جواب درس دوازدهم علوم پنجم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱۲ علوم پنجم دبستان با موضوع درس «از ریشه تا برگ» قرار گرفته است که شامل جواب فعالیت، فکرکنید میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه پنجم ابتدایی همراه باشید.
جواب کاوشگری صفحه ۱۰۰ و ۱۰۱ علوم پنجم
۱- ظرفها را شماره گذاری کنید و در ته هر کدام یک قطعه پارچهی نخی خیس قرار دهید.
۲- در هر ظرف، روی پارچه پنج دانه گندم بگذارید و در ظرف را ببندید.
۳- ظرفها را کنار هم، پشت پنجره قرار دهید.
۴- هر روز به ظرفها سر بزنید و مراقب باشید که پارچهی زیر دانهها خشک نشود.
۵- وقتی دانهها جوانه زدند، آنها را با ذره بین مشاهده کنید؛ چه میبینید؟

پاسخ:
جوانههای کوچک و نازک سفید رنگ – تعداد زیادی تار
۶- تارهایریزی را که روی ریشههای گیاه ظرف شماره ی ۲ روییده است، با انگشت به آرامی جدا کنید ولی مراقب باشید که به ریشه آسیبی نرسد.
۷- در ظرف شماره ی ۲ را ببندید و بار دیگر آن را در کنار ظرف شماره ی ۱ قرار دهید.

پاسخ:
گیاهی که در ظرف دوم است رشده نکرده و در حال مرگ کامل میباشد.
پس از چند روز، گیاهان دو ظرف را با هم مقایسه کنید. از این فعالیت چه نتیجهای میگیرید؟
پاسخ:
از این آزمایش نتیجه میگیریم که سالم ماندن تارهای ریز روی ریشه گیاه خیلی مهم میباشد و در صورتی که آسیب ببینند گیاه قادر نیست که آب و مواد محلول در آن را از خاک دریافت کند.
جواب فکر کنید صفحه ۱۰۲ علوم پنجم
وقتی میخواهیم گلدان یک گیاه را عوض کنیم، چرا آن گیاه را با خاک اطراف ریشهاش به گلدان دیگر منتقل میکنیم؟
پاسخ:
بر روی ریشه گیاهان تارهای ریزی وجود دارد که آسیب ندیدن آنها برای رشد گیاه خیلی مهم است پس هنگام انتقال گیاه به گلدانی دیگر خیلی باید مراقب این مسئله باشیم.
جواب فعالیت صفحه ۱۰۲ علوم پنجم
وسایل و مواد موردنیاز: گلدان یا لیوان شیشهای، آب، چند ساقهی برگ دار جعفری و قند.
ساقههای برگدار جعفری را تمیز بشویید. انتهای ساقهها را به طور مایل ببرید و آنها را درون محلول آب قند بگذارید. پیشبینی کنید که مزهی برگهای جعفری تغییر میکند یا نه؟ برای بررسی درستی پیشبینی خود، مزهی این برگها را با برگهای جعفری معمولی مقایسه کنید.
پاسخ:
مزه برگهای جعفری شیرین شده است، برگهای جعفری معمولی شیرین نیست ولی برگهای جعفری که در آب قند قرار دادیم شیرین شده است.
جواب فکر کنید صفحه ۱۰۳ علوم پنجم
فرض کنید میخواهید به جشن تولد دوستتان بروید و برای او گلهایی رنگارنگ هدیه ببرید اما گل فروشی فقط گلهای سفید دارد. برای اینکه گلهای رنگی داشته باشید، چه میکنید؟
پاسخ:
اول جوهر رنگهایی که می خواهیم را تهیه میکنیم و آنها را در لیوانهای جداگانهای میریزیم. ته ساقه گلهای سفید را به صورت مورب میبریم و سپس گلها را داخل لیوان قرار میدهیم. بعد از مدتی رنگ جوهر از طریق ساقه جذب گلبرگها میشه و به رنگ جوهری که در داخل لیوان ریختیم در میآید.
جواب فعالیت صفحه ۱۰۳ علوم پنجم
وسایل و مواد موردنیاز: میکروسکوپ، تیغه و تیغک، قطره چکان، آب معمولی و چند برگ تره.
۱- برگ تره را بشکنید.
۲- لایهی نازک روی برگ را جدا کنید و روی تیغه بگذارید.
۳- یک قطره آب روی این لایه بریزید. تیغک را روی آن قرار دهید.
۴- این نمونه را زیر میکروسکوپ مشاهده کنید.
۵- مشاهدات خود را نقاشی کنید.
پاسخ:
در نقاشی شما باید برگهای تره را طوری نقاشی کنید که در پشت و روی آن سوراخهای ریزی باشد، سپس اکسیژنهایی را نقاشی کنید که از این سوراخها وارد گیاه میشوند.

جواب فکر کنید صفحه ۱۰۴ علوم پنجم
اگر بر رو و پشت برگهای گیاه شمعدانی مقداری وازلین بمالیم، آن برگ پژمرده میشود. چرا؟

پاسخ:
بر رو و پشت برگ گیاه شمعدانی سوراخهایی وجود دارد که توسط آنها به گیاه هوا میرسد تا رشد کند، هنگامی که بر روی برگ گیاه وازلین میمالیم این سوراخها مسدود میشوند و به علت نرسیدن هوا گیاه کم کم پژمرده میشود.
جواب فعالیت صفحه ۱۰۴ علوم پنجم
یک داستان علمی – تخیلی با عنوان “از ریشه تا برگ” بنویسید. برای این داستان شکل هم بکشید.
پاسخ:
در سال ۲۱۴۷، بشر به تکنولوژیای دست یافته بود که امکان انتقال آگاهی به ساختارهای زیستی دیگر را فراهم میکرد. دانشمندان برای آزمایش این فناوری، یک پروژه بلندپروازانه به نام “ریشههای هوشمند” راهاندازی کردند که طی آن ذهن یک انسان به درون یک درخت منتقل میشد.
داوطلب این آزمایش، دکتر نیما راد، زیستشناسی برجسته، بود که داوطلبانه موافقت کرد تا ذهنش در یک نهال کهندار منتقل شود. پس از انجام فرآیند، نیما بلافاصله دنیای جدیدی را تجربه کرد. او دیگر بدنی انسانی نداشت؛ بلکه شبکهای از سلولها، آوندها و ریشهها را حس میکرد که در دل خاک گسترش یافته بودند.
در ابتدا، نیما احساس بیگانگی شدیدی داشت، اما بهتدریج متوجه شد که میتواند از طریق شاخوبرگش با درختان دیگر ارتباط برقرار کند. چیزی که بیش از همه او را شگفتزده کرد، نوعی هوش جمعی بود که میان گیاهان وجود داشت. او فهمید که درختان با استفاده از ریشههایشان پیامهایی را در قالب مواد شیمیایی و امواج زیستی انتقال میدهند. این ارتباطات نهتنها در مورد خطرات محیطی و منابع آب، بلکه درباره چیزهایی فراتر از درک بشری نیز بود.
چند ماه بعد، نیما دریافت که ذهنش کمکم با شبکهی زیستی جنگل ترکیب میشود و او دیگر فردی مستقل نیست، بلکه بخشی از یک آگاهی بزرگتر شده است. با این حال، او همچنان هویت خود را حفظ کرده بود و میتوانست تفکراتش را به دانشمندان منتقل کند.
اما اتفاقی غیرمنتظره رخ داد؛ نیما دریافت که درختان از چیزی که انسانها انجام میدادند نگران بودند. آنها نگران قطع درختان، آلودگی و نابودی زیستبوم بودند. با آگاهی که نیما کسب کرده بود، پیامی به بشر فرستاد: “ما تنها نیستیم. زمین یک موجود زنده است و اگر به آن آسیب برسانیم، همهی ما از بین خواهیم رفت.”
پس از این پیام، جامعهی علمی حیرتزده شد. برخی از دانشمندان حرفهای نیما را تخیلی پنداشتند، اما شواهد زیستی نشان میداد که ارتباطات گیاهی بسیار پیچیدهتر از آن چیزی است که تا کنون تصور میشد. این کشف باعث ایجاد تحول در نحوهی برخورد انسانها با طبیعت شد و آغازگر عصر جدیدی از همزیستی با محیط زیست گردید.
و اینگونه بود که نیما، که روزی انسانی عادی بود، به اولین سفیر جنگل برای بشریت تبدیل شد.

سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی درس ۱۲ علوم پنجم ابتدایی با موضوع درس ««از ریشه تا برگ»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس یازدهم علوم پنجم
✅ جواب درس سیزدهم علوم پنجم
📝 سوالات درس دوازدهم علوم پنجم
📝 نمونه سوالات پایه پنجم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران