جواب درس دوم نگارش دوم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۲ نگارش دوم دبستان با موضوع درس «مسجد محلّهی ما» قرارگرفتهاست که شامل پاسخ سوالات صفحات ۲۰ تا ۲۴ میباشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات نگارش دوم ابتدایی همراه باشید.
جواب سوالات صفحه ۲۰ نگارش دوم
۱- با توجه به نوشتهی زیر، سه خط اول را از روی متن درس، با خط زیبا و خوانا بنویس.
پاسخ:
مردم محلّهی بسیار خوشحال بودند. کار بنایی مسجد، تازه تمام شده بود. مردم میخواستند برای اولین بار نماز را به جماعت در این مسجد بخوانند. مسجد چراغانی شده بود. حوض مسجد پر از آب بود. مهدی با پدرش و مادرش، گلدانهای پر گلی را که آورده بودند، کنار حوض قرار دادند.
۲- درس را بخوان و کلمههایی که یکی از نشانههای زیر را دارند، بنویس.
پاسخ:
| نشانه | کلمه |
| حـ ح | محله – خوش حال – حوض – حرف |
| جـ ج | مسجد – جماعت – خارج – جالب – آنجا – جان |
۳- جملههای زیر را کامل کن.
پاسخ:
◆ به کسی که ادب داشته باشد، با با ادب میگوییم.
◆ به کسی که سواد داشته باشد، باسواد میگوییم.
۴- جمله بنویس.
پاسخ:
حوض : برای شب یلدا هندوانهها را داخل حوض انداختیم تا خنک شوند.
پیشنماز : پیشنماز مسجد ما هرجمعه سخرانی جالبی دارد.
جواب سوالات صفحه ۲۱ نگارش دوم
۱- با توجه به نوشتهی زیر سه خط بعدی را از روی درس، با خط زیبا و خوانا بنویس.
پاسخ:
بعد از نماز امام جماعت از همهی کسانی که در ساختن مسجد کمک و همکاری کرده بودند، تشکر کرد و گفت :«مسجد، خانهی خداست. وقتی برای خواندن نماز به مسجد میآییم، از حال یکدیگر با خبر میشویم و با هم فکری میتوانیم کارهای خوب و بزرگ انجام بدهیم.»
۲- کلمه هایی که نشانه های «ایـ یـ ی» را دارند، از درس پیدا کن و بنویس.
پاسخ:
بنایی – میخواستند – اولین – این – چراغانی – گلی – شیرینی – میدادند – کسانی – همکاری – وقتی – میآییم – یکدیگر – میشویم – همفکری – میتوانیم – بدهیم – هنگامی – مهدی – میشدند – پیشنماز – همیشه – میکردم – نمیدانستم – نقاشی – عکاسی – خوبی – نیز – میخواهد – یکی – لبخندی
۳- معنی کلمههای زیر را بنویس.
بادقّت: یعنی کسی که دقّت دارد.
باادب: یعنی کسی که ادب دارد.
بانظم: یعنی کسی که نظم دارد.
۴- دربارهی کتاب خوانی و مطالعه، دو خط بنویس و کلمههای «باسواد»، «کتاب» و «بخوانم» را در نوشتهات به کار ببر.
پاسخ: در زیر دو مدل متن قرارداده شده است که به دلخواه یکی را بنویسید.
مطالعهی کتاب، بهترین راه برای باسواد شدن است. هر چه بیشتر کتاب بخوانم، دانش و بینش من گستردهتر میشود.
کتابها دریچهای به دنیای دانش و آگاهی هستند. هرچه بیشتر کتاب بخوانم، دانش و بینش من گستردهتر میشود و باسوادتر میشوم.
جواب سوالات صفحه ۲۲ نگارش دوم
۱- با توجه به نوشتهی زیر سه خط بعدی را از روی درس، با خط خوش و خوانا بنویس.
پاسخ:
هنگامی که مهدی با پدر و مادرش از مسجد خارج میشدند، مهدی رو به مادرش کرد و گفت :«من با دقت به حرفهای پیش نماز گوش دادم. سخنان او جالب بود. من همیشه فکر میکردم، مردم برای نماز خواندن به مسجد میآیند؛ نمیدانستم که مسجد محلهی ما کلاسهای آموزش قرآن، نقاشی، رایانه و عکاسی دارد.»
۲- درس را بخوان و کلمههایی که نشانههای زیر را دارند، بنویس.
پاسخ:
| عـ ـعـ ـع ع | هـ ـهـ ـه ه |
| جماعت | همکاری |
| بعد | هنگامی |
| عکاسی | مهدی |
۳- درس را بخوان و ترکیبهایی مانند «شیرینی و شربت» را از درس پیدا کن و بنویس.
پاسخ:
پدر و مادرش – کمک و همکاری – مادر و پدر – خوب و بزرگ – رایانه و عکاسی
۴- راستی، اگر کفشهایت بال داشتند، چه اتفاقی میافتاد؟ این اتفاق را در سه سطر بنویس.
پاسخ:
اگر کفشهایم بال داشتند، اول از همه به آسمان پرواز میکردم و ابرها را لمس میکردم. بعد، به دور تا دور دنیا سفر میکردم و جاهای خیلی قشنگ رو میدیدم. مثلاً به جنگل آمازون میرفتم و با حیوانات بازی میکردم یا به بالای کوه اورست میرفتم و از اون بالا به همه دنیا نگاه میکردم.
جواب سوالات صفحه ۲۳ نگارش دوم
۱- با توجه به نوشتهی زیر شش خط بعدی را از روی درس، با خط خوش بنویس.
پاسخ:
مسجد محلّهی ما کلاسهای آموزش قرآن، نقاشی، رایانه و عکاسی دارد. در آنجا کتابخانهی خوبی نیز برای کودکان وجود دارد. مادر جان! من هم دلم می خواهد در یکی از این کلاسها شرکت کنم و از کتابخانهی آنجا استفاده کنم.
۲- با توجه به درس، جاهای خالی را پر کن.
پاسخ:
مردم محلّهی ما بسیار خوشحال بودند. کار بنایی مسجد تازه تمام شده بود. مردم می خواستند برای اولین بار نماز را به جماعت بخوانند. مسجد چراغانی شده بود. حوض مسجد پر از آب بود.
۳- مانند نمونه، کلمات را دسته بندی کن.
| خواهر | خورشید | دستور |
| خواهش | خوشحال | گروهی |
| خواندن | دوباره | گوش |
| میخواست | خودکار | بگویید |
۴- با کلمههای «همکاری، کنار حوض، گلدان» جملهای زیبا بنویس.
پاسخ: در زیر برای شما عزیزان چهار نمونه جمله قرارداده شدهاست که شما عزیزان میتوانید به دلخواه یکی از آنها را استفاده کنید.
جمله اول: با همکاری هم، کنار حوض کوچک باغچه، گلدانی پر از گلهای رنگارنگ کاشتیم.
جمله دوم: کودکان با همکاری هم، کنار حوض قدیمی خانه، گلدانهای سفالی را با گلهای زیبا تزئین کردند.
جمله سوم: در هوای دلنشین بهار، کنار حوض آرام، با همکاری هم گلدانی جدید کاشتیم تا باغچه را زیباتر کنیم.
جمله چهارم: همسایهها با همکاری هم، کنار حوض بزرگ محله، گلدانهای بزرگی را با گلهای متنوع قرار دادند و فضایی دلنشین ایجاد کردند.
جواب سوالات صفحه ۲۴ نگارش دوم
۱- نوشته زیر را پر رنگ کن و خوش و زیبا بنویس.
ای خدای مهربان کمکم کن که همیشه به یاد تو باشم.
پاسخ: ای خدای مهربان کمکم کن که همیشه به یاد تو باشم.
۲- جدول را کامل کن.
پاسخ:

۳- با رنگ کردن یکی از شکلهای زیر نشان بده چقدر از داستان««چغندر پر برکت»» خوشت آمد؟چرا؟

پاسخ: زیاد خوشم آمد، زیرا موضوع این درس، موضوع مورد علاقهی من بود و در اینباره قبلا کتابهای غیردرسی زیادی نیز مطالعه کرده بودم.
سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی درس ۲ نگارش دوم دبستان با موضوع درس ««مسجد محلّهی ما»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس اول نگارش دوم
✅ جواب درس سوم نگارش دوم
📝 نمونه سوالات پایه دوم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران