سوالات درس دوم علوم چهارم مخلوط ها در زندگی
در این نوشته جدیدترین سوالات با جواب درس ۲ علوم چهارم دبستان با موضوع درس «مخلوط ها در زندگی» قرار گرفته است که شامل سولات پاسخ کوتاه، تشریحی و جای خالی میباشد. در ادامه با ما از بخش سوالات درس به درس همراه باشید.
۱- مخلوط چیست؟
پاسخ:
اگر دو یا چند ماده را باهم ترکیب کنیم به طوری که این مواد به راحتی قابل جدا شدن باشند به این ترکیب مخلوط میگویند.
۲- محلول چیست؟
پاسخ: اگر دو یا چند ماده را باهم ترکیب کنیم به طوری که مواد به صورت یکنواختی باهم ترکیب شوند و به سختی از هم جدا شوند به این ترکیب محلول میگویند.
۳- چند مخلوط مثال بزنید؟
پاسخ: سالاد – آجیل – شن و ماسه – آب و روغن
۴- چند محلول مثال بزنید؟
پاسخ: الکل در آب – شکر در آب – نمک در آب – نوشابههای گاز دار
۵- روشهای جداسازی انواع محلولها را نام ببرید؟
پاسخ:
صافی: جداسازی جامد از مایع مثل شن و ماسه از آب
تبخیر: جداسازی جامد از مایع مثل آب نمک
الک کردن: جداسازی جامدات مثل الک کردن برنج و گندم
استفاده از آهن ربا: مثل جدا سازی برادههای آهن از شکر
۶- چگونه میتوانیم دانه های شکر را از نخودچیها جدا کنیم؟
پاسخ: با استفاده از یک صافی مانند لیوان سوراخ شده یا نمکدان.
۷- آیا مخلوط سبزی های گوناگون را میتوانیم از هم جدا کنیم؟ چرا؟
پاسخ: بله، چون شکل ظاهری آنها تغییر نکرده است.
۸- هوا چه نوع مخلوطی است؟
پاسخ: هوا مخلوط گاز در گاز است.
۹- مخلوط یکنواخت یا محلول یا مخلوط همگن چیست؟ سه ویژگی آن را بیان کنید.
پاسخ:
اگر دو یا چند ماده را باهم قاطی کنیم به طوری که ذرات آنها به طور یکسان بین هم پخش شوند به آن مخلوط یکنواخت یا مخلوط همگن یا محلول میگویند. در مخلوط یکنواخت یا محلول ذرات دو ماده خود به خود و به راحتی از هم جدا نمیشوند، معمولا شفاف هستند و گاهی ذرات مواد مخلوط شده ممکن است تغییر کنند و یا به مادهای دیگر تبدیل شوند.
۱۰- مخلوط غیریکنواخت یا مخلوط ناهمگن چیست؟ سه ویژگی آن را بیان کنید.
پاسخ:
اگر دو یا چند ماده را باهم قاطی کنیم به طوری که ذرات آنها به طور یکسان بین هم پخش نشوند به آن مخلوط غیریکنواخت یا مخلوط ناهمگن میگویند. در مخلوط غیریکنواخت یا مخلوط ناهمگن ذرات دو ماده خود به خود و به راحتی از هم جدا میشوند، معمولا شفاف نیستند و ذرات مواد مخلوط شده تغییر نمیکنند.
۱۱- تفاوت و فرق مخلوط یکنواخت(همگن یا محلول) با مخلوط غیر یکنواخت(ناهمگن)در چیست؟ سه مورد بیان کنید.
پاسخ:
در مخلوط یکنواخت یا محلول ذرّات دو ماده خود به خود و به راحتی از هم جدا نمیشوند، معمولاً شفاف هستند، معمولاً خاصیتهای اصلی مواد مخلوط شده یعنی رنگ و بو و مزه تغییر میکنند و یا به مادّهای دیگر تبدیل میشوند. ولی در مخلوط غیر یکنواخت ذرّات دو ماده خود به خود و به راحتی از هم جدا میشوند، شفاف نیستند، خاصیتهای اصلی مواد مخلوط شده یعنی رنگ و بو ومزه تغییر نمیکنند.
۱۲- مخلوط شربت خاکشیر یکنواخت است یا غیر یکنواخت؟ چرا؟
پاسخ: غیر یکنواخت، زیرا پس از مدتی دانههای خاکشیر در شربت ته نشین میشوند.
۱۳- مخلوط زعفران دم کرده و صاف شده یکنواخت است یا غیر یکنواخت؟ چرا؟
پاسخ: یکنواخت، زیرا زعفران کاملا در آب پخش شده است و ته نشین نمیشود.
۱۴- مخلوط آب و نمک یکنواخت است یا غیر یکنواخت؟ چرا؟
پاسخ: یکنواخت، زیرا ذرات نمک در آب پخش شدهاند و ته نشین نمیشوند.
۱۵- بهترین راه تشخیص مخلوط و محلول چیست؟
پاسخ:
مادهی مورد نظر را مدتی بی حرکت بگذاریم اگر ته نشین یا رو نشین شد مخلوط و در غیر این صورت محلول است.
۱۶- شکر در چای زودتر حل میشود یا پودر قند؟ چرا؟
پاسخ: پودر قند. زیرا ذرات ریزتری نسبت به شکر دارد.
۱۷- شکر در آب سرد سریعتر حل میشود یا در آب داغ؟ چرا؟
پاسخ: در آب داغ زیرا گرما باعث سرعت بخشیدن به حل شدن مواد میشود.
۱۸- برای تهیه سریع یک لیوان شیرعسل خنک چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟
پاسخ: مقداری عسل را در کمی شیر داغ ریخته و هم میزنیم و سپس شیر خنک را به آن اضافه میکنیم.
۱۹- چند روش جداسازی مخلوطها را بیان کنید.
پاسخ: صاف کردن – بخار کردن – سر ریز کردن – ساکن گذاشتن و…
۲۰- نمک خوراکی را چگونه تهیه میکنند؟
پاسخ: به دو روش سنتی و مکانیزه
۲۱- مخلوطها در زندگی ما چه استفاده و کاربردهای دارند؟ سه مورد بیان کنید.
پاسخ:
الف) از مخلوط آب با سیمان یا گچ یا آهک و…در ساختمان سازی استفاده میکنیم.
ب) از مخلوط آب و مواد خوراکی در آشپزی استفاده میکنیم.
ج) ادویهها، شویندهها، داروها و… در تغذیه و سلامت ما نقش دارند معمولا از مخلوطها درست میشوند و…
۲۲- سه مخلوط که برای جانداران و طبیعت مضر هستند نام ببرید.
پاسخ: شویندهها، سمها، رنگها
۲۳- سهم شما در استفادهی درست از مخلوط ها چیست؟ چهار مورد بیان کنید.
پاسخ:
– هنگام شستن دستها در استفاده از مایع دستشویی زیاده روی نمیکنم.
– هیچ گاه شویندههای مختلف را باهم مخلوط نمیکنم زیرا ممکن است به مادهای خطرناک تبدیل شده و به من آسیب بزند.
– هیچ گاه مخلوطهای را نمیشناسم نمیچشم.
– هنگام استفاده از مخلوطها برچسب روی آنها را به دقت میخوانم.
سخن پایانی
اگر سوالی درباره سوالات درس دوم علوم چهارم دبستان با موضوع درس ««مخلوط ها در زندگی»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی میکنند.
✅ سوالات درس اول علوم چهارم
✅ سوالات درس سوم علوم چهارم
📝 جواب درس دوم علوم چهارم
📝 نمونه سوالات ماهانه پایه چهارم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران