جواب فعالیت و کار در کلاس صفحه ۲ و ۳ و ۴ ریاضی هشتم
در این نوشته جدیدترین گام به گام پاسخ فعالیت و کار در کلاس صفحه ۲ و ۳ و ۴ ریاضی هشتم متوسطه، با موضوع «عددهای گویا و صحیح» قرار گرفته است که شامل صفحات ۲ و ۳ و ۴ کتاب درسی ریاضی پایه هشتم از فصل ۱ میباشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ فصل اول ریاضی هشتم همراه باشید.
جواب فعالیت صفحه ۲ ریاضی هشتم
با انجام دادن تمرینهای زیر، آنچه را در سال گذشته درباره عددهای صحیح یادگرفتهاید، مرور کنید.
۱- برای هر حرکت روی محور، یک عدد بنویسید.
پاسخ:

نکته: میدانیم در محور اعداد حرکت به سمت راست را با علامت + و حرکت به سمت چپ را با علامت – در نظر میگیریم.
نکته: در محور اعداد اگر نه سمت راست محور نه به سمت چپ محور حرکت کنیم در واقع اندازه حرکت(بردار) برابر صفر میباشد.
۲- جدول زیر را مانند نمونه کامل کنید.
پاسخ:

نکته: قرینهی قرینهی هر عدد برابر خود آن عدد میباشد که در جدول فوق عدد ۷ = (۷-)- را مشاهده میکنید.
۳- حاصل عبارتهای زیر را به دست آورید.
پاسخ:

نکته: در ضرب و تقسیم دو عدد ابتدا علامت آنها را مشخص کنید و سپس حاصل تقسیم یا ضرب را انجام دهید.
نکته: حاصل ضرب یا تقسیم علامتها در هم همانند زیر است:
عدد اول | عدد دوم | حاصل ضرب عدد اول در عدد دوم |
عدد مثبت(+) | عدد مثبت(+) | عدد مثبت(+) |
عدد منفی(-) | عدد منفی(-) | عدد مثبت(+) |
عدد مثبت(+) | عدد منفی(-) | عدد منفی(-) |
عدد منفی(-) | عدد مثبت(+) | عدد منفی(-) |
عدد اول | عدد دوم | حاصل تقسیم عدد اول بر عدد دوم |
عدد مثبت(+) | عدد مثبت(+) | عدد مثبت(+) |
عدد منفی(-) | عدد منفی(-) | عدد مثبت(+) |
عدد مثبت(+) | عدد منفی(-) | عدد منفی(-) |
عدد منفی(-) | عدد مثبت(+) | عدد منفی(-) |
۴- حاصل عبارتها را با توجه به ترتیب عملیات به دست آورید.
پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۳ ریاضی هشتم
۵- عبارت ۲۹-۳۷+۴۳- را چهار دانش آموز محاسبه کردهاند. راه حل هریک را توضیح دهید.
پاسخ:
راهحلّ علی:
۳۵-=۷۲+۳۷-=۴۳-۲۹+۳۷- = ۴۳+۳۷-۲۹-
توضیح:
ابتدا عددهای هم علامت را باهم جمع میکنیم در واقع حاصل دو عدد منفی را به دست آورده و سپس با عدد مثبت جمع کرده است.
راهحلّ مجتبی:
۳۵-=۴۳+۸- = ۴۳+۳۷-۲۹-
توضیح:
ابتدا از سمت راست عددها را باهم جمع میکنیم در واقع حاصل دو عدد آخری را به دست آورده و با عدد اولی جمع کرده است.
راهحلّ مرتضی:
۳۵-=۶-۲۹-= ۴۳+۳۷-۲۹-
توضیح:
ابتدا از سمت چپ عددها را باهم جمع میکنیم در واقع حاصل دو عدد اولی را به دست آورده و با عدد بعدی جمع میکنیم.
راهحلّ مصطفی:

توضیح:
با استفاده از جدول ارزش مکانی ابتدا حاصل جمع یکان و دهگان را به دست آورده است و آنها را با هم جمع کرده است در واقع یکان را با یکان و دهگان را با دهگان جمع کرده است.
شما کدام راه حل را میپسندید؟ چرا؟
پاسخ: راه حل مجتبی، زیرا آسانتر است و زودتر به جواب میرسد.
آیا راه حل دیگری برای پیداکردن حاصل این عبارت سراغ دارید؟
پاسخ: استفاده از محور اعداد
نکته: استفاده از روش محور اعداد به دلیل وقت گیر بودن اصلا پیشنهاد نمیشود.
جواب کار در کلاس صفحه ۳ ریاضی هشتم
۱- حاصل عبارتهای زیر را با روش مورد نظر خود به دست آورید.
پاسخ:

۲- حاصل عبارت ۲-۷-۳+۱۰ را به دو روش حساب کردهایم. کدام درست و کدام نادرست است؟ توضیح دهید.
پاسخ:
نادرست× ۸=۵-۱۳=۲-۷-۳+۱۰
درست✔ ۴=۹-۱۳=۲-۷-۳+۱۰
عبارت اول نادرست است زیرا دو تا عدد منفی را از هم کم کرده است در صورتی که باید عددهای هم علامت را با هم جمع کند.
۹-=۷-۲-
۳- قبل از انجام دادن محاسبات در عبارتهای داده شده خوب دقت، و با دسته بندی مناسب، راه سادهای پیدا کنید. راه حل خود را با راه حلهای دوستانتان مقایسه کنید و آن گاه با ماشین حساب، درستی پاسخهای خود را بررسی کنید.
پاسخ:

جواب کار در کلاس صفحه ۴ ریاضی هشتم
۴- یکی از ریاضیدانان بزرگ در کودکی جمع عددهای از ۱ تا ۱۰۰ را با روشی ابتکاری محاسبه کرد.

⭐️ چند جفت عدد با هم جمع شدهاند؟
پاسخ: ۵۰ جفت
⭐️ حاصل جمع هر جفت عدد چند است؟
پاسخ: ۱۰۱
⭐️ حاصل عبارت چند میشود؟
پاسخ: ۵۰۵۰
۵۰×۱۰۱=۵۰۵۰
۵- حاصل عبارتهای زیر را به دست آورید. روش کار را توضیح دهید.
پاسخ:

تذکر: عبارت دوم برابر حاصل ضرب ۹ تا ۱۱- است که در این بازه عدد صفر نیز هم ضرب میشود پس جواب برابر صفر است.
۶- ابتدا در مربعهای خالی علامتهای «+» یا «-» بگذارید؛ سپس، عبارت داده شده را محاسبه کنید و همه عددهای صحیح ممکن را که به دست میآیند از کوچک به بزرگ مرتب کنید.
پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۴ ریاضی هشتم
در جاهای خالی علامت «+» یا «-» را طوری قرار دهید که حاصل عبارت زیر، بزرگترین مقدار ممکن شود.

در زیر، چهار پاسخ به این مسئله داده شده که فقط یکی از آنها درست است. آن را مشخص کنید و دلیل نادرست بودن پاسخهای دیگر را هم توضیح دهید.
پاسخ: با مقایسهی جوابها مشخص میشود که پاسخ سوم که مقدار آن ۱۳ است از سایر پاسخها بزرگتر است.

سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی جواب فعالیت و کار در کلاس صفحه ۲ و ۳ و ۴ ریاضی هشتم با موضوع درس ««عددهای گویا و صحیح»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب تمرین صفحه ۵ ریاضی هشتم
📝 نمونه سوالات پایه هشتم متوسطه اول
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران