جواب فعالیت و کار در کلاس صفحه ۲ و ۳ و ۴ ریاضی هشتم

در این نوشته جدیدترین گام به گام پاسخ فعالیت و کار در کلاس صفحه ۲ و ۳ و ۴ ریاضی هشتم متوسطه، با موضوع «عددهای گویا و صحیح» قرار گرفته‌ است که شامل صفحات ۲ و ۳ و ۴ کتاب درسی ریاضی پایه هشتم از فصل ۱ ‌می‌باشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ فصل اول ریاضی هشتم همراه باشید.

جواب فعالیت صفحه ۲ ریاضی هشتم

با انجام دادن تمرین‌های زیر، آنچه را در سال گذشته درباره عددهای صحیح یادگرفته‌اید، مرور کنید.

۱- برای هر حرکت روی محور، یک عدد بنویسید.

پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۲ ریاضی هشتم

نکته: می‌دانیم در محور اعداد حرکت به سمت راست را با علامت + و حرکت به سمت چپ را با علامت – در نظر می‌گیریم.

نکته: در محور اعداد اگر نه سمت راست محور نه به سمت چپ محور حرکت کنیم در واقع اندازه حرکت(بردار) برابر صفر می‌باشد.


۲- جدول زیر را مانند نمونه کامل کنید.

پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۲ ریاضی هشتم

نکته: قرینه‌ی قرینه‌ی هر عدد برابر خود آن عدد می‌باشد که در جدول فوق عدد ۷ = (‌۷-)- را مشاهده می‌کنید.


۳- حاصل عبارت‌های زیر را به دست آورید.

پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۲ ریاضی هشتم

نکته: در ضرب و تقسیم دو عدد ابتدا علامت آن‌ها را مشخص کنید و سپس حاصل تقسیم یا ضرب را انجام دهید.

نکته: حاصل ضرب یا تقسیم علامت‌ها در هم همانند زیر است:

عدد اول عدد دوم حاصل ضرب عدد اول در عدد دوم
عدد مثبت(+) عدد مثبت(+) عدد مثبت(+)
عدد منفی(-) عدد منفی(-) عدد مثبت(+)
عدد مثبت(+) عدد منفی(-) عدد منفی(-)
عدد منفی(-) عدد مثبت(+) عدد منفی(-)
عدد اول عدد دوم حاصل تقسیم عدد اول بر عدد دوم
عدد مثبت(+) عدد مثبت(+) عدد مثبت(+)
عدد منفی(-) عدد منفی(-) عدد مثبت(+)
عدد مثبت(+) عدد منفی(-) عدد منفی(-)
عدد منفی(-) عدد مثبت(+) عدد منفی(-)

۴- حاصل عبارت‌ها را با توجه به ترتیب عملیات به دست آورید.

پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۲ ریاضی هشتم

جواب فعالیت صفحه ۳ ریاضی هشتم

۵- عبارت ۲۹-۳۷+۴۳-‌ را چهار دانش آموز محاسبه کرده‌اند. راه حل هریک را توضیح دهید.

پاسخ:

راه‌حلّ علی:

‌۳۵-=‌۷۲+‌۳۷-‌=‌۴۳‌-‌۲۹‌+‌۳۷-‌ = ۴۳‌+‌۳۷‌-‌۲۹-‌

توضیح:

ابتدا عددهای هم علامت را باهم جمع می‌کنیم در واقع حاصل دو عدد منفی را به دست آورده و سپس با عدد مثبت جمع کرده است.

راه‌حلّ مجتبی:

‌۳۵-=‌۴۳‌+‌۸-‌ = ۴۳‌+‌۳۷‌-‌۲۹-‌

توضیح:

ابتدا از سمت راست عددها را باهم جمع‌ می‌کنیم در واقع حاصل دو عدد آخری را به دست آورده و با عدد اولی جمع کرده است.

راه‌حلّ مرتضی:

‌۳۵-=‌۶‌-۲۹‌-= ۴۳‌+‌۳۷‌-‌۲۹-‌

توضیح:

ابتدا از سمت چپ عددها را باهم جمع‌ می‌کنیم در واقع حاصل دو عدد اولی را به دست آورده و با عدد بعدی جمع می‌کنیم.

راه‌حلّ مصطفی:

جواب فعالیت صفحه ۳ ریاضی هشتم

توضیح:

با استفاده از جدول ارزش مکانی ابتدا حاصل جمع یکان و دهگان را به دست آورده است و آن‌ها را با هم جمع کرده است در واقع یکان را با یکان و دهگان را با دهگان جمع کرده است.

شما کدام راه حل را می‌پسندید؟ چرا؟

پاسخ: راه حل مجتبی، زیرا آسانتر است و زودتر به جواب می‌رسد.

آیا راه حل دیگری برای پیداکردن حاصل این عبارت سراغ دارید؟

پاسخ: استفاده از محور اعداد

نکته: استفاده از روش محور اعداد به دلیل وقت گیر بودن اصلا پیشنهاد نمی‌شود.

جواب کار در کلاس صفحه ۳ ریاضی هشتم

۱- حاصل عبارت‌های زیر را با روش مورد نظر خود به دست آورید. 

پاسخ:

جواب کار در کلاس صفحه ۳ ریاضی هشتم

۲- حاصل عبارت ۲-۷-۳+۱۰ را به دو روش حساب کرده‌ایم. کدام درست و کدام نادرست است؟ توضیح دهید.

پاسخ:

نادرست‌× ۸=۵-۱۳=۲-۷-۳+۱۰
درست‌ ۴=۹-۱۳=۲-۷-۳+۱۰

عبارت اول نادرست است زیرا دو تا عدد منفی را از هم کم کرده است در صورتی که باید عدد‌های هم علامت را با هم جمع کند.

۹‌-=۷-۲-


۳- قبل از انجام دادن محاسبات در عبارت‌های داده شده خوب دقت، و با دسته بندی مناسب، راه ساده‌ای پیدا کنید. راه حل خود را با راه حل‌های دوستانتان مقایسه کنید و آن گاه با ماشین حساب، درستی پاسخ‌های خود را بررسی کنید.

پاسخ:

جواب کار در کلاس صفحه ۳ ریاضی هشتم

جواب کار در کلاس صفحه ۴ ریاضی هشتم

۴- یکی از ریاضی‌دانان بزرگ در کودکی جمع عددهای از ۱ تا ۱۰۰ را با روشی ابتکاری محاسبه کرد.

جواب کار در کلاس صفحه ۴ ریاضی هشتم

⭐️ چند جفت عدد با هم جمع شده‌اند؟ 

پاسخ: ۵۰ جفت

⭐️ حاصل جمع هر جفت عدد چند است؟ 

پاسخ: ۱۰۱ 

⭐️ حاصل عبارت چند می‌شود؟

پاسخ: ۵۰۵۰

۵۰×۱۰۱=۵۰۵۰


۵- حاصل عبارت‌های زیر را به دست آورید. روش کار را توضیح دهید.

پاسخ:

جواب کار در کلاس صفحه ۴ ریاضی هشتم

تذکر: عبارت دوم برابر حاصل ضرب ۹ تا ۱۱- است که در این بازه عدد صفر نیز هم ضرب می‌شود پس جواب برابر صفر است.


۶- ابتدا در مربع‌های خالی علامت‌های «+» یا «-» بگذارید؛ سپس، عبارت داده شده را محاسبه کنید و همه عددهای صحیح ممکن را که به دست می‌آیند از کوچک به بزرگ مرتب کنید.

پاسخ:

جواب کار در کلاس صفحه ۴ ریاضی هشتم

جواب فعالیت صفحه ۴ ریاضی هشتم

در جاهای خالی علامت «+» یا «-» را طوری قرار دهید که حاصل عبارت زیر، بزرگ‌ترین مقدار ممکن شود.

جواب فعالیت صفحه ۴ ریاضی هشتم

در زیر، چهار پاسخ به این مسئله داده شده که فقط یکی از آنها درست است. آن را مشخص کنید و دلیل نادرست بودن پاسخ‌های دیگر را هم توضیح دهید.

پاسخ: با مقایسه‌ی جواب‌ها مشخص می‌شود که پاسخ سوم که مقدار آن ۱۳ است از سایر پاسخ‌ها بزرگتر است.

جواب فعالیت صفحه ۴ ریاضی هشتم

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی جواب فعالیت و کار در کلاس صفحه ۲ و ۳ و ۴ ریاضی هشتم با موضوع درس ««عددهای گویا و صحیح»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب تمرین صفحه ۵ ریاضی هشتم
📝 نمونه سوالات پایه هشتم متوسطه‌ اول

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *