جواب درس هشتم علوم پنجم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۸ علوم پنجم دبستان با موضوع درس «کارها آسان می شود‌(۱)‌» قرار گرفته‌ است که شامل جواب آزمایش کنید، فعالیت، جمع آوری اطلاعات و گفت و گو می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه پنجم ابتدایی همراه باشید.

‌جواب سوالات صفحه ۶۴ علوم پنجم

فراز و نوید سوار الّاکلنگ هستند. فراز دوست دارد با نوید، که از او سنگین‌تر است، بازی کند امّا مثل اینکه مشکلی وجود دارد. آن‌ها نمی‌توانند به راحتی با هم بازی کنند. برای حلّ مشکل آن‌ها چه راه‌هایی را پیشنهاد می‌کنید؟

جواب سوالات صفحه ۶۴ علوم پنجم
بازی الّاکلنگ

پاسخ:

۱- با نزدیک شدن نوید به تکیه گاه مشکل آن‌ها برطرف می‌شود.

۲- نوید می‌تواند از پای خود برای بلند شدن وزن خود از زمین کمک بگیرد.

روی الّاکلنگ، محل نشستن نوید و فراز چگونه باید باشد تا آن دو بتوانند باهم بازی کنند؟
برای پاسخ دادن به پرسش بالا، در گروه خود کاوش کنید.

‌جواب کاوشگری صفحه ۶۴ علوم پنجم

۱- وسط خط کش را روی پاک کن (تکیه گاه) قرار دهید. محل پاک کن را تغییر ندهید.

جواب کاوشگری صفحه ۶۴ علوم پنجم
جواب کاوشگری صفحه ۶۴ علوم پنجم

۲- دو عروسک با جرم‌های مختلف را در دو لیوان یک بار مصرف یکسان بگذارید.

۳- دو لیوان را در فاصله یکسان از تکیه گاه قرار دهید؛ چه چیزی مشاهده می‌کنید؟

پاسخ: طرفی که لیوان سنگین‌تر قرار دارد پایین می‌رود.

۴- لیوان سنگین را از تکیه گاه دور کنید؛ چه مشاهده می‌کنید؟

پاسخ: لیوان سنگین‌تر پایین قرار می‌گیرد.

۵- لیوان سنگین را کم کم به تکیه گاه نزدیک کنید تا بالاتر از لیوان سبک‌تر قرار بگیرد.

۶- مشاهده‌های گروه خود را در جدول زیر یادداشت کنید.

پاسخ:

جواب کاوشگری صفحه ۶۴ علوم پنجم

 با توجه به نتایج این فعالیت، توضیح دهید که فراز چگونه می‌تواند مشکل بازی با نوید را حل کند.

پاسخ: با نزدیک شدن نوید به سمت تکیه‌گاه، مشکل آن‌ها حل خواهد شد.

 در این فعالیت، چه چیزی را ثابت نگه داشتیم و چه چیزی را تغییر دادیم؟

پاسخ: پاک کن و تکیه گاه را ثابت نگه داشتیم و لیوان سنگین را تغییر دادیم.

‌جواب کاوشگری صفحه ۶۵ علوم پنجم

اگر نوید و فراز در فاصله‌ای یکسان از تکیه‌گاه نشسته باشند، در صورتی که محلّ نشستن نوید تغییر نکند، چگونه می‌توانند به بازی ادامه دهند؟ مراحل پژوهش گروه خود را به طور کامل یادداشت کنید و گزارش دهید.

جواب سوالات صفحه ۶۵ علوم پنجم

پاسخ:

نوید سنگین‌تر از فراز است. اگر محل نشستن نوید تغییر نکند، فراز باید دورتر از تکیه گاه قرار بگیرید تا بتواند به بازی با نوید ادامه دهد.

‌جواب کاوشگری صفحه ۶۶ علوم پنجم

۱- وسط خط‌کش ۵۰ سانتی متری را روی پاک‌کن (تکیه‌گاه) قرار دهید.
۲- لیوان‌ها را در فاصله ی ۱۵ سانتی‌متری از تکیه‌گاه قرار دهید.
۳- در یکی از لیوان‌ها ۴ گیره‌ی کاغذ قرار دهید.
۴- در لیوان دیگر، آن قدر گیره‌ی کاغذ قرار دهید تا خط‌کش کاملاً به حالت افقی (تعادل) قرار گیرد. تعداد گیره‌ها را در جدول یادداشت کنید.

لیوان سمت راست لیوان سمت چپ
فاصله تا تکیه گاه به سانتی متر تعداد گیره ها فاصله تا تکیه گاه به سانتی متر تعداد گیره ها
۱۵ ۴ ۱۵ ۴
۱۵ ۴ ۷.۵ ۸
۱۵ ۴ ۱۵ ۸

۵- در یکی از لیوان‌ها تعداد گیره‌ها را دو برابر کنید؛ چه اتفاقی می‌افتد؟

پاسخ: تعادل به هم می‌خورد و لیوان سمت چپ به پایین می‌رود.

 برای به تعادل رسیدن خط‌کش چه راه‌هایی را پیشنهاد می‌کنید؟ آن‌ها را آزمایش کنید و نتیجه را گزارش دهید. 

پاسخ:

۱- تعداد گیره‌ها را با هم برابر کنیم‌.
۲- لیوان سبک‌تر را از تکیه‌گاه دور کنیم‌
۳- لیوان سنگین‌تر را به تکیه‌گاه نزدیک‌تر کینم.

 بین فاصله‌ی لیوان‌ها از تکیه‌گاه و تعداد گیره‌ها چه ارتباطی وجود دارد؟ 

پاسخ: ۴ گیره دیگر به لیوان سمت راست اضافه کنیم تا تعداد گیره‌های هر دو لیوان یکسان (۸ عدد) شوند یا لیوان سمت راست را در فاصله ۳۰ سانتی‌متری تکیه‌گاه قرار دهیم.

‌جواب فعالیت صفحه ۶۷ علوم پنجم

جواب فعالیت صفحه ۶۷ علوم پنجم

چگونه می‌توانید با اهرمی که دارید، جرم جسم‌هایی مانند مدادتراش و پاک‌کن را اندازه‌گیری کنید؟

۱- لیوان‌ها را در فاصله‌ی مساوی از تکیه‌گاه قرار دهید.

۲- در یکی از لیوان‌ها یک مدادتراش بگذارید. در لیوان دیگر آن قدر گیره‌ی کاغذ بریزید که خط‌کش به تعادل برسد. چند گیره لازم است تا خط‌کش به تعادل برسد؟ 

پاسخ: ۱۰ گیره

۳- به جای مدادتراش، یک پاک‌کن بگذارید و مرحله‌ی ۲ را تکرار کنید.

پاسخ: ۱۵ گیره

اگر جرم هر گیره‌ی کاغذ ۲ گرم باشد، جرم مدادتراش و جرم پاک‌کن چند گرم می‌شود؟ 

جواب فعالیت صفحه ۶۷ علوم پنجم

جرم مدادتراش:

۲۰=۱۰×۲

جرم پاک‌کن:

۳۰=۱۵×۲

‌جواب گفت و گو صفحه ۶۸ علوم پنجم

درباره‌ی کاربرد هر یک از اهرم‌های شکل بالا و اینکه چگونه انجام کارها را آسان می‌کنند، در گروه خود گفت‌وگو کنید. 

جواب گفت و گو صفحه ۶۸ علوم پنجم

پاسخ:

درب باز کن نوشابه: باز کردن آسان‌تر درب بطری‌ها با استفاده از تقویت نیرو
میخ کش: خارج کردن آسان‌تر میخ‌ها با بهره‌گیری از نیروی بیشتر
منگنه: اتصال کاغذها به یکدیگر با کمک افزایش نیرو
گردو شکن: شکستن راحت‌تر گردو با استفاده از نیروی تقویت‌شده

‌جواب فعالیت صفحه ۶۸ علوم پنجم

ابزارهای گوناگون مانند شکل بالا را به کلاس بیاورید و با آن ها کار کنید. محل تکیه‌گاه (🔴)، محل جسم (🟡) و محل نیرو (🔵) را در هر ابزار مشخص کنید. این اهرم‌ها را در سه گروه مانند جدول زیر طبقه‌بندی کنید.  

جواب فعالیت صفحه ۶۸ علوم پنجم
تکیه گاه بین جسم و نیرو جسم بین تکیه گاه و نیرو نیرو بین جسم و تکیه گاه
انبردست گردوشکن منگنه
قیچی فرغون موچین
الاکلنگ فندق‌شکن انبر آشپزی (برای برداشتن یخ یا غذا)
قیچی باغبانی پانچ کاغذ انبر جوشکاری
جک ماشین دستگاه آب‌میوه‌گیری دستی جارو دستی (با تکیه‌گاه در انتهای دست)
دربازکن قوطی کفگیر پیتزا چاقو

به نظر شما، فرغون و میخ‌کش که هر دو اهرم هستند، در کدام ستون جدول قرار می‌گیرند؟

جواب فعالیت صفحه ۶۸ علوم پنجم

پاسخ: میخ کش در ستون سمت راست جدول قرار می‌گیرد. یعنی تکیه‌گاه بین نیرو و جسم قرار دارد اما فرغون در ستون وسط جدول قرار می‌گیرد یعنی جسم بین تکیه‌گاه و نیرو قرار دارد.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی درس ۸ علوم پنجم ابتدایی با موضوع درس ««کارها آسان می شود (۱)»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب درس هفتم علوم پنجم
جواب درس نهم علوم پنجم
📝 سوالات درس هشتم علوم پنجم
📝 نمونه سوالات پایه پنجم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *