جواب درس هفتم علوم پنجم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۷ علوم پنجم دبستان با موضوع درس «چخبر؟ ۲» قرار گرفته است که شامل جواب آزمایش کنید، فعالیت، جمع آوری اطلاعات و گفت و گو میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه پنجم ابتدایی همراه باشید.
جواب فعالیت صفحه ۵۴ علوم پنجم
وسایل و مواد لازم: آینه، نان، آب و شیر
۱- یک تکه کوچک نان را روی زبان خود بگذارید. آیا مزهای را احساس میکنید؟
پاسخ:
نه، هیچ مزهای ندارد.
۲- نان را به آرامی بجوید؛ حالا چه چه مزهای را احساس میکنید؟
پاسخ:
کم کم با مخلوط شدن آب دهانم با نان، مزه آن را حس کردم.
۳- پس از خوردن نان، دهان خود را با آب بشویید و کمی شیر را به آرامی بنوشید؛ چه مزهای را احساس میکنید؟ کدام مزه را زودتر احساس کردید؟
پاسخ:
مزه شیر را در دهانم حس میکنم. مزه شیر را زودتر فهمیدم.
۴- اکنون دهانتان را دوباره بشویید. زبانتان را بیرون بیاورید و در آینه ببینید. مشاهدههای خود را بیان کنید.
پاسخ:
زبان قابلیت حرکت در همه جای دهان را دارد و روی آن پرزها و برجستگیهایی دیده میشود که توسط آن مزه غذاها را میفهمیم.
از این فعالیت چه نتیجهای میگیرد؟
پاسخ:
نتیجه میگیریم که ما توسط پرزهای زبان مزه غذاها را میفهمیم و چرخیدن زبان در دهان به جویدن غذا کمک میکند.
جواب گفت و گو صفحه ۵۵ علوم پنجم
درباره پرسشهای زیر در کلاس گفت و گو کنید.
ما کدام مزهها را احساس میکنیم؟
پاسخ:
مزههای تلخ، شور، شیرین، تند و ترش
کدام مزهها برای شما خوشایندترند؟
پاسخ:
برای هر شخص متفاوت میباشد اما من مزههای ترش را بیشتر دوست دارم.
جواب آزمایش کنید صفحه ۵۶ علوم پنجم
روش اجرا، وسایل و مواد لازم: یک قطعه پارچه، سیب، ظرف دردار، آب، قاشق کوچک، سیب زمینی، رنده، هویج و خیار.
۱- چهار ظرف دردار را شماره گذاری کنید. در هریک از آنها به ترتیب سیب، خیار، سیب زمینی و هویج رنده شده بریزید و در ظرفها را ببندید.
۲- با پارچه، چشمهای دوستتان را ببندید و از او بخواهید با دست خود سوراخهای بینیاش را هم بسته نگه دارد.

۳- با قاشق مقداری سیب رنده شده را روی زبان دوستتان بریزید. از او بخواهید مزه آن را بچشد و نام خوردنی را بگوید. (توجه: دوستتان از قبل نباید بداند در هر ظرف چه چیزی ریختهاند.)
۴- از دوستتان بخواهید کمی آب بنوشد.
۵- مرحله ۳ را با خیار، هویج و سیب زمینی تکرار کنید.
۶- این آزمایش را یک بار دیگر انجام دهید ولی این بار از دوستتان بخواهید بینیاش را باز نگه دارد.
۷- نتایج مشاهدههایتان را در جدول صفحهی بعد یادداشت کنید.

نتایج کار گروه خود را با گروه های دیگر مقایسه کنید.
پاسخ: به عهدهی دانش آموز
از این آزمایش چه نتیجهای میگیرید؟ در کدام حالت راحتتر میتوانیم مزهها را تشخیص دهیم؟
پاسخ:
نتیجه میگیریم که حس بویایی و چشایی با هم در ارتباط هستند و به یکدیگر کمک میکنند تا ما مزهها را بهتر متوجه شویم و راحت تر آنها را تشخیص دهیم.
جواب گفت و گو کنیم صفحه ۵۷ علوم پنجم
چرا وقتی میخواهیم گلی را ببوییم آن را به بینی نزدیک میکنیم، در گروه خود در این باره گفت و گو کنید.
پاسخ:
ذرههای حاوی بوی گوش در هوا پراکنده میباشند و به همین خاطر هنگامی که میخواهیم گل را بو کنیم باید آن را به بینی نزدیک کنیم تا با بوییدن یک گل ذرههای بودار همراه هوا وارد بینی شوند. این ذرهها به سلولهای گیرنده بو که در قسمت بالای بینی قرار دارد میرسند. سلولهای گیرنده بو به مغز پیام میفرستند و ما بوهای مختلف را تشخیص میدهیم.
جواب گفت و گو صفحه ۵۸ علوم پنجم
درباره نقش بو در حفظ انسان از خطر، در هر یک از تصویرهای زیر گفت و گو کنید.

پاسخ:
در هنگام غذا پختن، اگر بی احتیاطی کنیم و غذا بسوزد توسط بویی که از آن بلند میشود میتوانیم پی به سوختگی غذا با حس بویایی ببریم. همچنین در هنگام نشت گاز ما با کمک حس بویایی خود پی به بوی گاز و نشتی آن میبریم. فوری باید آن را قطع کنیم و گرنه باعث خفگی و یا انفجار میشود.
جواب گفت و گو صفحه ۵۹ علوم پنجم
شکل رو به رو را مشاهده کنید و درباره پرسشهای زیر گفت و گو کنید.

چرا پوست ما چرب میشود؟
پاسخ:
زیرا در زیر پوست غدههای چربی وجود دارند.
چرا پوست ما مرطوب میشود؟
پاسخ:
زیرا در زیر پوست غدههای عرق وجود دارند.
جواب کاوشگری صفحه ۶۰ و ۶۱ علوم پنجم
کاوش کنید که پوست کدام بخش دست حساستر است.
وسایل و مواد لازم: خطکش، مداد و کاغذ، چسب، گیره کاغذ، مقوا.
روش اجرا:
۱- به کمک معلم خود یازده گیرهی کاغذ را مانند شکل (۱) باز کنید.
۲- شش تکه مقوا را به طول ۶ و عرض ۳ سانتیمتر ببرید.
۳- یک گیره کاغذ باز شده را در وسط یکی از مقواها قرار دهید و بچسبانید. گوشههای مقوا را به شکل اریب ببرید. (نوک گیره باید دست کم یک سانتیمتر از لبه مقوا فاصله داشته باشد).
۴- دو گیره دیگر را با فاصله ۲ میلیمتر از هم روی مقوای دیگر قرار دهید و آنها را با نوار چسب در جای خود محکم کنید. (شکل ۲)
۵- بقیه گیرهها را دوتا دوتا با فاصله های ۴، ۶، ۸ و ۱۰ میلیمتر از هم روی مقواهای دیگر بچسبانید.
۶- از یکی از دانش آموزان بخواهید چشمانش را ببندد و دستش را روی میز بگذارد.
۷- نوک گیرهها را با بخشهای مختلف دست او تماس دهید و از او بپرسید که در چند نقطه آن را احساس کرده است. پاسخهای دانش آموز را در جدول زیر یادداشت کنید.

نتایج به دست آمده را با هم مقایسه کنید. از این آزمایش چه نتیجهای میگیرید؟
پاسخ:
نتیجه میگیریم که هر پوست جاهای مختلف بدن حساسیت مختلفی دارد.
بر اساس نتایج آزمایش، هر چه فاصله گیرهها کمتر شود، تعداد نقطههایی که احساس میکنید، چه تغییری میکند؟
پاسخ:
کمتر میشود.
کدام بخش دست حساستر است؟ چگونه به این نتیجه رسیدید؟
پاسخ:
نوک انگشت نشانه حساستر میباشد زیرا در سر انگشتان گیرندههای حسی خیلی زیادی وجود دارد. از آنجایی که خیلی حساس بود به این نتیجه رسیدم.
جواب فکر کنید صفحه ۶۲ علوم پنجم
افراد نابینا به کمک خط بریل میتوانند بخوانند. چرا این افراد برای خواندن از سرانگشتان خود استفاده میکنند؟
پاسخ:
خط بریل خط برجستهای است که به افراد نابینا امکان خواندن و نوشتن را میدهد. به این ترتیب این افراد از طریق حس لامسه با افراد یا افرادی مانند خود ارتباط برقرار میکنند. تعداد گیرندههای لمسی در برخی از قسمتهای بدن مثل نوک انگشتان بیشتر از جاهای دیگر است و افراد نابینا از انگشتان خود برای خواندن استفاده میکنند.
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۶۲ علوم پنجم
برای حفظ سلامت پوست چه کارهایی باید انجام دهیم؟ در این باره اطلاعات جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.
پاسخ:
۱- حفاظت از پوست در برابر نور آفتاب
۲- داشتن رژیم غذایی سالم و مصرف ویتامین
۳- دوری کردن از عوامل استرس زا
۴- داشتن خواب کافی
سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی درس ۷ علوم پنجم ابتدایی با موضوع درس ««چخبر؟ ۲»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس ششم علوم پنجم
✅ جواب درس هشتم علوم پنجم
📝 سوالات درس هفتم علوم پنجم
📝 نمونه سوالات پایه پنجم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران