوالات درس دهم علوم پنجم
📝 نمونه سوالات پایه پنجم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *