جواب درس هفتم علوم دوم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۷ علوم‌ دوم دبستان با موضوع درس «اگر تمام شود … » قرارگرفته‌است که شامل جواب سوالات متن، گفت‌ و‌ گو کنید، مقایسه کنید، کار در منزل، آزمایش کنید و مشاهده کنید می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه‌ دوم ابتدایی همراه باشید.

عکس کتاب صفحه ۵۵

امروزه بچّه‌ها به همراه معلّم خود به یک منطقه‌ی خوش آب و هوا می‌روند. مسیر حرکت‌ آن‌ها شلوغ و پر از خودرو است. بوی دود و صدای بلند بوق خودروها برای آن‌ها آزاردهنده است.

عکس کتاب صفحه ۵۵

جواب گفت و گو کنید صفحه ۵۵ علوم دوم

گفت و گو کنید

معمولا مسیر حرکت وسایل نقلیه در جاده، شلوغ‌تر است؟
جاده، شهر یا روستا؟

پاسخ: در شهر‌ها، ممکن است گاهی اوقات جاده‌هاهم شلوغ شوند.

آیا تا به حال در خیابان شلوغ در انتظار باز شدن راه بوده‌اید؟

پاسخ: بله

‌فکر می‌کنید خودروهای یک خیابان چه مقدار بنزین مصرف می‌کنند؟

پاسخ: بسیار زیاد

‌به‌نظر شما دود خودروها چه زیان‌هایی دارد؟

پاسخ: دود خودروها با انتشار گازهای سمی و ذرات معلق، هوا را آلوده کرده و به سلامت انسان‌ها، گیاهان و جانوران آسیب می‌رساند. این آلودگی می‌تواند باعث بیماری‌های تنفسی، مشکلات قلبی، کاهش هوش کودکان و آسیب به محیط زیست شود و زندگی موجودات زنده را به خطر بیندازد.

از بچّه‌ها بخواهید مسیرهای رفت و آمد خود را از نظر ازدحام وسایل نقلیه با هم مقایسه کنند.

جایگاه سوخت
راننده در جایگاه سوخت برای سوختگیری در انتظار است. بچّه‌ها همراه معلّم خود در جایی دور از جایگاه جایگاه سوخت پیاده شده‌اند. وسایل نقلیه‌ی مختلف در انتظارند تا سوختگیری کنند.

عکس کتاب صفحه ۵۶

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۵۵ علوم دوم

جمع آوری اطلّاعات

موادی مثل نفت، بنزین، گاز و گازوئیل را سوخت می‌نامند. سوخت‌ها می‌سوزند و گرما تولید می‌کنند. از گرمای آن‌ها برای گرم کردن خانه‌ها، مدرسه‌ها و محل‌کار و همچنین به حرکت درآوردن خودروها استفاده می‌کنند.
در جایگاه سوخت چه سوخت‌هایی وجود دارد؟ و هریک از خودروها چه سوختی را مصرف می‌کنند؟

پاسخ: در جایگاه‌های سوخت معمولاً سوخت‌هایی مانند بنزین، گاز طبیعی فشرده (CNG) و گازوئیل عرضه می‌شوند. خودروهای سواری معمولی اغلب از بنزین یا گاز (CNG) استفاده می‌کنند، در حالی که خودروهای سنگین مانند کامیون‌ها و اتوبوس‌ها معمولاً از گازوئیل به عنوان سوخت بهره می‌برند.

جواب گفت و گو کنید صفحه ۵۵ علوم دوم

گفت و گو کنید

تابلوی زیر چه پیامی به ما می‌دهد؟

پاسخ: به جای استفاده از ماشین های تک سر نشین بهتر است از وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس استفاده کنیم.

جواب گفت و گو کنید صفحه ۵۵ علوم دوم

جواب گفت و گو کنید صفحه ۵۶ علوم دوم

گفت و گو کنید

جواب گفت و گو کنید صفحه ۵۶ علوم دوم

سوخت مورد نیاز هریک از وسیله‌های پخت غذا را مشخّص کنید.

پاسخ:

۱- برای بلال: چوب یا ذغال
۲- برای قابلمه: گاز شهری
۳- برای کتری: گاز مایع
۴- برای چراغ نفتی: نفت

آیا تا به حال برای پختن غذا از چوب استفاده کرده‌اید؟ آیا موافقید دیگران هم این کار را انجام دهند؟ چرا؟

پاسخ:

خیر، چون باعث آلودگی هوا می‌شود و اگر از چوب به‌عنوان سوخت استفاده شود به زودی باعث نابودی جنگل‌ها می‌شود.

درباره‌ی نابودی جنگل‌ها بر اثر سوختن چوب‌ها در کلاس بحث کنید. در جریان گفت و گو توجّه بچّه‌ها را به مدت زمانی جلب کنید که یک نهال برای تبدیل شدن به یک درخت نیاز دارد.

جواب ایستگاه فکر صفحه ۵۸ علوم دوم

ایستگاه فکر

جواب ایستگاه فکر صفحه ۵۸ علوم دوم

به نظر شما اگر روزی سوخت‌ها تمام شوند، چه مشکلاتی برای ما پیش می‌آید؟ آیا ما حق داریم هر چه می‌خواهیم از سوخت‌ها استفاده کنیم؟

پاسخ:

خیر اگر روزی سوخت‌ها تمام شوند، بسیاری از کارخانه‌ها و صنایع از کار می‌افتند، ابزارها بی‌فایده می‌شوند و زندگی شبیه زندگی انسان‌های اولیه خواهد شد. ما حق نداریم هر طور که می‌خواهیم از سوخت‌ها استفاده کنیم، زیرا تولید آنها هزاران سال زمان می‌برد. باید در مصرف سوخت‌ها دقت کنیم و به دنبال جایگزین‌های پایدار باشیم، تا از مشکلاتی مانند استفاده از حیوانات برای جابه‌جایی وسایل جلوگیری شود.

جواب علم زندگی صفحه ۵۹ علوم دوم

علم زندگی

امروزه در بعضی از کشورها از نور و گرمای خورشید برای گرم کردن آب و پختن غذا و تولید برق استفاده می‌شود.
در کشور ما ایران از گرما و نور خورشید در آب‌گرم‌کن‌ها و تولید برق استفاده می‌شود.

جواب علم زندگی صفحه ۵۹ علوم دوم

در گروه خود استفاده از خورشید را به جای سوخت‌ها با هم مقایسه کنید و به کلاس گزارش دهید.

پاسخ کوتاه:

اگر از نور و گرمای خورشید برای روشنایی، گرم کردن خانه‌ها و حرکت وسایل نقلیه مانند قطارها و هواپیما استفاده شود، سوخت‌ها برای آینده ذخیره می‌شوند. انرژی خورشیدی نیز می‌تواند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به اشکال دیگر مانند گرما و الکتریسیته تبدیل شود. همچنین با طراحی خانه هایی که بیشترین نور را از بیرون دریافت می کنند، دیگر نیازی به روشنایی لامپ در اتاق هایی که نور کافی دارند و سوخت بیشتری در نیروگاه مصرف می کنند نیست.

پاسخ بلند:

گزارش: مقایسه استفاده از خورشید به جای سوخت‌ها

امروزه بسیاری از کشورها برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و حفظ محیط زیست از انرژی خورشیدی بهره می‌گیرند. در ایران نیز از نور و گرمای خورشید در آب‌گرم‌کن‌های خورشیدی و تولید برق با استفاده از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود. استفاده از خورشید به جای سوخت‌های فسیلی مزایای بسیاری دارد:

منبع پایدار و تمام‌نشدنی: خورشید منبعی بی‌پایان از انرژی است، در حالی که سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گاز هزاران سال طول می‌کشد تا تولید شوند و روزی تمام خواهند شد.

دوستدار محیط زیست: انرژی خورشیدی هیچ آلودگی تولید نمی‌کند، در حالی که سوخت‌های فسیلی گازهای گلخانه‌ای و مواد سمی وارد هوا می‌کنند.

کاهش هزینه‌ها در بلندمدت: پس از نصب تجهیزات خورشیدی، هزینه‌های جاری برای تامین انرژی بسیار کاهش می‌یابد، در حالی که مصرف سوخت‌های فسیلی هزینه‌های مداوم و بیشتری دارد.

استقلال انرژی: با استفاده از انرژی خورشیدی، کشورها می‌توانند وابستگی خود به منابع سوخت وارداتی را کاهش دهند و انرژی موردنیاز خود را به‌طور مستقل تولید کنند.

نتیجه‌گیری:
استفاده از انرژی خورشیدی جایگزینی پاک و پایدار برای سوخت‌های فسیلی است. این روش نه تنها به حفظ منابع طبیعی کمک می‌کند، بلکه محیط زیست را نیز از آلودگی نجات می‌دهد. با گسترش استفاده از انرژی خورشیدی، می‌توان آینده‌ای سالم‌تر و پایدارتر برای خود و نسل‌های بعدی فراهم کرد.

جواب نکته‌ ی تاریخی صفحه ۵۹ علوم دوم

نکته‌ی تاریخی

از بزرگ‌ترهای خانواده‌ی خود بپرسید که در زمان‌های گذشته برای پختن غذا و گرم کردن خانه از چه وسیله‌ای استفاده می‌کردند؟ سوخت این وسیله چه بوده است؟

پاسخ: در زمان‌های گذشته، بزرگ‌ترهای خانواده برای پختن غذا معمولاً از اجاق‌های هیزمی یا تنور استفاده می‌کردند که سوخت آنها چوب یا هیزم بوده است. برای گرم کردن خانه نیز از بخاری‌های نفتی یا کرسی استفاده می‌شد که سوخت آنها نفت یا زغال بوده است. این روش‌ها ساده اما زمان‌بر بودند و نیاز به تلاش بیشتری برای تهیه سوخت داشتند.

جواب دسته بندی کنید صفحه ۵۹ علوم دوم

دسته بندی کنید

وسایل زیر را مثل جدول به دو دسته دسته بندی کنید:

هواپیما – قطار – کشتی – قایق‌پارویی – کالسکه – دوچرخه – فرغون – اتوبوس – سبد چرخ‌دار خرید

پاسخ:

نیاز به سوخت دارند نیاز به سوخت ندارند
هواپیما قایق‌پارویی
قطار کالسکه
کشتی دوچرخه‌
اتوبوس فرغون
سبد چرخ‌دار خرید

ماشین بادکنکی بسازید صفحه ۶۰ علوم دوم

ماشین بادکنکی بسازید

بچّه‌های این کلاس پیشنهاد می‌کنند اگر ماشین‌هایی درست کنیم که با سوخت‌ها کار نکنند، هم هوا آلوده نمی‌شود و هم جلوی تمام شدن سوخت‌ها گرفته می‌شود.
یک گروه با پاکت شیر، بادکنک، ۴ قرقره‌ی کوچک، خمیر بازی و چهار سیخ چوبی، ماشین درست می‌کنند.

جواب مراحل ساخت ماشین صفحه ۶۰ علوم دوم

مراحل ساخت ماشین

جواب مراحل ساخت ماشین صفحه 60علوم دوم

۱- در انتهای پاکت شیر یک سوراخ به اندازه‌ی دهانه‌ی بادکنک درست کنید.
۲- دهانه‌ی بادکنک را از سوراخ عبور دهید.
۳- در هر طرف پاکت شیر دو سوراخ برای عبور دادن سیخ‌های چوبی درست کنید.
۴- قرقره‌ها را داخل سیخ‌های چوبی کرده و در دو طرف هر قرقره خمیر بازی قرار دهید تا قرقره‌ها خارج نشوند.
۵- بادکنک را باد کنید و دهانه‌ی آن را محکم نگه دارید و آماده‌ی مسابقه شوید.

جواب مراحل ساخت ماشین صفحه 60 علوم دوم

بچه‌ها با ماشین‌هایی که ساخته‌اند، مسابقه‌ی اتومبیل‌رانی برگزار می‌کنند.

زمانی که هوای بادکنک ماشین تمام می‌شود، چه اتّفاقی می‌افتد؟

پاسخ: ماشین دیگر حرکت نمی‌کند.

جواب گفت و گو کنید صفحه ۶۱ علوم دوم

گفت و گو کنید

شما در ساختن ماشین گروه خود و حرکت دادن آن چه مشکلاتی داشتید؟ چه راه حل‌هایی برای برطرف کردن آن‌ها پیشنهاد می‌کنید؟ در جدولی مثل جدول زیر گزارش کنید.

پاسخ:

مشکلات گروه ما راه حل‌ها
بادکنک به خوبی در سوراخ پاکت ثابت نمی‌شد از چسب محکم یا نوار چسب برای ثابت نگه داشتن بادکنک در سوراخ استفاده شود.
قرقره‌ها در حین حرکت از سیخ چوبی خارج می‌شدند از خمیر بازی بیشتری استفاده کنید یا از قرقره‌هایی با سوراخ‌های کوچک‌تر استفاده کنید.
ماشین به درستی حرکت نمی‌کرد پاکت شیر را تراز کنید و مطمئن شوید قرقره‌ها به خوبی در جای خود می‌چرخند.
باد بادکنک سریع تمام می‌شد از بادکنک بزرگ‌تر استفاده کنید یا دهانه بادکنک را آهسته‌تر باز کنید تا هوا آرام‌تر خارج شود.
جواب گفت و گو کنید صفحه ۶۱ علوم دوم

در مسابقه‌ای که برگزار کردید، ماشینی که زودتر به خط پایان رسید را با ماشینی که دیرتر رسید، مقایسه کنید. چه تفاوت‌هایی دارند؟

پاسخ: ماشینی که زودتر به‌خط پایان رسید بادکنک‌های بزرگتری دارد و قرقره‌های بزرگتری برای آن استفاده شده است.

جواب ایستگاه فکر صفحه ۶۱ علوم دوم

ایستگاه فکر

تصوّر کنید اگر همه‌ی خودروها مثل ماشین شما به جای بنزین با باد، کار می‌کردند، چه فایده‌هایی داشت و چه مشکلاتی پیش می‌آمد. در کلاس بحث کنید.

پاسخ:

فایده‌ها ضررها
آلوده نشدن هوا باد در بادکنک محدود است و زود تمام می‌شود.
کم‌هزینه بودن و صرفه‌جویی در سوخت‌ها مناسب نبودن برای سفرهای طولانی یا سرعت بالا
کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی نیاز به پر کردن مداوم بادکنک‌ها

به‌نظر شما آیا ممکن است روزی مجبور شویم از ماشین بادی استفاده کنیم؟

پاسخ: اگر در مصرف سوخت‌ها صرفه‌جویی نکنیم ممکن است این اتفاق بیفتد.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس هفتم علوم دوم ابتدایی با موضوع درس««اگر تمام شود …‌»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شمارا راهنمایی می‌کنند.

جواب درس ششم علوم دوم
جواب درس هشتم علوم دوم
📝سوالات درس هفتم علوم دوم«اگر تمام شود …‌»
📝 نمونه سوالات پایه دوم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *