جواب درس چهاردهم فارسی ششم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱۴ فارسی ششم دبستان با موضوع درس«راز زندگی» قرار گرفته است که شامل جواب درک مطلب، کارگاه درس پژوهی، درک و دریافت، معنی، متضاد، هم خانواده و سوار و پیاده میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه ششم ابتدایی همراه باشید.
جواب درک مطلب صفحه ۹۴ فارسی ششم
۱- گل، زندگی را با چه عبارتهایی توصیف میکند؟
پاسخ: «لب خندان» و «شکفتن» او میگوید که زندگی، لبخند زدن و شکفتن است.
۲- چرا قیصر امینپور برای نشان دادن درستی نظر گل دربارهی «راز زندگی» میگوید: «گل، یکی دو پیرهن بیشتر ز غنچه پاره کرده است»؟
پاسخ: با شکفتن، تجربهی بیشتری از غنچه کسب کرده است و به راز زندگی پی برده است.
۳- چرا شاعر، «دل گرفته» را به «غنچه» و «خنده» را به «گل» نسبت داده است؟
پاسخ:
غنچه، هنوز شکفته نشده است و به همین دلیل، ناامید و دلگرفته است. اما گل، شکفته شده است و به همین دلیل، شاد و خندان است.
۴- به نظر شما «راز زندگی» چیست؟
پاسخ: راز زندگی، «شکفتن» است. یعنی زندگی، مانند غنچهای است که باید شکفته شود و به کمال و زیبایی برسد.
۵- منظور «گل یکی دو پیرهن بیشتر ز غنچه پاره کرده است» چیست؟
پاسخ: یعنی تجربهی گل بیشتر است.
جواب کارگاه درس پژوهی صفحه ۹۴ فارسی ششم
۱- الف) چند شیء انتخاب کنید و ویژگیهای انسانی را به آنها نسبت دهید و داستانی کوتاه بسازید.
پاسخ:
یک روز همهی مداد رنگیها ، دور هم جمع شدند. قرمز گفت: (من از همه زیباترم چون بچهها من را دوست دارند.)
آبی گفت: (من زیباترین رنگ هستم چون رنگ دریاها و آسمانها هستم.)
سبز گفت: (من رنگ سبزهها و چمنها هستم پس من زیباترینم.)
زرد گفت: (من رنگ خورشیدم، من زیباترم.)
نارنجی گفت: (من رنگ پاییزم. من از همه قشنگترم.)
رنگ سیاه که از همه با تجربهتر بود گفت: ( همهی شما زیبا هستید وقتی که با هم باشید و یک نقاشی را کامل کنید. هیچ نقاشی که با یک رنگ کشیده شود زیبا نیست. زیبایی شما وقتی به چشم می خورد که همه با هم باشید.
ب) بهترین داستان را با ذکر دلیل انتخاب کنید.
پاسخ: (بهترین داستان هم کلاسیهای خودتون رو انتخاب کنید)
۲- در شعر «شیر خدا» بیت «آن دَمِ صبحِ قیامتْ تأثیر / حلقهی در، شد از او دامن گیر» به چه واقعهای اشاره دارد؟ تحقیق کنید و به کلاس گزارش دهید.
پاسخ:
روز ضربت خوردن حضرت علی (ع)، وقتی ایشان برای نماز صبح میخواستند از خانه خارج شوند، حلقهی در به لباس ایشان گیر کرد گویی که میخواهد از رفتن امام جلوگیری کند. شاعر از این طریق به علاقهی همهی موجودات به حضرت علی (ع) اشاره میکند.
جواب درک و دریافت صفحه ۹۶ فارسی ششم
۱- با توجّه به متن، مرد اسب سوار چه ویژگیهایی داشت؟
پاسخ:
اسب سوار مردی خودبین بود که نه تنها به فکر انسانهای دیگر نیست؛ بلکه اگر فرصت پیدا کند سو استفاده و دزدی هم میکند.
۲- منظور بزّاز از گفتن اینکه «باید بار خودم را خودم به دوش بکشم» چه بود؟
پاسخ: منظور بزّاز از این بود که بارش را به اسب سوار ندهد؛ زیرا فکر میکرد او دزد است.
۳- پنج رویداد مهمّ داستان را به ترتیب بیان کنید.
پاسخ:
۱- مرد بزاز از اسب سوار خواست که بارش را روی اسبَش بگذارد.
۲- اسب سوار درخواست بزاز را رد میکند.
۳- اسب سوار با دیدن خرگوش سریع او را دنبال میکند.
۴- اسب سوار فکر میکند تا بار مرد بزاز را بدزدد.
۵- مرد بزازبا دیدن سرعت اسب بار خود را به اسب سوار نمیدهد.
معنی شعر درس چهاردهم فارسی ششم
۱- غنچه با دلِ گرفته گفت:
«زندگی لب ز خنده بستن است… گوشهای درون خود نشستن است!»
معنی: غنچه با ناراحتی گفت: زندگی نخندیدن و در گوشهای تنها نشستن است.
آرایه ادبی:
تشخیص: غنچه با دل گرفته گفت
کنایه: دل گرفته کنایه از غم و ناراحتی – لب ز خنده بستن کنایه از شادی نکردن
نکته دستوری:
ترکیب وصفی: دل گرفته
حرف اضافه: زِ(مخفف از)
متمم: خنده
۲- گل به خنده گفت:
«زندگی شکفتن است… با زبان سبز، راز گفتن است!»
معنی: گل با خنده گفت: به راستی که زندگی مانند شکفتن یک گل است و گفتن رمز و راز با زبانی سبز مانند برگ گلها و درختان است.
آرایه ادبی:
تشخیص: گل به خنده گفت
کنایه: زبان سبز کنایه از شادابی
۳- گفتگوی غنچه و گل از درون باغچه باز هم به گوش میرسد.
معنی: همچنان گفتوگوی غنچه و گل از درون باغچه شنیده میشود.
آرایه ادبی:
تشخیص: گفت وگو کردن غنچه وگل
مراعات نظیر: غنچه، گل، باغچه
۴- تو چه فکر میکنی؟ کدام یک درست گفتهاند…؟
معنی: نظر تو چیست؟ به نظرت کدام یک از آنها درست گفتهاند؟
۵- من فکر میکنم
گل به راز زندگی اشاره کرده است
هر چه باشد او گل است
گل، یکی دو پیرهن
بیشتر ز غنچه پاره کرده است.
معنی: من که فکر میکنم گل به راز زندگی پی برده و به آن اشاره کرده بالاخره او گل است و از غنچه تجربهی بیشتری در زندگی دارد.
ظآرایه ادبی:
تشخیص: گل به راز زندگی اشاره کرده، گل پیراهن پاره کرده
مراعات نظیر: غنچه، گل، باغچه
کنایه: پیرهن بیشتر پاره کرده کنایه از تجربهی زیاد داشتن است
ضرب المثل: پیراهن بیشترپاره کردن
معنی کلمات درس چهاردهم فارسی ششم
دل گرفته: ناراحت، غمگین |
گوشه: کُنج |
شکفتن: شکوفا شدن |
راز: رمز ، سِر |
گفت و گو: صحبت کردن |
کلمات مخالف و متضاد درس چهاردهم فارسی ششم
گرفته ≠ باز
دل گرفته ≠ شاد
خنده ≠ گریه
بستن ≠ باز کردن، گشودن
درون ≠ بیرون
شکفتن ≠ پژمردن
گفتن ≠ سکوت
درست ≠ غلط
بیشتر ≠ کمتر
گوناگون ≠ یکسان
جوانمردی ≠ نامردی
ثواب ≠ گناه
حق ≠ باطل
دورتر ≠ نزدیکتر
پیاده ≠ سوار
خستگی ≠ شادابی
کلمات هم خانواده درس چهاردهم فارسی ششم
فکر = افکار، تفکر، متفکر، فکور
حق = حقیقت، حقوق، احقاق
وقت = اوقات، موقّت
اشاره = اشارت، مشورت، مستشار
خارج = خروج، اخراج، مخرج
مقدار = قدر، مقادیر، مُقدّر
متأسف = تأسف، متأسفانه
معذرت = عذر، معذور، اعتذار
راضی = رضا، مرضیه، رضایت
خنده = خندیدن، خندان
گفتن = گفته، گفتار، گویا، گوینده
شکفتن = شکفته، شکوفا، شکوفه
معنی کلمات پیاده و سوار فارسی ششم فارسی ششم
بَزّاز: پارچه فروش | ثواب: مزد، پاداش |
گوناگون: مختلف، متنوع | دیشب: شب گذشته |
دِه: روستا، آبادی | بیانصافی: بی عدالتی |
دوره گرد: فروشنده ای بدون داشتن محل ثابت برای فروش اجناس خود | تاختن: به سرعت با اسب حرکت کردن |
دوش: کتف، شانه | کوله بار: باری که بر دوش آدمی حمل شود. |
جوانمردی: سخاوت، بخشندگی | منزل: خانه |
پسندیده: خوب، نیکو | تا آبادی خیلی راه داریم: راه زیادی مانده تا به روستا برسیم. |
همنوع: هم جنس، هم صنف | – |
کلمات مخالف و متضاد پیاده و سوار فارسی ششم
افزایش ≠ کاهش
خنده ≠ گریه
کمترین ≠ بیشترین
مقصد ≠ مبدا
درون ≠ بیرون
پسندیده ≠ ناپسند
کلمات هم خانواده پیاده و سوار فارسی ششم
زندگی= زنده، زندگانی
مقصد= قاصد، مقصود
مرموز= رمز، رموز
لفظ= تلفظ، الفاظ
ظالم= ظلم، مظلوم
ظهور= مظهر
عابر= معابر، عبور
سکوت= ساکت
سخن پایانی
اگر سوالی درباره جواب درس چهاردهم فارسی پایه ششم دبستان با موضوع درس««راز زندگی»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی میکنند.
✅ جواب درس سیزدهم فارسی ششم
✅ جواب درس پانزدهم فارسی ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران