جواب درس ششم علوم دوم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۶ علوم دوم دبستان با موضوع درس «پیام رمز را پیدا کن-۲» قرارگرفتهاست که شامل جواب سوالات متن، گفت و گو کنید، مقایسه کنید، کار در منزل، آزمایش کنید و مشاهده کنید میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه دوم ابتدایی همراه باشید.
جواب گفت و گو کنید صفحه ۴۷ علوم دوم
پلیس معمولاً در خیابانهای خلوت برای راهنمایی رانندهها از سوت استفاده میکند امّا در خیابانهای شلوغ استفاده از سوت برای هشدار دادن به رانندهها یا عابر پیاده، کمکی نمیکند. چه راه حلّی را پیشنهاد میکنید؟

پاسخ کوتاه: استفاده از تابلو های راهنمایی و رانندگی و حضور بیشتر پلیس در چهار راهها
پاسخ بلند: در خیابانهای شلوغ، صدای سوت ممکن است به دلیل حجم زیاد صداها نادیده گرفته شود. برای رفع این مشکل، میتوان از راهحلهای زیر استفاده کرد:
استفاده از بلندگو: پلیس میتواند از بلندگو برای دادن هشدار یا راهنمایی به رانندهها و عابران استفاده کند. صدای بلندگو در خیابانهای شلوغ بهتر شنیده میشود.
چراغهای هشداردهنده: چراغهای LED یا نوری که همراه با حرکت یا اشاره دست پلیس روشن شوند، میتوانند به رانندهها و عابران هشدار دهند.
اشارههای دست یا پرچم: در خیابانهای شلوغ، استفاده از حرکات دست یا پرچمهای رنگی برای راهنمایی رانندهها میتواند مؤثرتر باشد.
تجهیزات صوتی پیشرفته: پلیس میتواند از دستگاههای تولید صدا با فرکانسهای خاص استفاده کند که در شلوغی بهراحتی قابل شنیدن هستند.
استفاده از نمایشگرهای دیجیتال: در تقاطعهای شلوغ، نمایشگرهای دیجیتال میتوانند پیامهای راهنمایی یا هشدار را به نمایش بگذارند.
این راهحلها میتوانند در افزایش ایمنی و کاهش بینظمی در خیابانهای شلوغ کمک کنند.
هر رنگ نور چراغ راهنما چه پیامی را به رانندهها میدهد؟

پاسخ: سبز یعنی اجازهی عبور، زرد یعنی احتیاط و قرمز هشدار و ایست
وقتی چراغ مخصوص عابر پیاده قرمز است، وظیفهی ما چیست؟


پاسخ: پشت خط عابر صبر کنیم تا خودروها عبور کنند و تا سبز شدن چراغ منتظر بمانیم.
جواب کار در کلاس صفحه ۴۸ علوم دوم
کار در کلاس
دانشآموزان تصمیم گرفتند بازی «پیام رمز را پیدا کن» را با نور انجام دهند.
مراحل بازی
۱- اعضای گروه ١ جدولی از تصاویر گوناگون درست میکنند و روی دیوار میچسبانند، این تصاویر مربوط به جسمهایی است که نور یا صدا تولید میکنند.

۲- اعضای گروه ١ یکی از تصاویر را به عنوان رمز انتخاب میکنند.
۳- روی یک صفحهی مقوایی، شکل زیر را میکشند و با قیچی، شکل کشیده را از مقوا جدا میکنند.

۴- یکی از اعضای گروه شکل زیر را مقابل چراغقوهی روشن قرار میدهد و آن را روی یک مقوای سفید (یا روی دیوار) میاندازد. با چرخاندن این شکل، جهت حرکت در خانههای جدول تصاویر برای گروه ۲ مشخص میشود.

۵- در صورت پیدا شدن شکل رمز، گروه ۱ آن را با صدای سوت تایید میکنند.
آیا نور از تمام قسمتهای مقواها عبور میکند؟
پاسخ: خیر
جواب فعالیت صفحه ۴۹ علوم دوم
فعّالیت
به کمک دوستان خود تصاویر جدول صفحهی قبل را در دو دسته قرار دهید و هر دسته را نامگذاری کنید.

اجسامی که از خود نور دارند | اجسامی که از خود نور ندارند |
فانوس روشن | گنجشک |
لامپ روشن | ترومپت |
شمع روشن | رادیو |
کبریت روشن | |
آتش |
اجسامی مثل چراغ قوّه و خورشید و هر جسمی که از خودش نور بدهد، چشمهی نور است. چه اجسام دیگری از خودشان نور دارند؟
پاسخ: لامپ روشن، چراغ قوه، کبریت روشن، شمع روشن، شعله گاز، فانوس روشن، آتش- خورشید، چراغ راهنما
بیشتر چیزهایی که میبینیم، چشمهی نور نیستند. یعنی از خود نور ندارند و برای دیدن آنها نور لازم است.
چرا در روز روشن که لامپها روشن نیستند، میتوانیم ببینیم؟
پاسخ: چون نور خورشید همه جا را روشن کرده است.

مشاهده کنید
در یک روز آفتابی اجسامی که در اختیار دارید، به حیاط مدرسه ببرید و آنها را مقابل نور خورشید قرار دهید و سایههای مختلف درست کنید.
جواب گفت و گو کنید صفحه ۵۰ علوم دوم
گفت و گو کنید
چرا سایه تشکیل میشود؟
پاسخ: زیرا وقتی جسم جلوی نور قرار میگیرد، نور نمیتواند از آن عبور کند و در نتیجه، پشت جسم سایه تشکیل میشود.
آیا سایهی تمام اجسامی که در مقابل نور گرفتید، مثل هم تیره است؟
پاسخ: خیر، اجسامی مثل مداد و پاککن سایهای تیره دارند و اجسامی مثل شیشه و لیوان سایهای روشن دارند.
آیا با شیشه هم میتوانید سایه درست کنید؟ امتحان کنید.
پاسخ: مقدار زیادی از نور از شیشه عبور میکند و سایهای بسیار روشنی از آن دیده میشود.
نتیجهی فعّالیت گروه خود را بنویسید و به کلاس گزارش دهید.
پاسخ کوتاه: وقتی یک جسم کدر در مسیر نور قرار میگیرد، نوری که به آن برخورد میکند نمیتواند از آن عبور کند و در نتیجه، یک فضای تاریک در پشت جسم شکل میگیرد که به آن سایه گفته میشود. اما اگر جسم شفافی در مقابل نور قرار داده شود، نور از آن عبور میکند و سایهای کمرنگ و نامحسوس به وجود میآید.
پاسخ بلند:
گزارش: تشکیل سایه و تأثیر نوع جسم بر آن
سایه پدیدهای است که به دلیل وجود نور و موانع ایجاد میشود. زمانی که یک جسم در مسیر تابش نور قرار میگیرد، بخشی از نور نمیتواند از آن عبور کند. این عدم عبور باعث ایجاد یک فضای تاریک در پشت جسم میشود که به آن سایه میگویند. اما شکل و وضوح سایه به نوع جسمی که در مسیر نور قرار گرفته است، بستگی دارد.
اگر جسمی کدر مانند یک کتاب، دیوار یا چوب را در مقابل منبع نور قرار دهیم، نور به هیچ وجه نمیتواند از آن عبور کند. در نتیجه، سایهای کاملاً تیره و واضح در پشت آن تشکیل میشود. این سایه به دلیل مسدود شدن کامل نور کاملاً قابل تشخیص است و شکل آن دقیقاً مشابه جسمی است که در مقابل نور قرار گرفته است.
اما اگر جسمی شفاف مانند یک لیوان شیشهای یا یک ورق پلاستیکی شفاف در مسیر نور قرار گیرد، بیشتر نور از آن عبور میکند و سایه تشکیلشده بسیار روشن و نامشخص خواهد بود. در این حالت، سایه به سختی قابل مشاهده است، زیرا نور از جسم عبور کرده و تنها مقدار کمی از آن مانع میشود.
علاوه بر اجسام کدر و شفاف، برخی اجسام نیمهشفاف نیز وجود دارند، مانند کاغذ روغنی یا پلاستیکهای نیمهشفاف. این اجسام بخشی از نور را عبور میدهند و بخشی دیگر را مسدود میکنند. در نتیجه، سایهای نهچندان تیره و نهچندان روشن ایجاد میشود که حالتی مابین دو نوع قبلی دارد.
این تفاوت در سایهها، نتیجه مستقیم ویژگیهای نوری اجسام و میزان عبور نور از آنهاست. بررسی این پدیده میتواند به درک بهتر مفاهیم نور و بازتاب کمک کند و اهمیت ویژگیهای مواد در رفتار نور را نشان دهد.

سایهی دوست خود را روی مقوا بیندازید و آن را بکشید.
پاسخ: برعهدهی دانش آموز
جواب ایستگاه فکر صفحه ۵۰ علوم دوم
ایستگاه فکر
آیا در روز آفتابی میتوانید سایهی خودتان را از بین ببرید؟ چگونه؟
پاسخ: بله، میتوان با رفتن به زیر یک سایبان یا قرار گرفتن در سایهی یک جسم دیگر، سایهی خود را از بین برد. همچنین، اگر کاملاً زیر منبع نور خورشید یا در زاویهای قرار بگیریم که سایه روی زمین نیفتد، سایه کمرنگ یا ناپدید میشود.
هشدار
نگاه کردن به خورشید به طور مستقیم باعث آسیب دیدن چشمهای شما میشود.
نکتهی تاریخی
در زمانهای گذشته با استفاده از سایه، ساعت آفتابی درست میکردند و زمان را از روی آن تعیین میکردند.

جواب ساعت آفتابی بسازید صفحه ۵۱ علوم دوم
وسایل لازم: مداد یا چوب باریک – خمیر بازی – مقوّا
۱- در یک روز آفتابی مقوا را روی زمین قرار دهید.
۲- انتهای مداد را در خمیربازی فرو کنید و آن را در وسط مقوا قرار دهید.
۳- در ساعتهای ۹- ۱۰ – ۱۱ – ۱۲ و… سایهی مداد را روی مقوا رسم کنید و زمانها را روی هر سایه بنویسید
۴- سایهها را از نظر اندازه با یکدیگر مقایسه کنید.
پاسخ کوتاه: سایهها در ساعت ۱۲ کوتاه و هرچه به جلوتر می رویم سایه بلندتر میشود.
پاسخ بلند:
۱- سایه مداد در صبح (ساعت ۹) و عصر بلندتر است و در جهتهای مخالف کشیده میشود.
۲- در ظهر (ساعت ۱۲)، سایه کوتاهتر میشود و ممکن است کاملاً زیر مداد قرار گیرد، زیرا خورشید تقریباً عمود بر زمین میتابد.
طول و جهت سایه مداد به موقعیت خورشید در آسمان بستگی دارد. این آزمایش نشان میدهد که تغییر زاویه تابش نور خورشید در طول روز، طول و جهت سایه را تغییر میدهد.

خارج کلاس
دربارهی انتقال پيام در زمانهای گذشته تحقیق کنید و به کلاس گزارش دهید.
پاسخ کوتاه:
۱- انتقال پیام از طریق دود و آتش
۲- انتقال پیام از طریق اشخاص تیزپا و دونده
۳- انتقال پیام از طریق چابک سواران (چاپارها)
۴- انتقال پیام از طریق پرندگان
۵- انتشار پیام از طریق طبل و جارچی ها
۶- استفاده از نامه و پست کردن نامه
پاسخ بلند:
گزارش: انتقال پیام در زمانهای گذشته
در زمانهای گذشته، روشهای انتقال پیام به دلیل نبود فناوریهای پیشرفته مانند تلفن، اینترنت و پیامرسانهای دیجیتال، سادهتر اما گاهی بسیار پیچیده و زمانبر بودند. در ادامه به برخی از روشهای انتقال پیام در گذشته اشاره میکنیم:
پیامرسانهای انسانی:
یکی از ابتداییترین روشها، استفاده از پیامرسانهای انسانی بود. افراد پیامها را به صورت شفاهی یا کتبی از مکانی به مکان دیگر منتقل میکردند. این روش به زمان و نیروی انسانی زیادی نیاز داشت.
کبوترهای نامهبر:
در برخی جوامع، از کبوترهای آموزشدیده برای ارسال پیام استفاده میشد. این کبوترها میتوانستند پیامهای کوتاه را در مسیرهای مشخصی حمل کنند.
آتش و دود:
برخی از قبایل و تمدنها از آتش یا دود برای ارسال پیامهای فوری استفاده میکردند. این روش برای اطلاعرسانی در مسافتهای کوتاه و پیامهای ساده مناسب بود.
طبلها و صداها:
در برخی مناطق، از صدای طبل یا ابزارهای مشابه برای ارسال پیام استفاده میکردند. هر نوع صدای طبل میتوانست معنای خاصی داشته باشد.
نامهنگاری و اسبسواران:
با پیشرفت تمدنها، نامهنگاری به یکی از رایجترین روشها تبدیل شد. پیامها با استفاده از پیکهای اسبسوار یا کاروانها بین مناطق مختلف منتقل میشدند.
نشانههای نوری:
در برخی از تمدنها، از آینهها یا نور برای ارسال پیام استفاده میشد. این روش معمولاً برای ارسال پیام در مسافتهای طولانی به کار میرفت.
نتیجهگیری:
روشهای انتقال پیام در گذشته به خلاقیت و امکانات هر جامعه بستگی داشت. این روشها پایهگذار پیشرفت در سیستمهای ارتباطی امروزی بودند و نشاندهنده نیاز انسان به برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات است.
شگفتیهای آفرینش
حشرهی شبتاب در تاریکی شب مقداری نور زرد یا نارنجی از خود تولید میکند.

علم و فنّاوری
امروزه از صدا و نور برای برقراری ارتباط با یکدیگر و کسب اطّلاعات استفادههای فراوانی میشود.

جواب جمعآوری اطّلاعات صفحه ۵۲ علوم دوم
جمعآوری اطّلاعات
از بزرگترها بپرسید هر یک از چراغهای خودرو چه استفادههایی دارد؟ کدام یک از چراغها به رانندههای دیگر پیامی را میرسانند؟

پاسخ کوتاه: چراغهای جلو برای روشنایی در شب، چراغ راهنما برای رساندن پیام گردش به راست یا چپ، چراغ دنده عقب برای عقب عقب آمدن خودرو، چراغ نور بالا برای هشدار به خودرو رو به رو
پاسخ بلند:
چراغهای جلو (نور پایین و نور بالا):
استفاده: برای روشن کردن مسیر در شب یا شرایط کمنور.
پیام: وقتی راننده از نور بالا استفاده میکند، میتواند به رانندههای روبهرو هشدار دهد که در حال نزدیک شدن است. همچنین گاهی روشن و خاموش کردن نور بالا برای ارسال پیام به دیگر رانندگان (مثلاً اجازه عبور یا هشدار) استفاده میشود.
چراغهای راهنما:
استفاده: برای نشان دادن قصد تغییر مسیر یا گردش به چپ یا راست.
پیام: روشن کردن چراغ راهنما به رانندگان دیگر اطلاع میدهد که شما میخواهید تغییر مسیر دهید یا بپیچید.
چراغهای ترمز:
استفاده: هنگام فشار دادن پدال ترمز روشن میشود.
پیام: به رانندگان پشتی هشدار میدهد که خودرو در حال کاهش سرعت یا توقف است.
چراغ دنده عقب:
استفاده: زمانی که خودرو در دنده عقب قرار میگیرد، روشن میشود.
پیام: به دیگران اطلاع میدهد که خودرو در حال حرکت به عقب است.
چراغهای خطر:
استفاده: برای هشدار دادن در مواقع اضطراری، مانند خرابی خودرو یا شرایط خطرناک در جاده.
پیام: به رانندگان دیگر اطلاع میدهد که خودرو شما در وضعیت خاص یا خطرناکی قرار دارد.
چراغهای جانبی یا کوچک:
استفاده: برای افزایش دید خودرو در شب یا شرایط کمنور بدون روشن کردن چراغهای جلو.
پیام: این چراغها معمولاً پیام خاصی منتقل نمیکنند اما به دیده شدن خودرو کمک میکنند.
چراغهای مهشکن:
استفاده: برای روشن کردن مسیر در شرایط مه، باران یا برف شدید.
پیام: به رانندگان دیگر هشدار میدهد که خودرو شما در مسیر وجود دارد و در شرایط خاصی رانندگی میکند.
جواب کار در کلاس صفحه ۵۳ علوم دوم
فرض کنید در یکی از سه موقعیت زیر قرار گرفتهاید:
🟢 ناخدای کشتی هستید و در وسط دریا برای پیدا کردن مسیر خود به کمک نیاز دارید.
🟢 در جنگل هستید و برای یافتن مسیر خود به کمک نیاز دارید.
🟢 با دوست خود در جایی هستید که با صدا نمیتوانید با یکدیگر ارتباط برقرار کنید.
چگونه میتوانید با کمک نور با هم ارتباط برقرار کنید؟
راه حلهای پیشنهادی گروه خود را در جدول زیر بنویسید.
پاسخ:
وسط دریا | در جنگل | محلی که صدا پخش نمیشود |
نور فانوس دریایی و نور کشتی | درست کردن آتش و مشعل | با چراغ قوه و علامت دادن |
کد مورس (SOS) | بازتاب نور با آینه یا فلز براق | تلفن همراه |
بازتاب نور با آینه | تکان دادن منبع نور | روشن و خاموش کردن نور |
جواب فعالیت صفحه ۵۳ علوم دوم
یاد گرفتید که صدا و نور میتوانند به ما پیام و هشدار دهند. با استفاده از آنچه آموختید، یک وسیلهی هشداردهنده طراحی و آن را نقاشی کنید.
پاسخ:

سخن پایانی
اگر سوالی درباره جواب درس ششم علوم دوم ابتدایی با موضوع درس««پیام رمز را پیدا کن-۲»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شمارا راهنمایی میکنند.
✅ جواب درس پنجم علوم دوم
✅ جواب درس هفتم علوم دوم
📝سوالات درس ششم علوم دوم«پیام رمز را پیدا کن-۲»
📝 نمونه سوالات پایه دوم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران