جواب درس نهم علوم پنجم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۹ علوم پنجم دبستان با موضوع درس «کارها آسان می شود (۲) » قرار گرفته است که شامل جواب گفت وگو، فعالیت، فکرکنید و مقایسه کنید میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه پنجم ابتدایی همراه باشید.
جواب گفت و گو صفحه ۷۰ علوم پنجم
برای ساختن یک ساختمان از چه وسایل و ابزاری استفاده میشود؟ با استفاده از هر وسیله چه کاری انجام میگیرد؟
پاسخ:
- بالستر: برش دقیق آجر
- میله T: اندازه گیری عمق حفره در طول
- دستگاه برش: برش ناهمواریهای سطوح بتونی
- زنجیر و میخ لوئیس: بلند کردن سنگهای سنگین
- اره گرد: برش تختههای چوبی، قاب ها و غیره
- مخلوط کن بتون: ترکیب کردن آب، سیمان و …
- دیلم: حفاری زمین، زدودن ریشههای درختان
- مته: ایجاد سوراخ در دیوار و …
- شناور: صاف کردن سطوح بتونی
- نردبان: برای ساخت و ساز
- سیم و میخ: هم تراز کردن آجرها
- جعبه اندازه گیری: اندازه گیری مقدار شن و ماسه
- متر: اندازه گیری ضخامت، طول و عرض
- کلنگ: حفاری درون خاک
- دستگاه پولیش: تمیز کردن سطوح
- عینک ایمنی: محافظت چشمها
- کلاه ایمنی: محافظت سر از آسیب دیدگی و حوادث
- بیل: حفاری در خاک مورد
- دستگاه برش کاشی: بریدن دقیق کاشیها
- ماله کش: برداشتن سیمان
- ویبراتور: فشردن بتون
- فرقان: حمل مواد و مصالح ساختمانی
جواب گفت و گو کنیم صفحه ۷۱ و ۷۲ علوم پنجم
استفاده از سطح شیب دار، نیروی لازم برای بالا بردن اجسام را کاهش میدهد یا افزایش؟ در این باره کاوش کنید.
وسایل و مواد لازم: چند کتاب، دفترچه یادداشت و مداد، تخته چوبی صاف، کش نازک، مقداری نخ کلفت، کیسهی نایلونی و متر نواری.
روش اجرا:
۱- سطح شیب داری درست کنید.
۲- دو جلد کتاب یا دفتر را درون یک کیسه نایلونی قرار دهید و مانند شکل به هم ببندید. سپس کش را در محل نشان داده شده به نخ گره بزنید.
۳- کتابها را با کش به آرامی تا ارتفاع معینی از سطح زمین بالا ببرید. طول کش را اندازه بگیرید و در جدول بنویسید.
۴- کتابها را پایین سطح شیب دار قرار دهید. با استفاده از کش آنها را به آرامی روی سطح شیب دار بالا ببرید. طول کش را اندازه بگیرید و در جدول بنویسید.

۵- مرحلههای ۳ و ۴ آزمایش را دو بار دیگر تکرار کنید و نتیجهی مشاهدههای خود را در جدول بنویسید.
۶- طول کش را در دو حالت حرکت با هم مقایسه کنید و به پرسشها پاسخ دهید:
الف) در کدام حالت، طول کش کمتر است؟
پاسخ: روی سطح شیب دار
ب) در کدام حالت، نیروی بیشتری برای جا به جا کردن کتاب لازم است؟
پاسخ: در حالت عمودی
۷- پیش بینی کنید که اگر ارتفاع سطح شیب دار را تغییر دهیم، طول کش چه تغییری میکند؟
پاسخ: احتمالا طول کش افزایش پیدا میکند.
برای بررسی درستی پیش بینی خود، آزمایش بالا را با سطح شیب داری که در اختیار دارید، در ارتفاعهای مختلف تکرار کنید و نتایج را در این جدول بنویسید.

از این آزمایش چه نتیجهای میگیرید؟
پاسخ:
سطح شیب دار به ما میتواند کمک کند که اجسام را با نیروی کمتری حرکت داده یا بالا ببریم.
جواب فکر کنید صفحه ۷۳ علوم پنجم
فکر کنید اول – در هر تصویر، سطح شیب دار چگونه به آسان شدن کارها کمک میکند؟

پاسخ:
۱- شیبدار بودن راه پله باعث میشود که راحتتر بتوانیم از آن بالا و پایین برویم.
۲- در سرسره بازی هر چه شیب بیشتری باشد شخص راحت تر سر میخورد و سریعتر پایین میآید.
۳- سقفهای شیروانی در زمان بارش باران و بالا بردن وسایل به ما کمک میکند.
۴- برای رفت و آمد معلولین محل حرکت ویلچر را شیبدار میسازند.
۵- علت پیچدار و شیبدار بودن جادهها این است که خودرو در زمانی که در دنده سنگین است راحت تر جابهجا شود.
۶- برای راحتتر بالا رفتن از نردبان آن را به حالت شیب دار قرار میدهند.
فکر کنید دوم – چرا کف آشپزخانه و حمام و سطح خیابانها را کمی شیب دار درست میکنند؟
پاسخ:
چون در این مکانها امکان جمع شدن آب وجود دارد و سطح شیب دار آبها را به آرامی به سمتی که باید آب از آن جا خارج شود هدایت میکند و به این ترتیب از جمع شدن آب و آب گرفتگی جلوگیری میشود.
جواب مقایسه کنید صفحه ۷۴ علوم پنجم
۱- یک سیب را بردارید و با چاقو به آن نیرو وارد کنید تا بریده شود.
۲- یک سیب دیگر را بردارید و با دستهی قاشق به آن نیرو وارد کنید تا بریده شود.
۳- بریدن سیب را در این دو حالت با هم مقایسه کنید و بگویید در کدام حالت سیب راحتتر و با نیروی کمتری بریده میشود.
پاسخ:
میتوان سیب را به راحتی و با کمترین نیروی لازم با کارد برید. زیرا لبه کارد باریک و تیزتر است و به طور مشابه با یک سطح شیب دار عمل میکند که کار را برایمان آسان میکند. اما این اتفاق برای دسته قاشق صدق نمیکند.
جواب فکر کنید صفحه ۷۴ علوم پنجم
به شکل رو به رو توجه کنید و توضیح دهید که با چه ابزاری میتوان نتهی ضخیم و مقاوم درختی را خرد کرد.
پاسخ:
با استفاده از تبر، لبهی تبر نوعی گوه است که برای خرد کردن تنهی ضخیم و مقاوم درخت کمک میکند.

جواب فعالیت صفحه ۷۶ علوم پنجم
الف) در یک بطری آب معدنی را که پیچ دارد، باز کنید و سپس آن را محکم ببندید.
ب) در یک بطری را که پیچ ندارد، باز کنید و سپس آن را محکم ببندید.

پ) دهانهی بطریها را مشاهده و با هم مقایسه کنید؛ چه تفاوتهایی با هم دارند؟
پاسخ:
پیچ موجود روی در بطری و سر بطری آب معدنی سطح شیب دار کوچکی است باعث راحت باز و بسته شدن آن میشود.
از این فعالیت چه نتیجهای میگیرید؟
پاسخ:
پیچها نیز نوعی سطح شیب دار هستند که کارها را آسان میکنند.
جواب فعالیت صفحه ۷۷ علوم پنجم
در گروه خود، قرقرهای درست کنید و با استفاده از آن، چند شی را تا ارتفاعهای گوناگون بالا ببرید. نتیجهی فعالیت گروه خود را به کلاس گزارش دهید.
پاسخ: به عهدهی دانشآموز
جواب فعالیت صفحه ۷۸ علوم پنجم
در هر گروه، حداقل با سه ماشین ساده (قرقره، سطح شیب دار و …) وسیلهای بسازید و با آن وسیله کاری انجام دهید.
پاسخ:
انجام این فعالیت به عهده شما میباشد، به عنوان مثال میتوانید با سخت یک قرقره اجسام را به راحتی از جایی بالا ببرید.
سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی درس ۹ علوم پنجم ابتدایی با موضوع درس ««کارها آسان می شود(۲)»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس هشتم علوم پنجم
✅ جواب درس دهم علوم پنجم
📝 سوالات درس نهم علوم پنجم
📝 نمونه سوالات پایه پنجم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران