جواب درس نهم فارسی پنجم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس نهم فارسی پنجم دبستان با موضوع درس «نام آوران دیروز، امروز، فردا»، قرار گرفته است که شامل جواب درست و نادرست، درک مطلب، معنی کلمات، کلمات متضاد، کلمات املایی به همراه بخوان و حفط کن سرای امید میباشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات فارسی پنجم ابتدایی همراه باشید.
جواب درست و نادرست صفحه ۷۳ فارسی پنجم
۱- بهمن در بعد از ظهر یکی از روزهای بهاری به کتاب فروشی رفت.
پاسخ: درست ✅
۲- در فصل دوم کتاب، در مورد نام آوران دیروز مطالبی نوشته شده بود.
پاسخ: نادرست❌ در فصل دوم کتاب مطلبی در مورد نام آوران نوشته نشده است.
۳- دلاوران دوران هشت سال دفاع مقدس، از نام آوران معاصر کشورمان هستند.
پاسخ: درست ✅
جواب درک مطلب صفحه ۷۴ فارسی پنجم
۱- داستان از زبان چه کسی بیان شده است؟
پاسخ: از زبان پوریا
۲- چرا کتابها دوست دارند شما آنها را خوب نگاه کنید و ورق بزنید؟
پاسخ: زیرا مطالب مفیدی در آنها برای ما وجود دارد.
۳- در عبارت «آقای فرهنگ! پس لطف کنید یک جلد هم به بهمن بدهید، تا میان این نام آوران، بر سر خواندن کتاب، کشمکشی پدید نیاید»، منظور از «این نام آوران» چه کسانی هستند؟
پاسخ: پوریا و بهمن
۴- شناختن بزرگمردان و دلاوران کذشته و امروز، چه کمکی به ما میکند؟
پاسخ: انسان اگر گذشته و امروز خود را خوب بشناسد، در آینده نزدیک، خود نیز یکی از نام آوران فردای ایران خواهد شد.
۵- به نظر شما، مقصود از «نام آوران فردا» چه کسانی هستند؟
پاسخ: دانش آموزانی که امروز با تلاش و انگیزه و علاقه فراوان درسهای خود را به خوبی یاد میگیرند، تا آیندهای درخشان و باشکوه برای کشورمان ایران بسازند.
جواب دانش زبانی صفحه ۷۴ و ۷۵ فارسی پنجم
🟠 فضاسازی در سخن
به جمله کوتاه سمت راست و جمله گسترش یافته سمت چپ توجّه کنید:
🟦 بعد از ظهر بود. ← بعد از ظهر یکی از روزهای پایانی فروردین بود.
🟦 مردی تقریباً پنجاه ساله بود. ← مردی تقریباً پنجاه ساله و فردی خوش اخلاق و بسیار محترم بود.
🟦 کتابها را تماشا کردیم. ← کتابها را که خیلی منظّم و خوشنما چیده شده بودند، تماشا کردیم.
همانگونه که در نمونههای بالا دیدید، جملههای سمت راست کوتاه هستند و با کلمات کمتری نوشته شدهاند. کوتاهی جملهها، اطّلاعات اندکی به ما میدهند. مثلاً جملهی «کتابها را تماشا کردیم»، خبر زیادی به ما نمیدهد، امّا در جملهی گسترش یافتهی مقابل آن، فضای بیشتری توصیف شده است و اطّلاعات کاملتری از آن دریافت میکنیم.
جملههای کوتاه زیر را گسترش دهید:
🟦 کتاب را بستم. ← کتاب نام آوران دیروز، امروز و فردا را بعد از مطالعه کردن بستم.
🟦 مادرش را دید. ← علی مادرش را شاد و خوشحال در مقابل خودش دید.
جواب گوش کن و بگو صفحه ۷۵ فارسی پنجم
به قصه «پرواز روباه» که برای شما پخش یا خوانده میشود، با دقّت گوش دهید و سپس درباره پرسشهای زیر، گفت و گو کنید.
فایل صوتی قصه پرواز روباه فارسی پنجم :
۱- شروع داستان چگونه بود؟
پاسخ: شروع داستان با سوار شدن کلاغ و روباه به هواپیما و تصمیمی گرفتن آنها به سر به سر گذاشتن مهماندار آغاز شد.
۲- زمان سفر، مربوط به چه دورهای بود؟
پاسخ: زمان سفر مربوط به دورهای بود که هنوز اتوبوس اختراع نشده بود (زمانهای خیلی خیلی قدیم).
۳- چرا مهماندار، روباه را از هواپیما اخراج کرد؟
پاسخ: چون او را برای بار سوم با دوستانش سر کار گذاشته بود و بیادبی کرده بود. و یک شوخی را چندین بار تکرار کرده بود.
۴- در این داستان از چه ضرب المثلهایی استفاده شده است؟
پاسخ: کبوتر با کبوتر، باز با باز کند همجنس با همجنس شوخی! / شکمی از عزا در آورد.
۵- مسیر سفر از کجا به کجا بود؟
پاسخ: از سمرقند به سمت بخارا
۶- چرا روباه به گریه افتاد؟
پاسخ: چون مهماندار میخواست او را وسط زمین و آسمان پیاده کند و این کار را کرد و روباه را بیرون کرد.
۷- چرا مهماندار کلاغ و دارکوب را از هواپیما بیرون نینداخت؟
پاسخ: چون کلاغ و دارکوب پرنده هستند و در قانون ما هواپیماییها احترام به پرندگان بسیار مهم است.
۸- روباه پس از اخراج از هواپیما، کجا افتاد و چه کرد؟
پاسخ: روباه روی سقف یک مرغدانی سقوط کرد و پس از سقوط، خود را تکاند و شکمی از عزا در آورد.
۹- کدام جملههای داستان به نظر شما خنده دار بود؟
پاسخ:
۱) آنجا که گفت در اینجا پرندهها احترام زیادی دارند.
۲) اگر پرواز بلد نیستی، در هواپیما مثل بچهی آدم بنشین.
جواب خوانش و فهم صفحه ۷۷ فارسی پنجم
۱- این شعر، کلید موفقیت و سربلندی ملّت را چه میداند؟
پاسخ: اتحاد مردم با یکدیگر (اتحاد، اتحاد، رمزی پیروزی است)
۲- شعر را هم صدا (هم نوا، هم آوا) بخوانید.
پاسخ: برعهدهی دانش آموز
معنی کلمات درس نهم فارسی پنجم
کم کم روزها بلندتر میشد: از صبح شب یلدا، روزها کم کم طولانیتر میشوند.
خوش نما: ظاهر زیبا
نه، مزاحمتان نمیشویم: آداب گفت و گو
نام آوران: افراد مشهور
تاریخ معاصر: حدود ۴۰۰ سال اخیر
افزون: زیاد
معاصر: هم دوره
لحن: آهنگ
ناگزیر: به ناچار
دلاوران: شجاعان، جنگجویان و دلیران
سیما: چهره
محو تماشا شدن: با تمام حواس به چیزی نگاه کردن
برخاستم: بلند شدم
سپاسگزاری: تشکر
ان شاء الله: اگر خدا بخواهد
نام آور: مشهور و معروف
کشمکش: دعوا
موضوع: مطلب
خوش نما: زیبا و آراسته
خیره: زل زدن
محو شدن: با تمام وجود تماشا کردن
بزرگ مردان: مردان بزرگ
دیروز و امروز: گذشته و آینده
جلب کرد: جذب کرد
هستهای: مربوط به انرژی هستهای
نگاهم دوخته شد: کنایه از زل زدن
تحویل دادم: سپردم
روانه شدیم: حرکت کردیم
چیده شده بود: مرتب شده بود
مزاحم نمیشوم: زحمت نمیدهم
متوجه کرد: توجهش را جلب کرد
فصل کتاب: قسمتی از کتاب
فناوری: بهره از دانش جدید در کارهای صنعتی و کشاورزی و پزشکی
جالب: جذاب و شایسته
تعریف: بازگو کردن، معنی کردن
کلمات متضاد و مخالف درس نهم فارسی پنجم
بلندتر ≠ کوتاه تر
بیشتر ≠ کمتر
خوش اخلاق ≠ بد اخلاق
ایستاد ≠ حرکت کرد
پشت ≠ جلو، روی
منظم ≠ نامنظم
مناسب ≠ نامناسب
امروز ≠ دیروز
برخاست ≠ نشست
گذشته ≠ حال
کلمات هم خانواده درس نهم فارسی پنجم
گفت: گفتار، گفت و گو
معاصر: عصر
جمع: مجموع، جمیع
منظم: ناظم، نظم
مخصوص: خاص، خصوص
لطف: الطاف، لطیف
صبر: صابر، صبور
کلمات سخت و املایی درس نهم فارسی پنجم
مطالعه – موضوع – تقریباً – منظم – خوش نما – تصویر – خیره – تصویر – بیایید – ورق بزنید – مزاحمتان – پذیرفتیم – محو – غرق – متوجه – کشمکشی – لطف – جلب کرد – فهرست – مطالب – مخصوصاً – مصطفی – لحنش – برخاستم – ناگزیر – ان شاء الله – سپاسگزاری – خداحافظی – خانههایمان – روانه
معنی شعر ای سرای امید فارسی پنجم
فایل صوتی شعر سرای امید
ایران ای سرای امید *** بر بامت سپیده دمید
معنی: ایران، ای خانهی امید و آرزو، بر بام تو سپیده و پیروزی طلوع کرد.
آرایهها: سپیده: استعاره از پیروزی و غلبه بر ظلم
بنگر کزین رَهِ پُر خون *** خورشیدی خجسته رسید
معنی: نگاه کن که از این راه پر از رنج و سختی، خورشید پیروزی و مبارک رسید.
آرایهها: راه پر خون: کنایه از انقلاب اسلامی که شهیدان زیادی دارد / خورشید: استعاره از پیروزی انقلاب اسلامی
اگر چه دلها پر خون است *** شکوه شادی، افزون است
معنی: اگرچه دلها پر خون و ناراحت هستند اما شکوه و عظمت و شادی زیاد است.
آرایهها: پر خون بودن دل: کنایه از غمگین بودن و در رنج بودن / پر خون بودن دلها و شادی: تضاد
سپیدهی ما گلگون است *** که دست دشمن، در خون است
معنی: سپیدهی پیروزی ما به رنگ گل سرخ است زیرا دست دشمن در خون است. (دشمن، مردم ما را کشته است.)
آرایهها: سپیده: استعاره از پیروزی انقلاب ۵۷ / دست در خون بودن: کنایه از کشتن، خونریزی
ای ایران، غمت مَرِساد *** جاویدان، شکوه تو باد
معنی: ای ایران، امیدوارم غم و ناراحتی به تو نرسد و شکوه و بزرگیات همیشگی باشد.
نکات دستوری: مرساد: فعل دعایی = امیدوارم نرسد / باد: فعل دعایی = باشد
راه ما راه حق، راه بهروزی است *** اتّحاد، اتّحاد، رمز پیروزی است
معنی: راه ما، راه حقّ و حقیقت و راه بهروزی و نیکبختی است و رمز پیروزی ما فقط اتّحاد و همبستگی است.
صلح و آزادی / جاودانه در همهی جهان، خوش باد / یادگار خون عاشقان، ای بهار / ای بهار تازه جاودان در این چمن شکفته باد.
معنی: صلح و آزادی در همهی جهان، جاودانه، خوش باشد، ای یادگار خون عاشقان واقعی، ای بهار آزادی، ای بهار تازه جاودان شده در این چمن هستی، همیشه برقرار، شکوفا و شکفته باشی
آرایهها: یادگار خون عاشقان: استعاره از یاد و خاطره شهیدان انقلاب ۵۷ / بهار: استعاره از دوران پس از پیروزی انقلاب / چمن: استعاره از سرزمین ایران
معنی کلمات شعر سرای امید فارسی پنجم
سرا: خانه، سرزمین
امید: امیدواری
بام: پشت بام
بامت: بام تو
سپیده: صبح
سپیده رسید: صبح طلوع کرد
بنگر: نگاه کن
کزین: مخفف که از این
ره: مخفف راه
خجسته: مبارک، خوب و خوش
شکوه: بزرگی و عظمت
افزون: بیشتر، زیاد
گلگون: سرخ
غمت: غم تو
مرساد: نرسد
جاویدان: همیشگی
بهروزی: خوشبختی
اتحاد: وحدت
رمز: راه
صلح: آشتی
آزادی: رهایی
یادگار: آنچه در ذهن میماند
کلمات متضاد و مخالف شعر سرای امید فارسی پنجم
آزادی ≠ اسارت
صلح ≠ جنگ
اتحاد ≠ تفرقه
افزون ≠ کمتر
کلمات هم خانواده شعر سرای امید فارسی پنجم
آزادی: آزاد
رمز: رموز، رمزها
امید: امیدواری، امیدی
سخن پایانی
اگر سوالی درباره جواب درس ۹ فارسی پایه پنجم ابتدایی با موضوع درس««نام آوران دیروز، امروز، فردا»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی میکنند.
✅ جواب درس هشتم فارسی پنجم
✅ جواب درس دهم فارسی پنجم
📝 نمونه سوالات پایه پنجم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران