جواب درس ششم علوم پنجم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۶ علوم پنجم دبستان با موضوع درس «چخبر؟ ۱» قرار گرفته‌ است که شامل جواب آزمایش کنید، فعالیت، جمع آوری اطلاعات و گفت و گو می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه پنجم ابتدایی همراه باشید.

جواب فعالیت صفحه ۴۶ علوم پنجم

۱- چشم خود را در آینه مشاهده کنید. چه رنگ‌هایی دارد؟

پاسخ: به عهده‌ی دانش آموز

سفید، قهوه ای، مشکی.


۲- در شکل رو به رو تصویر مدل کامل کره‌ چشم را می‌بینید.

جواب فعالیت صفحه ۴۶ علوم پنجم

شما کدام قسمت‌های این مدل را در آینه مشاهده کردید؟

پاسخ:

کره چشم، عنبیه و مردمک.


کدام قسمت‌ها را نتوانستید در آینه مشاهده کنید؟ چرا؟

پاسخ:

قرنیه، چون بی رنگ است.
عدسی، شبکیه و عصب بینایی، چون پشت قرار دارند دیده نمی‌شوند.


عصب بینایی در کدام قسمت کره‌ چشم قرار گرفته است؟

پاسخ:

پشت کره چشم.

جواب گفت و گو صفحه ۴۷ علوم پنجم

عنبیه‌ چشم شما چه رنگی است؟ در کلاس شما عنبیه‌ چشم بچه های دیگر چه رنگی است؟

پاسخ:

مشکی، سبز و آبی.

جواب آزمایش کنید صفحه ۴۷ علوم پنجم

۱- به چشم یکی از اعضای گروه خود نگاه کنید و مردمک او را نقاشی کنید.

۲- حالا در کنار پنجره‌ای که نور آن بیش‌تر است، به چشم او نگاه کنید و مردمکش را نقاشی کنید.

۳- مشاهده های خود را مقایسه کنید؛ مردمک چه تغییری می‌کند؟

پاسخ:

مردمک چشم در جایی که نور بیشتر است، کوچک‌تر شده است.


۴- پیش‌بینی کنید اگر در جایی تاریک به چشم دوستتان نگاه کنید، مردمک او چه تغییری خواهد کرد؟

پاسخ:

فکر کنم بزرگ‌تر می‌شود.


۵- پیش بینی خود را آزمایش کنید.
از این آزمایش چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

پاسخ:

در این آزمایش دیدیم که نور زیاد باعث تنگ شدن مردمک چشم و نور کم باعث گشاد شدن مردمک چشم می‌شود پس نتیجه می‌گیریم که نور ورودی به چشم تنظیم می‌شود.

جواب گفت و گو صفحه ۴۷ علوم پنجم

تصویر رو به رو را به دقت نگاه کنید؛ به نظر شما برای آنکه بتوانیم جسمی را ببینیم، نور باید از کدام بخش‌های چشم بگذرد و به پرده شبکیه برسد؟

جواب گفت و گو صفحه ۴۷ علوم پنجم

پاسخ:

نور اول باید از قرنیه، مردمک و عدسی عبور کند تا به پرده شبکیه برسد.

جواب فعالیت صفحه ۴۸ علوم پنجم

وسایل و مواد لازم: یک صفحه روزنامه، مقوا و کاغذ، متر

۱- صفحه‌ روزنامه را روی دیوار بچسبانید.
۲- هریک از دانش آموزان گروه به نوبت در مقابل روزنامه بایستد و بعد آرام آرام از آن دور شود؛ تا جایی که خواندن کلمه‌ها و تشخیص نقطه‌های آن برایش دشوار شود. یکی دیگر از دانش آموزان، فاصله‌ هر دانش آموز از روزنامه را اندازه گیری کند و در جدول زیر بنویسد.
توجه:
 دانش آموزانی که از عینک استفاده می‌کنند، متن را بدون عینک بخوانند.

کمتر از ۳۰ حدود ۳۰ بیش از ۳۰
علی حامد جعفر
مرتضی مهدی علیرضا
مجید ماهان

نتایج کار خود را با گروه‌های دیگر کلاس مقایسه کنید.

پاسخ:

در گروه ما افراد بیشتری در فاصله کمتر از ۳۰ سانتی متر توانستند روزنامه را بخوانند.


بیشتر دانش آموزان کلاس، نوشته را در چه فاصله‌ای به راحتی می‌خوانند؟

پاسخ:

ده سانتی متری.


چند نفر از دانش آموزان از فاصله نزدیک خوب می‌بینند؟

پاسخ:

شش نفر.


چند نفر از فاصله دور خوب می‌بینند؟

پاسخ:

چهار نفر.

توجه: دانش آموزانی که از عینک استفاده می‌کنند، فعالیت را با عینک انجام دهند. سپس، نتایج را با حالت قبل مقایسه کنند و به کلاس گزارش دهند. 

جواب گفت و گو صفحه ۴۹ علوم پنجم

به تصاویر زیر نگاه کنید. در ارتباط با مراقبت از چشم‌ها کدام تصویر کار درست و کدام، کار نادرست را نشان می‌دهد؟

پاسخ:

جواب گفت و گو صفحه ۴۹ علوم پنجم

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۵۰ علوم پنجم

درباره‌‌ی کارهای دیگری که برای مراقبت از چشم‌هایمان باید انجام بدهیم، گزارشی تهیه کنید و آن را به کلاس ارائه دهید.

پاسخ:

✅ اول از همه باید هر شش ماه یک‌بار به دکتر چشم پزشک مراجعه کنیم، سپس باید یک‌سری نکات را رعایت کنیم که عبارتند از:
۱- نگاه نکردن مستقیم به نور خورشید.
۲- استفاده از عینک آفتابی در روزهای آفتابی تابستان
۳- از فاصله نزدیک به تلویزیون و گوشی نگاه نکردن
۴- نمالیدن چشمان با دست
۵- قرار نگرفتن در معرض چیزهایی که برای چشم مضر است.
۶- استفاده از موادغذایی مفید برای چشم مثل هویچ

جواب فعالیت صفحه ۵۰ علوم پنجم

گوش دوست خود را مشاهده کنید. کدام بخش‌های گوش او را می‌توانید با چشم ببینید؟

پاسخ:

لاله‌‌ی گوش و سوراخ گوش.

جواب فعالیت صفحه ۵۰ علوم پنجم

وسایل و مواد لازم: لیوان کاغذی بزرگ و قیچی
۱- ته یک لیوان کاغذی بزرگ را ببرید.
۲- از یکی از اعضای گروهتان بخواهید که جمله‌ای را با صدای معمولی نزدیک گوش شما بگوید.
۳- مانند شکل، لیوان را روی گوش خود قرار دهید و دوباره از دوستتان بخواهید جمله ای را با صدای معمولی نزدیک گوش شما بگوید.

شنوایی شما در این دو حالت چه تفاوتی دارد؟

پاسخ:

هنگام استفاده از لیوان صدا واضح‌تر به گوش می‌رسد.

از این فعالیت چه نتیجه‌ای می گیرید؟

پاسخ:

این فعالیت نشان می‌دهد که لاله‌ گوش انسان مانند لیوان عمل ‌می‌کند.


لاله گوش در شنیدن صدا چه نقشی دارد؟

پاسخ:

صدا را جمع آوری می‌کند و جهت صدا را نیز تشخیص می‌دهد.


چرا برخی از افراد برای اینکه بهتر بشنوند دستشان را پشت لاله‌ گوش خود قرار می‌دهند؟

پاسخ:

زیرا می‌خواهند با این کار امواج و صدا را در یک جا جمع کنند تا صدا را بهتر و واضح تر بشنوند.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۵۲ علوم پنجم

۱- سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می‌کند؟

پاسخ:

سمعک صدایی را که قرار است فرد کم شنوا بشنود را به میزان کم شنوایی آن شخص تقویت می‌کند و به گوش داخلی می‌فرستد تا آن فرد صدا را بشنود.


۲- برای مراقبت از گوش، چه کارهای دیگری باید انجام دهیم؟ در این باره گزارشی تهیه کنید و به کلاس ارائه دهید.

پاسخ:

۱- نباید گوش را با اشیای خارجی مثل کلید، چوب کبریت و … تمیز کرد.
۲- قرار نگرفتن در معرض سر و صدای خیلی زیاد
۳- جدی گرفتن دردها و عفونت‌های گوش
۴- مراجعه به پزشک در زمان مناسب
۵- از گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش‌ها استفاده نکنیم.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی درس ۶ علوم پنجم ابتدایی با موضوع درس ««چخبر؟ ۱»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب درس پنجم علوم پنجم
جواب درس هفتم علوم پنجم
📝 سوالات درس ششم علوم پنجم
📝 نمونه سوالات پایه پنجم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *