جواب درس پلنگ ها و گوزن ها تفکر و پژوهش ششم

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱۸ تفکر و پژوهش ششم ابتدایی با موضوع درس«پلنگ ها و گوزن ها» قرار گرفته‌است که شامل گفت و گو کنید، فعالیت در خانه و خودارزیابی می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه ششم ابتدایی همراه باشید.

در دو قرن گذشته، انسان به دلیل پیشرفت دانش و فنّاوری بیش از اندازه از طبیعت بهره‌برداری کرده است. امروزه انسان‌ها متوجّه شده‌اند که مشکلات محیط زیست و نگرانی‌ها درباره‌ی یک آینده‌ی سالم ناشی از این نوع فکر و عمل است. در این درس شما از طریق انجام یک بازی با نقش خود در محیط زیست آشنا می‌شوید.

جواب گفت و گو کنید صفحه ۸۱ تفکر و پژوهش ششم

به‌صورت دایره در مکان مناسب (کلاس، نمازخانه، حیاط و …) بنشینید و درباره‌ی پرسش‌های زیر گفت‌ و گو کنید.
– از این بازی چه یاد گرفتید؟

پاسخ: 

ما یاد گرفتیم قوانین جنگل به گونه‌ای است که باید برای بقا و زنده ماندن هر حیوانی تلاش کند و حیوانی که ضعیف باشد، نمی تواند در میدان رقابت باقی بماند.


– اگر در این بازی انسان‌ها را به‌جای پلنگ‌ها فرض کنیم، به‌جای گوزن‌ها چه موجودات زنده‌ای را می‌توان در نظر گرفت؟

پاسخ: انسان‌های دیگر، آب و هوا ، محیط و محل زندگی و پاکیزگی محیط


– آیا می‌توان چنین رابطه‌ای بین انسان و موجودات غیر زنده در نظر گرفت؟ با مثال پاسخ خود را توضیح دهید.

پاسخ: 

بله، برای مثال آلودگی هوا مشکلی اجتماعی‌ای است که باعث ایجاد بیماری و حتی مرگ و میر بین آن‌ها می‌شود.


– با مثال‌هایی که در دو پرسش قبلی بیان کردید، پیش‌بینی کنید در آینده برای ما و محیط زیست چه اتّفاق‌هایی ممکن است رخ دهد!

پاسخ: 

اگر هم اکنون برای آینده به فکر چاره نباشیم، ممکن است با خطرات جدی زیست محیطی روبرو شویم؛ برای نمونه کمبود آب به یک بحران جدی برای ما به حساب می‌آید.

جواب فعالیت در خانه صفحه ۸۲ تفکر و پژوهش ششم

در شهر یا روستای شما چه مشکلات محیط زیستی وجود دارد؟

پاسخ:

۱- ترافیک شدید در شهر
۲- آلودگی هوای شهر یا روستا
۳- مدیریت نامناسب زباله‌ها
۴- ساخت و ساز‌های نامناسب و در نتیجه سخت و تنگ شدت مسیر عبور مردم


چه راه‌هایی برای حلّ این مشکلات پیشنهاد می‌کنید؟

پاسخ:

۱- توسعه حمل و نقل عمومی
۲- کاشت درختان بیشتر
۳- افزایش فرهنگ تفکیک زباله

جواب خودارزیابی صفحه ۸۳ و ۸۴ تفکر و پژوهش ششم

۱- در درس‌های گذشته‌ی تفکّر و پژوهش، چه چیزهایی آموختید؟

پاسخ:

ما در درس‌های گذشته با روش‌های گردآوری اطلاعات، رفتارهای پسندیده و ناپسند، طرح پرسش، نحوه ارائه یافته‌‌هایمان از طریق اطلاعاتی که جمع‌ آوری کرده بودیم، علت وقوع وقایع و اتفاقات مختلف و این که ما که هستیم و در کجا جهان هستی قرار داریم و وظیفه هر یک از ما چیست، آشنا شدیم.


۲- با توجّه به عملکرد خود در فعّالیت‌های جلسات گذشته، جدول زیر را کامل کنید.

پاسخ: بر عهده‌ی دانش‌آموز


۳- با بررسی نوشته‌های خود در صفحات قبلی کتاب، جدول زیر را کامل کنید.

جواب خودارزیابی صفحه ۸۳ و ۸۴ تفکر و پژوهش ششم

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی درس هجدهم تفکر و پژوهش ششم دبستان با موضوع درس««پلنگ ها و گوزن ها»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب درس پیوستگی تفکر و پژوهش ششم
جواب درس تپه‌ی کوچک تفکر و پژوهش ششم
📝 سوالات درس پلنگ‌ها و گوزن ها تفکر و پژوهش ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *