جواب درس اول نگارش دوم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱ نگارش دوم دبستان با موضوع درس «کتابخانهی کلاس ما» قرارگرفتهاست که شامل پاسخ سوالات صفحات ۱۵ تا ۱۹ میباشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات نگارش دوم ابتدایی همراه باشید.
جواب سوالات صفحه ۱۵ نگارش دوم
۱- با توجه به نوشتهی زیر، چهار خط اول را از روی درس، با خط خوانا و زیبا بنویس.
پاسخ:
در یکی از روزهای ماه مهر، دانش آموزان، آرام و با نظم وارد کلاس شدند. آموزگار پس از سلام و احوال پرسی، از بچهها خواست در گروههای خود قرار بگیرند. سپس به آنها گفت :«دانش آموزان عزیز، از شما میخواهم فکر کنید و بگویید چگونه میتوانیم پاسخ پرسشهای خود را پیدا کنیم؟»
۲- درس را بخوان و کلمههایی را که نشانه «اِ، ـِـ ، ه ، ـه» دارند، بنویس.
پاسخ:
اِ، ـِـ : کتابخانهی کلاسِ ما – اِشاره کرده بودند – کتابِ خوب مانندِ دوستِ خوب است – اِنتخاب میکنیم .
ه ، ـه : کتابخانه – ایستاده – همه – بچه – چگونه – برگه – نماینده – رایانه – محله – کرده – نوشته – ویژه – شده – دقیقه – داشته.
۳- چهار کلمه بنویس که با «هم» شروع شده باشد؛ مانند همراه.
پاسخ:
همسفر – هم کلاسی – همنشین – هم فکری – همکار – هم گروهی – همسر.
۴- با هر کلمه، جمله بنویس.
پاسخ:
● تشکَر: من از پدرم بابت رساندن من به مدرسه تشکَر میکنم.
● میخواست: معلم میخواست به من هدیه بدهد.
● قصّه: مادربزرگم برای من زیاد قصّه میگوید.
● هم کلاس: من و سارا هم کلاس هستیم.
جواب سوالات صفحه ۱۶ نگارش دوم
۱- با توجه به نوشتهی زیر، سه خط بعدی را از روی درس، با خط خوانا و زیبا بنویس.
پاسخ:
بچه ها در گروه خود گفت و گو کردند و پیشنهاد خود را روی برگههایی نوشتند. نمایندهی هر گروه آن را بلند خواند. گروهها به رایانه، کتابها، مجلهها و افراد دانا اشاره کرده بودند. آموزگار از دانش آموزان تشکر کرد و گفت :«آیا همهی نوشتهها در رایانه، کتابها و مجلهها برای شما مفید است؟».
۲- برای هر نشانه، کلمه از درس پیدا کن و مانند نمونه بنویس.
پاسخ:
| نشانه | کلمه |
| ح | احوالپرسی، حالا |
| س | کلاس، سلام، خواست، پاسخ، پرسش، فارسی، مناسب، دوست |
| ز | روز، دانشآموز، آموزگار، عزیز، بزرگتر |
| ظ | نظم |
۳- به آخر کدام یک از این کلمهها می توان «ای» اضافه کرد؟ آنها را بنویس.
ایستاده – گروه – رایانه – مجلّه – نوشته – نگاه – کتاب خانه – اشاره – بچّه – نماینده – ویژه
پاسخ:
ایستادهای – رایانهای – مجلّهای – نوشتهای – کتاب خانهای –اشارهای– بچّهای – نمایندهای – ویژهای
۴- جمله ها را کامل کن.
الف) دانش آموزان پیشنهاد خود را روی …برگههایی نوشتند…
ب) بهتر است …کتابها…. و مجلههای ویژهی خودمان را بخوانیم.
پ) کتابِ خوب مانند ….دوست… خوب است.
جواب سوالات صفحه ۱۷ نگارش دوم
۱- با توجه به نوشتهی زیر چهار خط بعدی را از روی درس، با خط خوانا و زیبا بنویس.
پاسخ:
نمایندهی گروه اول گفت :«خیر، بهتر است کتابها و مجلههای ویژهی خودمان را بخوانیم». نمایندهی گروه دیگر گفت:«در آخر کتاب فارسی، نام کتابهای مناسبی نوشته شده است که ما میتوانیم آنها را بخوانیم».
۲- از روی کلمههای درس که در آنها دو حرف «ح» ، «س» میبینی، یک بار بنویس.
پاسخ:
ح: احوال پرسی و حالا
س: کلاس – میرسید – ایستاده – سلام – پرسی – میخواست – پاسخ – پرسش – است – فارسی – مناسبی – دوست – بشناسیم – درستی.
۳- کامل کن.
پاسخ:

۴- کلمهها را مرتب کن و جمله را بنویس.
الف) گفت و گو – بچهها – گروه خود – کردند – در.
پاسخ: بچهها در گروه خود گفت و گو کردند.
ب) کتابها – نیستند – مفید – برخی – از – بچهها – برای.
پاسخ: برخی از کتابها برای بچه مفید نیستند.
جواب سوالات صفحه ۱۸ نگارش دوم
۱- با توجه به نوشتهی زیر، چهار خط بعدی را از روی درس، با خط خوانا و زیبا بنویس.
پاسخ:
آموزگار گفت :«کتاب خوب مانند دوست خوب است که میتواند به ما خیلی کمک کند، حالا چند دقیقه با هم گفتوگو کنید و بگویید از چه راههایی میتوانیم کتابهای خوب و مفید را بشناسیم؟»
۲- نشانههای جا افتاده را در متن زیر، قرار بده.
پاسخ:
در یکی از روزهای ماه مـهـر دانش آموزان، آرام و با نظم وارد کلاس شدند.
آموز گار پس از سلام و احوال پرسی، از بچهها خواست در گروه خود قرار بگیرند.
۳- در هر جمله، کلمهی مناسب را انتخاب کن و در جای خالی بنویس.
پاسخ:
الف)نمایندهی هر گروه آن را با صدای بلند خواند. (نمایندهی – نمایندهای)
ب) محمد هفتهای یک داستان میخواند. (هفتهی – هفتهای)
۴- به نظر تو این دو کتاب به هم، چه میگویند؟

پاسخ: در زیر برای شما عزیزان سه نمونه متن قراردادهایم که به دلخواه میتوانید از هرکدام آنها استفاده کنید.
این دو کتاب دو دوست قدیمی هستند که یکی از آنها در کتابخانه است و دیگری در اتاق یک فرد زندگی میکند، بعد از چندسال این دو کتاب بهطور اتفاقی در کتابخانه با یکدیگر ملاقات داشتهاند و کتابی که در کتابخانه هست دارد در مورد تجربیات چندساله اش به دوستش میگوید.
کتاب پیر به کتاب جوانتر لبخندی زد و گفت: «دوست من، من سالهاست که اینجا هستم و خاطرات خوبی با بچهها دارم. آنها بهترین همراهان برای یک کتاب هستند. خوشحالم که تو هم به جمع ما پیوستی. مطمئنم اینجا را هم دوست خواهی داشت.»
کتاب قدیمی با صدایی گرفته گفت: «روزی روزگاری، من پر از هیجان و داستانهای تازه بودم. بچهها ساعتها مشغول خواندن من میشدند. تو هم به این کتابخانه قدم گذاشتی. امیدوارم روزی تو هم بتوانی مثل من، دل بچهها را ببری.»
جواب سوالات صفحه ۱۹ نگارش دوم
۱- نوشته زیر را پر رنگ کن و با خط زیبا، بنویس.
به نام خداوندی که دانا و توانا است.
پاسخ:
به نام خداوندی که دانا و توانا است.
۲- نام هر تصویر را با توجه به شمارهی آن، در داخل جدول قرار بده.
پاسخ:

سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی درس ۱ نگارش دوم دبستان با موضوع درس ««کتابخانهی کلاس ما»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب یادآوری نگارش دوم
✅ جواب درس دوم نگارش دوم
📝 نمونه سوالات پایه دوم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران