جواب درس پنجم علوم پنجم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۵ علوم پنجم دبستان با موضوع درس «حرکت بدن» قرار گرفته است که شامل جواب کاوش گری، فکر کنید، فعالیت، جمع آوری اطلاعات و گفت و گو میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه پنجم ابتدایی همراه باشید.
جواب کاوش گری صفحه ۳۶ و ۳۷ علوم پنجم
مدلی برای حرکت، وسایل و مواد لازم: دو تکه مقوای سفید و زردرنگ به طول ۱۲ و عرض ۴ سانتی متر، دو تکه نخ کاموای آبی و قرمز رنگ به اندازه ۳۰ سانتی متر، یک میخ برای سوراخ کردن مقوا و یک عدد دکمه فشاری.


روش اجرا:
۱- هر یک از تکه مقواها را مانند شکل، به اندازههای داده شده ببرید و در جاهایی که با عدد مشخص شده است، با استفاده از میخ سوراخ کنید.
۲- سر نخ قرمز را در سوراخ ۱ گره بزنید و دنباله آن را از سوراخ شماره ۴ عبور دهید.
۳- نخ آبی را در سوراخ ۳ گره بزنید و از سوراخ شماره ۵ مقوای دیگر، عبور دهید.
۴- دو مقوا را مانند شکل روی هم قرار دهید؛ به طوری که سوراخهای ۲ و ۶ روی هم قرار گیرند. با استفاده از دکمه فشاری آنها را به هم وصل کنید.
۵- اکنون دو مقوا را در حالت عمود روی هم قرار دهید و به ترتیب، نخهای قرمز و آبی را بکشید. وقتی هر یک از نخها را میکشید، مقوای زرد رنگ چگونه حرکت میکند؟
مشاهده خود را در جدول زیر یادداشت کنید.
پاسخ:
کشیدن نخ | مقوای زرد چگونه حرکت می کند؟ |
قرمز | ساعت به طرف بالا حرکت می کند و نخ جمع می شود. |
آبی | ساعت به طرف پایین حرکت می کند و از بازو دور می شود. |
شکلهای رو به رو، ماهیچههای بازو را در دو حالت نشان میدهند. ماهیچهای که روی استخوان بازو قرار دارد، در شکل۲ نسبت به شکل ۱ چه تغییری کردهاست؟ ماهیچه پشت بازو چه تغییری کرده است؟
پاسخ: ✅ سفتتر و برجستهتر میباشد – صافتر شده و برآمدگی آن کمتر شده است.
جواب گفت و گو صفحه ۳۸ علوم پنجم
شکل ماهیچهها را با مدلی که ساختهاید، مقایسه کنید.
۱- کدام مقوا استخوان بازو و کدام مقوا استخوانهای ساعد را نشان میدهد؟
پاسخ:
مقدای سفید: استخوان بازو
مقوای زرد: استخوان ساعد
۲- نخ قرمز نشان دهندهی کدام ماهیچهی بازوست؟
پاسخ:
ماهیچه روی بازو
۳- نخ آبی کدام ماهیچهی بازو را نشان میدهد؟
پاسخ:
ماهیچه پشت بازو
۴- وقتی ساعد روی بازو خم میشود، کدام ماهیچه کوتاه شده است؟
پاسخ:
ماهیچه روی بازو
۵- وقتی ساعد در حالت راست قرار میگیرد، کدام ماهیچه کوتاه شده است؟
پاسخ:
ماهیچه پشت بازو

جواب فکر کنید صفحه ۳۸ علوم پنجم
آیا میتوانید مدلی را که ساختهاید، طوری به کار ببرید که خم و راست کردن ساق پا را نشان دهد؟ چگونه؟
پاسخ:
نخ آبی را به عنوان ماهیچه روی ران و نخ قرمز را به عنوان ماهیچه پشت ران، مقوای سفید را به عنوان استخوانهای ران، مقوای زرد را به عنوان استخوانها ساق پا در نظر میگیریم.
جواب فکر کنید صفحه ۳۹ علوم پنجم
کدام ماهیچههای زیر با ارادهی ما کار میکنند؟
«ماهیچههای قلب، معده، دست و پا و صورت»
پاسخ: دست و پا و صورت
جواب فعالیت صفحه ۴۰ علوم پنجم

وسایل مورد نیاز : ۱۰ عدد چوب بستنی – مقداری نخ کاموا
۱- دو چوب بستنی را بردارید و یکی از انگشتان خود را میان آنها قرار دهید.
۲- از دوستتان بخواهید که چوب بستنیها را با نخ کاموا محکم به دور انگشت شما ببندد.
۳- مرحلهی یک و دو را برای هر پنج انگشتتان انجام دهید.
اکنون سعی کنید انگشتان خود را به حرکت درآورید و کاری انجام دهید. آیا میتوانید انگشتان دستتان را مانند قبل حرکت دهید؟
پاسخ: خیر، اگر هر انگشت ما فقط یک استخوان داشت آنوقت نمیتوانستیم آن را خم کنیم.
جواب گفت و گو صفحه ۴۰ علوم پنجم
بار دیگر مدل ابتدای درس را ببینید. چرا در این مدل از دکمهی فشاری استفاده کردید؟ اگر مقواها را به جای دکمه، با چسب به هم میچسباندید، چه اتفاقی میافتاد؟
پاسخ:
در محل اتصال دو استخوان از دکمه فشاری استفاده کردیم برای این که استخوانها بتوانند حرکت کنند. اگر با چسب میچسباندیم حرکت استخوانها امکان پذیر نبود.

جواب فعالیت صفحه ۴۱ علوم پنجم
مدلی بسازید که مفصل استخوانهای انگشت نشانه و حرکت آن را نشان دهد.
پاسخ:
برای ساختن مدل از ۳ مقوا و شش نخ استفاده میکنیم. آنها را مثل مدل بازو و ساعد به هم متصل میکنیم.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۴۲ علوم پنجم
برای اینکه استخوان آسیب دیده درست جوش بخورد و ترمیم شود، چه باید کرد؟

پاسخ:
تحت نظر پزشک بودن و انجام حرکات صحیح ورزشی برای درمان زودتر، خوردن غذاهای مفید برای شکستگی مثل غذاهای سفید و کلسیم دار، ثابت نگه داشتن پا با آتل یا گچ تا زودتر جوش بخورد و ترمیم شود.
جواب گفت و گو صفحه ۴۲ علوم پنجم
در هر یک از فعالیتهای زیر، چگونه باید مراقب سلامتی خود باشیم؟


پاسخ:
در شماره ۱ و ۲ باید فاصله دید از مانیتور درست باشد، بالا یا پایین بودن صندلی نسبت به میز تنظیم باشد تا زیاد خم نشیم و به استخوانها و ستون فقرات فشار بیش از حد وارد نشود.
در شماره ۳ و ۴ باید روی میز تحریر قشنگ به صندلی تکیه دهیم و صاف بشینیم تا حالت بدن ما دچار مشکل نشود.
در شماره ۵ و ۶ باید کوله پشتی را روی هر دو کتفمان بیندازیم و بندهای جلو آن را نیز ببندیم تا وزن آن در دو طرف بدن تقسیم شود و فشار بیش از حد به یک طرف وارد نشود.
جواب فکر کنید صفحه ۴۳ علوم پنجم
مغز و نخاع نرم و آسیب پذیرند. چرا مغز درون جمجمه و نخاع درون ستون مهره قرار گرفته است؟
پاسخ:
مغز و نخاع دو بخش حیاتی دستگاه عصبی انسان هستند که به دلیل بافت نرم و اسفنجی خود بسیار آسیبپذیرند. به همین دلیل، این ساختارها درون ستون مهرهها قرار گرفتهاند تا بهطور مؤثری از آنها در برابر ضربات و آسیبهای خارجی محافظت شود.
جواب گفت و گو صفحه ۴۴ علوم پنجم
همانطور که دیدید برای اینکه بتوانید ساعد خود را خم کنید، ماهیچهی روی بازویتان باید کوتاه شود. شکل رو به رو را به دقت نگاه کنید و توضیح دهید که وقتی تصمیم میگیرید ساعد خود را خم کنید، دستور کوتاه شدن چگونه به ماهیچه میرسد.

پاسخ:
مغز و نخاع دو بخش حیاتی دستگاه عصبی انسان هستند که به دلیل بافت نرم و اسفنجی خود بسیار آسیبپذیرند. به همین دلیل، این ساختارها درون ستون مهرهها قرار گرفتهاند تا بهطور مؤثری از آنها در برابر ضربات و آسیبهای خارجی محافظت شود.
سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی درس ۵ علوم پنجم ابتدایی با موضوع درس ««حرکت بدن»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس چهارم علوم پنجم
✅ جواب درس ششم علوم پنجم
📝 سوالات درس پنجم علوم پنجم
📝 نمونه سوالات پایه پنجم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران