جواب درس هشتم علوم چهارم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۸ علوم چهارم دبستان با موضوع درس «آسمان در شب» قرارگرفته‌است که شامل گفت و گو، فعالیت‌ها ، فکر کنید و جمع آوری اطلاعات می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه چهارم ابتدایی همراه باشید.

جواب سوالات صفحه ۶۸ علوم چهارم

ایمان که دلش می‌خواست با زندگی عشایر آشنا شود، با عمویش به استان فارس سفر کرد. یک روز هنگام غروب خورشید، نقطه‌ای درخشان در آسمان نظر او را جلب کرد. با تاریک شدن هوا، او آسمان را پر از آن نقطه‌های روشن دید و از دیدن آن‌ها شگفت‌زده شد.

🔴 چرا برخی نقطه‌ها نورانی‌تر دیده می‌شوند؟

پاسخ: چون یک سری از ستاره‌ها به ما نزدیک‌ترند.

🔴 چرا در روز این نقطه‌ها را نمی‌بینم؟

پاسخ: زیرا نور خورشید پرنور‌تر بوده و مانع دید ما می‌شود.

🔴 آیا فاصله همه این نقطه‌های نورانی از ما به یک اندازه است؟

پاسخ: خیر، ممکن است بعضی از آن‌ها چند میلیون سال نور دورتر باشند و حتی ازبین رفته باشند و نور آن‌ها تازه به ما رسیده باشد.

‌جواب فعالیت صفحه ۶۸ و ۶۹ علوم چهارم‌

۱- ۷ نی بردارید و آن‌ها را شماره گذاری کنید.
۲- هر یک از نی‌ها را با توجّه به اندازه‌هایی که در جدول زیر داده شده است، با قیچی ببرید. 

جواب فعالیت صفحه ۶۸ و ۶۹ علوم چهارم‌
شماره‌ٔ نی‌ها ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷
طول نی‌ها (سانتی‌متر) ۱۰ ۱۳ ۹ ۸ ۶ ۷ ۱۱

۳- هفت قطعه ورق پوش‌برگ را مچاله کنید و به سر هر نی وصل کنید.

جواب فعالیت صفحه ۶۸ و ۶۹ علوم چهارم‌

۴- سر دیگر نی‌ها را، مانند شکل، با استفاد از خمیر روی نقطه‌های نشان داده شده بچسبانید.

۵- در ستون (۱) جدول، نتیجه‌ی مشاهده‌ی نی‌ها از بالا رسم شده است. شما هم از روبه‌رو به آنچه ساخته‌اید نگاه کنید؛ چه چیزی می‌بینید؟ نتیجه‌ی مشاهدهٔ خود را در ستون (۳) جدول زیر رسم کنید.

جواب فعالیت صفحه ۶۸ و ۶۹ علوم چهارم‌

(راهنمایی: مانند ستون ۱، فقط سر نی‌های قابل شماهده را به عنوان نقطه‌های نورانی مشخص کنید.)

پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۶۸ و ۶۹ علوم چهارم‌

۶- بار دیگر نی‌ها را از کنار نگاه کنید و جدول را کامل کنید.

۷- روی جدول نقطه‌هایی را که رسم شده‌اند، به یکدیگر وصل کنید.

🟠 به نظر شما، شکلی که در ستون (۱) رسم شده، شبیه چه وسیله‌ای است؟

پاسخ: ماهیتابه یا ملاقه یا شیرجوش

جواب فعالیت صفحه ۶۸ و ۶۹ علوم چهارم‌

🟠 آیا فاصله همه‌ی آلومینیوم‌های مچاله شده با میزی که روی آن قرار گرفته‌اند، به یک اندازه است؟

پاسخ: خیر، طول نی‌ها یکسان نیست.

‌جواب فعالیت صفحه ۶۹ علوم چهارم‌

در یک شب بدون ابر، به آسمان صاف نگاه کنید. نقطه‌های نورانی نزدیک به هم را به چه شکل‌هایی می‌بینید؟ نتیجه مشاهده‌های خود را رسم کنید و به کلاس گزارش دهید.

پاسخ:

گزارش مشاهده آسمان شب

موضوع: بررسی شکل ستاره‌ها در آسمان شب

تاریخ: (تاریخ امشب را بنویسید)
مشاهده توسط: (نام خود را بنویسید)

مقدمه:
در یک شب بدون ابر، وقتی به آسمان صاف نگاه می‌کنیم، می‌توانیم ستاره‌های زیادی را ببینیم. برخی از این ستاره‌ها به صورت گروهی در کنار هم قرار دارند و شکل‌هایی خاص را تشکیل می‌دهند که به آن‌ها صورت فلکی گفته می‌شود.

مشاهدات:

خرس بزرگ (دب اکبر):
وقتی به شمال آسمان نگاه کردم، چند ستاره درخشان را دیدم که شکلی شبیه به یک ماهی‌تابه بزرگ داشتند. این گروه از ستاره‌ها به صورت فلکی خرس بزرگ معروف است. دسته ماهی‌تابه در آسمان خیلی واضح بود.

خرس کوچک (دب اصغر):
نزدیک صورت فلکی خرس بزرگ، یک گروه کوچک‌تر از ستاره‌ها را دیدم که شبیه یک ماهی‌تابه کوچک‌تر یا یک دایره مرتب بود. یکی از ستاره‌های این صورت فلکی به نام ستاره قطبی بسیار درخشان‌تر از بقیه بود.

دیگر صورت‌های فلکی:
در بخش‌های دیگر آسمان، چند گروه دیگر از ستاره‌ها دیده می‌شدند که شبیه شکل‌های مختلفی مثل سه‌گوش یا خط‌های صاف بودند.

نتیجه‌گیری:

ستاره‌ها در آسمان شب، به ما کمک می‌کنند که شکل‌هایی مثل ماهی‌تابه یا حیوانات را تصور کنیم. صورت فلکی خرس بزرگ و خرس کوچک از معروف‌ترین این شکل‌ها هستند که می‌توانند برای پیدا کردن جهت‌ها در شب هم به کار بروند.

‌جواب فکر کنید صفحه ۷۲ علوم چهارم‌

🟡سیاّره چه تفاوتی با ستاره دارد؟

پاسخ: ستاره از خود نور دارد ولی سیاره نور ندارد.

🟡 سیّاره‌ی ناهید گرم‌تر است یا مشتری؟ به چه دلیل؟ 

پاسخ: ناهید؛ به دلیل نزدیکتر بودن به خورشید.

🟡 چرا زهره، یک سیّاره است؟ 

پاسخ: چون به دور خورشید میچرخد و از خود نور ندارد.

🟡 سیّاره زهره در آسمان پر نور دیده می‌شود؛ به چه دلیل؟ 

پاسخ: چون فاصله آن با خورشید و زمین کم است و نور خورشید را بازتاب می‌دهد.

‌جواب گفت و گو صفحه ۷۲ علوم چهارم‌

درباره پرسش زیر در گروه خود گفت و گو کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.

🔵 ستاره‌ها در روز کجا هستند و چرا در روز نمی‌توانیم آنها را ببینیم؟

پاسخ:

گزارش: ستاره‌ها در روز کجا هستند؟

مقدمه:
هنگامی که به آسمان شب نگاه می‌کنیم، ستاره‌های زیادی می‌بینیم که مانند نقاط درخشان در تاریکی آسمان چشمک می‌زنند. اما در طول روز، این ستاره‌ها ناپدید می‌شوند و فقط خورشید را می‌بینیم. این سوال پیش می‌آید که ستاره‌ها در روز کجا می‌روند و چرا دیده نمی‌شوند؟

توضیح علمی:
ستاره‌ها همیشه در آسمان حضور دارند، چه در شب و چه در روز. اما دلیل اینکه در روز نمی‌توانیم آن‌ها را ببینیم، نور خورشید است. خورشید بسیار نزدیک‌تر از ستاره‌های دیگر به زمین قرار دارد و نور بسیار زیادی تولید می‌کند. این نور قوی باعث می‌شود آسمان روشن شود و نور ستاره‌های دوردست در برابر روشنایی خورشید کم‌رنگ شود و دیده نشود.

به زبان ساده‌تر، نور خورشید مانند یک چراغ قوی عمل می‌کند که تمام نقاط کم‌نورتر اطراف خود را محو می‌کند. وقتی شب می‌شود و خورشید پشت زمین قرار می‌گیرد، آسمان تاریک می‌شود و نور ستاره‌ها قابل دیدن می‌شود.

نتیجه‌گیری:
ستاره‌ها در طول روز همچنان در آسمان حضور دارند و موقعیت آن‌ها تغییر نمی‌کند. اما به دلیل روشنایی شدید خورشید، چشم ما قادر به دیدن آن‌ها نیست. این موضوع به ما نشان می‌دهد که ستاره‌ها همیشه و همه جا هستند، حتی وقتی نمی‌توانیم آن‌ها را ببینیم.

پیشنهاد:
برای اینکه بتوانیم در روز هم ستاره‌ها را مشاهده کنیم، می‌توانیم از تلسکوپ‌هایی استفاده کنیم که نور خورشید را فیلتر می‌کنند. همچنین یادگیری درباره ستاره‌ها و آسمان شب، می‌تواند علاقه ما به نجوم را بیشتر کند.

‌جواب فعالیت صفحه ۷۲ و ۷۳ علوم چهارم‌

۱- روی ۹ نقطه مقوای بزرگ، با ماژیک، نام خورشید و سیّاره‌های آن را به طور جداگانه بنویسید.

جواب فعالیت صفحه ۷۲ و ۷۳ علوم چهارم‌

۲- در یک فضای باز (حیاط مدرسه، بوستان، زمین ورزش و…) یک نقطه را با گچ مشخّص کنید و میخی را در آنجا بکوبید.

جواب فعالیت صفحه ۷۲ و ۷۳ علوم چهارم‌

۳- با استفاده از نخ و گچ، ۸ دایره با شعاع‌های تقریبی زیر را از مرکز این نقطه رسم کنید.

جواب فعالیت صفحه ۷۲ و ۷۳ علوم چهارم‌

۴- هر دانش آموز یکی از مقوّاها را بردارد و به ترتیبِ سیّاره‌های منظومه‌ٔ خورشیدی، روی دایره مربوط به خود بایستد.

جواب فعالیت صفحه ۷۲ و ۷۳ علوم چهارم‌

۵- دانش آموزی که مقوّا‌ی خورشید را برداشته است، در مرکز دایره بایستد.

۶- هر یک از دانش آموزان با صدای سوت معلّم، بر خلاف حرکت عقربه‌های ساعت به دور خورشید بچرخد.

🟠 چرا در منظومه‌ی خورشیدی سیّاره‌ها به هم برخورد نمی‌کنند؟ 

پاسخ: زیرا هر کدام از آن‌ها در جهت خاصی با نظم خاصی حرکت می‌کنند بنابراین امکان برخورد آن‌ها وجود ندارد.

جواب فعالیت صفحه ۷۲ و ۷۳ علوم چهارم‌

‌جواب فکر کنید صفحه ۷۴ علوم چهارم‌

سال کدام سیّاره منظومه خورشیدی از بقیه طولانی تر است؟ چرا؟

پاسخ: نپتون، زیرا دورترین سیاره از خورشید است و زمان بیشتری برای گردش به دور خورشید طول می‌کشد.

‌جواب سوالات صفحه ۷۴ علوم چهارم‌

به نظر شما تفاوت ماه با سیار‌ه‌ها چیست؟ 

پاسخ:

تعریف:

ماه: ماه یک قمر است؛ یعنی جرمی که به دور یک سیاره (مانند زمین) می‌چرخد. ماه‌ها معمولاً از سیارات کوچک‌تر هستند و نور خودشان را تولید نمی‌کنند، بلکه نور خورشید را بازتاب می‌دهند.

سیاره: سیاره یک جرم آسمانی بزرگ است که به دور یک ستاره (مانند خورشید) می‌چرخد. سیاره‌ها نیز نور خودشان را تولید نمی‌کنند و نور ستاره را بازتاب می‌دهند.

حرکت:

ماه: به دور سیاره‌ای که به آن تعلق دارد، می‌چرخد (مانند ماه زمین که به دور زمین می‌چرخد).

سیاره: به دور ستاره‌ای که در منظومه‌اش است، می‌چرخد (مانند زمین که به دور خورشید می‌چرخد).

اندازه و جرم:

ماه‌ها معمولاً کوچک‌تر و کم‌جرم‌تر از سیارات هستند.

سیارات بزرگ‌تر و سنگین‌تر هستند و می‌توانند ماه‌ها یا قمرهای زیادی را به دور خود نگه دارند.

‌جواب فعالیت صفحه ۷۵ علوم چهارم‌

به مدّت ۲ هفته از اول یک ماه قمری، هر شب ماه را در آسمان مشاهده کنید و شکل آن را در جدول زیر رسم کنید.

پاسخ:

اگر بخواهید چنین فعالیتی را انجام دهید، باید هر شب به آسمان نگاه کنید و تغییرات شکل ماه را ثبت کنید. جدول زیر را می‌توانید به عنوان الگو استفاده کنید. در این جدول، تاریخ مشاهده و شکل ماه (مانند هلال، نیمه‌ماه، یا کامل) را ثبت و رسم کنید:

شب( ۱ ) شب( ۲ ) شب( ۳ ) شب( ۴ ) شب( ۵ ) شب( ۶ ) شب( ۷ )
🌑 🌑 🌒 🌒 🌓 🌓 🌓
شب( ۸ ) شب( ۹ ) شب( ۱۰ ) شب( ۱۱ ) شب( ۱۲ ) شب( ۱۳ ) شب( ۱۴ )
🌓 🌔 🌔 🌔 🌔 🌕 🌕

تذکر: دقت کنید برای کشیدن شکل‌های فوق باید هر شکل را با شکل قبلی اندکی تغییر بدهید و مثل هم نکشید.

‌جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۷۵ علوم چهارم‌

به مدّت ۲ هفته، آسمان را در روز مشاهده کنید. آیا ماه را در آسمان می‌بینید؟ شکل آن را رسم کنید و به کلاس گزارش دهید.

پاسخ:

در طول روز، ماه معمولاً در آسمان قابل مشاهده نیست، مگر زمانی که شرایط خاصی وجود داشته باشد (مانند روزهایی که ماه نزدیک به نصف‌النهار یا هنگامی که خورشید در حال غروب است). این به دلیل شدت نور خورشید است که باعث می‌شود ماه به‌طور معمول در آسمان روز پنهان بماند.

با این حال، در بعضی مواقع شما می‌توانید ماه را در آسمان روز مشاهده کنید، به‌ویژه زمانی که ماه در فازهای خاصی مانند ربع اول یا ربع آخر قرار دارد.

آخر هفته اول (روزهای هفتم و هشتم ماه) و آخر هفته سوم (روزهای بیست و یکم و بیست و دوم ماه) در آسمان دیده می‌شود.

سهم شما در مراقبت از سیاره‌ی زمین چیست؟

سلام، من کره زمین هستم. من تنها سیّاره منظومه شمسی هستم که شما انسان‌ها، گیاهان و جانوران روی آن زندگی می‌کنید. اگر خاک، آب و هوای این سیّاره آلوده شود چه سرنوشتی در انتظار شما و جانداران دیگر خواهد بود؟

پاسخ: همه‌ی ما دیر یا زود می‌میریم.

سهم شما در مراقبت از سیاره‌ی زمین چیست؟

سهم شما در مراقبت از زمین چیست؟

پاسخ:

برای خرید از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده می‌کنیم تا کیسه‌های نایلونی آن را آلوده نکنند.
زباله‌ها را در رودخانه‌ها و محل زندگی گیاهان و حیوانات نمی‌ریزیم.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی درس ۸ علوم چهارم ابتدایی با موضوع درس ««آسمان در شب»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

✅ جواب درس هفتم علوم چهارم
✅ جواب درس نهم علوم چهارم

📝 سوالات درس هشتم علوم چهارم
📝 نمونه سوالات پایه چهارم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *