جواب درس هشتم علوم ششم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۸ علوم پنجم دبستان با موضوع درس «طراحی کنیم و بسازیم» قرار گرفته‌ است که شامل جواب سوالات متن کتاب، گفت‌ و گو، آزمایش کنید، فعالیت و فکر کنید می‌باشد.در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه ششم ابتدایی همراه باشید.

جواب سوالات صفحه ۶۰ علوم ششم

تاکنون چند نوع خودرو دیده‌اید؟ چند نمونه از آن‌ها را نام ببرید. هریک از خودروهای زیر برای رفع چه نیازهایی ساخته شده‌اند؟

طراحی و ساخت خودرو‌های متفاوت، بر اساس نیاز
طراحی و ساخت خودرو‌های متفاوت، بر اساس نیاز

پاسخ:

۱- خودروهای سواری برای رفت‌وآمدهای روزمره در شهر و سفرهای بین شهری
۲- خودروهای باری (مانند وانت و کامیون) جهت حمل‌ونقل وسایل و بارهای مختلف
۳- خودروهای کشاورزی (مانند تراکتور) برای انجام کارهای کشاورزی و شخم زدن زمین
۴- ماشین‌های سنگین (مانند تریلی) برای حمل بارهای سنگین و بزرگ
۵- خودروهای خدماتی (مانند آمبولانس و ماشین آتش‌نشانی) برای امدادرسانی و خدمات ضروری ساخته شده‌اند.

من تا حالا خودروهای زیادی دیدم. چند نمونه از اون‌ها این‌ها هستن:

پراید: برای استفاده‌ی روزمره و رفت‌وآمد خانوادگی.

پژو 206: برای سفرهای کوتاه و استفاده در شهر.

نیسان وانت: برای حمل بارهای سبک و کمک به کسب‌وکارها.

اتوبوس: برای حمل‌ونقل عمومی و جابه‌جایی تعداد زیادی از مسافران.

تریلی: برای حمل بارهای سنگین مثل مواد ساختمانی یا کالاهای بزرگ.

آمبولانس: برای انتقال بیماران به بیمارستان.

ماشین آتش‌نشانی: برای خاموش کردن آتش و کمک در مواقع اضطراری.

موتورسیکلت: برای رفت‌وآمد سریع در مسیرهای کوتاه.

هر کدوم از این خودروها برای رفع نیازهای مختلف مثل جابه‌جایی انسان‌ها، حمل بار یا حتی نجات جان آدم‌ها ساخته شدن.

خودروهای موجود در تصویر برای کاربردهای زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

۱- برای سرعت زیاد در مسابقه‌ها استفاده می‌شود.
۲- برای حمل مسافر و بار استفاده می‌شود.
۳- برای تنظیم میزان شیب و صاف کردن سطح جاده استفاده می‌شود.
۴- برای حمل خودرو‌ها استفاده می‌شود.
۵- برای انجام کار‌های کشاورزی استفاده می‌شود.
۶- برای رانندگی خارج از جاده استفاده می‌شود.(اصطلاحا آفرود)

جواب گفت و گو صفحه ۶۰ علوم ششم

خودروهایی را که در تصویر می‌بینید، بر اساس ویژگی‌های زیر مقایسه و درباره‌ آن‌ها گفت‌وگو کنید.

🔵 تعداد چرخ‌ها
🔵 نوع و اندازه چرخ‌ها
🔵 اندازه‌ی خودرو
🔵 کارکرد خودرو
🔵 شکل خودرو

پاسخ: در جدول زیر این مقایسه‌ها مرتب شده است می‌توانید مشاهده کنید:

ردیف تعداد چرخ‌ها نوع و اندازه چرخ اندازه خودرو نوع کار شکل خودرو
۱ ۶ پهن و بزرگ بزرگ جابه‌جایی مسافر مکعبی و صاف و دراز و کشیده
۲ ۴ کوچک و پهن و دارای آج های مناسب سرعت خیلی کوچک مسابقه کوچک و نوک تیز جهت جلوگیری از مقاومت هواکشیده و آیرودینامیک
۳ ۱۴ بزرگ بزرگ حمل و نقل بار به دلیل موتور قدرتمند بخش عظیمی از خودرو را موتور و محفظه اطراف آن تشکیل می‌دهد.
۴ ۶ خیلی بزرگ و پهن و آج دار خیلی بزرگ جاده سازی و ساختمان سازی و خاکبرداری دراز و بلند، مناسب جهت انجام امور راه سازی
۵ ۴ متوسط و شیاردار و آج دار متوسط پیمودن راه های صعب العبور و کوهستانی و خاکی محکم و قدرتی که باز به دلیل حجم بالای موتور بخش زیادی از خودرو را موتور آن تشکیل می دهد.کوچک و پهن
۶ ۴ دو چرخ بزرگ و دو چرخ متوسط بزرگ کشاورزی کاشت، شخم زدن، کشیدن و هل دادن وسایل همراه بلند و محکم و قدرتمند، ظاهری بزرگ و بدنه ی اصلی چندان بزرگ نیست

جواب کاوش گری صفحه ۶۱ و ۶۲ علوم ششم

جواب کاوش گری صفحه ۶۱ علوم ششم

درباره‌ی اینکه «چگونه می‌توانید خودرویی (وسیله‌ای) بسازید که بدون استفاده از انرژی الکتریکی و گرمایی، مسافتی طولانی روی خط راست حرکت کند و همچنین به اندازه‌ٔ کافی محکم باشد» کاوش کنید.
برای انجام این کار،

الف) مشخص کنید یک خودرو از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

پاسخ:

بدنه خودرو
چرخ‌ها
موتور
فرمان
داشبورد
شیشه
چراغ
در
رینگ
لاستیک و پلاستیک


ب) چه چیزهایی بر حرکت خودرو اثر می‌گذارد؟

پاسخ:

موتور
لاستیک
انرژی الکتریکی و حرارتی
بهبود و تقویت موتور خودرو
طراحی صحیح با کمترین مقاومت بدنه خودرو


جواب کاوش گری صفحه ۶۱ و ۶۲ علوم ششم

پ) چگونه یک خودرو بدون استفاده از انرژی الکتریکی و گرمایی می‌تواند حرکت کند؟

پاسخ:

ما می‌توانیم از انرژی باد و خورشید برای ساخت خودرویی استفاده کنیم که بتواند بدون استفاده از انرژی الکتریکی و گرمایی حرکت کند. همچنین می‌توانیم از نیرویی که آب ایجاد می‌کند برای حرکت چرخ دنده‌ها استفاده کنیم.


اکنون با توجه به این موارد،
۱- هر یک از افراد گروه طرح و نظر خود را درباره‌ی خودرویی که می‌خواهد بسازد، روی کاغذ (دفتر علوم) بنویسد یا تصویر آن را نقاشی کند.

پاسخ:

طرح پیشنهادی من:

جواب کاوش گری صفحه ۶۱ و ۶۲ علوم ششم

دوست دارم خودرویی طراحی کنم که ساخت آن کاملاً از وسایل ساده و دورریختنی باشد تا هم هزینه‌ای نداشته باشد و هم در منابع صرفه‌جویی شود. این خودرو نباید برای حرکت به انرژی برق یا سوخت‌های فسیلی وابسته باشد. به جای آن، می‌خواهم از نیروهایی مانند فنر، انرژی خورشید یا باد برای حرکت دادن آن استفاده کنم.

طرح پیشنهادی من:

جواب کاوش گری صفحه ۶۱ و ۶۲ علوم ششم

من دوست دارم یک خودروی پرنده بسازم! این خودرو با انرژی خورشیدی کار می‌کند و بال‌هایی شبیه به پرنده دارد. وقتی آفتاب می‌تابد، پنل‌های خورشیدی روی سقفش انرژی لازم را ذخیره می‌کنند و خودرو می‌تواند بدون نیاز به بنزین یا برق پرواز کند. این خودرو برای رفت‌وآمد سریع در شهرها و جاهایی که ترافیک سنگین است خیلی خوبه. نقاشی‌اش رو هم تو دفترم کشیدم؛ بال‌هاش بزرگه و روی سقفش خورشید نقاشی کردم.


٢- با همفکری یکدیگر، طرح‌های پیشنهادی اعضای گروه را بررسی و از میان آن‌ها طرحی را که مناسب‌تر است، انتخاب کنید. توجه داشته باشید این طرح می‌تواند ترکیبی از طرح همه‌ٔ افراد گروه باشد.

پاسخ:

طرح پیشنهادی گروهی: با مشورت همه اعضا تصمیم گرفته شد برای ساخت بدنه کار از بطری یا قوطی نوشابه که دور ریخته می‌شود و برای ساخت چرخ ماشین از درب بطری استفاده شود. برای جابه‌جایی ماشین هم از بادکنک استفاده می‌کنیم.


۳- خودروی خود را با استفاده از ابزار و موادی که در اختیار دارید، بسازید و برای آن یک نام انتخاب کنید.

جواب کاوش گری صفحه ۶۱ و ۶۲ علوم ششم

پاسخ:

خورشیدرو (خودروی خورشیدی)
بال‌رو (خودروی پرنده با بال)
بادسو (خودرویی که با باد حرکت می‌کند)
فنرکو (خودرویی که با نیروی فنر کار می‌کند)
نورین (خودرویی که با انرژی نور خورشید کار می‌کند)
پاک‌رو (خودرویی که آلودگی ایجاد نمی‌کند)
آینده‌رو (برای اشاره به آینده‌نگر بودن خودرو)
سبزسو (برای تأکید بر سازگاری با محیط زیست)
پَروازین (خودروی پرنده و سبک)
نسیم‌رو (خودرویی که با نیروی باد حرکت می‌کند)

جواب کاوش گری صفحه ۶۱ و ۶۲ علوم ششم
جواب کاوش گری صفحه ۶۱ و ۶۲ علوم ششم
جواب کاوش گری صفحه ۶۱ و ۶۲ علوم ششم
جواب کاوش گری صفحه ۶۱ و ۶۲ علوم ششم
جواب کاوش گری صفحه ۶۱ و ۶۲ علوم ششم
جواب کاوش گری صفحه ۶۱ و ۶۲ علوم ششم

۴- خودرویی را که ساخته‌اید روی یک سطح شیب‌دار قرار دهید و رهایش کنید. مشاهدات خود را در جدول زیر بنویسید.

پاسخ:

ویژگی / شماره‌ی خودرو نمونه‌ی (۱) نمونه‌ی (۲)
حرکت رو‌ی خط مستقیم بله بله
مسافتی که می‌پیماید. ۱۳۲ سانتی متر ۱۴۹ سانتی متر
استحکام بسیار زیاد زیاد

۵- بهبود ویژگی‌های خودرو: ویژگی‌های خودروی خود را در گروه بررسی کنید و تصمیم بگیرید برای اینکه خودروی شما مسافت طولانی‌تری را روی خط مستقیم بپیماید و همچنان استحکام خود را حفظ کند، چه تغییراتی در آن می‌دهید؟

پاسخ:

۱- برای افزایش استحکام، بهتر است از بطری‌های مقاوم‌تر و درپوش‌های باکیفیت‌تری استفاده کنیم.
۲- از آنجا که خودرو هنگام حرکت از مسیر اصلی منحرف می‌شود، باید جای بادکنک را با دقت تنظیم کنیم و تقارن بخش‌های مختلف بدنه را رعایت کنیم.
۳- بدنه خودرو باید به گونه‌ای طراحی شود که کمترین مقاومت را در برابر جریان هوا داشته باشد.
۴- همچنین، محفظه لاستیک‌ها نیاز به روغن‌کاری کامل دارد تا حرکت آن‌ها روان‌تر و کارآمدتر شود.


۶- با توجه به تغییرات پیشنهادی خود، خودروی نمونه‌ی ٢ را بسازید و با انجام آزمایش، عملکرد آن را مشاهده و یادداشت کنید. آیا عملکرد آن بهبود یافته است؟

پاسخ: بله کاملا بهبود یافته است.

جواب کاوش گری صفحه ۶۴ علوم ششم

با توجه به دانش، تجربیات و نتایجی که به دست آورده‌اید و با به کارگیری وسایل مناسب و جدید، درباره‌ی اینکه «چگونه می‌توانید خودرویی بسازید که با استفاده از انرژی الکتریکی حرکت کند و تا آنجا که ممکن است، مسافت طولانی‌تری را روی خط مستقیم حرکت کند» کاوش کنید.

پاسخ:

برای ساخت خودرویی که با انرژی الکتریکی حرکت کند و مسافت بیشتری را روی خط مستقیم طی کند، می‌توان این مراحل را در نظر گرفت:

منبع انرژی کارآمد: از باتری‌هایی با ظرفیت بالا و وزن کم استفاده کنید، مثل باتری‌های لیتیوم‌یونی، تا انرژی بیشتری ذخیره شود.

طراحی بدنه آیرودینامیک: بدنه خودرو را طوری طراحی کنید که کمترین مقاومت هوا را داشته باشد و اصطکاک کاهش یابد.

چرخ‌ها و محورها: از چرخ‌هایی با اصطکاک کم و محورها با طراحی دقیق استفاده کنید تا حرکت روان و مستقیم‌تری داشته باشند.

موتور الکتریکی کارآمد: از موتورهای الکتریکی با بازدهی بالا استفاده کنید که انرژی کمتری مصرف کرده و عملکرد بهتری داشته باشند.

سیستم هدایت دقیق: برای جلوگیری از انحراف خودرو، از مکانیزم‌هایی مانند حسگرها یا وزنه‌های تعادل استفاده کنید که حرکت خودرو را روی خط مستقیم نگه دارند.

وزن سبک: خودرو باید تا حد امکان سبک باشد تا مصرف انرژی کاهش یابد و مسافت بیشتری طی شود.

استفاده از مواد مناسب: مواد بدنه باید هم سبک باشند و هم استحکام کافی داشته باشند، مثل پلاستیک‌های تقویت‌شده یا آلیاژهای خاص.

با ترکیب این عوامل، می‌توانید خودرویی بسازید که هم با انرژی الکتریکی کار کند و هم مسافت بیشتری را روی خط مستقیم طی کند.

همچنین می‌توانید با سرچ کردن در گوگل با فیلم‌های آپارات و یوتیوب ماشینی بسازید که با برق یا انرژی الکتریکی کار می کند و از آرمیچر استفاده می‌کند.

جواب فعالیت صفحه ۶۴ علوم ششم

با راهنمایی معلم خود، مسابقه‌ای بین خودروهای ساخته شده برگزار کنید. می‌توانید از اولیای خود و نیز دانش آموزان کلاس‌های دیگر برای تماشای این مسابقه دعوت کنید. همچنین با تهیه‌ی عکس و فیلم، گزارشی از مسابقه‌ی امسال را آماده و در مدرسه نگهداری کنید.

پاسخ: برعهده‌ی دانش آموز

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی درس ۸ علوم ششم دبستان با موضوع درس ««طراحی کنیم و بسازیم»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب درس هفتم علوم ششم
جواب درس نهم علوم ششم
📝 سوالات درس هشتم علوم ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *