جواب درس چهارم نگارش پنجم ابتدایی
در این نوشته گام به گام درس ۴ نگارش پنجم دبستان با موضوع درس «بازرگان و پسران» قرارگرفتهاست که شامل املا و دانش زبانی، درک متن و نگارش میباشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات نگارش پنجم ابتدایی همراه باشید.
جواب املا و دانش زبانی صفحه ۲۳ و ۲۴ نگارش پنجم
۱- جدول را مانند نمونه کامل کنید.
پاسخ:
| فضیلت | اسباب | غفلت | محافظت | خصلت |
| فضیلـ | اسبا | غفلـ | محافظـ | خصلـ |
| فضیـ | اسبـ | غفـ | محافـ | خصـ |
| فضـ | اسـ | غـ | محا | خـ |
| فـ | ا | محـ | ||
| مـ |
۲- الف) با توجه به متن درس، جاهای خالی را با واژههای مناسب پر کنید.
پاسخ:
ای فرزندان بکوشید به کسب هنر و فضیلت، که انسان ثروتمند و با هنر ، اگرچه گمنام باشد و دشمن بسیار داشت باشد، به سبب عقل و هنر خویش ، در میان مردم، شناخته می شود، چنان که فروغ آتش را هرچه تلاش کنند کم شود؛ باز هم شعلهور می گردد.
ب) از میان واژههایی که نوشتید، سه تا را به دلخواه انتخاب کنید و در یک جمله به کار برید.
پاسخ:
باید با عقل خویش به کسب دانش پرداخت.
۳-الف) از بین واژههای داخل گلبرگ، گوش دادنیها و شنیدنیها را جدا کنید و در مرکز گل بنویسید.
پاسخ:

ب) یکی از گوش دادنیها را به دلخواه انتخاب کنید و دربارهی آن توضیح دهید.
پاسخ:
صدای پرندگان:
صدای پرندگان موسیقی دلنشینی است که طبیعت به ما هدیه میدهد. این صداها نه تنها گوشها، بلکه دلها را نیز نوازش میکنند. آواز پرندگان از تنوع بسیار زیادی برخوردار است و هر گونه پرنده، آوازی منحصر به فرد دارد. این صداها علاوه بر زیبایی، اطلاعات مهمی درباره زندگی پرندگان، مانند جفتیابی، تعیین قلمرو و برقراری ارتباط با همنوعان را نیز در خود دارند.
خشخش برگها:
گوش دادن به صدای خشخش برگها در زیر پا، یکی از لذتبخشترین و آرامشبخشترین تجربههای طبیعی است که میتواند حس زنده بودن و نزدیکی به طبیعت را در ما بیدار کند. این صدای دلنشین که با هر قدم ما در جنگل یا پارک به گوش میرسد، همچون نوای ملایمی است که ذهنمان را از افکار مزاحم و استرسهای روزمره پاک میکند. هر بار که به این صدای خشخش گوش میدهیم، حس کودکی و بازیگوشی درونمان بیدار میشود و ما را به خاطرات خوش پاییزی دوران کودکی میبرد. صدای برگها که زیر قدمهایمان شکسته و خرد میشوند، نه تنها نشانهای از تغییر فصل و گذر زمان است، بلکه یادآور زیباییهای ساده و فراموششدهای است که در دل طبیعت نهفته است و باید بیشتر قدرشان را بدانیم.
تدریس معلم:
با خوب گوش دادن به تدریس معلم و موارد آموزشی او، در واقع تمام مطالب مفید و مهم درسی را یاد میگیریم و نیاز کمتری برای وقت گذاشتن جهت یادگیری مطالب درسی داریم. من همیشه در کلاس به خوبی به صدای معلم گوش می دهم.
جواب درک متن صفحه ۲۵ نگارش پنجم
به جمله های زیر دقت کنید.
⭐️ بازرگان زندگی خوب و آرامی داشت. فرزندان هم در کنار پدر و مادر، فضای گرم و پرمهری داشتند.
⭐️ آن نقطهی شهر هوای پاکیزهتری دارد و بیمارستان هم باید در همان محل ساخته شود.
⭐️ مریم گفت: «آنها از تدریس آموزگار خود لذت میبرند». علی نیز تایید کرد.
در مثالهای بالا «هم» و «نیز»، جملهها را به هم پیوند دادهاند و معنی دو جمله به هم ارتباط پیدا می کنند.
یک کتاب داستان انتخاب کنید. سپس جملههایی را که با «هم» و «نیز» به یکدیگر ارتباط پیدا میکنند، بیابید و در جدول زیر بنویسید.
پاسخ:

جواب نگارش صفحه ۲۶ نگارش پنجم
حکایت زیر را بخوانید و دربارهی مفهوم آن کمی بیندیشید، پس از درک موضوع، آن را در دو بند به زبان ساده بنویسید.
«دو کس، رنج بیهوده بردند و سعی بیفایده کردند؛ یکی آنکه اندوخت و نخورد و دیگر آنکه
آموخت و نکرد: علم، چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست، نادانی».
پاسخ:
دو گروه از انسانها سعی و تلاششان بیهوده و بی ثمر است. گروهی که در دنیا مال و ثروت میاندوزند و از آن استفاده نمیکنند و گروهی که علم و دانش فرا میگیرند و به آن عمل نمیکنند. هر چه علم و دانش بسیار بخوانی اگر به آن عمل نکنی نادان هستی.
سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی جواب درس چهارم نگارش پنجم ابتدایی با موضوع درس ««بازرگان و پسران»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس سوم نگارش پنجم
✅ جواب درس پنجم نگارش پنجم
📝 نمونه سوالات پایه پنجم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران