جواب درس هجدهم مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱۸ مطالعات اجتماعی ششم دبستان با موضوع درس«دریا، نعمت خداوندی» قرارگرفته‌است که شامل پاسخ فعالیت‌های صفحات ۱۱۲، ۱۱۴، ۱۱۱۵ و ۱۱۶ می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه ششم ابتدایی همراه باشید.

جواب فعالیت ۱ صفحه ۱۱۲ مطالعات اجتماعی ششم

یک کره جغرافیایی یا نقشه جهان‌نما به کلاس بیاورید و به کمک معلم، مسیر کشتیرانی از خلیج فارس و تنگه هرمز تا اقیانوس‌ها را دنبال کنید.

پاسخ:

خلیج‌فارس از طریق تنگه‌ی هرمز به دریای عمان سپس به اقیانوس هند می‌رسد که از این مسیر می‌توان با کشتی از خلیج فارس به اقیانوس هند رسید.

کشورهای مهم نفت خیز اطراف خلیج فارس را به یکدیگر نشان دهید.

پاسخ: کشورهای مهم نفت خیز اطراف خلیج فارس: ایران، کویت، عربستان، بحرین و قطر

جواب فعالیت ۲ صفحه ۱۱۲ مطالعات اجتماعی ششم

چرا خلیج‌فارس از دیرباز مورد توجه کشورهای قدرتمند بوده است و آن‌ها همواره در پی نفوذ به این منطقه هستند؟ در کلاس گفت‌ و گو کنید.

پاسخ:

خلیج فارس، به واسطه ذخایر عظیم نفت و گاز، به یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتبطی انرژی جهان تبدیل شده است. تردد نفتکش‌های غول‌پیکر حامل این منابع ارزشمند از طریق تنگه هرمز، به این منطقه اهمیت راهبردی بخشیده و آن را به هدف اصلی رقابت‌های قدرت‌های جهانی تبدیل کرده است.

جواب فعالیت ۳ صفحه ۱۱۴ مطالعات اجتماعی ششم

یک کنسرو ماهی را به کلاس بیاورید و با راهنمایی معلم برچسب مشخصات (تاریخ مصرف، نوع ماهی، طریقه‌‌ی مصرف، محل تولید و …) آن را بررسی کنید.
چگونه می‌توانیم کنسرو ماهی فاسد شده را تشخیص بدهیم؟

پاسخ:

قبل از باز کردن کنسرو:

برآمدگی یا فرورفتگی در قوطی: اگر قوطی کنسرو برآمدگی، فرورفتگی یا زنگ‌زدگی داشته باشد، احتمالاً محتویات آن فاسد شده است. این نشان می‌دهد که باکتری‌ها در داخل قوطی رشد کرده‌اند و باعث ایجاد فشار شده‌اند.

بوی غیرعادی: اگر از کنسرو بوی بدی مانند بوی ترشیدگی یا بوی تخم‌مرغ گندیده به مشام برسد، حتماً آن را دور بریزید.

بعد از باز کردن کنسرو:

تغییر رنگ یا بافت: اگر رنگ ماهی تغییر کرده باشد (مثل سیاه شدن یا زرد شدن) یا بافت آن نرم و لزج شده باشد، به احتمال زیاد فاسد شده است.

بوی نامطبوع: بوی نامطبوع و تند نشانه دیگری از فاسد شدن ماهی است.

وجود حباب یا کف: اگر در آب یا روغن داخل کنسرو حباب یا کف مشاهده کردید، ممکن است نشانه‌ای از رشد باکتری‌ها باشد.

جواب فعالیت صفحه ۱۱۵ مطالعات اجتماعی ششم

فعالیت ۴

همفکری کنید و ده شغل را فهرست کنید که با دریا سر و کار دارد.

پاسخ:

ماهی‌گیری، مهندس کشتی، مهندس نفت و گاز، کارشناس بندر، راهنمای تور کشتی، غواصی، ملوان، ناخدا ، کارشناس گمرک، محیط‌بان دریایی


فعالیت ۵

الف- فرض کنید شما و دوستانتان برنده جایزه‌ی سفر دو روزه به دریا شده‌اید؛ اما محل دقیق آن را باید خودتان انتخاب کنید. با همفکری یکدیگر مکانی را روی نقشه انتخاب کنید و برای نظر خود دلیل بیاورید.

پاسخ:

جزیره‌ی کیش را انتخب می‌کنیم چون مناطق دیدنی و توریستی جذاب و دیدنی بسیاری دارد و سفری به یاد ماندنی را به جا می‌گذارد.

ب- به این دو تصویر، توجه و پرس‌ و جو کنید هر یک از این سازمان‌ها چه وظیفه‌ای دارند و در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنند؟

سازمان بنادر
سازمان شیلات

پاسخ:

سازمان شیلات ایران با گستره‌ای وسیع از فعالیت‌ها، از صید ماهی و برداشت محصولات دریایی مانند مرجان و مروارید گرفته تا خرید شناورهای صیادی، آموزش صیادان، ساخت قایق‌های صیادی و تولید کنسرو، در صنعت شیلات کشور نقش محوری ایفا می‌کند.

سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در اموری از قبیل نظافت و لایروبی بنادر، ساخت اسکله حمل و نقل کشتی و … فعال است.

جواب فعالیت ۶ صفحه ۱۱۶ مطالعات اجتماعی ششم

یکی از دو فعالیت زیر را انتخاب کنید و انجام دهید.
الف) با راهنمایی معلم و به طور گروهی پوستری درباره حفاظت از دریا طراحی و رنگ‌آمیزی کنید و روی آن یک پیام هشدار بنویسید.

پاسخ: به عهده دانش‌آموز


ب) همفکری و فعالیت‌هایی را که به محیط‌ زیست دریا آسیب می‌رساند بیان کنید. اگر شما مسئول یک منطقه ساحلی بودید برای حفظ دریا – این نعمت خداوندی – چه کارهایی می‌کردید؟

پاسخ:

کارهایی که به محیط زیست دریا آسیب می‌رسانند:

  • ریختن زباله در دریا
  • صید بی‌رویه
  • آلودگی ناشی از کارخانه‌ها و کشتی‌ها
  • تغییرات آب و هوایی مثل گرم شدن زمین

از انتقال نفت از طریق دریا، ریختن زباله به دریاها توسط کشتی‌ها و نفتکش‌ها و ورود آب‌های آلوده به دریا جلوگیری می‌کردم تا دریا را آلوده نکنند همچنین آموزش و اطلاع رسانی به مردم مهم‌ترین کاری است که انجام می‌توانستم انجام دهم و با قانون شکنان برخورد جدی می‌کردم.


اکنون که این فصل را به پایان رساندید، روی یک کاغذ بنویسید درباره‌ی دریا چه سوال‌های دیگری دارید؟

پاسخ:

  • چرا دریا آبی است؟
  • آیا دریای عمان نفت دارد؟
  • آیا جزیره‌ای در دریای عمان وجود دارد؟
  • نمک از آب دریا چگونه استخراج می شود؟
  • چرا دریا موج می‌زند؟
  • راه‌های حفاظت از محیط زیست و دریا چیست؟

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس هجدهم مطالعات اجتماعی پایه‌ ششم دبستان با موضوع درس««دریا، نعمت خداوندی»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی می‌کنند.

جواب درس هفدهم مطالعات اجتماعی ششم
جواب درس نوزدهم مطالعات اجتماعی ششم

📝 سوالات درس هجدهم مطالعات اجتماعی ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *